Prezident Asociace ředitelů ZŠ: K čemu vám kdy bylo v životě vysvědčení ze sedmé třídy? K ničemu.

čtvrtek 16. dubna 2020 ·

„Z hlediska ekonomického i sociologického to chápu, ale z hlediska pedagogického to chápu jako úkol těžko řešitelný. Máme učit děti, které budou paní učitelky učit on-line, a zároveň má přijít část dětí do školy, které se mají sdružovat v maximálně 15členných skupinkách, a ty nemohou paní učitelky učit, protože se budou věnovat těm on-line. Musíme vymyslet, jak tuto věc vyřešit. Představuji si to tak, že děti ve škole budou spíš na hlídání, než aby se tam moc učily,“ říká v rozhovoru pro Právo prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý k plánu na otevření škol.



Michal Černý (zs-kl.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Jak by se měly děti hodnotit, když část bude prezenčně a část dálkově? 

Je naprosto jasné, že se tato práce v podstatě hodnotit nebude. Nebo bude, ale nějakým třeba formativním hodnocením, aby měly nějakou zpětnou vazbu. Ale že by dostávaly známky, které by si mezi sebou poměřovaly, tak nic takového nebude. Musíme zajistit, aby toto vysvědčení nebylo důležité pro budoucnost dětí, protože vzniká za neregulérních podmínek. Aby se třeba nepsalo na přihlášky na střední školy. A proč to přeceňovat? Je to jenom vysvědčení, kus papíru.

Takže už víte, že letos nebudete dávat na vysvědčení známky? 

Můžeme, nemusíme, ale pokud je dáme… K čemu vám kdy bylo v životě vysvědčení ze sedmé třídy? K ničemu. To je papír, za který vám babička dá bonbóny, anebo jste dostal metlou, když jste tam měl čtyřky. Ale jinak je k ničemu.


Celý rozhovor naleznete zde

8 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
16. dubna 2020 v 9:29  

Vysvědčení ze sedmé třídy vytváří kontinuitu. Pokud jedinec zjistí, že jednou dostane něco "za nic", bude se snažit příště dosáhnout stejného efektu. Je to evoluční záležitost, od toho máme mozek (a zvířata také). Neměli bychom vědomě žákům plošně dávat úlevy, není to fér. Pokud část z nich zjistí, že se snažila zbytečně, bude (oprávněně) poškozena jejich další motivace.

Proč není možné dát normální vysvědčení, a v případech, kdy žáci/rodiče nespolupracují, dát neklasifikováno (výjimečně bez následků)? Proč vylévat vaničku i s dítětem? Proč berete odměnu těm, kteří si ji zaslouží?

Petr Portwyn řekl(a)...
16. dubna 2020 v 11:09  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Robert Čapek řekl(a)...
16. dubna 2020 v 13:19  

Tohle je zajímavé.
Prý "Vysvědčení ze sedmé třídy vytváří kontinuitu".

Jakou kontinuitu? Kontinuitu série úředních papíru v deskách? Kontinuitu vytváří vzdělávání, ne byrokratické úkony!

A co znamená tohle: "Pokud jedinec zjistí, že jednou dostane něco "za nic", bude se snažit příště dosáhnout stejného efektu."
Jako že žáci, kteří nedostanou vysvědčení, budou vyvíjet viry, aby nedostaly vysvědčení ani v dalších letech?

A co znamená "Neměli bychom vědomě žákům plošně dávat úlevy, není to fér."
Připadá snad někomu, že karanténa je úleva? Že umírající lidé kolem nás je "neférová úleva"? Nebo je stále řeč o tom jednom cáru papíru?

A to nejlepší nakonec: "Proč berete odměnu těm, kteří si ji zaslouží?"
Co je tou odměnou? Vysvědčení? Pro kolik lidí ve třídě tohle platí?

Legrační názory. Takové pokřiveně školometské.

Milan Keršláger řekl(a)...
16. dubna 2020 v 13:37  

Pane Čapek, nejsem si jist, jestli učíte, tím méně jestli máte nějaký kontakt s tzv. sociálně slabými. Jejich největší problém je, že nemají tzv. sociální (nebo pracovní) návyky, tj. že se chodí každý den do práce, že by neměli zneužívat pomoci druhých (dávky), že by se měli do školy připravovat, ve škole být aktivní a snažit se něco naučit/pochopit, samozřejmě i hygiena atd.

Všechno tohle je postavené na tom, že dotyčný má pocit, že chovat se sociálně správně je lepší pro něj (i pro společnost). A k tomu potřebujete nikoliv příkaz, vězení, trest (odebrání dávek, pětka), ale pozitivní motivaci. A pozitivní nikoliv 1x, ale průběžně, aby se z toho stal trvalý zdravý sociální návyk.

Vaše pozitivní motivace je výplata nebo [zasloužený] důchod. Pro žáky je odměnou pochvala, která se dá udělat jednoduše (známka), sociálně (pochválím, nejlépe v kolektivu), slovně (tzv. slovní nebo-li formativní hodnocení). Pokud začnete dávat odměnu za nic, i nejhloupější jedinec velmi rychle pochopí, že existuje cesta úlev a logicky ji začne využívat, což je pro tzv. sociálně slabé podstatou jejich ne zrovna šťastného života (upřednostňují okamžitý požitek - úlevu).

To, čemu říkáte školomet, je zřejmě známka, neboli nejjednodušší možnost zpětné i pozitivní vazby. Slovní hodnocení nepřeceňujte - podívejte se jak je to často rigidní a rozbředlý nástroj, do kterého se leccos schová (i ty nesprávné sociální návyky).

Petr Portwyn řekl(a)...
16. dubna 2020 v 17:44  

Titulek je vybrán záměrně... no ale co jsme čekali, že?

Ještě je tam úžasná otázka redaktora na učitele, co prý jen ráno pošlou zadání, ve 14 hodin vyberou výsledky a jinak nic nedělají.

Jinak podepisuji reakci pana Keršlágera.
16. dubna 2020 9:29

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. dubna 2020 v 1:01  

nejjednodušší možnost zpětné i pozitivní vazby

Není v tomto smyslu 'zpětná vazba i pozitivní vazba'.
Je zpětná vazba pozitivní, a nebo zpětná vazba negativní.
Vazba pozitivní by mohlo být kamarádství, přátelství, láska...
Ani jedno však do vztahu učitel-žák, a nebo žák-učitel nepatří. Ne-pa-tří!

Milan Keršláger řekl(a)...
17. dubna 2020 v 12:18  

Pane Pytlík, pozitivní zpětná vazba je, když pochválím dobře udělanou práci (vy třeba dostanete k výplatě odměnu/prémie). Pozitivní zpětnou vazbu mohu žákovi poskytnout slovně (nejlépe před třídou). mohu sepsat form nebo dát jedničku a dál to neřešit. Ale to už jsem psal, ale vy asi nečetl, proto reagujete nějak mimo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. dubna 2020 v 8:48  

reagujete nějak mimo

Pozitivní zpětná vazba může vést k nestabilitě systému, pokud včas nenarazí na omezení systému. Jestli si pytlici vzpomínají dobře, do negativního působení pozitivní zpětné vazby se výrazně promítá i nenulové pásmo necitlivosti.
V zájmu zachování stability fungování systému upřednostňují pytlici zpětnou vazbu mírně negativní.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.