Klíče od školy a víc nic. Ředitelům chybí podpora a i důvěra, říká expert

pátek 28. srpna 2020 ·

„Ředitel vyhraje konkurz, dostane klíče od školy a víc nic. Najednou má 500 žáků, 1 000 rodičů, 2 000 prarodičů, tým učitelů a pak ještě začnou vypadávat kostlivci ze skříně po předchozím vedení. Je to nápor a pomohl by uvádějící ředitel… Máme pořád rakousko-uherský model, že máme „učitele, učitele, učitele a najednou se z něho stane ředitel“. Mylná představa ovšem je, že vynikající učitel bude i vynikající ředitel,“ říká v rozhovoru pro iDNES Václav Trojan, bývalý ředitel školy a vedoucí Centra školského managementu na Pedagogické fakultě UK.



Václav Trojan (facebook.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Často je skloňovaná byrokratická zátěž učitelů i ředitelů. Je to pravda, nebo je to přehnané tvrzení? 

Je bez přehánění obrovská. Paradoxem je, že se již od Bílé knihy  pořád opakuje, že by se s tím mělo vážně něco udělat. Ve Strategii 2030+ je to zase napsané. Výsledek je ale ten, že se to bude teprve zkoumat. Přitom si myslím, že už to dávno víme. A hlavně nemám pocit, že by se v této otázce něco dělo. Naopak ředitelé poukazují na postupné přidávání byrokratických povinností...

Co tedy chybí k tomu, abychom měli ve školách dobré ředitele? 

Ředitel by měl mít především od systému důvěru a ne se neustále obhajovat, proč rozhodl tak či onak. Řada výkazů a kontrol už dopředu počítá s tím, že ředitel něco provedl. Pak je často trápí věci, které ale nemohou ovlivnit.

To jsou peníze? Nedostatek učitelů? 

Vlastně obojí a ještě další věci. Po řediteli chceme, aby byl lídrem, ale často k tomu nemá personální zázemí, protože v některých krajích učitelé výrazně chybí. On by třeba už rád spolupracoval s kolegy, vyměňoval si zkušenosti, vymýšlel nové plány, ale trápí ho to, že učitel fyziky či matematiky není široko daleko k dispozici. Takže místo toho se moří s rozvrhem, jak se dá, a některé předměty neučí dostatečně kvalifikovaní a připravení lidé.

Co je tedy systémově potřeba udělat pro to, abychom měli ve školách na všech úrovních dobré ředitele škol? 

Toho je spoustu a mezitím nám bude utíkat čas. Protože když začneme od budoucího ředitele a jeho vzdělávání, ztratíme několik let, než do školy nastoupí a ještě ani nemusí být nakonec dobrým ředitelem. Proto se společně s přípravou nové generace ředitelů musíme zaměřit na stávající ředitele. Musí se dělat několik věcí naráz, dovzdělávat i učit nové. Cestou je podpora stávajících ředitelů – tradičně můžeme začít od peněz a jestli by ředitel opravdu neměl být na násobcích učitelského platu. 



Celý rozhovor naleznete zde

9 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
28. srpna 2020 v 9:06  

Učitelé na tom nejsou o moc víc...a je jich víc:-)

MG řekl(a)...
28. srpna 2020 v 10:08  

Ryba vždy smrdí od hlavy, kvalita školy je přímo úměrná kvalitě ředitele.

rváčkazvesela řekl(a)...
28. srpna 2020 v 10:24  

...kvalitě a MANAŽERSKÉ erudici. Já potkala vždy jen loajálníHo (rozumněj vůči zřizovateli a inspekci zbabělého), KTERÝ SE KOCHAL SVOUZ MOCÍ a konflikty řešil patřičným seřváním učitele....někdy byly vyjímky...to byly většinou ženy.

rváčkazvesela řekl(a)...
28. srpna 2020 v 10:26  

Páni ředitelé a na nedostatek učitelů se teď nevymlouvejte. Věřím tomu, že v době mnoha zkrachovalých firem se najde hodně takových, co vyštrachají doma diplom a vzpomenou si, že vlastně "rádi učí"...a muži jsou vítáni!!:-)
A děcka ty chlapi potřebují - přece!!

rváčkazvesela řekl(a)...
28. srpna 2020 v 10:33  

Klíče od školy?! a Co právní subjektivita školy?!?!?
Jsou to kecy!!

rváčkazvesela řekl(a)...
28. srpna 2020 v 10:41  

Oprava : ty chlapy (4:pád) - pardon:-)

Ivo řekl(a)...
29. srpna 2020 v 17:58  

Martin Gavlák:
Ryba vždy smrdí od hlavy, kvalita školy je přímo úměrná kvalitě ředitele.

Úměrně kvalitnímu řízení je dnešní školství ŠPATNÉ...

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2020 v 21:54  

Ivo
"Ryba vždy smrdí od hlavy,"......

A to klidně můžeme až do vlády.

Ivo řekl(a)...
30. srpna 2020 v 8:48  

"Klíče od školy a víc nic. Ředitelům chybí podpora a i důvěra, říká expert"

...PROTO SI ZLOST VYBÍJÍ NA OVEČKÁCH??!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.