EDUin: Ministr Dobeš si neověřil data, studentka žádá veřejnou omluvu

pátek 10. června 2011 ·

Počet podpisů pod peticí stěžující si na nekvalitní maturitu přesáhl osm a půl tisíce.

Ministr školství Josef Dobeš označuje studentský protest proti nekvalitní státní maturitě za umělý a v odpovědi na otevřený dopis studentů zlehčil argumenty autorky dopisu, že si vybrala jako studentka elitního gymnázia lehčí verzi maturity a teď ji kritizuje. Ministr si ale neověřil fakta, informace Cermat poskytnuté ministrovi nebyly pravdivé a Dana Večerková žádá od ministra veřejnou omluvu.

Autoři dopisu, studentka brněnského Gymnázia Matyáše Lercha Dana Večerková a její kolega Daniel Kurowski totiž naopak patří k těm elitním studentům, kteří maturovali z více předmětů, než museli. Dana Večerková celkem ze šesti předmětů, v češtině si zvolila základní i těžší úroveň. Její kolega maturoval ze sedmi předmětů. Proto se jich dotkla tato pasáž v ministrově odpovědi.

Také jsem zaznamenal, že spoluautorka otevřeného dopisu z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha se rozhodla pro základní verzi maturity. Pokud si jako studentka vyhlášeného elitního gymnázia, kde jsou na studenty kladeny vyšší nároky, chtěla skutečně změřit kvalitu svého vzdělání, mohla jednoduše složit zkoušku těžší. To však neudělala. Na rozdíl od jiných prestižních gymnázií, kde si studenti až z 90% vybrali obtížnějších verzi, ač jim to letos nepomohlo při vstupu na vysokou školu. Těžší verzi si vybrali jednoduše proto, aby potvrdili prestiž své školy i svoji osobní prestiž.

Situace je o to pikantnější, že o tom, že maturovala z obou verzí češtiny, vysvětlovala Dana Večerková přímo v rozhovoru s ministrem na ČT24. O to je agresivní reakce Josefa Dobeše nepochopitelnější. Studentka nyní žádá omluvu, v prohlášení pro média píše:

"Mrzí mě, že se mě pan Dobeš nezeptal, jak jsem maturovala. Maturovala jsem z šesti předmětů, mezi nimi z vyšší úrovně češtiny i angličtiny. Žádám pana Dobeše o veřejnou omluvu za šíření nepravdivých informací o mé osobě.  Žádám o omluvu i Gymnáziu Matyáše Lercha, které bylo postaveno do špatného světla na základě nesmyslného srovnání mě (jakožto studentky tohoto gymnázia) a jiných prestižních gymnázií. Protože jsem se dozvěděla, že informaci o tom, že jsem skládala maturitní zkoušku z češtiny na základní úrovni, podala panu Dobešovi organizace CERMAT, žádám o vysvětlení CERMATu, jak je možné, že poskytuje moje osobní údaje třetí osobě."

Studentům také vadí ministrova dezinterpretace otevřeného dopisu. Studenti si nestěžují na lehkost testů, jak uvádí ministr, ale na jejich nekvalitu a mnoho dalších věcí. Podstatnou vadou ministrovy reakce je, že na velmi konkrétní výtky studentů fakticky neodpovídá. Kromě zmínek o jedné testové úloze, na níž odpovědělo 87% studentů správně, a obecných odkazů na odborníky, kteří vše zkontrolovali, tu nejsou žádné věcné argumenty. Bylo by tedy dobré, aby se ministr Dobeš přestal schovávat a postavil se kritice státní maturity čelem, nejlépe v některém televizním diskusním pořadu. Jestliže od počátku státní maturitu zaštiťuje svou osobností a politickou odpovědností, není možné, aby utekl z veřejné scény ve chvíli, kdy nastane první vážnější problém. Ztrácí tak i poslední zbytky důvěryhodnosti.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s., řekl: „Ministr Dobeš zareagoval na masivní studentskou kritiku státní maturity tím nejhorším způsobem. Do televizních a rozhlasových debat posílá raději své spolupracovníky a z úkrytu za cizími zády začal útočit. Navíc na podkladě neověřených skutečností. Tvrdit, že kritika ze strany studentů je umělá, je stejně hloupé, jako výrok ředitele CERMAT pana Zeleného pro Respekt, že veřejná oponentura testů, ,nota bene dětmi´, je nepřijatelná. Kdo si ještě vzpomene na slova pražského komunistického funkcionáře Miroslava Štěpána, který na studentskou revoltu v roce 1989 také reagoval slovy, že s do řízení společnosti nebudou mluvit děti, může být pobaven podobností té reakce. Právě studenti z devětaosmdesátého ovlivňovali společenské dění v následujících letech nejvíce a o dnešních maturantech to pochopitelně, z logiky věci, platí také.“

36 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:15  

Tento arogantní člověk nemá v této funkci naprosto co dělat. Jen bych se chtěl zeptat, kde může celá naše rodina petici podepsat ?

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:24  

Feřtek: Právě studenti z devětaosmdesátého ovlivňovali společenské dění v následujících letech nejvíce...

Tak konečně vím, komu vděčíme za ten současný marasmus, binec a anarchii v celé společnosti. Nepatříte k těm géniům také sám, p. Feřteku? Asi vám nějak stoupla sláva do hlavy a chodě po špičkách jste se do ní musel praštit. Jinak byste dnes nehlásal takové hovadiny o českém školství a nepřisuzoval sobě a eduinům roli Mesiášů české vzdělanosti.
Co takhle věnovat se své vlastní profesi...máte-li jakou.

A k té dívce z gymnázia - o své maturitě se zmiňovala pouze a jedině v souvislosti s lehkou verzí, nikdo z posluchačů o jejích maturitních předmětech nic neslyšel. Proč to tedy neuvedla sama, když teď vyžaduje, aby to všichni věděli?
Celá ta vaše šaškárna je velmi průhledná a je to ostuda. Nic víc.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:25  

"je to ostuda" - ano Dobeše a Cermatu

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:31  

Ne, je to spíš ostuda učitelů, že si nechali 14 let kálet na hlavu a degradovat střední školství.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:36  

"je to spíš ostuda učitelů, že si nechali 14 let kálet na hlavu a degradovat střední školství"

To je obrovská ostuda našich politiků od r. 1990. Na učitele bych to nesváděl, ti tu situaci mohli ovlivnit asi stejně jakoby koza snědla vlka .

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 10:06  

Souhlasím. Ale radši bych sněd vlka, než tohle tiše podporovat.

Taky jsem učitel a vím, co můžou a co ne... Nesnesu ale, když někdo jen tak z hecu hází klacky pod nohy druhému, když chce s tím kolosálním průšvihem trochu pohnout.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 10:07  

Diksutérů vždy mnoho, konkrétních lidí - učitelů, kteří by brojili proti tomuto paskvilu zvaném státní maturita málo.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 10:24  

Eduini, kdy založíte petici na podporu pokračování státních maturit? U nás ve městě mám na tři stovky příznivců, tak se ozvěte.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 10:27  

maturantiproti.cz

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 11:22  

...jak je možné, že (CERMAT)poskytuje moje osobní údaje třetí osobě."

Ano, to je jeden z dalších skutečných průserů, dá-li si ministr poslat data, ke kterým by ze zákona neměl mít přístup.

Na estebácké manýry Věci veřejné v podstatě v politice dojedou.
Za normálních poměrů je to důvod k odstoupení z funkce.
Ministr si nechvává lustrovat konkrétní žáky a CERMAT tyto informace ministrovi bez reptání předá.
JE TO PROSTĚ PRASÁRNA!

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 11:49  

Předpokládám, že odpověď ministra je prací jeho PR oddělení, což svědčí o jeho kvalitě. Také je zajímavé, že před maturitami se ministr do diskusí pouštěl často, ale teď se všude objevuje ředitel Cermatu. Ministr se nám nějak mediálně ztratil...

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 12:19  

a když byl na čt24 rozhovor se onou maturantkou, tak panu ministrovi vypadl uprostřed hovoru signál, a potom byl (dle sdělení redakce)již nedostupný. Taky dobré PR.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 12:42  

Je nějaká petice na podporu státních maturit, sem s ní!

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 13:15  

maturantiproti.cz

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 13:22  

"Je nějaká petice na podporu státních maturit, sem s ní!"

Ano, je. To jsme my všichni, kteří chtějí zabránit další devastaci poničeného školství. ČR vždy kopíruje ve světě, ale najednou ? Stačí se podívat na jiné státy, které v PISA skončily na špici. Takový didaktický test z mateřského jazyka by byl autorům v těchto státech omlácen o hlavu. 1,875 munuty na jednu otázku a přitom text dlouhý na půl stránky. Toto opravdu někdo těžce nezvládl a chtělo by to tentokrát ukázat konkrétní viníky. Za 2 hodiny by tento test zvládli dozajisté všichni, ale stres a práce pod časovým tlakem vykonaly své. Takové státní maturity již nikdy !

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 13:39  

stres a práce pod časovým tlakem
To k životu patří...

Cermatu ani Dobeše jsem se nikdy nezastával, ale je informace o tom, z čeho žák maturoval, opravdu osobní údaj? Výsledek maturity sdělen nebyl a z čeho student maturuje lze zjistit velmi snadno i jinou cestou.
Takže si nejsem jistý, jestli v tomhle případě Cermat pochybil.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 14:02  

Ministr si nechvává lustrovat konkrétní žáky a CERMAT tyto informace ministrovi bez reptání předá. JE TO PROSTĚ PRASÁRNA! A už je to podruhé, u stedenta z \jihavy se taky vědělo, jaký má výsledek.

To není jen prasárna, to je trestný čin. § 178 Neoprávněné nakládání s osobními údaji.

Doufám, že tentokrát eduin nebo štefl trestní oznámení podá.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 15:02  

"... a z čeho student maturuje lze zjistit velmi snadno i jinou cestou."

Tak schválně, naznačte postup "té vaší jiné cesty" jak zjistíte z čeho konkrétní studenti maturují, Mr. Czech-hacker!
Jen jesli jen tak nekecáte a netaháte si tričko!

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 15:13  

Tak schválně, naznačte postup "té vaší jiné cesty" jak zjistíte z čeho konkrétní studenti maturují, Mr. Czech-hacker!

Například v každé škole visel povinně seznam žáků, kteří daný předmět v dané obtížnosti v dané učebně konají. A protože vstup cizích osob do budovy školy není zakázán (má jen určitá pravidla), nebyl problém se do školy dostavit a podívat se, z čeho "ten můj sledovaný objekt" maturuje.

Prostě ne všechno se musí "hackerovat" přes počítačové sítě.
Ale to je druhá cesta. Vzhledem k tomu, že mnoho škol zveřejnilo rozpis žáků u maturit na webu (a není ndůvod, proč by to nemohly udělat), lze to třeba zjistit i takto.

Nebo se zeptáte přímo toho studenta. To taky někdy vede k možnosti zjištění maturitních předmětů.

Anebo... ale to stačí, ne?

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 15:35  

"stres a práce pod časovým tlakem
To k životu patří..."

Bohužel, pouze v ČR. Cílem je, aby se nikdo nedožil důchodu . Ale nyní vážně, to by opravdu k životu patřit nemělo, dejme tomu tak nesmyslný didaktický test z ČJ. On to byl test ze všeobecných studijních předpokladů,...? S tak nesmyslnými dvojznačnými otázkami se v reálném životě nikdo nepotká.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 15:38  

"jak zjistíte z čeho konkrétní studenti maturují"

Jsem si to zjistil na internetu, kde byl rozpis. To, že to Dobeš neumí mě vede k přesvědčení, že to koryto neuhájí.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 16:39  

"Autoři dopisu, studentka brněnského Gymnázia Matyáše Lercha Dana Večerková a její kolega Daniel Kurowski totiž naopak patří k těm elitním studentům, kteří maturovali z více předmětů, než museli. Dana Večerková celkem ze šesti předmětů, v češtině si zvolila základní i těžší úroveň."

Ono by bylo potřeba být trochu přesnější a taky upřímnější.
Maturovat z 6 předmětů je poměrně zátěž, ale zanmená to také, že 4 předměty byly povinné a 2 nepovinné.
A dál, pokud ty povinné byly v základní úrovni a ty nepovinné ve vyšší úrovni, pak ve výsledku je to to samé, jako by žákyně maturovala pouze ze 4 předmětů v základní úrovni. Tam se totiž počítá výsledek do celkového výsledku MZ.
U nepovinných zkoušek výsledek těchto zkoušek neovlivní celkový výsledek MZ, i v případě nedostatečného prospěchu.
Tedy závěrem:
Ohradil bych se v případě výše uvedené žákyně pouze tehdy, kdybych některou z povinných zkoušek dělal ve vyšší úrovni. Pokud to tak bylo, pak by bylo vhodné přesně vyspecifikovat,kde ministr Dobeš ve své kritice pochybyl.
V opačném případě ať si říká kdo chce, co chce, má ministr pravdu!
Pokud budu studentem prestižní školy, navíc gymnázia k tomu, pak by bylo na místě maturovat dle mého názoru minimálně ze dvou povinných předmětů ve vyšší úrovni. Jinak se tito žáci dostávají na úroveň "běžných" SŠ nebo SOŠ.

Petr

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 16:47  

Ale nyní vážně, to by opravdu k životu patřit nemělo
Ale prosím vás... V mnoha povoláních pracujete pod stressem a časovým tlakem... Zkuste říct zachranářům nebo šéfům pracovních skupin nebo ...nebo..., že nemají pracovat ve stressu nebo pod časovým tlakem. Holt život není proscházka růžovým socialismem (naštěstí).

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 18:51  

"Ale nyní vážně, to by opravdu k životu patřit nemělo"

Tak nějak na západ od hranic Absurdistánu ( ČR ) se žije v mnohem větším poklidu. Stresy jsou poloviční. Chci Vás člověče vidět jako budoucího důchodce , jako sedmdesátiletého dědu, jak běháte 100 metru sprintu pod 10 s. Jestli to nedokážete, pak rychle z kola ven. Jste přebytečný. Já bych Vás tedy nezaměstnal.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 18:53  

"V opačném případě ať si říká kdo chce, co chce, má ministr pravdu!"

A měl Dobeš vůbec někdy pravdu ? Nějak si nevzpomínám. Má pravdu stejnou jako jeho rodná strana, která se stává nevolitelnou.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 18:56  

Nejdříve potáhne Zelený a po něm Dobeš a ostuda po celé EU. Nechte už těch pokusů, pač Komenský se v tom hrobě již neotáčí, přímo zvedá víko rakve.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 21:46  

"V mnoha povoláních pracujete pod stressem a časovým tlakem... Zkuste říct zachranářům nebo šéfům pracovních skupin nebo ...nebo..."

A to už budou maturanti povinně prokazovat i to, že z nich, v případě ohrožení státu, může být záchranář? A neměli by tedy skládat maturitu třeba na horské dráze? Ve většině povolání totiž můžete, ba co dím, musíte, svou práci plánovat, udělat si na ni čas, abyste ji odvedl kvalitně!
Jenom teď marně přemýšlím, do které kategorie patří učitelé?!

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 21:59  

"Jenom teď marně přemýšlím, do které kategorie patří učitelé?!"

Víte jaký je rozdíl mezi učitelkou a vlaštovkou ? Žádný . Obě serou a žerou za letu. Vím o čem mluvím a píši. Dlouho jsem již neviděl aktivního kantora na II. stupni ZŠ. Toho posledního 62- letého odvezla rychlá přímo ze školy s mozkovou mrtvicí. Opravdu si nedokáži představit 70-73 -letého učitele. Nebude stíhat fyzicky ani psychicky. Možná však, že vybudujeme prosperitu přes mrtvoly důchodců. Nebude nutno vyplácet důchody. Ušetří se miliardy

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 22:50  

Ministr Dobeš nepochopil, že ho nekritizuje obyčejná studentka, ale přímo elitní studentka elitního gymnázia, která si troufne i na vyšší úroveň maturity a to dokonce ve dvou předmětech. Tak to ministra určitě dostalo. Netušil, jaký duševní gigant ho kritizuje...
Jana

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 23:23  

Ve většině povolání totiž můžete, ba co dím, musíte, svou práci plánovat, udělat si na ni čas, abyste ji odvedl kvalitně!

Samozřejmě. A když se stane něco něčekaného, nenaplánovaného, tak složíte funkci? Když vám ve škole zkolabuje děcko, tak si sednete za stůl a nejdříve přepíšete náplň hodiny v třídní knize?

Dávám sice za pravdu anonymnímu z 18.51 Tak nějak na západ od hranic Absurdistánu ( ČR ) se žije v mnohem větším poklidu. Stresy jsou poloviční Ale život prostě přináší nečekané a mnohdy stressové situace a kdo na ně neumí reagovat, může být svému okolí nebezpečný.
Kdysi tady někdo napsal:
Žije-li dítě v ovzduší nenáročnosti, naučí se všechno flinkat.
Žije-li dítě v prostředí zábavného učení, naučí se, že nepříjemné povinnosti není třeba plnit.
Žije-li dítě ve skleníkovém prostředí "laskavé" školy, naučí se být skleníkovou květinkou, která se sesype při prvním střetu s realitou.
Žije-li dítě v prostředí bezpracného úspěchu, naučí se žít na dávkách z pracáku a sociálky.
Žije-li dítě v prostředí permanentního uspokojení, naučí se ho tvrdě vyžadovat jako své životní "právo".

Anonymní řekl(a)...
11. června 2011 v 1:27  

Žije-li dítě ve stresu, bude více stresovat své okolí a bude si stres vybíjet na jiných lidech.
Žije-li dítě v umělém prostředí tradiční školy, skončí na pracáku.
Žije-li dítě v prostřední nudné školy, ztratí vnitřní motivaci k učení.
Žije-li dítě v neúspěchu, přestane se snažit uspět.

Anonymní řekl(a)...
11. června 2011 v 9:38  

Já prostě tvrdím, že na stress musí být člověk připraven. Přeji vám krásné dny s fungujícím Cermatem, s fungujícím mšmt, s fungující dopravou, s přátelskými rodiči vašich žáků.

poste.restante řekl(a)...
11. června 2011 v 10:53  

Dítě by nemělo žít ve stresu, to je pravda. Především pokud by šlo o stres trvalý, může to mít fatální důsledky.
Znám případ žáka, který spáchal sebevraždu a v dopise na rozloučenou uvedl, že jediné místo, kde se cítil dobře, byla škola.

Krátkodobý stres může být přínosný, motivuje k výkonům.
Nebo snad atleté nastupují k závodům s myšlenkou, jaká to bude pohodička?


Čím je prostředí tradiční školy méně umělé, nežli školy netradiční?
Jsou lavice horším místem na výuku, nežli koberec na zemi?
Řekl bych, že ty statisíce mladých, které jsou na "pracáku" po celé Evropě byly vzdělávány tradičně i "netradičně".


Škola je vždycky skleníkové prostředí a tak je to správné.
Když vysejete semínka rajčat či okurek rovnou na záhon, přežijí ty nejodolnější, ale také jich mnohem více zajde.


Kdo z kritiků "nudných škol" se dívá na televizní vysílání od začátku až po závěrečnou hymnu?
Nejsou i v zábavném vysílání nudné pasáže?
Škola tu není od toho, aby uměla žáky "zabavit", ale aby je uměla něco naučit. Když se to podaří zábavnou formou, tím lépe.
Ale co je, probůh, zábavného na dvacátém sedmém příkladu na složené zlomky?


Pokud má škola připravit pro život, pak musí vyžadovat znalosti, dodržování pravidel a správnou míru individuální motivace i spolupráce, vést k odpovědnosti za svou vlastní práci, ale i za prostředí pro ostatní členy celku.
(Kolik šikany by například ubylo, kdyby se ve třídě jeden zastal druhého, "po kterém mu přece nic není"?)

Při tom všem musí být škola především důsledná.

My "z dědiny" to máme jednoduché:
K mladému stromku je potřeba připevnit pevný kolík jako oporu a je potřeba ho k této opoře přivázat, aby nemohl příliš uhnout, jinak naroste křivě.
Provaz, kterým je stromek přivázán, nesmí být ani příliš volný, ale ani tak těsný, aby jej škrtil.
A jak stromek roste, musí se pravidelně kontrolovat, až jednoho dne nebude kolík ani provaz potřeba.
Pak teprve bude naděje, že stromek dá užitek...

Anonymní řekl(a)...
11. června 2011 v 22:42  

Znám ty učitele chaotiky. Žil jsem ve škole v neustálém stresu a nikdy mě nic nenaučili, pač jsem se celou hodinu klepal strachy. Jen oni si mysleli ve své samolibosti, jak jsou geniálně tvořiví. Do výuky chodili bez příprav. Spolužáky bezdůvodně mlátili po hlavách. Doufám, že pokud bych opětovně narazil na takového debi.., tak ho udám. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
11. června 2011 v 22:44  

poste.restante

Dá se s Vámi souhlasit. Ignorant

Luděk Blaha řekl(a)...
12. června 2011 v 14:18  

Jó, stress ve školství, to je docela silné téma.
Slyšel jsem o případech, kdy na straně jedné byla, nejspíš aby zkoušený (bez nějakého doloženého omezení) nebyl stresován, z veřejně přístupné maturitní zkoušky vyloučena veřejnost, a na straně druhé se dva maturanti měli točit při té čtyřzkouškové maturitní kalvárii bez jakékoli přestávky s tím, že vyhláška žádnou přestávku mezi zkouškami nezmiňuje.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.