Souhrnné výsledky maturitní zkoušky 2011

čtvrtek 16. června 2011 ·

Prezentace CERMAT se shrnutím výsledků maturitní zkoušky 2011, jak bylo prezentováno na včerejší tiskové konferenci ministerstva školství.

10 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. června 2011 v 14:48  

Jak je možné, že v testu u němčiny byla šance na propadnutí více než 6x menší než u angličtiny? (10,9% a 1,6%) Jaké je na to vysvětlení? A mohou za to žáci? To není nějaký lokální, ale masový jev, viz grafy rozložení. To nemůže být vina žáků!

Jak je možné, že u testu z matematiky byla šance na propadnutí 5,5x větší než u testu z českého jazyka (14,9% a 2,7%)? Jak byla nastavována celková obtížnost testů? Od oka? Podle nějaké metodiky, jaké přesně? Jak byla dodržena, co vycházelo z pilotáží? Jak je možné, že to cermat neohlásil předem, že očekává mnohem větší neúspěšnost v němčině a v matematice? Nebo to nevěděl? To nebylo známo z generálky?

Podle Pisy jsou výsledky 15 letých v mezináordním srovnání
Čtenářská gramotnost 478
Matematika 493

a to na mezinároně srovnatelné škále nastavené odborníky OECD.
V matematice i četnářské gramotnosti se sice v obojím zhoršujeme, v matematice víc, ale pořád jsme na tom výrazně lépe v matematice než ve čtenářské gramotnosti, která tvořila větší část testu z čj.

Jak je tedy možné, že v matematice propadlo 5,5x víc žáků?

Kdo, jak a proč nastavil úroveň obtížnosti testů takto?

Luděk Blaha řekl(a)...
16. června 2011 v 14:57  

Do neúspěšných jsou započítáni pouze žáci, kteří neúspěšně řešili či konali dílčí zkoušku.
Žáci, kteří se ke zkoušce nedostavili a neomluvili se, popř. jim nebyla omluva uznána, nejsou započítáni.


No proto. Pořád jsem si lámal hlavu, jestli by se započítávali do úrovně základní nebo vyšší.

Nakonec ti, kteří byli neúspěšní v základní úrovni si mohou rvát vlasy a hlavou tlouci o skříň, protože podle zveřejněných výsledků vychází najevo, že ve vyšší úrovni byla úspěšnost nepoměrně vyšší.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 14:59  

"Jak je možné, že to cermat neohlásil předem, že očekává mnohem větší neúspěšnost v němčině a v matematice? Nebo to nevěděl? To nebylo známo z generálky?"

Ale bylo, jen to chce si vzpomenout nebo se podívat na stránky nové maturity, aktualita z 1.11.2010 je nazvána celkem příznačně, ne?
Generálka potvrdila předpoklady – bolestí maturantů může být matematika

Jak je možné, že si toho OŠ nevšimnul? Že by nechtěl?
-nf-

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 15:03  

Voni to ty lumpové nenahlásili sciu, jo? To se teda fakt nedělá!

poste.restante řekl(a)...
16. června 2011 v 16:16  

Jak je možné, že v testu u němčiny byla šance na propadnutí více než 6x menší než u angličtiny? (10,9% a 1,6%) Jaké je na to vysvětlení?

Vysvětlení by mne také zajímalo, ale tipnul bych si, že maturitu z NJ si vybírali spíše jen žáci, kteří "si na ni také více věřili".
Angličtina je v současnosti jazyk mnohem masovější a většina žáků se ji učí od základní školy.
I tak jde ale o dost velký rozdíl.

Na zveřejnění metodiky jsem přímo žádostiv.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 19:35  

Jak je možné, že v testu u němčiny byla šance na propadnutí více než 6x menší než u angličtiny? (10,9% a 1,6%) Jaké je na to vysvětlení?

Z výsledků je zřejmé, že šance na propadnutí v testu z němčiny byly naopak 6x větší než v angličtině. Pokud vím, ministr to zdůvodňoval tím, že němčinu si volili často právě žáci SOU, případně SOŠ.
Jana

Simona CARCY řekl(a)...
16. června 2011 v 19:57  

Nezlobte se na pana Steffla, to stanovisko ministra, ze Scio by na projekt statni maturity nemelo, melo zustat utajene jak cermati testy. A Dobes to vykecal. To prijde lito a tak musi OS kontrovat.... Ja se bavim.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 21:13  

MZ z matematiky docela dobře nastavuje minimum, které by měl maturující středoškolák zvládnout. A pokud to nezvládá, tak je to jasný signál. Tvrdit, že tak vysoké číslo znamená špatně nastavenou úroveň je demagogie. Tady je celá metodika zbytečná.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 22:47  

Musím si trochu rýpnout. Překvapuje mě, že pan Šteffl ze SCIA, které o sobě tvrdí, že má nejlepší informace o stavu českého školství neví (nebo nechce vědět?) následující dvě skutečnosti.
Německý jazyk si jako první (a tedy maturitní) cizí jazyk vybírají děti méně vzdělaných a méně motivovaných rodičů, které nepředpokládají další vzdělávání (studovat VŠ bez AJ je těžko představitelné). Jejich podstatně horší výsledky u maturit jsou očekávatelné.
Podle šetření TIMSS 1995 (kdy to bylo naposledy testováno) je ČR jedinou zemí na světě, kde je úspěšnost žáků v posledním ročníku střední školy při řešení některých matematických úloh nižší než u žáků posledních ročníků základní školy (pokles o 10%, u zbytku světa nejnižší nárůst o 10%). Shodou okolností jde o úlohy, které vyžadují pochopení více než tupé opakování (což je i základní problém maturit).

krtek řekl(a)...
17. června 2011 v 9:51  

A matematiku si řada studentů u nás vybírala jako menší zlo, tudíž mezi nimi bylo více těch slabších. Věřím, že i jinde. U řady z nich vyučující zvažovali, zda je vůbec pustit, jedna studentka, co dostala 5 z matematiky na konci 4. ročníku, i požádala o komisionální přezkoušení, které dopadlo stejně.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.