„Ředitel vyhraje konkurz, dostane klíče od školy a víc nic. Najednou má 500 žáků, 1 000 rodičů, 2 000 prarodičů, tým učitelů a pak ještě začnou vypadávat kostlivci ze skříně po předchozím vedení. Je to nápor a pomohl by uvádějící ředitel… Máme pořád rakousko-uherský model, že máme „učitele, učitele, učitele a najednou se z něho stane ředitel“. Mylná představa ovšem je, že vynikající učitel bude i vynikající ředitel,“ říká v rozhovoru pro iDNES Václav Trojan, bývalý ředitel školy a vedoucí Centra školského managementu na Pedagogické fakultě UK.
Václav Trojan (facebook.com) |
Často je skloňovaná byrokratická zátěž učitelů i ředitelů. Je to pravda, nebo je to přehnané tvrzení?
Je bez přehánění obrovská. Paradoxem je, že se již od Bílé knihy pořád opakuje, že by se s tím mělo vážně něco udělat. Ve Strategii 2030+ je to zase napsané. Výsledek je ale ten, že se to bude teprve zkoumat. Přitom si myslím, že už to dávno víme. A hlavně nemám pocit, že by se v této otázce něco dělo. Naopak ředitelé poukazují na postupné přidávání byrokratických povinností...
Co tedy chybí k tomu, abychom měli ve školách dobré ředitele?
Ředitel by měl mít především od systému důvěru a ne se neustále obhajovat, proč rozhodl tak či onak. Řada výkazů a kontrol už dopředu počítá s tím, že ředitel něco provedl. Pak je často trápí věci, které ale nemohou ovlivnit.
To jsou peníze? Nedostatek učitelů?
Vlastně obojí a ještě další věci. Po řediteli chceme, aby byl lídrem, ale často k tomu nemá personální zázemí, protože v některých krajích učitelé výrazně chybí. On by třeba už rád spolupracoval s kolegy, vyměňoval si zkušenosti, vymýšlel nové plány, ale trápí ho to, že učitel fyziky či matematiky není široko daleko k dispozici. Takže místo toho se moří s rozvrhem, jak se dá, a některé předměty neučí dostatečně kvalifikovaní a připravení lidé.
Co je tedy systémově potřeba udělat pro to, abychom měli ve školách na všech úrovních dobré ředitele škol?
Toho je spoustu a mezitím nám bude utíkat čas. Protože když začneme od budoucího ředitele a jeho vzdělávání, ztratíme několik let, než do školy nastoupí a ještě ani nemusí být nakonec dobrým ředitelem. Proto se společně s přípravou nové generace ředitelů musíme zaměřit na stávající ředitele. Musí se dělat několik věcí naráz, dovzdělávat i učit nové. Cestou je podpora stávajících ředitelů – tradičně můžeme začít od peněz a jestli by ředitel opravdu neměl být na násobcích učitelského platu.
Celý rozhovor naleznete zde
9 komentářů:
Učitelé na tom nejsou o moc víc...a je jich víc:-)
Ryba vždy smrdí od hlavy, kvalita školy je přímo úměrná kvalitě ředitele.
...kvalitě a MANAŽERSKÉ erudici. Já potkala vždy jen loajálníHo (rozumněj vůči zřizovateli a inspekci zbabělého), KTERÝ SE KOCHAL SVOUZ MOCÍ a konflikty řešil patřičným seřváním učitele....někdy byly vyjímky...to byly většinou ženy.
Páni ředitelé a na nedostatek učitelů se teď nevymlouvejte. Věřím tomu, že v době mnoha zkrachovalých firem se najde hodně takových, co vyštrachají doma diplom a vzpomenou si, že vlastně "rádi učí"...a muži jsou vítáni!!:-)
A děcka ty chlapi potřebují - přece!!
Klíče od školy?! a Co právní subjektivita školy?!?!?
Jsou to kecy!!
Oprava : ty chlapy (4:pád) - pardon:-)
Martin Gavlák:
Ryba vždy smrdí od hlavy, kvalita školy je přímo úměrná kvalitě ředitele.
Úměrně kvalitnímu řízení je dnešní školství ŠPATNÉ...
Ivo
"Ryba vždy smrdí od hlavy,"......
A to klidně můžeme až do vlády.
"Klíče od školy a víc nic. Ředitelům chybí podpora a i důvěra, říká expert"
...PROTO SI ZLOST VYBÍJÍ NA OVEČKÁCH??!!
Okomentovat