Jaroslav Mašek: Jak učit hybridně – část 1.: koncepce a příprava

čtvrtek 10. září 2020 ·

V tomto článku se detailně podíváme na první, přípravnou fázi, ve které jsme, v rámci našeho realizačního týmu, vytvořili základní koncepci a detailní strategii v závislosti na různých scénářích a variantách hybridní výuky. Výrazem Tým se v tomto článku myslí konkrétní vzdělávací prostředí vytvořené na platformě Microsoft Teams v rámci Microsoft 365 pro školy.



Přípravná fáze ve 12 krocích 

Naše přípravná fáze měla celkem 12 kroků:

1. Sestavení realizačního týmu
2. Navržení modelů hybridní výuky dle možných krizových scénářů
3. Pojetí prostředí pro organizaci výuky (Týmu), jejich varianty, typy a vzorové nastavení
4. Vytvoření základních principů a jednotné konvence v prostředí MS365
5. Příprava možných scénářů implementace
6. Shrnutí používaných systémů a jejich role
7. Nastavení forem a pravidel komunikace
8. Návrh detailního harmonogramu realizace celé akce
9. Seznámení vedení školy a zástupců předmětových komisí se strategií
10. Zapracování podnětů a zpětné vazby
11. Naplánování kurzů pro učitele a žáky
12. Řešení vzniklých situací během přípravné fáze

Je nutné též připomenout, že návrh naší koncepce vycházel ze zásad online pedagogiky. Integrace online výuky a její provázání s tou prezenční zkrátka není jen o vzdělávacím prostředí.

Modely hybridní výuky 

Návrh našich modelů hybridní výuky se řídil možnými krizovými scénáři. Vytvořili jsme celkem 3 koncepce, zelenou, oranžovou a červenou, korespondující s barvami covid semaforu. Vzdělávací prostředí MS Teams ovšem figuruje ve všech třech, což znamená, že asynchronní forma online výuky probíhá neustále (24/7) a nezávisle na tom, kolik žáků, potažmo tříd a učitelů je v karanténě, tedy i při běžné prezenční výuce. A bude takto nadále probíhat i bez výskytu covidu. Pomáhá tak všem, kteří z jakýchkoliv důvodů nemohou být osobně přítomni ve škole, a samozřejmě i těm ostatním z prezenční výuky, kteří najdou všechny informace a materiály z konkrétních předmětů na jednom místě.

Uvedené modely se tedy od sebe liší především v tom, v jakém režimu a rozsahu nahrazuje videokonference danou prezenční výuku. V oranžovém scénáři, při absenci části třídy, probíhají po skončení prezenční výuky daného učitele formou krátkých setkání (max. 30 minut) pro předání informací a vysvětlení toho nejnutnějšího. Vše ostatní k předmětu je pak k dispozici ve formě videí a dalších materiálů v Teamsech. Při absenci celé třídy probíhá videokonference v době prezenční výuky dle standardního rozvrhu prezenční výuky a též ve zkráceném režimu. Například má-li učitel dle rozvrhu prezenční výuku 3x týdně od 8:00 do 8:45, výuku pomoci videokonference uspořádá pouze v jedné z těchto tří hodin a jednu či obě zbylé nechá na konzultace po domluvě se žáky. Tento druhý oranžový scénář je pak totožný s červeným modelem plně distanční výuky, kdy je uzavřena celá škola.

Učitelé mají současně možnost nahrávat své prezenční hodiny přímo ve třídě a zpřístupnit je všem (mohou být stejně tak užitečné žákům v prezenční výuce, jako těm mimo školu) v rámci Týmu, kde vedou všechny své výuky (viz Pojetí Týmu dále).


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
10. září 2020 v 14:57  

"V oranžovém scénáři, při absenci části třídy, probíhají po skončení prezenční výuky daného učitele formou krátkých setkání (max. 30 minut) pro předání informací a vysvětlení toho nejnutnějšího. Vše ostatní k předmětu je pak k dispozici ve formě videí a dalších materiálů v Teamsech."

"Učitelé mají současně možnost nahrávat své prezenční hodiny přímo ve třídě a zpřístupnit je všem (mohou být stejně tak užitečné žákům v prezenční výuce, jako těm mimo školu) v rámci Týmu."

Je to zcela mimo realitu. Učím týdně 10 hodin matematiky a sedm hodin fyziky. Kdybych měla po skončení prezenční výuky matematiky vysvětlovat ve 30 minutách to nejdůležitější hodí mi to pět hodin čistého času práce navíc. A kdybych tak činila i u fyziky alespoň jednou týdně, hodí to dohromady s matematikou 6,5 hodiny práce navíc. A to nemluvím o přípravách, protože i to vysvětlování nejdůležitějšího se jen tak z placu online bez podpůrných materiálů udělat nedá. Kdo mi to zaplatí?

Nápad s nahráváním hodin prezenční výuky pak jednoznačně naráží na GDPR.

laimes řekl(a)...
10. září 2020 v 15:54  

je třeba pochopit že 21 století není stoletím kulometů,tanků a raket ale virusů,prostě tady s námi budou,pořád jiné,způsobující různé zdravotní problémy a žádná vakcína ani ta putinovská ani ta z juesej nás neochrání,prostě se spousty lidí nakazí a mnozí to nepžežijí,je třeba si na to zvyknout,jako když lidi šli do první a druhé světové,věděli že mohou umřít,a co se proti tomu dá dělat? vcelku nic objevného:zadrátovat hranice,nejezdit do jugošky,nechodit po hospodách a na fotbal,jakož i na koupaliště,prostě hezky česky sedět na prdeli doma koukat na telku nebo si ze sirek lepit eiffelovku...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.