Průzkum České školní inspekce ukázal, že děti sice dostávají z českého jazyka jedničky na vysvědčení, číst ale pořádně neumějí. Dokážou vyhledat informaci v učebnici, jestli s nimi autor textu manipuluje, však neodhalí. Nejdůležitější část češtiny, čtenářská gramotnost českých dětí, je podle zjištění MF DNES upozaďována literaturou a diktáty.
![]() |
Stanislav Štěpáník (repro ČT) |
„Změnit by se mělo rodinné zázemí, rodiče by měli s dětmi mluvit, číst, o přečteném spolu hovořit. Dávat dětem mobily a tablety až v pozdějším věku,“ odpovídá češtinář Vladimír Stanzel na otázku, co by se mělo změnit, aby se čtenářská gramotnost českých dětí zvýšila.
Kdyby škola kladla na rozvoj čtení stejnou pozornost, jakou by mu měli věnovat rodiče, nebylo by mezi jedničkáři a dvojkaři na základních školách tolik špatných čtenářů. Jenže ani v českém jazyce se takové podpory dětem často nedostává. „Na základní škole je český jazyk stále na velké části škol spíše malá lingvistika, k rozvoji čtenářských nebo komunikačních dovedností nevede,“ shrnuje své zkušenosti z praxe učitel na základní škole a zároveň na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy Stanislav Štěpáník.
V doprovodném rozhovoru říká programová ředitelka projektu Pomáháme školám k úspěchu Hana Košťálová: „Pravdu mají (učitelé) v tom, že děti nejsou ke čtení vedené. Ale když to neudělá rodina, učitel by neměl rezignovat, nikdo jiný než on to v takovém případě neudělá.“
Celý text včetně rozhovoru s Hanou Košťálovou naleznete zde
1 komentářů:
A když to nikdo jiný než učitel neudělá, tak to prostě ten učitel bude dělat?
Co takhle systémové řešení? Co na to mladí výzkumníci? Tohle je jen plkání. Proč už se tím nezabývají mladí perspektivní vědci a nehledají řešení? Vždyť vědeckých školských pracovníků máme spousty. Ať dělají svou práci. Zapojit ICT technologie, vhodné mobilní aplikace apod. Já, stará pokrokově konzervativní struktura, snad nemusím reformátorům a podnikatelům ve školství radit:-)
Okomentovat