Věčné známkování je zbytečné. Učitelé se teď bez něj obešli, říká lektorka pedagogů

úterý 1. září 2020 ·

Po téměř půl roce by se měly školy v září vrátit k běžnému provozu. Chvíli potrvá, než děti a učitelé najedou do zaběhnutých kolejí. A do některých by se už ani vracet neměli. Kromě nutnosti digitalizovat výuku zavření škol rovněž ukázalo, že se dá obejít bez neustálého známkování a poměřování dětí, říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně Blanka Vaculík Pravdová, lektorka pedagogů z organizace Učitel naživo.



Blanka Vaculík Pravdová (linkedin.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Učitelé nyní musí znovu nastolit nějaký řád, disciplínu, pevný rozvrh a všechna specifika prezenční výuky. Čeká je složitá práce? 

Podívejme se na to z druhé strany. Hlavním specifikem prezenční výuky je možnost osobního kontaktu učitele a dítěte i dětí mezi sebou. Luxus, který nám v posledních měsících nebyl dopřán. Kontakt chyběl dětem i učitelům, poprvé společně zažívali "nesamozřejmost" školní docházky.

U nás v Učiteli naživo vedeme studenty učitelství k tomu, že vzájemné vztahy mezi učitelem a dětmi i dětmi navzájem jsou východiskem, od nějž se odvíjí všechno ostatní. Vzájemné poznávání můžeme podpořit i tak, že budeme mluvit o tom, co pro nás znamenaly změněné podmínky, o tom, jak jsme se vypořádávali s tím, že naše dny ztratily pevný rytmus a řád a že všechno bylo jinak, než jsme zvyklí. Možná z diskusí a ze společného sdílení zkušeností vzejde i potřeba spolu s dětmi upravovat třídní a školní pravidla, systém fungování třídy a školy. Nemá smysl držet se něčeho, co se přežilo.

Je tedy nyní příležitost pro změnu? V čem hlavně? 

Vidím ji především v přístupu k hodnocení práce žáků. Když děti neseděly vedle sebe v lavicích, jako by se ještě více zvýraznila nepotřebnost toho neustále je známkovat a porovnávat. Děti potřebovaly zpětnou vazbu - zjistit, co se jim podařilo a na čem je ještě třeba pracovat, potřebovaly předem stanovená kritéria, aby mohly samy svou práci hodnotit, zjišťovaly, jak si mohou s učením vzájemně pomoci. Učitelé, žáci i rodiče si tak vlastně vyzkoušeli principy formativního hodnocení, které dává zpětnou vazbu k procesu učení, místo aby hodnotilo jeho výsledky.


Celý rozhovor naleznete zde

17 komentářů:

Marconi řekl(a)...
1. září 2020 v 14:19  

Učitelé se bez něj obešli, protože museli a na vysvědčení se hodnotilo dle stavu k polovině března a hlavně hezky a nekonfliktně, paní lektorko.

mirek vaněk řekl(a)...
1. září 2020 v 15:38  

Neobešli. Bylo jim zakázáno. Nekonalo se tedy žádné hodnocení. Ani formativní. Žáci dostali to, co měli před online výukou. A to nemůže myslet jako zlepšení situace nikdo vážně.

Proč jsou někteří tak zahledění do svých představ a nevnímají realitu. Proč si nezajdou do škol a nezeptají se?

Anonymní řekl(a)...
1. září 2020 v 19:08  

Lektorka není učitelkou, prostě neví. Realita vskutku byla jiná. A plácat něco od zeleného stolu nikoho neposouvá dále.

Michal Komárek řekl(a)...
1. září 2020 v 19:13  

Ale Vás by třeba mohlo posunout, kdybyste si přečetl celý článek a v něm medailonek "lektorky. Pak byste zjistil, že má za sebou dvacet let praxe jako učitelka. Ale to Vy si raději jen tak útočně plácnete, že...

rváčkazvesela řekl(a)...
1. září 2020 v 22:22  

...nepotřebnost toho neustále je známkovat a porovnávat.
Tak jestli v této době někdo z učitelů jen známkuje a provnává, tak by se měl vrátit do minulého století. Nechápu, proč to paní lektorka takhle hrotí...kritizuje něco, co už není realitou!!Tedy aspoň doufám....
Myslím, že hodnocení je součástí výuky, přece pokud mám někoho něco naučit, tak musím znát jeho dosavadní znalosti. Hodnotíme(a známkování součástí hodnbovcení JE, ať chceme nebo ne) ne proto, abychom děti ukáznili nebo nějak týrali!!
Ale taky proto, aby děti viděli, co se (ne)naučily...potažmo z toho také mohly mít radost - tak nějak hmatatelnou radost (nebo starost - hmatatelnou starost:-)
Bolístka je jen v tom, že to každý vidíme trochu jinak. Buď necháme pedagpogy pracovat s hodnocením (všemi druhy hodnocení)po svém anebo zahájíme novou totalitu. Jiná cesta není.

růža řekl(a)...
1. září 2020 v 22:23  

Pane Komárku, přečetl jste si medailonek a podle toho usuzujete, že paní Pravdová dvacet let učila? Pokud si tedy nemyslíte, že být lektorem a učit je to samé......

Michal Komárek řekl(a)...
1. září 2020 v 23:23  

A "růžo" Vy jste ten medailonek četla? Nečetla? Jen tak vršíte? Zkuste diskutovat věcně a s porozuměním textu. Děkuji!

růža řekl(a)...
2. září 2020 v 1:15  

Ano, pane Komárku, medailonek jsem četl a slušně jsem se vás zeptal a čekal jsem slušnou odpověď. A vy na mě, pane Komárku, agresivně vystartujete, že nerozumím textu, nediskutuji věcně a snad i něco vrším, ale opravdu nevím co?
Já jsem si přečetl nejen medailonek, ale i to, že učila roky v bublině šestiletého gymnázia rodinného typu a také zastávala funkci třídního učitele.
Pane Komárku, já učím víc jak třicet let, zažil jsem děti 2 stupně ZŠ, učně i maturanty.Přál bych paní Pravdové alespoň tři roky diskusí, ale i třídnictví, na nějaké sídlištní ZŠ.
Nejen jí, ale i vám, pane Komárku.
Prosím, zkuste diskutovat věcně, neagresivně.

krtek řekl(a)...
2. září 2020 v 4:53  

Paní lektorka učila 17 let na soukromém gymnáziu, které už zřejmě neexistuje, pak rok na PORGu. To je, podle mne, skleníkové prostředí.

Anonymní řekl(a)...
2. září 2020 v 8:27  

Michal Komárek
"Pak byste zjistil, že má za sebou dvacet let praxe jako učitelka."

Ale pane Komárku, učit na výběrové škole a na školách běžného typu je obrovský rozdíl. Je to tedy tak, že opravdu je to článek od "zeleného stolu". Realita je vskutku jiná.

rváčkazvesela řekl(a)...
2. září 2020 v 9:06  

Já bych se spíš zamyslela, jak může pani dělat lektorku(praxe ze skleníku - s tímto názorem souhlasím!)...pak to dopadá tak, že znudění učitelé nuceně poslouchají "moudra"na školeních.
Ředitelé by to měli selektovat, ale nakonec proč, že? Máme , co si zasloužíme a šlapeme pokorně dál...

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2020 v 9:12  

Unknown, růža, rváčkazvesela

Je trochu smutné pozorovat, jak tady dokládáte vnitřní rozpolcenost a rozhádanost učitelského stavu. Pro vás "praktiky ze ZŠ" prostě není kolegyně z víceletého gymnázia s dvacetiletou praxí učitelka. Dělat lektorku by neměla. Zná jen "bublinu"...

Předpokládám, že nikdo z vás ji nezná, na žádném jejím kurzu jste nebyli, žádnou její hodinu jste nenavštívili... Ale jste s ní rychle hotovi...

růža řekl(a)...
2. září 2020 v 9:49  

Pane Komárku,

1. nikdo tu nepíše, že to není učitelka, jen to, že má zkušenosti pouze s určitým typem dětí a tyto zkušenosti prezentuje jako ty hlavní a jediné správné a vy se u toho tetelíte

2. nepodsouvejte mi, že jsem praktik ZŠ, obdivuji ty statečné ženy a muže,ze základních škol, mám hlavně zkušenosti ze ZŠ

3. a vy ji znáte či jste navštívil nějakou její hodinu?

4. máte pravdu, je smutné, když člověk, který neučí, šmahem dokáže smáznout učitele s praxí, možná jste nás jen formativně ohodnotil

Michal Komárek řekl(a)...
2. září 2020 v 9:52  

růža

Vy máte ale asi opravdu problém s porozuměním textu, že?

Anonymní řekl(a)...
2. září 2020 v 10:41  

"Kromě nutnosti digitalizovat výuku zavření škol rovněž ukázalo, že se dá obejít bez neustálého známkování a poměřování dětí, "

Výuka byla od 11.března distanční formou. Dle ČŠI se jí neúčastnilo 10% žáků. Doporučením MŠMT bylo, aby žáci nebyli v průběhu zdravotní krize známkováni. Vycházelo se tedy ze známek před 11.3.2020. Přesto většina z nás dávala žákům za kvalitně provedenou práci motivační známky. Zkusil jsem to bez té "motivace". 5 % úspěšnost. To odpovídá na běžné ZŠ hlavního vzdělávacího proudu složení tříd. Na víceletých gymnáziích odhaduji úspěšnost řádově okolo 75%. Paní učitelka - lektorka zřejmě vychází ze zkušeností gymnaziální třídy. ZŠ a gymnázium jsou dva odlišné světy.

růža řekl(a)...
2. září 2020 v 10:53  

Ne, pane Komárku, jen se s vámi snažím diskutovat, ale ono to moc nejde. Připomínáte mi studenta, který odmítá, protože nechce.....
Možná s porozuměním máte problém vy?

rváčkazvesela řekl(a)...
2. září 2020 v 14:57  

Rozhádanost učitelského sboru? Proč? Kdybychom se aspoň hádali. Sklopíme hlavy a děláme ...
Já momentálně nee, užívám si to jak nic na světě:-)
Ale na zš jsem vydržela přes třicet let, skončila jsem koronou.
Paní lektorka může mít nesporně didaktické kvality nicméně toto téma je nešťastné.
V době , kdy nic není povinné, nic není řízeno shora(ani ty roušky) je to diskuze nediskuze.
Nechme aspoň ty známky a aspoň prozatím, prosím, ať máme aspoň nějaký pevný bod :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.