Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2019/2020 - Výroční zpráva ČŠI

čtvrtek 3. prosince 2020 ·

Mezi Pozitivními zjištěními pro základní vzdělávání autoři výroční zprávy ČŠI uvádějí: 

■ Zvyšují se veřejné výdaje na základní vzdělávání. 
■ Převažují dobré materiální podmínky podporující účinnost vzdělávacího procesu a trvalá snaha o jejich zlepšování. Investice realizované zřizovateli i využívání grantových a projektových programů dlouhodobě zlepšují podmínky pro rozvoj škol v různých oblastech. 
■ Pokračuje příznivý průměrný počet žáků na třídu v základních školách, který je předpokladem pro individualizaci ve vzdělávání. 


Negativní zjištění 

■ V rámci heterogenních tříd není uplatňována individualizace a diferenciace výuky vzhledem k vzdělávacím potřebám žáků. 

■ Problém s nízkým očekáváním učitelů vůči některým skupinám žáků vytváří uzavřený kruh nízkých vzdělávacích výsledků. 

■ Školám se nedaří nadané a mimořádně nadané žáky identifikovat a v důsledku toho se je nedaří účinně podporovat v jejich rozvoji. 


Celý dokument naleznete zde

6 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
3. prosince 2020 v 7:47  

Zvyšují se veřejné výdaje na základní vzdělávání. Převažují dobré materiální podmínky podporující účinnost vzdělávacího procesu a trvalá snaha o jejich zlepšování. Investice realizované zřizovateli i využívání grantových a projektových programů dlouhodobě zlepšují podmínky pro rozvoj škol v různých oblastech.

Opravdu se výdaje na školství (významně) zlepšují? V absolutních, nic neříkajících hodnotách, anebo např. jako procento z HDP? Opravdu jsou všechny školy dobře materálně vybaveny pro výuku všech předmětů? Opravdu je přínos různých administrativně náročných a tématicky mnohdy sporně zaměřených grantů dlouhodobě přínosný?

Problém s nízkým očekáváním učitelů vůči některým skupinám žáků vytváří uzavřený kruh nízkých vzdělávacích výsledků. Školám se nedaří nadané a mimořádně nadané žáky identifikovat a v důsledku toho se je nedaří účinně podporovat v jejich rozvoji.

Opravdu jsou učitelé a školy tak didakticky neschopní nebo neochotní? Opravdu je právě tohle hlavní příčinou "uzavřeného kruhu nízkých vzdělávacích výsledků a špatné podpory nadaných žáků"? MŠMT a ČŠI na tom svůj podíl nemají?

Ta zpráva má i s přílohami více než 600 stran Bude ji po takovémto úvodu k ní ve školách vůbec někdo s důvěrou číst?

https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/V%c3%bdro%c4%8dn%c3%ad%20zpr%c3%a1vy/Vyrocni-zprava-Ceske-skolni-inspekce-2019-2020_zm.pdf

Beny řekl(a)...
3. prosince 2020 v 14:37  

Je umění takovéto nic neříkající pindy sepsat, natož v 600 stránkách. Alexandr Dumas by mohl závidět.

rváčkazvesela řekl(a)...
3. prosince 2020 v 16:46  

Ani jsem tom původně nechtěla číst ale vyplatilo se.
toto je fakt bomba:
Problém s nízkým očekáváním učitelů vůči některým skupinám žáků vytváří uzavřený kruh nízkých vzdělávacích výsledků.
Tak opět za to mohou učitelé - mají nízká očekávání...to je fakt psycho!!!

mirek vaněk řekl(a)...
3. prosince 2020 v 17:54  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
mirek vaněk řekl(a)...
3. prosince 2020 v 18:39  

Výcuc zde má pramálo společného se zprávou.

Studuji zprávu od konce a některé grafy jsou zajímavé.

Ale co mě praštilo do očí je opět ztotožňování metody Hejného s konstruktivismem. Opět pro nechápavé Hejného metoda je jedna z mnoha konstruktivistických metod.

Evidentně chybí oponentura a vyladění práce. Některé závěry míří mimo terč. Asi všichni schopní jsou autory a nezbyl nikdo, kdo by podal kritické připomínky(ono je to větší dřina než stvořit blábol).

64 autorů na 700 stran, tedy v průměru 11 stran na jednoho.

Co se týká matematiky, některé zjištění jsou zajímavá a jiná klouzají jen po povrchu problému.
U matematiky na konci zprávy.
Třeba zjištění o předimenzovanosti SVP. Zkoumal někdo souvislosti opravdového obsahu SVP a používaných učebnic(hejného metody včetně). Spousta z nich jsou chaotické, předimenzované(bez procvičování a upevňování učiva) a o vzdělávací koncepci se u nich nedá mluvit ani náhodou. Zato o chybách by mohli mnozí psát dizertačky.

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2020 v 17:42  

Zaujalo mne jedna informace:

Předměty, ve kterých není výuka vedena pouze aprobovanými učiteli – podíl škol (v %)
Cizí jazyk 56 %
Fyzika 38 %
Matematika 35 %
Český jazyk 26 %

Pokud to bude takto v budoucnu pokračovat, a přiznejme si, že nám hrozí v tomto směru spíše zhoršování, tak přece skoro nemá cenu nějakou kvalitu a efektivitu vzdělávací soustavy zkoumat, protože zlepšení by se rovnalo zázraku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.