Když ředitelé gymnázií volali po návratu maturantů do škol, měli za to, že s nimi okamžitě najedou na klasickou výuku. Jenomže ta ve čtvrtém ročníku stojí a padá s povinně volitelnými předměty a semináři. A protože ministerstvo školství trvá na tom, že musí být zachovaná homogenita tříd, jsou gymnázia v pasti. Na běžný režim přejdou až v okamžiku, kdy celá země postoupí do nižšího, tedy 3. stupně protiepidemického sytému (PES). Teď ale musí držet studenty od sebe. Reportáž přináší MF DNES.
Gymnázia jsou v pasti
úterý 24. listopadu 2020
·
Štítky:
gymnázia,
hygienická opatření,
MŠMT,
otevření škol,
pandemie,
příprava na maturity,
Zprávy
„V seminářích, které tvoří až osmdesát procent výuky, se setkávají studenti všech tříd v ročníku. Pokud se třídní kolektivy nemohou míchat, pak je učit nemůžeme,“ upozornil ředitel kroměřížského ústavu Josef Havela.
V Kroměříži mají v závěrečném ročníku letos tři třídy a všechny se setkávají v sedmi seminářích. Jeden je v rozvrhu třeba čtyřikrát týdně. Rozdělit studenty na skupinky podle tříd a učit je z kabinetu, je nereálné.
„Potřebovali bychom přes šedesát různých místností a to nemáme. Navíc se od pondělí vrátí žáci nižšího gymnázia,“ vysvětlila Alena Štachová, ředitelka zlínského gymnázia na náměstí T. G. Masaryka….
Nejpraktičtější by bylo nechat maturanty doma a pokračovat v distanční výuce. Jenomže návrat do školy je povinný.
Celý text naleznete v MF DNES
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
Ředitelé tlačili na návrat maturantů, ale neuvědomili si, jaké problémy to přinese? A jak má tedy ministr o těch problémech něco tušit, když ho na ně nejsou ředitelé škol schopni upozornit?
Paní Adamová,
prozradím Vám tajemství. Ministr má poměrně široký úřednický aparát. Konkrétně na MŠMT je odbor 22, tedy Odbor středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání. Ten stačí zaúkolovat, aby zjistil, co je třeba vědět.
Pokud někdo 'tlačil' na návrat kohokoliv do školy, pak bezpochyby předpokládal, že výuka navrátilců bude probíhat standardním způsobem, nikoliv s nějakými hloupými omezeními.
Hraběcí ministerská rada hodiny se studenty smíchanými z několika tříd neučit prezenčně, ale i nadále distančně, je nesmyslná. Znamenalo by to buď udělat kompletně nový rozvrh (na kolik dní?), nebo uprostřed dopoledne udělat třeba dvouhodinovou pauzu bez 'prezenční' výuky. (Semináře či spojené jazyky totiž nejsou jen brzo ráno nebo odpoledne.)
Naštěstí za prvé: Ministerské 'pédéefko' nemá charakter žádného právně závazného předpisu. Je to nepodepsaný text bez jakéhokoliv úvodu a právní charakteristiky, takže jeho porušení nemůže být nikým sankcionováno.
A za druhé: Jediným jakoby 'platným' dokumentem v současné chaotické situaci je ta 'psí' tabulka, která na SŠ striktně odděluje třídy jen ve 4. stupni. Ve 3. stupni už se třídy míchat můžou (homogenita je jen 'doporučená'). A protože nikdo závazně nevyhlásil, který stupeň vlastně stoprocentně platí, a současně z vládních míst neustále slyšíme, že výsledky epidemie odpovídají 3. stupni (v některých krajích, například v Praze, obzvláště), dostatečně kreativní škola si vše může interpretovat tak, že pro její maturanty vlastně platí 3. psí stupeň a ejhle: Semináře se můžou konat obvyklým způsobem.
Ano, je to švejkování, ale v současném chaosu je to ten nejrozumnější způsob, jak se s těmi klacky pod nohama vypořádat.
Prosím, a jak se studenti/žáci budou do škol dostávat? Dopravci pro každou třídu zajistí vlastní spoj? Samozřejmě, že ne... Do naší školy dojíždí ze sousední vesnice asi 120 žáků z 1. až 9. ročníku... V ranní dopravní špičce se budou pěkně lepit jeden na druhého ve 3 autobusech, než po 20-30 minutách dorazí do školy...
"A protože nikdo závazně nevyhlásil, který stupeň vlastně stoprocentně platí, a současně z vládních míst neustále slyšíme, že výsledky epidemie odpovídají 3. stupni (v některých krajích, například v Praze, obzvláště), dostatečně kreativní škola si vše může interpretovat tak, že pro její maturanty vlastně platí 3. psí stupeň a ejhle: Semináře se můžou konat obvyklým způsobem."
To nemyslíte vážně, že ne? Který stupeň platí schvaluje vláda a je zcela jasné, ve kterém stupni se zrovna macházíme. A pokud jsou někteří naši ředitelé natolik kreativní, že nedodržují vládní nařízení, tak na svém místě nemají co pohledávat.
"...prozradím Vám tajemství."
A já Vám pane Brome rovněž prozradím tajemství. Naši ředitelé se neozývají proti ničemu, ať už se jednalo o nesmysly kolem zavádění RVP, platy učitelů až po inkluzi. Jen velmi málo z nich je ochotno jít s kůží na trh a říci veřejně svůj názor, většina z nich si hledí jen své židle, na které sedí, bohužel.
Eva Adamová: Není mi známo, ve kterém stupni se nacházíme. Podle dnešního vyjádření ministra zdravotnictví odpovídá situace třetímu stupni. Podle 'psí tabulky' a situace ve školství dnes večer ještě platí 5. stupeň, protože ve školách jsou jenom 1. a 2. třídy ZŠ, ovšem v jiných odvětvích už druhý den platí stupeň 4.
Zítra nastupují maturanti, takže by pro všechny školy měl platit 4. stupeň. Jenže neplatí, protože na základních školách žáci podle 4. stupně nastoupí až 30. 11. Od tohoto dne vláda pro obchody a služby avizuje omezení podle 3. stupně.
Máte-li v tom, jasno, závidím vám.
Eva Adamová: A mimochodem, i kdybych uznal 4. stupeň jako právně závazný, v žádném závazném (!) předpisu není napsáno, že se studenti ze dvou tříd nemohou setkat na společném semináři. Jediným (!) dokumentem, který má s vládou alespoň něco společného, je ona tabulka pro školství, kde se pro 4. stupeň a střední školy uvádí "Homogenita třídy, oddělení a studijní skupiny".
Co je to "oddělení" či "studijní skupina" není nikde definováno ("třída" zákonem a vyhláškou nepřímo definována je). Svévolná interpretace jakýmsi ministerským úředníkem mě nezajímá, protože onen anonymní dokument zvaný "Informace k provozu škol a školských zařízení" není právně závazným předpisem. Že ho někdo tak vnímá, je jeho problém.
Pro nás se "studijní skupinou" rozumí skupina studentů 4. ročníku navštěvující dejme tomu seminář z biologie. Zkuste mi to vyvrátit.
Unknown 1
Homogenita se myslí jedna třída, jeden uzavřený neměnný kolektiv žáků. Míchat žáky z více tříd v semináři asi není doporučeno. Je to docela zapeklité.
Ty stupně jsou naprosto jasné. Jsme ve čtvrtém, ať už si o tom myslíte cokoliv.
Pokud ministr a jej obklopující sbor expertů NEVÍ, že gymnázia v maturitním ročníku učí klíčové předměty v "míchaných" seminářích, tak nemají na svém místě co dělat. Takové experty výhradně na ideologické žvanění by měli z ministerstva hnát šupem.
To bychom taky za chvíli mohli po ředitelích požadovat, aby pánům Plagovi, Kartousovi, Veselému a spol. vysvětlili, že děti ve škole mají přestávky nebo že středoškoláci nechodí do družiny.
Eva Adamová
Oficiálně jsme ve 4. Po týdnu, když bude dobré skóre, tak přeskočíme do 3. Nižší skóre musí platit celý týden.
Fakt?
"Ministerské 'pédéefko' nemá charakter žádného právně závazného předpisu. Je to nepodepsaný text bez jakéhokoliv úvodu a právní charakteristiky, takže jeho porušení nemůže být nikým sankcionováno."
Ano, Manuál z MŠMT sám o sobě nemá žádnou právní váhu, ale zároveň s ním vydala vláda krizové opatření, které má váhu zákona a je obsahově totožné.
Okomentovat