Tento set je snem každého studenta! Díky tomuto setu zvládnete všechny zkoušky aniž byste se cokoliv učili! Pořiďte si studentský set PROFI a začněte si opravdu užívat studentský život!
Jan Wagner: Jak to bylo s maturitou aneb Studentský set na zkoušky PROFI
Ministr Dobeš vzkazuje krajům: Státní maturita není politika!
Reakce Ministerstva školství na článek J. Kalenského „Dobeš má problém s fondy, bojuje o půldruhé miliardy“.
Ministerstvo školství uvádí na pravou míru některé informace, které se objevily ve článku Jakuba Kalenského z Hospodářských novin „Dobeš má problém s fondy, bojuje o půldruhé miliardy“.
Přečtěte si: Učitelé zavřou školy, pokud jim Kalousek sebere peníze. Dobeš souhlasí
V případě, že by se prosadil návrh ministra financí Miroslava Kalouska zkrátit rozpočet ministerstva školství o devět miliard, jak předložil ve svém předběžném návrhu, budou učitelé stávkovat. ParlamentnímListům.cz to řekla místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Markéta Vondráčková. Ministr školství Josef Dobeš z VV by v takovém případě stávku chápal.
Maturitní didaktické testy jarního zkušebního období 2011 (aktualizováno)
CERMAT zveřejnil didaktické testy pro všechny předměty a úrovně, které letos v květnu poprvé skládali maturanti v rámci společné části maturitní zkoušky. Jejich obsah je dán katalogy požadavků ke zkoušce, a tím i pedagogickými dokumenty, podle nichž se předmět vyučuje. Katalogy byly schváleny a zveřejněny v březnu 2008. Druhým východiskem pro tvorbu testu je jeho specifikace. Jde o jakýsi scénář testu, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti. A na základě tohoto se pak připravují testové úlohy.
Radek Sárközi: Letní škola Začít spolu aneb Krok za krokem dalším školním rokem
Občanské sdružení Step by Step ČR (www.sbscr.cz), které v našich základních i mateřských školách prosazuje mezinárodní inovativní vzdělávací program Začít spolu, pořádá každým rokem týdenní letní školy. Loni se konala letní škola Začít spolu v Litomyšli, letos se uskuteční v neméně krásném městě Kutná Hora (od 22. do 26. srpna 2011). Jako každý rok tvoří letní školu čtyři paralelní kurzy – Základní kurz Začít spolu pro MŠ, Rozvíjející kurz Začít spolu pro MŠ, Základní kurz Začít spolu pro ZŠ a Rozvíjející kurz Začít spolu pro ZŠ. Letos k nim přibyl ještě speciální kurz „Svěží pohled na psaní“.
Ministr Dobeš vzkazuje krajům: Státní maturita není politika!
Martin Rychlík: Maturitní žebříčky jsou nebezpečné. Ale démon byl už vypuštěn.
Jan Wagner: Pár postřehů z odborné diskuse k projektovému záměru individuálních projektů národních OP VK
Úterní kulatý stůl k projektům Gramotnosti, Podpora pedagogů mateřských škol, Výchova k občanství a Profesní podpora učitele ve zcela zaplněné zasedací místnosti MŠMT byl poněkud kontroverzní, vedle užitečných záměrů se řeší nehoráznosti, navíc s argumentací, že byly projednány s panem ministrem a náměstky...
Martin Rychlík: Dobešův exředitel píše o státních maturitách: „Jsou to smažené sněhové koule.“
Výstup z odborné diskuze k projektovému záměru individuálního projektu národního Kariérní systém
Dne 17. června 2011 proběhla v prostorách Pedagogické fakulty UK odborná diskuze k projektovému záměru připravovaného Individuálního projektu národního Kariérní systém, který bude předložen v rámci výzvy v oblasti podpory 4.1 Systémový rámec celoživotního učení - prioritní osa 4a Systémový rámec celoživotního učení (cíl Konvergence) a 4b Systémový rámec celoživotního učení (cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost).
Přečtěte si: Extrémní plán do roku 2014: Školství ušetří 33 miliard, obrana a vnitro 10
Jana Straková: Rizika plošného testování
V roce 2007 napsala Jana Straková článek, který nyní v souvislosti se státní maturitou nabývá znovu na aktuálnosti. Některá rizika se již projevila, jiná se projeví následně. Kdyby žebříčky vedly k podpoře škol, bylo by to jiné. Ale to zcela zřejmě nepovedou… Zato významně ovlivní budoucnost žáků. Bude ministerstvo negativní dopady svého gigantického a nákladného experimentu aspoň cíleně monitorovat?
Žebříčky maturujících škol jsou nepřesný a nebezpečný nástroj
Maturanti oznámkovali novou státní maturitu za 4!
Film o Nicholasi Wintonovi míří do škol
Přečtěte si: Státní maturity – proč ministerstvo nezveřejní výsledky všech škol?
Přečtěte si: Žebříčky škol. Nové koště, které špatně mete.
Ministr Dobeš vypustil z lahve džina a teď ho bude jen těžko cpát zpátky. Názor, že není rozumné zveřejňovat žebříčky škol vzešlé ze státní maturity, je správný a je dobře, že si ministr, který ještě loni s jejich zveřejněním počítal, nechal od kolegů na ministerstvu poradit. Jenže nakonec přece jen neodolal, zveřejnil alespoň nejlepší školy v republice a v krajích, a reakce byla očekávatelná. Masový zájem médií a volání od hejtmanů po novináře a rodiče, že chtějí ten žebříček celý. V něčem je pan ministr nepoučitelný. Teď už je to jen otázka času, kdy se žebříček maturujících škol dostane na veřejnost. Tak si alespoň ujasněme, co se z něho dá a nedá vyčíst. Jeho zveřejnění nám mnoho neprospěje, tak ať alespoň moc neškodí.
Bazény . Kompletní průvodce
Bořivoj Brdička: Testem neověřitelná světově uznávaná na první pohled kvalitní výuka
Přečtěte si: Nenápadný vítěz státních maturit: církevní školy
Přečtěte si: Zhoubná ideologie sexuální výchovy
V letošním roce propukl v sousedním Německu skandál. Školské sestry Panny Marie vedly v městě Auerbachu státní reálku. Podle německých učebních osnov je povinná tzv. sexuální výchova už od první třídy základní školy. Mládež je postupně seznamována s nejrůznějšími detaily sexuality a s antikoncepcí, ideový záměr není ten, aby si mládež osvojila ctnost mravní čistoty, ale aby se „uchránila“ nežádoucího těhotenství a AIDS. Proto je kladen hlavní důraz na poučení o antikoncepci. Sestry v Auerbachu nerespektovaly takový směr sexuální výchovy a rozhodly se vést své žačky k ideálu čisté lásky, připouštějící sex až v manželství. Zároveň také vytrhaly z příslušných učebnic nevhodná zobrazení.
Přečtěte si: Svět prchá vpřed, české školy nestíhají
Přečtěte si: Školy na tapetě
Daniel Münich píše na svém blogu: Před dvěma týdny se novináři z Lidových novin ostře opřeli do
ministerstva školství, že nám tají výsledky škol ve státních maturitách.
Tehdy jsem si neodpustil blog
o tom, že výsledky u maturit nejsou nutně věrohodnou informací o
kvalitě škol samotných, a že opatrnost ministerstva je namístě.
Šárka Kocourková: Klíčové kompetence v kurikulárních dokumentech vybraných zemí
Začleňování klíčových kompetencí do vzdělávání probíhá ve většině evropských zemí. Tento článek obsahuje výběr hlavních zjištění ze srovnávací analýzy „Pojetí klíčových kompetencí v kurikulech vybraných zemí“ , jejímž cílem bylo zjistit, jak je problematika klíčových kompetencí zapracována do kurikul vybraných zemí (Anglie, Irsko, Nový Zéland, Finsko a Slovensko), shromážděné údaje porovnat a poskytnout podněty pro analýzu a vyhodnocení koncepce klíčových kompetencí v RVP ZV České republiky.
27. 6. : On-line diskuze pro žáky a rodiče - Podzimní zkušební období státních maturit
Záchrana odborného školství, nebo likvidace české konkurenceschopnosti?
Film o Nicholasi Wintonovi míří do škol
Přečtěte si: Scio jde proti Dobešovi: Učňovské obory jsou už mrtvé
Studenti připomenou v ulicích Prahy oběti i odpůrce komunismu
Přečtěte si: Dvacet procent propadlých, Je učtelka kráva?
Dvacet procent studentů neudělalo maturitu. Část naší veřejnosti hledá příčinu ve špatné metodě zkoušky. Podobá se to postoji rodičů, kteří komentují pětku v žákovské knížce tak, že učitelka je kráva. Ano, několik otázek v testech nemělo jednoznačnou odpověď a je možné nadávat na ty, kdo je připravili. Kritiku zaslouží i to, že naše maturity stály víc než stovku miliónů, zatímco Slováci něco obdobného pořídili za pětinu této ceny. Ministerstvo by z toho mělo poučit při přípravě maturit v příštím roce. Za nejdůležitější poznatek z výsledků maturit však pokládám potvrzení samozřejmosti. Dobré školy umí připravit žáky k maturitě, převážná většina jejich studentů uspěla, méně dobré školy selhaly. Jak vznikly tyto rozdíly? Mohou za to učitelé? Jsou naše děti a dospívající hloupí?
Ministr školství přijal evropské vítěze Innovative Education Forum
O úspěchu středoškolského česko-polského projektu „Zmizelé a nalézané osudy. Memento dvou světových válek 20. století pro mladého člověka. Pogubione i odnalezione koraliki losu. Memento dwóch wojen światowych w XX wieku dla mlodych ludzi." na evropském finále Microsoft Partners in Learning Worldwide Innovative Education Forum v Moskvě jsme psali ihned po vyhlášení. Ve čtvrtek přijal vítězný tým ministr školství Josef Dobeš.
Petr Němec: Jak získat zpětnou vazbu od žáků?
E-kniha pro vás: Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula
VÚP vydal další publikaci, kterou je výzkumná zpráva Kurikulární reforma na gymnáziích – případové studie tvorby kurikula. Shrnuje výsledky 3. etapy výzkumu Kvalitní škola, který realizuje VÚP v rámci projektu KURIKULUM G. Na jejím vytvořen
í se autorsky podílel výzkumný tým, vedený doc. Tomášem Janíkem, a také řada spolupracovníků z VÚP.
Filip Rožánek: Další obsah zdarma na webu Českého rozhlasu
Kurikulární reforma: případové studie z gymnaziální praxe
Fulbrightova komise mění finanční podmínky studentského stipendia
Fulbrightova komise mění finanční podmínky podpory v rámci Fulbrightova stipendia pro postgraduální studium. I nadále bude program po dobu jednoho akademického roku všem úspěšným žadatelům hradit plně životní náklady pobytu v USA, pojištění a zpáteční letenku. V kategorii "degree", tedy u těch, kteří chtějí v USA získat titul, bude maximální přípěvek na školné 15 tisíc USD. U kategorií "non-degree" již Fulbrightova komise nebude školné a poplatky hradit vůbec. Stejné omezení se týká také případných poplatků, jež si některé americké školy účtují u kategorie "visiting student researcher".
Martin Rychlík: Státní maturity mají vítěze: Klausův PORG v Praze
Přečtěte si: Do škol s nejvíce odpadlíky u maturit pošle Dobeš inspektory
Školy s nejlepšími výsledky státní maturity
Ministr Dobeš zveřejnil 10 nejlepších maturitních škol
Co státní maturita slíbila a co splnila
2. etapa Vyhlášení rozvojového programu MŠMT na rok 2011 Posílení platové úrovně pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním
Výstup z odborné diskuze k projektovým záměrům připravovaných Individuálních projektů národních
Vítězové soutěže školních sborníků Nadílka našich dílek 2011 se setkají v Praze
SKAV podpořil iniciativu proti ustanovení statusu veřejné prospěšnosti v občanském zákoníku
Přečtěte si: Klaus junior píše Dobešovi: Státní maturity? Neobjektivní
Přečtěte si: Tři přihlášky jsou moc, míní ředitelé středních škol
23. 6.: On-line diskuze pro žáky a rodiče - Odvolání proti výsledkům, opravný a náhradní termín MZ
Karel Klatovský: Velká letní aktualizace služby SkyDrive
Kudy z nudy
Kniha Kudy z nudy: Nejlepší výlety v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je již třetím titulem vydaným ve spolupráci s agenturou CzechTourism.
I tentokrát vám přinášíme tipy na ty nejlepší výletní cíle a aktivity v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Jedná se o místa vskutku prověřená, neboť o jejich atraktivnosti hlasovali přímo návštěvníci portálu www.kudyznudy.cz.
23. 6.: Červnový kulatý stůl SKAV "Je magistr zárukou dobrého učitelování?“
Úroveň školních jídelen se velmi liší
My za Vámi nestojíme - Otevřený dopis učitelů panu Josefu Dobešovi, ministru školství vlády České republiky
Mezi pedagogy je nedostatek mladých učitelů
Mezi pedagogickými pracovníky ubývá mladých učitelů a pedagogické sbory výrazně
stárnou. V případě učitelek roste zejména zastoupení 46–55letých a ve výsledku je tak
v současnosti přibližně polovina učitelek na jednotlivých stupních škol 46letých a starších. Učitelé-muži jsou v porovnání s učitelkami starší (56letých a starších je mezi učiteli-muži téměř 27 %, mezi učitelkami jen 14 %). Vysoký podíl mladých učitelů-mužů
je na základních školách, ale i v tomto případě jejich zastoupení za posledních pět let
relativně klesá ve prospěch starších věkových kategorií. Taková zjištění přinesly analýzy
Ústavu pro informace ve vzdělávání za rok 2010.
Zápis z kulatých stolů na téma novelizace vyhlášek 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.
Vyhlášení soutěží a přehlídek ve školním roce 2011/2012
Odklady povinné školní docházky dlouhodobě dosahují 22 %, týkají se především chlapců
Ústav pro informace ve vzdělávání zpracoval data z letošních zápisů do 1. ročníků
základních škol. Z údajů vyplývá, že v tomto roce se k zápisu dostavilo 125 703 dětí,
žádost o odklad povinné školní docházky byla podána v 18 111 případech (tj. 14,4 % ze
všech zapisovaných dětí), vzhledem k pomalejšímu psychickému vývoji a vzhledem
k diagnostikovaným vývojovým poruchám učení se častěji odklady týkaly chlapců. Na
základě vývoje z předchozích let lze předpokládat, že se podíl dětí s odkladem povinné
školní docházky do září 2011 ještě zvýší. Skutečné procento celkových realizovaných
odkladů tak dosáhne na 22 %.
Přečtěte si: Na Tchaj-wanu jsem raritou, popisuje student z Ivančic
Přečtěte si: Jedničky z maturity mě netěší, říká dívka, jež sepsula Dobešovy testy
Přečtěte si: Proč se v našich školách „nerozsvítí“?
EU peníze školám: Prošetřování zmanipulovaných výběrových řízení
Česká školní inspekce a odbor CERA MŠMT prošetřují několik týdnů desítky základních škol, kde nejspíše některé dodávající firmy ve spolupráci s vedením škol zmanipulovaly výběrová řízení na dodávky hardware a software v projektu EU peníze školám. Podle ministra školství Josefa Dobeše budou výsledky šetření k dispozici do konce června.
CERMAT: Maturanti obdrží vysvědčení a protokoly o společné části maturity
CERMAT: Informace pro maturanty při předání maturitních vysvědčení a protokolů
Ivan Ryant: Proč píšu učebnici informatiky pro gymnázia
V informační éře se informační technologie stávají klíčovými technologiemi současné globalizované civilizace. Všeobecně vzdělanému člověku nestačí dovednosti informačních technologií ovládat, ale měl by informačním technologiím také rozumět. S novými možnostmi využití a zneužití informačních technologií se proměňují i hodnotové systémy a všeobecně vzdělaný člověk si přece musí umět udělat vlastní názor a zaujmout mravní postoj. Všelijakých kurzů a příruček na nácvik dovedností je víc než dost, ale zcela chybí učebnice, která by studentům gymnázií vysvětlila základy informatiky. Informatika přitom přináší nové civilizační paradigma – specifický způsob myšlení a řešení problémů, který se uplatňuje ve všech oborech. V tomto článku načrtnu požadavky na učebnici informatiky, její obsah a formu.
Bořivoj Brdička: Dohlížejí na vše stroje láskyplné milosti?
Pavlína Hublová: Vytvořte si jednoduchý pracovní list do matematiky
20.-21. 10.: Konference MoodleMoot.cz 2011
Miroslav Vlček: Kodu Game Lab: nový programovací jazyk pro školy
EDUin zveřejnil odborné recenze maturitních testů 2.
Přečtěte si: Státní maturity školy kritizují
Přečtěte si: Gymnazisté odmaturovali úspěšně. Učni nikoliv
Přečtěte si: Odstoupil bych, kdyby byly maturity bezzubým nástrojem, tvrdí Dobeš
Státní maturity přinesly podle ministra školství Josefa Dobeše velké pozitivum v tom, že školám nastavily vyšší laťku. Šéfa resortu těší, že devatenáct a půl procenta z připuštěných studentů maturitu neudělalo. V rozhovoru pro LN tvrdí, že pro něj by bylo hrozivým výsledkem, kdyby neuspělo třeba jen šest a půl procenta, to by sám odstoupil.
20. 6.: On-line diskuze pro žáky a rodiče: Opravný a náhradní termín maturitní zkoušky
EDUin: Studentům chybí poklady pro podání kvalifikované stížnosti na výsledky státní maturity
Výzva OP VK 1.5: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách
Dárek pro střední školy k novému školnímu roku: 1,5 miliardy z fondů EU na tzv. šablony
Po úspěšném programu „EU peníze školám“, který se orientuje na evropské dotace pro základní školy, připravilo Ministerstvo školství (MŠMT) podobnou akci i pro cca 1200 mimopražských středních škol (SŠ). Celkem 1,5 miliardy korun z evropských fondů tak pomůže zvýšit kvalitu českého středoškolského vzdělávání.
Barcelona Velký průvodce National Geographic
San Francisco Chronicle
Společnost National Geographic odhaluje při svých každodenních cestách skrytá tajemství kultury, historie a života lidí po celém světě. I vy můžete prožít tuto nezapomenutelnou zkušenost – pomohou vám k tomu naše Velké průvodce National Geographic, v nichž najdete:
David Hawiger: Rozvoj ICT gramotnosti žáků na základkách - na okraji zájmu nebo středem pozornosti?
Blíží se konec školního roku a s mírným předstihem bych rád
"rekapituloval". Zdánlivě tomu neodpovídá nadpis mého článku, ale s dovolením napíšu pár zkratek a názvů, se kterými jsem měl v tomto
školním roce co do činění – EU peníze školám, Státní maturita z informatiky, Příklady dobré praxe výuky informatiky na základních školách", JSI => Škola21, poradci, INGOT a využívání Google nástrojů na základkách, minimálně třídní weby.
EDUin: Ministr Dobeš při vyhodnocování maturity ignoruje kritické hlasy
Legenda ABBA
Švédská skupina ABBA vytvořila skvěle chytlavou popovou hudbu, díky které se stala mezinárodní senzací, přestože byla na míle vzdálená dnešním prefabrikovaným hvězdám. Jejich hudební vývoj, nádherný vzhled a celosvětový ohlas změnily populární hudbu jednou provždy. Kniha Legenda ABBA přináší podrobné vyprávění, jež důkladně zkoumá každé album, vztahy mezi členy kapely i to, jak příběh ABBY pokračoval po úspěšném uvedení muzikálu Mamma Mia!. Nové rozhovory s Björnem Ulvaeusem a Bennym Anderssonem z ABBY i s dalšími hudebníky a spolupracovníky kapely dodávají analýze vlivu ABBY na hudbu a globální popovou kulturu novou hloubku.
EU peníze školám: Možnosti sdílení DUM na Metodickém portále www.rvp.cz
Prezentace o možnostech sdílení DUM na Metodickém portále www.rvp.cz informuje o možnostech součástí portálu: Digifolio, Wiki, Články a DUM.
Souhrnné výsledky maturitní zkoušky 2011
Tereza Humpolcová: MS Kodu ve výuce
Microsoft navrhl nové specializované programovací prostředí MS Kodu, jež slouží pro tvorbu a hraní si vlastních nových her. Je natolik jednoduché a snadné na ovládání, že s ním mohou pracovat i děti. Může být též využito ve výuce např. k rozvoji logického myšlení u žáků, jejich tvořivosti či k zvýšení jejich sebevědomí.
Ministr Dobeš: U státních maturit propadla pětina žáků, a to je dobře
Přečtěte si: Dopis učitelům
Vážené učitelky, profesorky, ředitelky, vážení učitelé, profesoři, ředitelé, je na čase přestat mlčet! Naše postavení v české společnosti je tristní. Platy pedagogů jsou i po jejich zvýšení naprosto nedostačující. S nedostačujícím platem jde ruku v ruce také nízká společenská prestiž, která se rok od roku snižuje právě proto, že jejím určujícím měřítkem se stále více stává příjem a majetek, veškeré ostatní hodnoty jsou zatlačovány do pozadí jako bezvýznamné.
Přečtěte si: Po maturitě (té státní)
Je červnové odpoledne, slunce pálí, jak se dočítám, nejvíce v tomto období za posledních osm let. Sedím pod slunečníkem v restauraci, kde jsem se cestou z práce zastavil na něco k pití, a u stolu za mými zády je živo. Skupina pražských gymnazistů si užívá volna po zkoušce dospělosti. V jejich věku se nemluví potichu, a tak jsem chtě nechtě uprostřed rozhovoru.
EU peníze školám: Co je to DUM a co mají školy sdílet? (AKTUALIZOVÁNO)
Koncem května dostaly základní školy zapojené do projektu EU peníze školám prostřednictvím systému Benefit 7 důležité upozornění, ve kterém odbor CERA MŠMT upozorňoval v souvislosti s realizací asi nejčastěji použité šablony III/2, "že základní škola je povinna zveřejnit a sdílet vytvořené DUMy s ostatními pedagogickými pracovníky na veřejně přístupných webových stránkách". Řada škol stále ale nemá jasno, co je to DUM, ani co a jak vlastně má sdílet. Pokusíme se vše vysvětlit a poradit některá řešení.
Přečtěte si: Učitelé na severu Moravy ve čtvrtek v poledne na 10 minut přeruší výuku
Z diskuze o didaktickém testu z ČJ: úloha 14.
V diskusním fóru diskuze.rvp.cz probíhá diskuze k jednotlivým úlohám státní maturity, zaujal nás příspěvek Stanislava Zajíčka k úloze 14.
Projednávání novely školského zákona 14. června 2011: Pavel Bém
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 340) - prvé čtení.
Projednávání novely školského zákona 14. června 2011: Josef Dobeš
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 340) - prvé čtení.
Přečtěte si: Státní maturita ukáže, zda jsou studenti jen cvičení králíci
Studenti mají státní maturitu konečně za sebou, a nastal tak čas bilancování. Otazníků, které se vznáší ve vzduchu, je víc než dost. Rozporuplné reakce učitelů i studentů vyvolává hlavně český jazyk, konkrétně nižší úroveň maturity, kterou si zvolila většina. Nová koncepce měla ukázat, zda studenti umí nad věcmi přemýšlet vlastní hlavou a dokáží použít své znalosti i v praxi. U vyšší verze maturity se to částečně povedlo, u nižší úrovně se ale učitelé bouří a tvrdí, že už češtinu vlastně ani nemusí učit. Zastánci maturity ale podotýkají, že možná naopak konečně ze škol začne mizet encyklopedický styl učení, kdy je na přesnou otázku požadovaná přesná odpověď. Žáci pak přestanou být jen cvičení králíci bez vlastního uvažování. Potrvá to ale ještě roky.
EDUin: Po studentech si na kvalitu státní maturity stěžují i ředitelé gymnázií
ČŠI: Tematická zpráva "Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání"
Vedením MŠMT byla 8. března 2011 projednána tematická zpráva ČŠI obsahující souhrnné poznatky z podrobnějšího šetření v mateřských školách, v základních školách a také v nižších stupních víceletých gymnázií ve školním roce 2009/2010. Úplný text tohoto materiálu je uveden v přílohách. ČŠI zároveň znovu připojuje text sborníku "Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka", který vydala v dubnu 2010 k podpoře své snahy o rozvoj čtenářské gramotnosti ve školách.
Jana Kneřová: Alternativní komunikace, aneb Lenka mezi iPady
Chládek (ČSSD): Šest otázek pro ministra Dobeše ke skončeným státním maturitám
Vlasta Kohoutová: Nechceme být pedagogy druhého řádu
Výzva Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství
Ministr Dobeš: Testy zveřejníme začátkem července
Vojtěch Bednář: Rozpoznání potenciálně rizikových kontaktů online
Virtuální prostředí internetu a jeho služeb umožňuje velice rychlé navazování kontaktů mezi lidmi a komunikaci. Jak ale poznat kontakt, který pro uživatele představuje přínos, od toho, který je pro něj rizikem? Neexistuje jednoznačné a spolehlivé řešení, existuje však celá řada indikátorů možného rizika. V tomto textu se budeme věnovat některým z nich.
EDUin: Ministr Dobeš má dnes příležitost veřejně se omluvit autorce otevřeného dopisu Daně Večerkové
Moderní zahrady
Martin Rychlík: Dobešova maturita: Jednička s hvězdičkou, nebo tak trochu propadák?
Bořivoj Brdička: Neformální vzdělávání učitelů pod taktovkou architekta
Pavlína Hublová: Lze Facebook využít ve škole?
Facebook je bezpochyby fenomén, který nelze přehlédnout. I když existuje ještě dost jedinců, kteří zdárně odolávají vábení modrých stránek, žáci základních a středních škol mezi ně rozhodně nepatří. Jinými slovy - kdo není na FB, jako by nebyl.
Přečtěte si: Šéf Senátu Štěch převzal petici s 26 tisíci podpisy nespokojených učitelů
Martin Rychlík: Podnikatel Fraus: Ohrožena je existence všech českých nakladatelů učebnic
Přečtěte si: Ministr Dobeš: Ministerstvo školství podpoří odborné školy a učiliště
Přečtěte si: Rozhodnutí o volnu pro školáky je na ředitelích, říká ministerstvo
Přečtěte si: Státní maturity kritizují studenti, rodiče, kantoři i opozice
Jan Wagner: EU peníze středním školám aneb jaký mám první dojem z druhé vlny šablon?
Přečtěte si: Dobešův trapas a v čem nakonec uspěla státní maturita
Je zajímavé, jak se čacký ministr Dobeš ztrácí z mediální scény ve chvíli, kdy se mu postavili studenti, kteří argumentují až nepříjemně věcně. Otevřený dopis, který si stěžuje na nekvalitu maturity, bude mít do víkendu velmi pravděpodobně deset tisíc signatářů. To je desetina všech maturantů a přehlížet to lze jen těžko. Dobeš dělá jednu mediální chybu za druhou a má proti sobě protivníky, kteří jsou kupodivu velmi zdatní, i když je jim teprve devatenáct.
Přečtěte si: Jednotné přijímačky ztíží cestu k maturitě, neúspěšní půjdou do učení
Přečtěte si: Šéf Cermatu naštval Dobeše, ten ho chce odvolat
Neapol a Jižní Itálie Velký průvodce National Geographic
Reakce ministra Josefa Dobeše na otevřený dopis k nové státní maturitě
21. 6.: Seminář Standardy a jejich využití ve výuce - zkušenosti amerických učitelů
Na přelomu roku 2010/2011 byl v ČR zahájen vývoj standardů, které mají sloužit jako podklad pro pravidelné testování žáků v povinném vzdělávání. ČR nemá s vytvářením standardů ani s jejich využitím v práci školy dosud žádné zkušenosti. Využíváme proto příležitosti dozvědět se od našich amerických kolegů Emily a Brocka, kteří v současné době vyučují na českých středních školách v rámci Fulbrightovské výměny středoškolských učitelů, jak jsou vytvářeny standardy ve Spojených státech, jaká je jejich podoba a jak je využívají američtí učitelé ve své práci.
Metodické doporučení MŠMT pro zabezpečení maturitní zkoušky žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky
Přečtěte si: Stupňujme: hloupý, hloupější, maturant, bakalář?
Přečtěte si: Učňovské vzdělávání je na pokraji kolapsu, tvrdí ministr Dobeš
Přečtěte si: Dobré školy v utajení
Pod titulkem Chcete vědět, která škola je lepší? To je přísně tajné dnešní Lidové noviny přinesly svým čtenářům pěkně hloupou zprávu. Volá se v ní po odtajnění výsledků státních maturit za jednotlivé školy, aby se v Česku konečně odhalily dobré a špatné školy.
25. - 26.8.: Kurz Soudobé dějiny: co, proč a jak učit?
Ústav pro studium totalitních režimů pořádá intenzivní dvoudenní kurz, který se zaměří na inspirace ze západoevropské (především německé) didaktiky dějepisu a pokusí se o modelovou
aplikaci inspirativních metodických postupů na problematiku českých soudobých dějin.
Přečtěte si: Státní maturity nebo bojové cvičení?
Ondřej Šteffl: Zeleného maturitní yetti
Poděkování ministra
Organizace školního roku 2012/2013 v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích.
Vyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Vyhláška č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Jaroslav Mašek: Mediální studio ZŠ genpor. F. Peřiny
Téměř miliarda korun ročně – to je hodnota práce dobrovolníků v dětských sdruženích ČRDM
Miliarda není málo. A tuto téměř miliardu odpracují každoročně dospělí
dobrovolníci ZDARMA! Jak to, že se o tom dřív nevědělo? Česká rada dětí a mládeže zpracovala
rozsáhlou analýzu financování „volnočasových“ aktivit dětí a mládeže, jejíž výsledky právě
zveřejnila. V dvaatřicetistránkovém rozboru lze najít počty členů členských sdružení ČRDM, počty
dětí a vedoucích – dospělých dobrovolníků, ale také výši dotačních prostředků či počty hodin
dobrovolnické práce.
Přečtěte si: První bilance státních maturit: příliš lehké a nekvalitní testy
Letošní premiéra státních maturit se alespoň podle ministra školství zatím obešla bez větších technických nebo logistických zádrhelů. A Josef Dobeš doufá, že to bude platit i v příštích dnech během hodnocení písemných maturitních trestů. Dneškem se může začít bilancovat, protože zkoušení skončilo. Nejméně spokojení jsou samotní studenti, odborníci vidí nedotaženosti.
Dnes večer o státní maturitě v Událostech, komentářích na ČT 24
EDUin: Adam Caha, „student z Jihlavy“, a tři tisíce maturantů vyzývají ministra Dobeše ke zveřejnění testů
Scio.cz: Jak se dělají testy a co je položková analýza - stručný úvod
Zhubněte s chutí! Očistná dieta pro zdraví a štíhlou linii
Scio žádá CERMAT o informace
Zveřejňujeme samostatně komentář k článku Pavla Zeleného Maturitní testy projdou oponenturou.
Přečtěte si: Studente z Jihlavy, díky!
Minulý týden, krátce po půlnoci z pondělí na úterý, jsem na svém blogu uveřejnil zadání maturitního didaktického testu z češtiny v základní úrovni. Vydrželo tam necelý den, než bylo na popud redakce smazáno. V případě Respektu, který ve veřejném zájmu odhalil mnohé, co mělo zůstat navždy utajeno, je fakt, že tentokrát se rozhodl ustoupit nátlaku CERMATu a, slovy administrátora, si "krýt záda", zvlášť smutný.
Přečtěte si: Dneska končí maturity. Jak zlepšit ty příští.
Popravdě řečeno jsem až takovou taškařici nečekal. Test, kde osm otázek z dvaatřiceti nemá jednoznačnou odpověď, takže je to spíš sázkový tiket, testy, které mají zůstat tajné, i když si je přečetlo sto tisíc lidí, a petice několika tisíc maturantů, kteří si stěžují ne na to, že maturita byla moc těžká, ale že byla pod jejich úroveň a maturitního vysvědčení si nemohou vážit. Kromě téhle nevyžádané zábavy ale stojí za úvahu, co dělat, aby to příště bylo levnější, snesitelnější a hlavně užitečnější.
EDUin: 5 nepravd a paradoxů státní maturity, 5 opatření na její zkvalitnění
Pavel Zelený: Maturitní testy projdou oponenturou
Přečtěte si: Test státní maturity zvládli s přehledem i žáci 9. tříd základních škol
Maturanti dnes napíšou poslední test státních maturit a pak už jen budou čekat na výsledky. Dostanou je společně s vysvědčením až 20. června. Při čekání by některé maturanty mohla uklidnit, jiné zneklidnit zpráva o tom, že stejný test zvládnou i někteří žáci 9. tříd základních škol. Radiožurnál využil toho, že zadání testů státních maturit minulý týden někdo pověsil na internet, a jeden rozdal náhodným deváťákům.
22. 6.: Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK EU peníze středním školám, oblast podpory 1.5 - Plzeň
Vzhledem k očekávanému vyhlášení výzvy projektu EU peníze středním školám, pořádá MŠMT pilotní bezplatných seminářů pro žadatele. Na základě systémové podpory vzdělávání na středních školách byla vytvořena nová oblast podpory 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách - akce EU peníze středním školám.
20. 6.: Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK EU peníze středním školám, oblast podpory 1.5 - Brno
Vzhledem k očekávanému vyhlášení výzvy projektu EU peníze středním školám, pořádá MŠMT sérii pilotních bezplatných seminářů pro žadatele. Na základě systémové podpory vzdělávání na středních školách byla vytvořena nová oblast podpory 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách - akce EU peníze středním školám.
E-kniha pro vás: 20 věcí, které byste měli vědět o prohlížečích a webu
Zábavnou příručku od Googlu o tom, co jste vždycky chtěli vědět o prohlížečích a webu (ale báli jste se zeptat), naleznete nyní i v češtině na www.20thingsilearned.com. Příručka je vhodná i pro vaše žáky.
Pražské Quadriennale připravuje pro děti tajuplný Kabinet kuriozit
Hřiště pro nevyčerpatelnou dětskou fantazii, dobrodružnou výpravu napříč světovou výstavou, tvůrčí dílny nebo Cenu dětských návštěvníků za nejzajímavější expozici nabídne již zanedlouho projekt PQ dětem. Mezinárodní divadelní přehlídka Pražské Quadriennale (PQ), která mezi 16. a 26. červnem změní podobu centra Prahy, totiž nezapomíná ani na děti. Pro ně a jejich rodiče bude v prostorách Veletržního paláce připraven zábavně-tvůrčí program.
Kvalitní školní družina či klub, to je přání rodičů i dětí
V prostorách Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání v pražském Hloubětíně se ve dnech 3.–4. června 2011 konalo celostátního setkání pedagogických pracovníků školních družin a školních klubů. Akce proběhla v rámci Průběžného vzdělávání projektu Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálního vzdělávání, jehož realizátory jsou Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže.
Od 1. června začínají žáci učebních oborů skládat nové závěrečné zkoušky
V tomto školním roce už neplatí, že zadání pro závěrečné zkoušky tvoří učitelé dané školy. Většina škol totiž převzala tzv. jednotné zadání, které připravili pracovníci Národního ústavu odborného vzdělávání společně s odborníky ze škol i z praxe. Jednotné závěrečné zkoušky se v učebních oborech zavádějí postupně a školy je přijímají dobrovolně.
Posílejte nám komiksy od svých žáků
Na webu pro mladé novináře, spisovatele a čtenáře Šotkoviny vyhlašujeme každý měsíc téma, k němuž nám mohou žáci a jejich učitelé posílat své příspěvky. V květnu to byla „Recenze deskové hry” a v dubnu „Rozhovor se zajímavou osobností, která má blízký vztah k vaší škole nebo obci“. V červnu a červenci přidáváme další téma „Komiks o mně”.
Ministr Dobeš: Již čtvrteční půlnoc rozhodne o maturitách
10. 6.: Pilotní seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK EU peníze středním školám, oblast podpory 1.5 - Praha
Vzhledem k očekávanému vyhlášení výzvy projektu EU peníze středním školám, pořádá MŠMT sérii pilotních bezplatných seminářů pro žadatele. Na základě systémové podpory vzdělávání na středních školách byla vytvořena nová oblast podpory 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách - akce EU peníze středním školám.
Multikulturní výchova není procházkou po zoologické zahradě
Otevřený dopis ministrovi školství Mgr. Josefu Dobešovi k nové státní maturitě (AKTUALIZOVÁNO)
Dana Večerková zveřejnila otevřený dopis na nsmdopis.dta3.com, kde ho již podepsalo téměr 800 lidí.
Přečtěte si: CERMATOVSKÝ PARADOX aneb proč se básník touží stát trpaslíkem
Přečtěte si: Nové státní maturity: neefektivní byrokracie!
Přečtěte si: Ministr Dobeš vrací úder Liškovi: Nic velkého jste nedokázal
Španělština pro děti - Español para niños
Jan Wagner: CERMAT tentokrát chce podat trestní oznámení pro porušení autorského zákona i na nás, to se ještě nasmějeme...
Bořivoj Brdička: Prostojové učení podle Grooma
Nové kurzy pro učitele od září
Přečtěte si: Poslanci chtějí zvýšit prostupnost učitelů mezi stupni základních a mateřských škol
Přečtěte si: Státní maturity - co je také dobré vědět, část druhá
Přečtěte si: Státní maturity – co je také dobré vědět, část první.
Státní maturity jsou bezesporu pojem, o kterém se mluví na každém kroku. Je pravda, že při zahájení ústních částí maturitních zkoušek nás média informovala o cestě pana ministra do škol a o tom, kolik studentů během prvních několika dní neuspělo. Také jsme ze dozvěděli, že nová maturita byla finančně zbytečně nákladná.
13. 6.: kurz Síťová generace II: Prakticky využíváme svět sítí
Seminář je zaměřen na získání praktických dovedností při práci s internetovými technologiemi pro výuku a vlastní práci, rámcový přehled je představen v předchozím kurzu Síťová generace I, který ale není povinným předpokladem pro tento seminář. Workshop tvoří trénink konkrétních dovedností pedagogů v oblasti nových možnosti sdílení, komunikace, spolupráce a tvorby s využitím klíčových nástrojů sociálních sítí a sociálních médií, a zároveň praktický nácvik publikování, sdílení a působení v sociálních sítích.
Přečtěte si: Pochybnosti o státních maturitách
Od pondělí 30. května až do úterý 7. června probíhají na středních školách písemné části státních maturit. Školní maturitní zkoušky před komisí si maturanti již odbyli a rovněž tak ústní část státních maturit z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, pokud si jej studenti vybrali místo matematiky (pro ni je stanoven pouze didaktický test). Po dobu sedmi dnů se teď střední školy řídí přesným harmonogramem, aby všichni maturanti, kteří se přihlásili ke stejnému typu zkoušky, usedli po celé republice ve stejný čas do lavic v „registrovaných zkušebních učebnách“.
Přečtěte si: Kam s ideály v maturitním maratonu
11.-14. 7.: Letní intenzivní škola v Brně
Přečtěte si: Studenti, kteří zveřejnili maturitní testy, zůstanou bez trestu
Závěrečné stanovisko veřejného ochránce práv k postupu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve věci uvádění prospěchu z nepovinné zkoušky společné části maturitní zkoušky na vysvědčení
JUDr. Pavel Varvařovský mimo jiné píše: "V prvé řadě se ale domnívám, že by se ministerstvo školství společně
s CERMAT mělo studentům a studentkám omluvit. Je mi jasné, že projekt státních
maturit není jednoduchý a nijak nechci zpochybňovat jeho náročnost i umenšovat
úsilí lidí, kteří se na jeho přípravě a následně i průběhu podíleli a budou podílet. Plně chápu, že v počátku celého procesu přirozeně z důvodu lidské nedokonalosti mohlo dojít k nechtěným omylům a přehmatům. Slovy Lucia Annaea Seneky staršího errare humanum est, chybovat je lidské. Zároveň se ale domnívám, že pokud k nějakému
přehmatu nebo omylu došlo, nemůže být samotná složitost procesu omluvou, která
pak nemusí být vyslovena."
Přečtěte si: Maturita: Aneb když ptáčka lapají...
Martin Rychlík: E-bombing Dobešova ministerstva. Kdy se přidají další partyzáni?
EDUin publikoval na svých stránkách nové testy: čeština – vyšší úroveň, angličtina a matematika – základní úroveň, chemie
Přečtěte si: Kantor učil opilý, děti ho natočily
MŠMT podporuje programy zaměřené na volný čas dětí a mládeže
7. 6.: Přednáška Kult efektivnosti a úpadek školního vzdělávání
6. 6.: On-line diskuze pro žáky a rodiče - Didaktické testy a písemné práce II
Přečtěte si: EDUin komentuje test češtiny základní úrovně
Přečtěte si: Virtuální svět jako platforma pro vzdělávání
Téma je to kontroverzní, inovativní a v případě optimistů skýtá velký potenciál. Podle pochybovačů jde pouze o další technologii, která nabourává sociální mezilidské vztahy, je finančně náročná nebo se jedná pouze o hru – tedy nic seriózního a pozoruhodného. Řeč je o vzdělávání v netradičním prostředí 3D virtuálního světa.
Přečtěte si: Je rozumné utajovat maturitní testy?
V pondělí večer, dvanáct hodin poté, kdy startovala písemná část státních maturit, unikla na web hned několika cestami lehčí verze testu z češtiny. Dnes je k dispozici k nahlédnutí test z angličtiny, který psali studenti včera. CERMAT podává trestní oznámení na neznámého pachatele, podezírá „studenta z Jihlavy“ a žádá EDUin, aby stáhl ze svého webu zveřejněný test. Argumentuje autorskými právy. Ta jsou ale v tomto případě v jasném rozporu s veřejným zájmem. Chceme-li zlepšovat úroveň státní maturity, musíme mít možnost o ní diskutovat. To bez veřejně přístupných informací asi nepůjde.
Sicílie - Velký průvodce National Geographic
Martin Rychlík: Poučná četba premiérovi do hajan? E-mailový seriál Jak to chodí u Dobeše.
Český stát a Centrum dluží učitelům, hodnotitelům a tvůrcům pracovních listů společné části maturitní zkoušky miliony korun
25.-28. 7.: Letní škola činnostního učení fyzice
V soutěži o nejlepší školní IT projekt zvítězil 3D model města Třince
Květnová soutěž společnosti SODATSW o nejlepší školní projekt vytvořený pomocí IT vybavení již zná své vítěze. Nejlépe uspěli žáci Základní školy Dany a Emila Zátopkových v Třinci se svým projektem modelování města Třince pomocí programu Google SketchUp. Porota ocenila využití moderních webových technologií, dokonalé technické zpracování a přínos pro propagaci města.
Přečtěte si: Maturitní test z českého jazyka – základní úroveň a správné odpovědi
CERMAT vyzval EDUin ke stažení uniklého testu z webových stránek
Londýn - Velký průvodce National Geographic
Ivo Václav Fencl: Česká maturitní tabla jako svědectví o světě pohledem náctiletých III.
Iveta Strnadová: První vlaštovka od Google se vznáší v oblacích
500 póz pro svatební fotografie
Jan Wagner: CERMAT chce podat trestní oznámení pro porušení autorského zákona, to se ještě nasmějeme...
MŠMT: Zveřejnění zadání zkoušky z českého jazyka (základní úroveň)
DISKUSE
Témata článků
Knihkupectví
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.