„Z naší praxe vyplývá, že školy jsou stále v malé míře ochotné respektovat odlišné sociokulturní podmínky, ze kterých některé děti přicházejí. To, že je to nastavené na průměrné hodnoty, že dítě, které přijde do první třídy umí česky, umí písmenka abecedy, vyjmenovat barvičky a tak dále — to je základ, ale zároveň řada dětí neumí česky natolik, nakolik umí svůj mateřský jazyk. A to nemluvím jen o romských dětech. Když se sem přistěhuje rodina z Anglie, která umí jenom anglicky, tak tomu dítěti přece nehrozí, že by bylo diagnostikované s lehkým mentálním postižením,“ říká v rozhovoru pro online deník E15 Jitka Votavová ze společnosti Romea.
Jitka Votavová (romea.cz) |
Věřím, že pracovat s takovými dětmi je náročné pro pedagoga, ale nástroje pro integraci ve škole jsou. Ale u romských dětí je to známka nějaké nedostatečnosti. Je třeba respektovat to, že romské rodiny mají specifické kulturní zázemí, stejně jako to respektujeme třeba u dětí vietnamských. Což doufám, že se děje, ale dokážu si představit, že ne všude to tak je. U romských dětí to ale velmi často znamená, že dítě je považováno za hloupé nebo že se mu rodiče dostatečně nevěnovali a řeší se spíš to, jak se ho zbavit, než že by se hledaly nástroje, jak mu vstup do školy vůbec umožnit...
V českém školství stále panuje představa, že ve chvíli, kdy se ve třídě objeví dítě, které je z jiného sociokulturního prostředí nebo má spíše horší známky, tak brzdí ty „superstudenty“. Nevidí se v tom možnost obohacení. To, že ti „superstudenti“ jimi budou i nadále a mohou ostatní táhnout svým příkladem. Není to o tom, že by ostatní žáky třeba museli doučovat, ale jen tím, že onen „superstudent“ sedí ve stejné třídě jako student podprůměrný, mohou se o přestávce bavit — to samo o sobě je obrovská hodnota.
Je to hodnota i pro žáka, který má výborné výsledky a je ze zajištěné rodiny. Jemu samotnému to přirozeně otevírá náhled do světa, který není plný supervýkonných žáků se samými jedničkami, ale jsou tady lidi, se kterými si mohou zahrát o přestávce pexeso, i když bydlí v chudší části města. Je to o vzájemné ochotě obohatit se — vidět, že svět není jednobarevný, není ani dvoubarevný, ale je různorodý a to, že bychom udělali jenom třídy pro chytré, pro průměrné a pro „hloupé“, tak kde to skončí? Lidi se potřebují setkávat, poznávat se a vidět, že ve světě jsou věci vždy složitější.
Celý rozhovor naleznete v E15
29 komentářů:
mohou se o přestávce bavit — to samo o sobě je obrovská hodnota
Hodnota, ale ne nutně kladná.
Má s tím paní Votavová nějakou zkušenost?
Ptala se těch "obohacovaných", co o tom soudí?
Od toho ale máme PPP? To není věc prostého učitele, který by měl dělat vše od psychologického vyšetření až po přebalování a píchání injekcí. Pedagogicko psychologické poradny by měly diagnostikovat a učiteli doporučit vhodné metody práce. Na základě podněu školy a ve spolupráci se sociálkou. Takže to není jen chyba školy, ale chyba PPP i dalších státních institucí, které selhávají. Proč? Vždyť mají kvalitní ředitele a kvalitní vedení od státních úředníků, kteří jsou schopni nastavit fungující systém. Nebo ne?
Za to, že fabrika neprosperuje a nerodává, nemůže uklizečka, ale management!
Zajímavé, že vietnamské děti, které se tu nenarodily, ale nastoupily k nám do školy až v průběhu základního vzdělávání, jsou schopné se velmi rychle adaptovat a naučit se obstojně česky, že mohou i dále studovat na maturitních oborech a posléze i na vysokých školách.
Romské děti se zde rodí, mohou navštěvovat předškolní výuku v mateřských školkách a stejně pořádně česky neumí. Čím to asi bude?
Podle Jitky Votavové jiným sociokulturním zázemím.
Já si ale myslím, že je to dáno odlišnou mentalitou.
"Za to, že fabrika neprosperuje a nerodává, nemůže uklizečka, ale management!"
Jo, těmito metaforami to popisujte a přesně v tomto duchu vás bude společnost nadále vnímat.
Mirku Vaňku, v PPP nelze diagnostikovat lehkou mentální retardaci. Jedná se o lékařskou diagnosu, tudíž jí může přiřknout jen a pouze klinický psycholog. Neznamená tedy, že dítě, které podalo v testu intelektu výkon v pásmu střední mentální retardace je mentálně retardované. To, že podalo dítě výkon v pásmu střední mentální retardace, by mělo PPP vést k nastavení optimálních podmínek ve škole. Nemělo by následovat umístění do ZŠ dle paragrafu 9 (dříve zvláštní škola). Ve školách (základních) jsou děti s evidentním oslabením v intelektu (kteří podali slabý během testování slabý výkon, např. ani nesáhnou na skládanku), jsou učitelé, kteří je umějí integrovat a jsou učitelé, kteří neumějí.
" jsou učitelé, kteří je umějí integrovat a jsou učitelé, kteří neumějí." Ano dobré výsledky mají absolventi oboru speciální pedagog.
BP, opravdu?
Vietnamci a Romové, rozdíly mezi nimi vznikají "podle Jitky Votavové jiným sociokulturním zázemím". Co tím myslí? Třeba rozdílné hodnotové žebříčky. A obecně lze říci, že asiaté vůbec mají vzdělání velmi vysoko. K tomu lze přičíst i ty velmi specifické nároky na malé děti, které se v Asii učí znaky, kterých je poněkud více než písmenek. Tohle a mnohé další jsou právě sociokulturní rozdíly.
Co sem pletete mentalitu? Jako má vietnamská máma snahu, aby se její děti měli co nejlépe, stejnou snahu má i romská nebo jakákoliv jiná máma. A stejně jako jsou vietnamské děti pilné a líné, jsou i jakékoliv jiné děti pilné a liné. Nebo snad tvrdíte, že ona "mentalita" a rozdíly, které uvádíte, jsou dány geneticky?
"....v PPP nelze diagnostikovat lehkou mentální retardaci. Jedná se o lékařskou diagnosu, tudíž jí může přiřknout jen a pouze klinický psycholog...."
Jednak se už termínu mentální retardace nepoužívá (dnes je to společensky korektní termín LMP - lehké mentální postižení), a potom by mne zajímalo, co klinický psycholog má společného se školstvím? Odlédneme-li od skutečnosti, že PPP se dnes bojí diagnózy LMP jak čert kříže, je to vedle SPC právě poradna, která je kompetentní k závěrům tohoto typu. A že LMP je lékařská diagnóza? Dnes je diagnózou vlastně v podstatě všechno (dyslexie a všechny typy SPU, ADHD, ADD, Asperger, autismus a všechny typy PAS). Opravdu si někdo ještě dnes myslí, že závěr LMP je vysloven na základě jediného vyšetření? Nic proti Romům nemám, ale docela by mne zajímalo, v čem by asi tam romské či neromské dítě se špatným rodinným zázemím mohlo být ve třídě "obohacením"? Snad jedině v rozšíření slovní "zásoby" ostatních spolužáků.
Má s tím paní Votavová nějakou zkušenost?
Ptala se těch "obohacovaných", co o tom soudí?
Tohle by mne právě zajímalo. Proč ty články píší bílí "profesionální Romové"? To se skuteční Romové nedokážou vyjádřit sami?
Proč za ně mluví pořád někdo jiný?
A vědí vůbec Romové, kdo a co za ně říká?
Pane Čapku,
možná i geneticky. Vždyť spousta romských dětí se rodí z incestů.
A mezi málo uznávané hodnoty u nich patří právě vzdělání.
Mimochodem v dětských domovech vyrůstá mnoho romských dětí, kterých se jejich vlastní rodina vzdala. Ačkoli je nejvyšší uznávanou hodnotou láska v romské rodině, realita tomu mnohdy vůbec nenasvědčuje.
BP
Co znamená "spousta romských dětí se rodí z incestů"? Kolik to je "spousta"? A máte k tomu nějaké podklady? Jiné než třeba text z Pravého prostoru? Děkuji!
Pane Komárku,
např.:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/za-vetsi-pocet-romskych-deti-ve-specialnich-skolach-muze-incest-tvrdi-slovenska-vlada_201506111820_lkrejcarova
Děkuji, ten text znám. Ale jednak jde o slovenské osady, jednak, jak jistě víte, to tvrzení slovenská vláda nijak nedoložila. A ministr vnitra Kaliňák nebyl zrovna nejdůvěryhodnější politik, že?
Pane Komárku,
jestliže lidé žijí v uzavřených osadách, nikam za prací nevyjíždějí, žijí pospolitě již dlouhá desetiletí v omezeném počtu, tak tam musí být logicky už každý s každým příbuzný. Bývalo to i v dávné minulosti běžné v každě vesnici.
V těch osadách se bohužel zastavil čas. A co jiného jsou dnes romská ghetta u nás - vyloučené lokality, ve kterých na jednom místě žije pohromadě několik romských rodin, a jelikož nenavštěvují široké okolí kvůli vzdělávání a pracovním povinnostem, vyplývá z toho, že se zdržují opět v omezených pospolitostech.
Ale stejně je s podivem, že mluvíme o nějakých romských ghettech, když ani ve školách se nesmí zjišťovat, kdo je Rom a kdo Nerom.
Samozřejmě, že potenciál člověka a předpoklady jsou dány geneticky.
Behaviorismus je charakterizován slavným výrokem Johna Watsona (amerického psychologa): "Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím – lékaře, právníka, umělce, obchodníka, dokonce i žebráka, zloděje bez ohledu na jeho talent, sklony i bez ohledu na vlastnosti jeho předků." Behaviorismus je z biologického i genetického pohledu mrtvý. Pěknou přednášku na toto téma nazvanou "Společenstvo obětí" měl Marek Orko Vácha v rámci přednášek "Večery na FF UK" - je na youtube. Tam uvádí několik skutečností ohledně vlivu dědičnosti na chování jedince. Zmíněna je syntéza Monoamin oxidázy (MAO-A) a gen o kterém se ví, že tuto syntézu kóduje. Bylo prokázáno, že porucha tohoto genu pak prostřednictvím nízké hladiny MAO-A vede ke špatnému zvládání vzteku a agrese. Dále má vliv na dispozici k tzv. "Neophilia", tj. silné náklonnosti ke všemu novému a odpor ke všemu známému, starému, zavedenému. Jedním ze symptomů je např. odmítání závazků, velmi rychlý nástup znudění, nesnášení tradic, opakování a rutiny. A to je řeč jen o jednom genu, kterých jsou desítky tisíc a zdaleka všechny nejsou prozkoumané. Navíc se zkoumá vliv epigenetiky, tj. vliv informace přenášené na potomky jinak, než prostřednictvím DNA.
Behaviorismus je dávno překonaný a vědecký odmítnutý. Na druhou stranu však řada filosofů odmítá genetický determinismus. Marek Orko Vácha ho odmítá také, ale nikoliv, že by se chtěl vracet k utopickému behaviorismu, nýbrž jakožto katolický kněz, trvá na svobodě volby, ovšem tvrdí(a na zdejších diskusích je to vidět nádherně-obzvláště na některých exemplářích), že lidé dnes žádají maximální svobodu, ale odmítají nést odpovědnost. Odpovědnost a vinu nese přece vždy někdo jiný (politici, prezident, bohové, učitelé, diskriminace, apod.). Zkrátka - vždy se najde výmluva. A já s ním souhlasím. Ano, predispozice k lenosti, agresivitě, povalečství, nejrůznějším poruchám osobnosti, apod. jednoznačně jsou dány geneticky. To se mohou "New left" svazáci třeba vzteknout a dupnout si nožičkou, ale výsledky výzkumů jsou jasné. Ale to ještě neznamená, že v genech je zapsáno, že někteří budou sérioví vrazi a jiní krásní, nadaní multimilionáři. V genech je jen to, že někdo je nadán vyšším intelektem, někdo nižším, někdo je barvoslepý, někdo ne, někdo má problém se zvládáním agrese a vzteku, někdo se ovládá dobře, někdo má je líný, někdo pracovitý, někdo depresivní a někdo ne (lenost a depresivita souvisí se syntézou neurotransmiterů, ostatně podobně jako velká část poruch osobnosti), atd. Čili ano, pro někoho je těžší, některé věci nedělat, nebo naopak se k něčemu přinutit, ale volbu má každý.
Ždání dva lidé si nejsou rovni ve smyslu ekvivalence všech vlastností - nadání, schopností, pracovitosti, zájmu, schopnosti se učit, schopnosti empatie, atd. Všichni jsou si ale rovni před zákonem, tj. měli by mít zaručenu stejnou svobodu a nést za ni stejnou odpovědnost. Jak s tím kdo naloží, už je jeho svobodná volba.
Čapku, otázka není, zda má někdo odlišný žebříček hodnot - to víme dávno. Otázka je proč. Zda to je proto, že ostatní ho diskriminují (což je obvyklou povrchní odpovědí určité části nevzdělaných hlupáků), nebo je to proto, že prostě má takové genetické dispozice a ty se přenáší z generaci na generaci a toto ve skutečnosti vede k volbě žebříčku hodnot.
BP:
Tak incest samozřejmě má vliv na genetickou kvalitu potomstva. Že se hlavní znaky dědí z populace rodičů, na populaci potomků, je sice pro některé svazáky velmi nepříjemný, ale vědecky doložený fakt. Jinak by ostatně genetika jako věda ani neměla valného smyslu. Mimochodem vynikající přednášku ve stejném pásmu přednášek, jako výše zmíněný Marek Orko Vácha, měl i profesor Jaroslav Petr. V ní hovoří o genetice malinko více do hloubky a tvrdí, že kolem nás už probíhá genetická revoluce, aniž o tom většina populace ví. A že není daleko její komerční využití, kterého se hrozí. Už dnes jsou na světě minimálně tři děti, jejichž genom byl uměle upraven za účelem jejich "vylepšení". Soudruzi v Číně ovšem někde udělali chybu v aplikaci oné známé metody CRISPR a žádoucí výsledek se tak úplně nedostavil. Hlavní řešitel dostal pokutu půl miliardy dolarů a dva další nepodmíněné tresty odnětí svobody. Zastavit se to ale nedá. Upravují se geny na zakázku za léčebnými účely.
Pane Doležele, to je vlastně ukázková definice rasismu. Nebo možná spíš nějakého "genetického elitářství", což jak asi z dějin víte, může být ještě mnohem hrůznější...
"... má takové genetické dispozice a ty se přenáší z generaci na generaci a toto ve skutečnosti vede k volbě žebříčku hodnot."
Není z toho úniku...
My chytří, s dobrými geny máme ovšem s těmi parazity, povaleči, zloději s geneticky zakódovanými úchylkami problém... No, nějaké řešení snad zase najdeme...
No, pane Komárku, to já nevím, jestli to je rasismus, nebo ne, ale podle toho, co pozorujeme, a jak vycházejí experimenty se zdá, že to tak prostě je. Možná byl pánbůh rasista - nevím. Ale mnohem spíše je to jen naším příliš pedocentrickým pohledem na svět, který byl v historii mnohokrát vyvrácen (placatá Země a hvězdy na klenbě, Země ve středu vesmíru, člověk něco více, než jen produkt hmoty, atd.). Pohledem, který předpokládá, že by se něco mělo řídit podle našich přání, našich vizí, našich představ o spravedlnosti, správnosti, dobru, apod.
"Není z toho úniku..."
Vy jste příznivcem genetického determinismu?
"My chytří, s dobrými geny máme ovšem s těmi parazity, povaleči, zloději s geneticky zakódovanými úchylkami problém... No, nějaké řešení snad zase najdeme..."
My bychom jim třeba mohli pomáhat. Ale nemůžete jim pomáhat tím, že řeknete, že za jejich problémy může někdo jiný, někdo zlý a špatný, kdo je diskriminuje. Pomáhat je třeba na základě platných předpokladů, nikoliv neplatných dogmat. Jinak to nemůže fungovat a popravdě také již mnoho set let nefunguje. Vy zatím fungujete v duchu toho vědeckého vtípku: "Když moje hypotéza nesedí na pozorovaná fakta - tím hůře pro fakta."
Někteří lidé buď trpí slepotou nebo přinejmenším koukají na svět pořád přes růžové brýle.
Ano, existuje pár jedinců, kteří se ze svého prostředí vymanili a dokázali světu, že to jde, když se chce. Ale musí se chtít!
A to bohužel není zadarmo. Stojí to nepředstavitelné úsilí.
Genetika není rasismus. Geneticky génius může být běloch, černoch, žluťoch i árijec.
Zrovna tak předpoklady jsou jedna věc a úsilí druhá. Tedy i ten, kdo má mizerné předpoklady je schopen je úsilím či léčbou vylepšit a ten kdo předpoklady má, je neúsilím pohřbít.
Škola je jeden z mnoha vlivů. Jakékoliv zjednodušování problému vede jen k jeho zhoršení. Řešení je možné jen komplexně, ale do toho se nikomu nechce. Je to složité, je potřeba řešení nalézt(vytvořit funkční systém) a pak to bude něco stát. Snazší je střílet do křa a trefit někdy cíl a s tím se chlubit a někdy trefit i nevinného, kterého ošetříme za ESF.
Rád bych viděl ten výzkum který u Romů identifikoval gen příživnictví a nepřizpůsobivosti. Konkrétně prosím. Chápete, že zde propagujete nacistickou rétoriku.
Což mne ve vašem případě nikterak nepřekvapuje, ale přece jen.. tohle je web pro učitele.
O žádném výzkumu, který by odhaloval u Romů nějaké geny povalečství, nebo lenosti, nebylo řeči. Vysvětloval jsem, že chování je podmíněno především dědičností a že behaviorismus je překonaný a jak říká Marek Orko Vácha - "mrtvý". Jak je vidět, mrtvý je jen vědecky, protože stále existují mezi námi ideologové sociálního inženýrství (i když v jejich případě je to spíše sociální patlanina), kteří mu věří. Připadá mi, že jsou to hlavně ti, kteří nestačí na odlišování průměrných od nadprůměrných, protože sami jsou sotva průměrní a nemá smysl s nimi vést diskuse o čemkoliv složitějším, protože oni to prostě nevidí a neslyší. Pokud jaderný inženýr je pro ně jen ten, co si hraje s čísílky, tak pochopitelně těžko pak Mistrovi vysvětlovat, že žádného jaderného inženýra opravdu nevychoval. Když Mistr se nám rozplývá nad výkonem slaboduchého žáčka a hodnotí formativně - neboť cílem není znalost, ale obliba Mistra.
Napíšu to tedy alespoň pro ostatní: Lenost je pochopitelně podmíněna geneticky, jako každá jiná predispozice. Těch vlivů jsou spousty, ale zmíním třeba hormon Orexin. Vedle toho ale pochopitelně způsobuje únavu celá řada dalších faktorů, včetně patologických - nedostatek jódu, choroby krve, poruchy humorálního systému, atd. Vliv prostředí jistě také nelze zcela zanedbat, ale stále více se ukazuje, že je minoritní.
Takže jedna možnost, jak ověřit, že Romové mají nějaké odlišnosti v chování dané geneticky je provádět randomizované studie na genomu Romů a "Neromů" a pak statisticky vyhodnocovat rozdíly mezi těmito populacemi. Toto je ale svízelné, protože dnes se proti takovým výzkumům vždy zvedne obrovská vlna odporu ze strany různých zanícených svazáků a jiných pomatenců. Druhá možnost pak je - ukázat, že základní nastavení chování je u každého člověka dědičné a pak už zkoumat jen rozdíly v tom chování mezi různými populacemi. Dědí se predispozice k užívání návykových látek, včetně alkoholismu, dědí se psychózy, deprese, intelekt - na to už existují statistické studie desítky let - ještě z dob, kdy byla věda svobodná a směla ještě zkoumat skutečnost. Dědí se temperament. To neznamená, že se dědí jednoduše a když je rodič nějaký, tak potomek bude stejný. Nicméně pokud dojde k expresi nějakého genu, k poškození nějakého genu, tak se to ve většině případů projeví. Existují geny, které vás předurčují k tomu, že se 75% pravděpodobností jako žena onemocníte rakovinou prsu, nebo vaječníků. Existují geny, jejichž porušení vede k imunitě vůči některým virům. Dokonce už i soudy uznaly, že genetická výbava může být polehčující okolnost a snížily trest i třeba za vraždu - to je třeba případ Abdel Malek Bayout.
Hlupáci se vyznačují tím, že se zkrátka nikdy nepoučí a navíc odmítají připustit skutečnost, když není v souladu s jejich vírou. A pak staletí "řeší" problémy a vyřeší prd. A pak se diví, nebo házejí vinu za neúspěch na druhé.
K tomu nacismu se nebudu vyjadřovat, protože vy jste evidentně vůbec nepochopil, co to nacismus je.
Příklad ze života:
Moje kamarádka léta pronajímala byt. Když se jí poslední roky nedařilo ubytovat stálé nájemníky, zaradovala se, když se jí ozvala romská dvojice, že by chtěla pronajmout onen byt.
Moje kamarádka se těšila, že bude tento pár u ní bydlet nastálo a platit řádně nájemné dotované sociálkou. Ale zmýlila se. Asi dvakrát zaplatili a pak už nic, a co víc - zmizeli s veškerým vybavením, které tam nechala před jejich nastěhováním nově namontovat - např. vodovodní baterie, svítidla, kuchyňskou linku.
Tato zkušenost mou kamarádku přivedla k tomu, že se pod cenou toho bytu urychleně zbavila.
"protože vy jste evidentně vůbec nepochopil, co to nacismus je"
Člověka tak napadne, z čeho všeho nám tu bude P. D, ještě dávat lekce. To je až k nevíře, čemu všemu rozumí on a čemu všemu nerozumějí ostatní. Je nějaká věc, které dokonale nerozumí? V jeho světě ne. A to jsou klíčová slova pro pochopení všeho, co píše: "v jeho světě".
Čapku, opravdu nemusíte lidem říkat, co si mají o ostatních přispěvatelích a o obsahu jejich příspěvků myslet. Oni to zvládnou i bez vás. Vím, že je to pro vás těžké, ale zkuste psát za sebe a přímo k lidem. A když už bych si hodně vymýšlel, tak to prosím zkuste alespoň někdy i k věci.
Například jste zřejmě nedopatřením zapomněl doložit to vámi vypuštěné tvrzení, že tzv. "spor o křivku" byl již vyřešen a to, co jsem tvrdil, že bylo odborníky odmítnuto. Ptal jsem se kterými a odkazoval právě na jednotlivé studie a vyjádření mnohých odborníků, včetně nositelů Nobelovy ceny za biologii. Odkazoval jsem na přednášky biologů, psychiatrů, lékařů, neurovědců i genetiků, na publikaci americké psychologické asociace, atd. A vy namísto argumentace zase jen odvádíte pozornost. Připomíná mi to vaše slavné tvrzení o tom, že ve Finsku neznají testování. Vždyť vy opravdu v té své "pokladnici" metod nemáte nic víc, než jen vyprávění o vaší velikosti, které ale hrubě nekoresponduje se skutečnými znalostmi a už vůbec ne schopnostmi.
P. Doležele, ještě jednou: odpusťe si ono Čapku. Do očí byste mi to něřekl, že? Děláte hrdinu na dálku. Vaše "odkazy" jsou legrační hra na vědu a něco, co vy s vaším mizivým ponorem do oboru nejstě stejně schopen uchopit. Právě to je ta pravá "kouřová clona". Ten, kdo ji rozptýlí, nalezne podivné a nereálné představy, které jsou nesmyslné. Také je směšné, když největší elitář a sebestředný grafoman někomu podsouvá nějakou "velikost". A vaše pochopení mojí věty "Ve Finsku se netestuje" ukazuje, že si stejně všechno pokřivíte po svém. Doleželův svět, to je mi ale ošklivé místo. Vy jako neomylný "velikán" a nikdo jiný ničemu nerozumí.
"Když se podíváte do Finska, tak tam testování žáků vůbec neexistuje."
Tak toto jste prohlásil na DVTV a je to jednoznačně lež. Nesvádějte to na nějaké pokřivení.
"Vy jako neomylný "velikán" a nikdo jiný ničemu nerozumí."
Tak vzhledem k tomu, že v oborech, v nichž nejsem odborníkem, se odkazuji na povolanější - jmenovitě prof. Komárek, prof. Beneš, prof. Petr, prof. Höschl, doktor Španiel, tak tady rozehráváte ty vaše dětinské manipulativní hry o tom, jak kromě mě nikdo jiný ničemu nerozumí, zcela zbytečně. Rozumí. Jenom to zcela evidentně nejste vy. To je celé.
Okomentovat