Petr Němec: Jak získat zpětnou vazbu od žáků?

pátek 24. června 2011 ·

V tomto článku ukazuji způsob získání rychlé zpětné vazby od žáků během několika minut včetně vyhodnocení. Článek vychází z mé vlastní zkušenosti.

Jistě budete se mnou souhlasit, že pokud má učitel zájem na zkvalitňování výuky ve svých hodinách, potřebuje zpětnou vazbu. Získá ji jednak vlastním hodnocením, dále prostřednictvím hospitací kolegů a nadřízených, od rodičů a v neposlední řadě od samotných žáků. Rád bych se s vámi podělil o způsob, jak získat zpětnou vazbu od žáků během několika minut včetně vyhodnocení.

Hledání vhodného nástroje

Již několik let se snažím zkvalitňovat výuku ve svých hodinách prostřednictvím zpětné vazby od žáků. Tu lze získat např. pomocí dotazníků, chci-li získat i negativní postřehy žáků, volím anonymní dotazník. Pokud žákům rozdám nakopírované dotazníky, oni je vyplní a odevzdají, pak se nejedná o čistě anonymní průzkum (podle písma žáky většinou rozpoznám), navíc tvorba a vyhodnocení takovéhoto dotazníku jsou velmi časově náročné. Proto jsem hledal způsob, jak si co nejvíce usnadnit nejen tvorbu dotazníku a jeho přenositelnost, ale hlavně jeho vyhodnocení. Hledal jsem nástroj, který zajistí snadnou tvorbu a okamžité automatické vyhodnocení dotazníku ihned po vyplnění žáky. Takový nástroj jsem nalezl v podobě formuláře, který nabízí online aplikace Google Docs.

Tvorba dotazníku

Chcete-li tuto službu využívat, je nutné mít účet Google. Vytvoření samotného formuláře je velmi jednoduché, stačí v nabídce zvolit Vytvořit nové – Formulář, napsat název dotazníku a postupně přidávat jednotlivé otázky včetně odpovědí. K dispozici máte několik typů otázek: text, více možností, zaškrtávací políčka, vybrání ze seznamu, měřítko, mřížka, navíc u každé otázky můžete nastavit, zda je povinná, či ne. Nakonec můžete zvolit grafický motiv celého dotazníku z předpřipravené galerie.

4

Po vytvoření dotazníku stačí odkaz, který na daný formulář vede, sdělit žákům (popř. ho zaslat žákům prostřednictvím e-mailu). Jak může takový dotazník vypadat a jak se s ním pracuje, můžete vyzkoušet zde. V okamžiku, kdy žáci dotazník vyplní a odešlou, můžete si zobrazit souhrn výsledků, který vypadá pro jednotlivé otázky následovně:

fjh

Další možností je výsledky uložit lokálně do svého počítače v podobě tabulky, se kterou se dá dále pracovat.

Časová náročnost

Shrnu-li časovou náročnost přípravy, tvorby, vyplnění a vyhodnocení dotazníku, pak tvorba zabere cca 20 minut, vyplnění žáky cca 5 minut, vyhodnocení (diskuse) cca 10–15 minut (dle počtu otázek). Jak sami vidíte, jedná se o velmi rychlý způsob získání zpětné vazby od žáků.

Zkušenosti s dotazníky

Tento způsob zpětné vazby praktikuji již dva roky, vždy po dokončení celé kapitoly učiva, tzn. za rok asi 6–8krát. Pro vyplnění dotazníku je nutné být v počítačové učebně či nechat žáky dotazník vyplnit z jejich domovů. Ihned po vyplnění si s žáky projdeme vyhodnocení a formou diskuse ho rozebereme a okomentujeme. Žáci tento způsob autoevaluace výuky vnímají pozitivně, zvykli si uvádět postřehy a připomínky, které mou výuku posouvají dále.

Závěrem

Má-li učitel zájem na zlepšování svých hodin, nutně k tomu potřebuje zpětnou vazbu od žáků. Snažil jsem se vám představit nástroj, který je zdarma, online a k získání základní zpětné vazby plně dostačující. Práce s ním je intuitivní, rychlá a efektivní a mám s ním vlastní velmi dobrou zkušenost.
Citace:
[1] - Kolektiv autorů. Formuláře: Vytváření formulářů. 2011. Dostupný z WWW: [http://docs.google.com/support/bin/answer.py?hl=cs&answer=87809&ctx=cb].

Převzato z clanky.rvp.cz.

8 komentářů:

BoBr řekl(a)...
24. června 2011 v 9:45  

Velmi se těším na dobu, kdy si naprostá většina učitelů po přečtení podobného článku řekne, že je zcela zbytečný, protože oni přece takový nástroj již dávno běžně používají.
Jsem sice často mnohými přesvědčován, že učitelé počítače ovládají dostatečně, možná dokonce někteří umějí podobný dotazník vytvořit (typicky jako součást diplomky), ale uplatnění v praxi jim často uniká!
Článek je tedy velmi záslužný. Jen drobnou připomínku. Jakmile dosáhneme vybavení 1:1, bude základním zpětnovazebním prvkem tzv. back channel - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10729/

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 11:00  

No tak to se snad hodí pro vysokou školu, ne? Nebo maximálně pro střední.
Komunikovat o průběhu výuky přes počítač s mladšími žáky - to je nesmysl.
Naší komunikaci by mnohem víc prospělo, kdyby ve třídách nebyla třicítka dětí, ale takových dvaadvacet,jko mají v Porgu. To by pak byla zpětná vazba eňo ňůňo.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 11:27  

A jak by se nám škosltví zlepšilo, kdyby na jednoho žáka byl jeden učitel, nebo lépe dva učitelé!
Lepší jak v PORGU!

BoBr řekl(a)...
24. června 2011 v 11:27  

http://youtu.be/UVY0Ch5mchY
Nastavte si čas na 10:45

Luděk Blaha řekl(a)...
24. června 2011 v 12:31  

Nejlepší zpětnou vazbou je oční kontakt. Nakonec nezbytnost jeho kvality je zmíněna i v Rýdlově nástinu standandu kvality učitele.
Pokud žákovi něco vysvětlujete, sledujte jeho zorničky: nic neděje ... pořád se nic neděje ... pořád ... a najednou se zorničky rozšíří, zož je neklamným znakem žákovy mozkové činnosti.
Bohužel, vzápětí zpravidla dochází k návratu zorniček do původního stavu. Když se pak otočíte, vyjde najevo, že ten sígr Semerád po dobu vašeho standardně kvalitního pedagogického působení zase dělal na zpětnovazebního něšťastníka ty svoje vopičky.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 14:29  

Je fakt, že v těch ukázkách na youtube se oční kontakt s učitelem zminimalizoval. Ale ještě pořád je učitel dobře a dost často slyšet.
Ale všímáte si počtu žáků? Napočítáno tak 12 - 16 kusů v jedné místnosti!
To mám zpětnou vazbu i bez dotazníků.

Anonymní řekl(a)...
26. června 2011 v 13:41  

Hlavně však neberte výstupy zpětné vazby od žálů smrtelně vážně. Můžete také skončit v blázinci. I když po přečtení článku i některých komentářů mám pocit, že tam někteří učitelé už dávno patří.

Luděk Blaha řekl(a)...
26. června 2011 v 17:36  

Můžete také skončit v blázinci.

Taková pěkná léčebna v tichu uprostřed lesů, to je můj sen.
Kde jinde by vás mohli kárat za to, že jste za tři týdny výuky nasbírali dva měsíce zpoždění oproti tématickému plánu a že v březnu neučíte to, co se má podle téhož učit až v květnu.
Kde vám vezmou matematiku, protože špatně učíte statistiku, ale chtějí po vás, abyste toto téma odučil v informatice.
Kde si kvartáni stěžují, že jste přísný, ale dožadují se započtení vaší klasifikace. Kde právě jenom jednu ze čtyř prim nemůžete učit, protože nemáte vztah k dětem, kde platíte za mizerného učitele, ale už dvanáct let k maturitě nepřipravuje informatiky nikdo jiný ...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.