Digitální gramotnost českých žáků i učitelů pokulhává. Vládní strategii navzdory

pondělí 5. června 2017 ·

Už tři roky má v Česku fungovat výuka informatiky podle nových pravidel. Vláda tehdy přijala strategii digitálního vzdělávání, čímž chtěla výuku posílit a zkvalitnit. Podle učitelů se ale plnění této vládní strategie stále zpožďuje. Nedaří se zejména rozvíjet celkovou digitální gramotnost žáků i samotných kantorů. Informuje Česká televize.


Školy velmi přivítaly vládní strategii digitálního vzdělávání, která měla učitelům a žákům pomoct. Počítá s úpravou vzdělávacích programů nebo stanovením standardů, co by měli učitelé z oblasti IT umět a znát. Jenže její realizace pokulhává. „Stále chybí obecně vzdělaní učitelé, kteří přijdou do praxe, aby s digitálními technologiemi uměli zacházet. Hlavně didakticky a hlavně v tom svém oboru,“ potvrzuje za školské informatiky Martin Lána.

Zhruba 70 procent učitelů informatiky je přitom neaprobovaných a na počítače nemají učitelé ani dost času. Informatika se teď na základních školách vyučuje jen jednu hodinu týdně na prvním i na druhém stupni. Na středních pak podle jejich zaměření.


Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde

17 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
5. června 2017 11:35  

Ano, například povinná dotace na předmět IKT je na druhém stupni vyčleněna celá jedna hodina!

Jirka řekl(a)...
5. června 2017 12:46  

A na prvním stupni také jedna. 1 + 1 = 2 Kapišto!
A podle ŠVP jednoho soukromého gymnázia mají tento předmět až na střední škole.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. června 2017 13:35  

Ale co se tím trápit, přece se to naučí v rámci jiných předmětů...

Radomír Palát řekl(a)...
5. června 2017 14:08  

Anonymní - ano, třeba v rámci výchov - a že jich máme (estetická, etická, výtvarná, hudební, ke zdraví...)....

Tomáš Barták řekl(a)...
5. června 2017 14:31  

Koncepce výuky mnohých předmětů je v troskách, s informatikou je to stejné. Podle mě vytvoření pevných mantinelů a základních jednotných učebnic může být začátek nové cesty. My v současnosti nestavíme dům vzdělávání na ZŠ na pevných základech. A "výsledky" se neomylně dostavují.

Jiri Janecek řekl(a)...
5. června 2017 14:46  

No, koncepci jsem si stahnul, podival se do ni a prijde mi to jako kopa cancu... Prirozene, ze obcas se do potrebnych veci trefi, ale jinak je mozna dobre, ze pokulhava...
---
Pan Bartak - "zasah, kriznik potopen..."
Myslim, ze svaty Pavel rekl:"Nikdy nejsi tak daleko, aby ses nemohl vratit..."
V tomto pripade by stacilo tak do roku 2001.

----
Bohuzel, ve strategii treba stoji:
1. Stát trvale a predikovatelně financuje školy ze státního rozpočtu. Prostředky mohou školy využívat pro oblast infrastruktury, lidských zdrojů, digitálních zdrojů a profesního rozvoje zaměstnanců.
2. Při realizaci strategie jsou respektovány kompetence ředitelů škol a školských zařízení při řízení pedagogického procesu, centralizovaná řešení shora nejsou preferována.

Tucne je ta vyjimka, kdy se terfuji.

Jana Karvaiová řekl(a)...
5. června 2017 15:05  

Pane Janeček, vy jste přehlédl to nejdůležitější slovo MŮŽE, MOHOU.
O nějakém musí tam není ani slovo.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. června 2017 16:37  

"základních jednotných učebnic může být začátek nové cesty."

Vyloučeno, jestli informatice rozumíte, musí Vám to být jasné.

Jirka řekl(a)...
5. června 2017 17:33  

Asi nerozumím, jasné není, prosím vysvětlit.

Jiri Janecek řekl(a)...
5. června 2017 19:50  

No, zrovna u toho, co jsem překopíroval stojí:
"Úspěšná realizace digitální strategie je podmíněna splněním následujících předpokladů:"
Takže "mělo by"... Ale to mate asi jedno.
Co říkali u inkluze? "To sice mohou I teď, ale podle nových pravidel na to budou mít nárok/dostanou peníze"? Nebo tak nějak...

----

Myslím, že pan Barták mluvil o ZŠ obecně...
Ale taky informatice nerozumím natolik, aby mi to bylo jasné... Zvlášť teda na ZŠ úrovni.
Krom toho jsem nepochopil, jestli ta strategie je o výuce informatiky, nebo o využití informačních technologií ve školách...



Anonymni z 21:30 řekl(a)...
5. června 2017 22:53  

Jirko, při rozmanitosti a nejednotnosti prostředí IT je víceméně nemožné, vytvořit jednotnou učebnici informatiky.

Jiri Janecek řekl(a)...
5. června 2017 23:52  

Myslím, že ta poznámka byla myšlena za předpokladu nějakého sjednocení toho prostředí...
Nechci to nějak vulgárně zjednodušovat, ale furt máme procesor, operační paměť, system, formátování textu, tabulky, if, skok a dva typy cyklů... I to je víc, než se mnohde zvládne na VŠ.
Za pět miliard na tříletý náběh a miliardu ročně by to snad nějak šlo. (s tím, že ta "učebnice" by asi nebyl tištěný držák na věčnost jako třeba matematický Běloun, ale nějak by se vyvíjela).

Přirozeně asi v úplně jiném vesmíru...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. června 2017 0:06  

Jak si představujete, že to prostředí sjednotíte?
O hardware je informatika poměrně málo. Na základní škole málo až vůbec i o programování.
Jakou verzi "Office" byste nařídil? Jaký grafický editor? Vnutíte všem W10? Nebo Linux?
Uděláte učebnici pro první nebo pátý ročník? Pro šestý nebo devátý?

Kdybych byl učitel informatiky, nesouhlasil bych s jednotnou učebnicí ani náhodou.

Jiri Janecek řekl(a)...
6. června 2017 14:08  

No, proto tam je ta poznámka o jiném, lepším, vesmíru...

Osobně bych raději nutil nějakou verzi Linuxu, jak kvůli jeho méně komerčnímu charakteru, tak kvůli podpoře příkazové řádky; nedostatky LibreOffice se na úrovni ZŠ dají zkousnout (nelineární regrese, řešitel).

Kdybych byl učitel informatiky na SŠ, asi bych byl radši, pokud by všichni moji žáci měli hodinu dvě IVT v deváté třídě ZŠ (třeba místo druhého cizího jazyka). Nějak bych přežil, kdyby to bylo v 6. třídě, I když moc nevím, co by uměli. Rozhodně by mi to ale přišlo lepší, než kdyby někteří měli něco z devítky, jiní něco úplně jiného z šestky...

Ale jak jsem psal - nejde jen o IT... Jsem z těch osnovových totalitářů....

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
6. června 2017 14:18  

Kromě IT jsem pro osnovování, kdekoli jinde, pokud ten, kdo danému předmětu rozumí, neřekne, že to technicky nejde jako v IT :-).

Předměty (přírodovědné) staré stovky let by neměly mít problém se stanovením společného základu. Potíže budou mít humanitníci v jazycích a podobných "vědách". Ti se pobijí kvůli "jedné knížce". :-)

Myslím pane Janečku, že už bychom se nějak domluvili.

Jiri Janecek řekl(a)...
6. června 2017 19:31  

"Myslím pane Janečku, že už bychom se nějak domluvili."

Děkuji... Celkem mne to překvapuje, poslední dobou mám totiž potíže věcně a slušně diskutovat. Znáte to, ne?

Jirka řekl(a)...
6. června 2017 20:21  

Myslím, pane Anonymní, že bychom se také domluvili. Děkuji za vysvětlení. S 26 žáky včetně dětí inkludovaných a minimálně jednou třetinou zpovykaných dysvýchov s masivní podporou rodičů považuji za pedagogické vítězství, když mohu v krátkých chvilkách klidu na velmi obecně pojatém RVP brousit schopnost logicky myslet. Věřím, že se nejdéle do tří let stane zázrak a někoho napadne a prosadí, že pro naši společnou budoucnost jsou nejdůležitější ti obyčejní a slušní žáčci, kteří dnes nikoho nezajímají, protože nedělají problémy. Pokud ne, pak je úplně jedno, podle jakých dokumentů budeme děti ve škole hlídat a bránit těm agresivním, aby neubližovali těm ostatním. Ještě je tu jeden recept. Tajného do každé třídy, protože ten pomůže každému dítěti i jeho rodiči. Je to kabrňák, ale hrozně lakomej. Mně by stačilo jen pár příkladů z dobré praxe na webu.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.