„V tuto chvíli tedy můžu jen říct, že priority, které byly nastaveny v minulé strategii, jako je podpora učitelů a ředitelů, snižování vzdělanostních nerovností nebo otázky zlepšování řízení vzdělávacího systému, jsou stále relevantní. Budeme také muset víc řešit obsah vzdělávání, co konkrétně mají žáci a studenti umět, na to nejsou jednotné názory,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny Arnošt Veselý, který vede skupinu odborníků, jež připravuje dokument Strategie vzdělávání 2030.
Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz) |
Říkáte, že je potřeba nastolit jasnější řád. Myslíte si, že by se do budoucna mohla nějak zásadněji proměnit role zřizovatelů škol?
Uvidíme, je to další věc, o které se určitě chceme bavit. Systém je extrémně decentralizovaný, vede k tomu, že se zvyšují rozdíly mezi školami i mezi regiony, a je potřeba zajistit, aby k tomu nedocházelo, aby byly všechny školy stejně kvalitní a dokázaly uplatnit potenciál každého žáka.
Mluvíte o neselektivnosti. Znamená to, že by se po vzoru Finska mohla rušit víceletá gymnázia?
Ve vzdělávacím systému všude ve světě existují prvky, které nejsou úplně ideální, jenže každá restrukturalizace vyžaduje obří náklady. Udělat radikální změnu by mimo jiné vedlo k tomu, že všichni deset let stráví tím, že budou všechno měnit a snažit se přeorganizovat. Můj osobní názor je, že víceletá gymnázia v dnešní podobě nejsou úplně ideální a není ani ideální, že tady v 90. letech vznikla. Myslím ale, že máme důležitější věci na starosti než překopávat vzdělávací systém. Spíš bychom se měli zaměřit na zlepšování kvality základních škol, dát jim podporu, aby mohly být co nejlepší a žáci neměli motivaci unikat na víceletá gymnázia. Zároveň se zvyšuje počet soukromých škol. Chtěli bychom, aby z toho nebyl trend, ve kterém se bude dál pokračovat. Chceme, aby lidé měli důvěru k veřejnému školství, aby byly všechny školy stejně kvalitní.
Celý rozhovor naleznete zde
11 komentářů:
"aby lidé měli důvěru k veřejnému školství, aby byly všechny školy stejně kvalitní"
První část podepíšu, ale druhá část je idealismus. Jako by chtěl, aby všichni žáci byli stejně kvalitní. Diferenciace je nutná.
Kde má ta Strategeie 2030 nějaké stránky .. s programem, studiemi, disksusí a evaluací?
stále se točíme dokola,až nakonec konstatujeme,že nikdo nic překopávat nechce,
stejnou kvalitu státních škol lze zajistit jednoduše,stačí když budou řízeny školskými úřady a budou jednotné,závazné osnovy a školy soukromé nechť jsou kreativně rozmanité,kvality různé,je to svobodná volba rodičů
gymnázia jsou přežitek i s maturitou,potřebujeme jednotnou státní střední školu,kde se budou žáci po dvou letech rozřazovat dle výsledků
Kde má ta Strategeie 2030 nějaké stránky .. s programem, studiemi, disksusí a evaluací?
Strategie 2030+ ještě neexistuje, práce byly zahájeny nedávno.
Byl jsem se podívat na konferenci k zahájení prací, kde prof. Iva Stuchlíková, předsedkyně expertní skupiny k hodnocení Strategie 2020, představila hlavní závěry hodnocení implementace té současné.
Podrobné informace o Strategii 2020 a jejím hodnocení najdete na stránce www.vzdelavani2020.cz.
Pane Veselý,
připravovat novou strategii bez toho, aniž by byly vyhodnoceny předchozí reformní změny, je jen psaní papíru pro papír.
Nejprve by měly být vyhodnoceny - např. vliv vzniku RVP a ŠVP na kvalitu vzdělávání atd.
"aby všechny školy byly stejně kvalitní" - pěkná idealistická představa, která naráží na realitu. Jsou to školy ve vyloučených lokalitách, školy poblíž ghet, poblíže ubytoven ...,které tohoto ideálu nikdy nedosáhnou.
netřeba dosahovati ideálu,stačí dosáhnout jednotného standardu, a to reálné je,a komu nevyhovuje standard, má mít možnost širokého výběru v soukromém školství
Chceme, aby lidé měli důvěru k veřejnému školství, aby byly všechny školy stejně kvalitní ..
Chceme, aby učitelé měli důvěru v ministerstvo školství a vzdělávací politiku, a aby jeho zásahy do systému byly všechny promyšlené, prozíravé a kvalitní ..
Spíš bychom se měli zaměřit na zlepšování kvality základních škol, dát jim podporu, aby mohly být co nejlepší a žáci neměli motivaci unikat na víceletá gymnázia. Zároveň se zvyšuje počet soukromých škol. Chtěli bychom, aby z toho nebyl trend, ve kterém se bude dál pokračovat.
Souhlasím. Avšak, budou-li MŠMT, ČŠI, NÚV a NIDV a aktivistická Pedagogická komora pokračovat pečovatelizaci počátečního vzdělávání spočívající v zaměňování pojmů didaktika a pedagogika, učitel a pedagog (vychovatel), kvalita vzdělávání ve veřejných školách se nezlepší.
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-ucit-bude-moci-kazdy.html
J.Týř
Chtít toho můžeme hodně.
I úplné nesmysly, jako třeba to, "aby byly všechny školy stejně kvalitní".
Ale vykonat je třeba činy.
Slibů, strategií, různobarevných "knih" a plánů si už učitelé vyslechli a přečetli spousty.
Stejná kvalita škol možná není. Různé podmínky - učitelé, žáci, zřizovatel.
I když zavedete povinné osnovy, stejnou kvalitu nedáte. Nebudou učitelé. Dnes už jsou prioritní úplně jiné věci. Osnovy se měly řešit před lety. Dnes už nemá kdo učit. A řada to neumí. Výuka je nahrazována výchovou - což dnes často znamená hlídání dětí. A než se komise rozhoupe bude problém opět někde jinde. Bez kontaktu s učiteli z praxe to bude opět jen pohled z rychlíku mířícího do pekla.
Okomentovat