Strašidlo nekázně aneb Džungle před tabulí?
Oproti minulým dobám se chování žáků nepochybně uvolnilo. Mnozí pedagogové tvrdí, že míra nekázně již překročila únosnou mez a její formy jsou mnohdy otřesné. Jiní ji naopak považují za zdravý projev větší aktivity a rovnoprávnosti dětí. Jaký je váš názor, vaše zkušenost?
Strašidlo nekázně aneb Džungle před tabulí?
Kázeň žáků a její dosažení v konkrétní třídě je tématem, které v určité míře zajímá každého pedagoga. Jaká je dnešní situace? Jsou děti stále neukázněnější, nebo jsou v zásadě pořád stejné, jen se zvýšila naše citlivost k některým jejich projevům?
Řada kolegů z praxe vydává svědectví o tom, jak otřesných forem chování některých dětí nabývá, a jejich zkušenosti bychom neměli přejít mávnutím ruky. „Školstvím obchází strašidlo nekázně,“ říká k problému sugestivně PaedDr. Stanislav Bendl, odborník, který přednáší sociální pedagogiku na Pedagogické fakultě UK a který své tvrzení opírá o desítky konkrétních příkladů, které popisují jeho studenti po návratu z povinných praxí.
Jiní pedagogové naopak tvrdí, že míra kázně, jakou vyžadovalo socialistické školství, a která nejednou dorůstala té podoby, že dětí seděly na židličkách, jako když spolkly pravítko, a s rukama za zády, byla naprosto nepřirozená. Dnešní volnější chování žáků je v tomto pohledu přirozeným doprovodným jevem jejich větší aktivity ve vyučování, samostatnosti, vědomí sebe sama jako rovnoprávného subjektu spolupodílejícího se plně na svém vlastním vzdělávání.
Je tomu skutečně tak? Musí být aktivnější, motivovanější děti nevyhnutelně také méně ukázněné? Je chování dnešních dětí v zásadě standardní a občasné významnější prohřešky proti dobrým mravům jsou jen uměle nafukovanými mediálními bublinami? Nebo nekázeň dětí překročila mez, za níž se učitelství stává rizikovým povoláním a slušnější děti se bojí chodit do školy, kde vyučování ovládá rovným dílem vyčerpaná vyučující a všeho schopná „sběř“?
Jaký je váš názor? Jaké jsou vaše zkušenosti? Jak vy sami dosahujete ve svých třídách kázně?
Příspěvky k tématu můžete napsat přímo zde do diskuzního fóra, nebo je můžete posílat na naši redakční e-mailovou adresu a my je vložíme za vás.
Diskuzní téma je společným projektem České školy a Moderního vyučování. Vaše názory budou otištěny v březnovém čísle časopisu Moderní vyučování a ještě několika následujících, neboť tématu se hodláme věnovat hlouběji.
Příspěvky k tématu Obec versus Škola si můžete přečíst v únorovém vydání Moderního vyučování..
redakce
0 komentářů:
Okomentovat