EDUin: Ministr Dobeš má dnes příležitost veřejně se omluvit autorce otevřeného dopisu Daně Večerkové

pondělí 13. června 2011 ·

Desetina maturantů si stěžuje na nekvalitu státní zkoušky a ministr jim oponuje mylnými a neúplnými argumenty.



Během dnešní odpolední tiskové konference by se ministr školství Josef Dobeš měl omluvit za nesprávně uvedená fakta uvedená v jeho odpovědi na otevřený dopis studentů kritizujících nízkou kvalitu státní maturity a práce Cermatu. O veřejnou omluvu ho požádala minulý čtvrtek autorka dopisu Dana Večerková. Vedení ministerstva školství i Cermatu by zároveň mělo objasnit nepřesná čísla, která používají v polemice s protestujícími studenty. EDUin vysvětluje, v čem tyto nepřesnosti a chybné argumenty spočívají.

Ministr jednak zkresluje základní sdělení studentského dopisu. Ti si nestěžují na lehkost maturity, jak uvádí ministr ve své odpovědi, ale na její nekvalitu. A ta se netýká jen didaktických (zaškrtávacích) testů, ale například i zadání písemné práce z českého jazyka, které fakticky znemožňuje pro krátkost času a omezení na dvě stě slov předvést skutečné schopnosti studenta či studentky pracovat s informacemi a dobře formulovat.

Nejčastěji opírá ministr svou obhajobu státní maturity o fakt, že u jedné ze studenty  kritizovaných úloh 87 % studentů odpovědělo správně, a tedy úloha je nastavena jednoznačně. Ministr ale jen dokazuje, že neví, o čem mluví. Fakt, že tak vysoké procento odpovědělo shodně, vůbec nevypovídá nic o tom, jestli úloha má, či nemá dvě možné odpovědi. A tato úloha jednoznačně dvě možné odpovědi má (jde o úlohu č. 28, podrobněji ZDE). Pro vzdělanější studenty je obtížné určit, kterou ze dvou možných odpovědí autor pravděpodobněji považoval za správnou. Navíc, pokud opravdu tak vysoké procento studentů odpovědělo shodně, má tato úloha velmi malou rozlišovací schopnost – neumí vytřídit ty studenty, kteří daný jev neovládají a nemá tedy v dobře sestaveném testu co pohledávat. Představme si úlohu, na kterou by správně odpovědělo 100 % studentů, což se samozřejmě dá zjistit při předběžné pilotáži testů. Taková úloha přece nemá pro maturitu smysl, jen zabírá místo a možnost opravdu ověřit, co studenti umějí. Nebo to znamená, že Cermat test nepilotoval či nesprávně tuto pilotáž vyhodnotil?

Dále ministr Dobeš hájí státní maturitu tvrzením, že už teď třikrát zvýšila náročnost na studenty. Má na mysli fakt, že zhruba 10 % studentů nebylo připuštěno k maturitě, zatímco dříve to byla pouze 3 %. Jde o neúplný údaj. Dříve učitelé opravdu téměř všechny studenty k maturitě připustili a vyházeli je až v prvním kole, po němž bylo v dřívějších letech neúspěšných obvykle okolo 15 %. Když dnes sečteme nepřipuštěné a neúspěšné po ústním kole maturity dojdeme zhruba k číslu 18 %. Rozdíl tedy není příliš velký. Konečnou účinnost filtru pro slabé studenty budeme moci posoudit nejdříve až po podzimním kole státních maturit.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s., řekl: „Ministr Dobeš se snaží studentskou kritiku bagatelizovat a užívá k tomu záměrně zkreslených a neúplných údajů. Je to jen zdánlivě účinná taktika. Ministr podceňuje své oponenty, zjevně ztrácí trpělivost a útočí. O tom svědčí i jeho výhružka, že odvolá ředitele Cermatu Pavla Zeleného za výrok, který připouštěl zveřejnění maturitních testů. Jde o zástupný problém, ministr chce hodit vinu za sporný výsledek na někoho jiného a zapomíná, že veřejně přijal politickou odpovědnost za kvalitu a průběh státní maturity on sám.“

23 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 10:44  

"Myslíte, že se omluví, nebo alespoň sklopí zrak? Ne! Jen se ni šklebí a posměšně chrastí sirkami!"

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 12:16  

bEDUini,
jděte již konečně tam, kam patříte, totiž... na poušť.
A nelžete. "které fakticky znemožňuje pro krátkost času a omezení na dvě stě slov předvést skutečné schopnosti studenta či studentky pracovat s informacemi a dobře formulovat." - toto je kravininum nejtěžšího kalibru. Horní hranice není nastavena, jen ta spodní; za 60 minut lze zcela jistě napsat text, který je sdělný a který prokáže schopnost "dobře formulovat".
A závěrem, vy nedouci, proč nekritizujete testy z matematiky a cizích jazyků, případně všechny ostatní? Proč se obouváte jen do češtiny? Proč neprotestujete proti krátké písemné práci z cizího jazyka? Zřemě proto, že na víc nemáte. Cizí jazyky ani matematiku neovládáte. Je mi z vás nevolno, exhibicionisté.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 12:23  

Hele, voni anonyme šest minut po dvanácté, svou frustraci můžete řešit každodenním nácvikem autogenního tréninku.
Říkejte si: Moje pravá ruka je teplá a nyní i moje levá ruka je teplá...
V případě, že to nebude fungovat, dejte si (po pracovní době) doma ledovou sprchu. Ta vás trochu přivede k sobě.
neb jste zjvně trochu bez sebe!

poste.restante řekl(a)...
13. června 2011 v 13:46  

Horní hranice není nastavena, jen ta spodní; za 60 minut lze zcela jistě napsat text, který je sdělný a který prokáže schopnost "dobře formulovat".

Některé školy prokazatelně (v souladu s jednou verzí dřívějších pokynů) instruovaly žáky, že text v rozsahu nad 250 slov bude penalizován.


Asi máte pravdu, že mnohem více lidí rozumí (nebo si to alespoň myslí) spíše českému jazyku, nežli matematice.

Také ne všichni v minulosti maturovali z matematiky, ale téměř všichni psali opravdovou čtyřhodinovou maturitní práci.
Je pak vcelku logické, že slohovku v rozsahu blogu či "delší esemesky" považují za degradaci. Podle mne právem.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 13:59  

"proč nekritizujete testy z matematiky a cizích jazyků, případně všechny ostatní? Proč se obouváte jen do češtiny?"


, protože něco tak debilního jako byl didaktický test z JČ nemá obdoby. To se skutečně někomu hluboce nepovedlo. V ČR se nic neutají a proto víme, že jména autorů nezůstanou utajena. Sami by se za ten paskvil měli podepsat a ne se skrývat. Pokazili jste něčím tak nesmyslným život mnoha tisícům lidí a naprosto bezdůvodně. Rodič

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 14:04  

Je pravdou, že se studenti učili 4 roky úplně jiné věci a naprosto nebyli připraveni na tzv. didaktický test z ČJ.To je úplně to samé jako kdyby jsme po Dobešovi chtěli napsat práci o Obecné teorii relativity za 60 minut. Taky to neumí, přestože má VŠ. Pít víno a kázat vodu - to se vám vrátí Zelený Dobeši.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 14:47  

Tři roky jste měli k dispozici na školách katalogy požadavků. kašlali jste na to v domnění, že státní maturita nebude. Prostě jste jeden ze svých prvních důležitých odhadů v životě prokaučovali. Maturity nikdo nezrušil. Až to samé uděláte při průjezdu ostrou zataáčkou, budete mít jen pomníček. Teď máte naštěstí ještě šanci.

poste.restante řekl(a)...
13. června 2011 v 15:12  

Anonymní 13. 6 14:47

Nejsem sice češtinář, takže nemám důvod se obhajovat, ale jste si opravdu jist(a), že obsah didaktického testu koresponduje s Vámi zmiňovaným katalogem?
Podle mně známých češtinářů ani moc ne. :-)
(Já ze svého laického pohledu bych měl výhrady i k textu samotného katalogu. Ale to není podstatné.)

A co Vy, četl(a) jste ten katalog vůbec?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
13. června 2011 v 15:20  

To poste restante.
Vy jste matikář, prosím podívejte se na katalog k matematice.

Např. ze stereometrie mělo být v testu 10-20 % úloh, byla jediná, tj. 4 %, matematizace reálných situací - žádná, atd. Chtělo by to ale podrobnější rozbor.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 15:44  

poste.restante
"Některé školy prokazatelně (v souladu s jednou verzí dřívějších pokynů) instruovaly žáky, že text v rozsahu nad 250 slov bude penalizován." - v češtině toto nikdy neplatilo, co začala oborová školení na podzim r. 2009 (ať už e-learningová nebo prezenční), platila penalizace pouze směrem dolů. Kdo tvrdí opak, buď vědomě lže, nebo je blb, který přípravu zcela ignoroval a zasloužil by pár po papuli za to, že svou neschopností studenty poškodil.
Pro ty méně chápavé: ptal-li jsem se, proč není kritizována matematika a cizí jazyky, bylo to proto, že bEDUini a jiná cháska řvou zplna hrdla, že maturita je paskvil, a to na základě jednoho jediného didaktického testu češtiny. Nikde si nepřečtete analýzu ostatních předmětů, z níž by vyplývalo, že se NM opravdu nevyvedla. Protože se nepovedla jedna třetina jednoho předmětu, odsoudíme celý projekt???? Za takovouto úsudkovou chybu, resp. manipulaci, dštím na své žáky oheň a síru. Nezlobte se na mě, takový nedostatek prosté logiky mě uráží, i když jsem potrefen toliko humanitním vzděláním. Stala se tedy čeština klackem v ruce neschopů, jímž se ohánějí hlava nehlava. Až Feřtek, Šteffl a jiní přinesou seriózní rozbor všech předmětů, z nichž se letos maturovalo pod gescí CERMATu, pak máme o čem mluvit. Do té doby je to celé jen účelový humbuk, snaha po zviditelnění se, nic jiného.
Ano, DT z ČJ v ZÚ se mi v mnoha aspektech nelíbil, některé úlohy bych do něj rozhodně nezařazoval. Ovšem písemná práce je koncipována solidně, jen sleduje něco jiného než klasická 4hodinová kompozice. Musí - i vzhledem k času nutnému na opravu, o srovnatelnosti a dalších parametrech nemluvě. Chce-li škola dodat maturitě z ČJ na vážnosti, nechť si zařadí do profilové části třeba desetihodinovou slohovou práci, nikdo jí nebrání.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 16:26  

Největší předností žen je umění včas přijít. Největší předností mužů: umění včas odejít. Josefův a Pavlův čas se nplňuje. Tušíme to všichni, kromě Dobeše a Zeleného, ovšem.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 18:06  

Dříve učitelé opravdu téměř všechny studenty k maturitě připustili a vyházeli je až v prvním kole...
A tuto informaci jste vzal kde? To si opravdu myslíte, že kantoři pustili 97% studentů k maturitě, aby je potom vyhazovali? Asi už jsem unaven, neboť to nechápu...

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 20:33  

Ad vocem Cermat:
„I ta zlodějna musí bejt,“ řekl Švejk, ukládaje se na slamník, „jestli by to všichni lidi mysleli s druhými dobře, tak by se potloukli co nejdřív navzájem.“

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 22:06  

Prosila bych zveřejnit a veřejně proprat i úkoly z verbální logiky z národně srovnávycích zkoušek pana Šteffla. Většina maturantů jimi prochází a většina učitelů také neví, jak vypadají a zač studenti vydávají tisícovky... Pan Feřtek by to mohl i žlutě podtrhnout:)

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 22:40  

"Tři roky jste měli k dispozici na školách katalogy požadavků."

S těmi katalogy opatrně, zvláště s tím didaktickým z jazyka českého. Nějak se to nepovedlo a všichni půjdou po krku Dobešovi. Nad testem kroutí hlavou téměř všichni. Je jediná možnost, že ti,co ho tvořili byli nalití jak bečky. Jinak si to nedovedu představit. Je to vůbec možno započítat do maturity? Takový paskvil.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 22:44  

Nestrannost sdělovacích prostředků je ohromující - text www.maturantiproti.cz již podepsalo přes 11 000 lidí.
O této akci nikdo neinformuje nebo snad nemá informovat ? To, že se v Praze počuralo dítě v metru se však dovídáme celý týden. Je to manipulace. Student

poste.restante řekl(a)...
13. června 2011 v 22:54  

Anonymní 13.6 15:44

Souhlasím, že zavrhnout celou SM jen kvůli didaktickému testu by byl logický lapsus.

Ale chápejte také princip mediální komunikace.
Stojí na zjednodušeních, zkratkách a symbolech.

Použiji tedy také jedno takové zkratkovité srovnání.

Didaktický test z ČJ je pouhou špičkou ledovce toho průšvihu a paskvilu, ve který byla přetvořena původně dobrá myšlenka státem garantovaných maturitních zkoušek.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. června 2011 v 23:10  

Tři roky jste měli k dispozici na školách katalogy požadavků.

Jaká je právní síla katalogů? Jejích závaznost?
Jaký je vztah katalogů k rvp? Jsou jeho součástí nebo nadstavbou?
Jak se katalogy mají promítat do švp? Třeba v ICT by mne to zajímalo při její až rozmařilé časové dotaci.

původně dobrá myšlenka

Opatrně, pane poste.restante, velmi opatrně po špičkách našlapujme okolo, aby se mocnosti pekelné neprobudily.
Třeba "každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb" byla původně myšlenka snad až vynikající.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2011 v 23:31  

Didaktický test z JČ je průser jak mraky ! Student

Anonymní řekl(a)...
14. června 2011 v 6:38  

... a to na základě jednoho jediného didaktického testu češtiny. Nikde si nepřečtete analýzu ostatních předmětů, z níž by vyplývalo, že se NM opravdu nevyvedla...

...eslivá to nebude tím, že češtinu psali všichni, zatímco matiku podpoloviční menšina, takže čeština se týká daleko většího procenta účastníků a proto je účelné češtinou začít. Nepochybuji o tom, že kritice se nevyhnou ani další testy, ale čeština byla fakt pod úroveň.

Anonymní řekl(a)...
14. června 2011 v 11:30  

Pod úroveň nebo nad úroveň? - tak už se studenti konečně rozhodněte!

Anonymní řekl(a)...
14. června 2011 v 17:16  

Čeština byla jasně pod úroveň. U nás v osmičkách ji zvládlo na průměrné úrovni (min. 50% správně) třičtvrtě žáků. Podotýkám, že cca 20% těch neúspěšných zbylých neumí plynule číst a nechápou, co je podmět věty.
Rozhodně přidat chápání textů z různých oborů, to je to, co žáci (ani učitelé!) neznají a nedělá se to, ačkoli by mělo!! západní i jiná cizina nás v tomhle absolutně strčí do kapsy.

Anonymní řekl(a)...
14. června 2011 v 17:56  

Studente (von Eduin), 22:40

Když se oznámilo konání státních maturit, protestovalo proti nim přes 40% maturantů. Po maturitách už jen pár tisícovek, kolik že procent..? Tedy sestupná tendence jevu je zcela evidentní. Proč by to ještě někoho mělo zajímat?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.