Robert Plaga: Řada škol nestíhá učivo ani probrat, natož si ověřit, že to žáci zvládli.

pondělí 8. dubna 2019 ·

„Musí být jasně řečeno, co je jádrem učiva. Školy také musí mít dostatečný prostor na procvičování, zbýt by na to měla zhruba třetina času. To neznamená, že toho děti budou umět méně. Když se podíváte na to, jak vypadá výuka dnes, řada škol jednoduše to, co má napsáno v rámcovém vzdělávacím programu, nestíhá ani probrat, natož si ověřit, že to žáci zvládli,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro MF DNES.


Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Možná je to i nedostatkem učitelů. I když vláda slibuje další zvýšení platů, řada ředitelů řeší spíše otázku, koho vůbec dát za katedru.

Navyšování prostředků na platy je řešení číslo jedna a na tom pracujeme. Pouze v případě, kdy učitelé nebudou řešit, že musí ve dvě hodiny odpoledne přeběhnout do druhé práce, může být výuka kvalitnější a povolání učitele atraktivnější. A zdá se, že se to začíná dařit. Ještě nedávno nastoupil do školství jen jeden ze dvou absolventů pedagogických fakult, teď se ukazuje, že se tento nepříznivý stav podařilo zvrátit. Do škol nastupují dva ze tří absolventů. Je to ale zatím jen odhad, přesné údaje ještě nemáme.

To však mezery po učitelích, kteří v příštích letech odejdou do důchodu, nezaplní. Průměrný věk učitelských sborů se začíná nebezpečně blížit právě věku odchodu do penze.

Proto jako druhé opatření navrhujeme změnu zákona o pedagogických pracovnících, která by umožnila přijímat na místa učitelů lidi s vysokoškolským vzděláním nepedagogického směru.

Budou se platy učitelů zvyšovat i tento rok, přestože ministerstvo financí tlačí na úspory?

Dělám pro to všechno. Plánované úspory se týkají resortu, tedy přímo ministerstva školství a jím řízených organizací. O tom, že by nemělo dojít na splnění vládního prohlášení, podle nějž mají učitelské platy na konci roku 2021 narůst na sto padesát procent průměrného platu z roku 2017, nepadlo ani slovo. Ani na nultém jednání s ministryní financí, kde jsem byl ubezpečen, že závazek vlády trvá. Přiznávám, že mým neúspěchem bylo, že se vloni nepodařilo navýšení prosadit do plánu na další tři roky. Ale s ministryní financí jsme se dohodli na tom, že to ve střednědobých výhledových rámcích nakonec bude. Takže se učitelé nemusí bát.


Celý rozhovor naleznete v MF DNES

12 komentářů:

BP řekl(a)...
8. dubna 2019 14:38  

Bojím, bojím, ...

mirek vaněk řekl(a)...
8. dubna 2019 16:04  

Problém je úplně někde jinde.
Pokud žák nebude vědět že za poctivou práci dostane poctivou odměnu je všechno snažení k ničemu. A můžete mít učitelů deset na jednoho žáka. Je to o motivaci. Ale ne o té teoretické, ale té skutečné. Žák musí mít pádný důvod učit se. To učitel nezachrání.
Protože ztrácením času blbostmi se efektivita nezlepší. Pak můžete ubírat učivo do nuly a výsledky budou horší a horší. Flákáním se dá zabít hodně času.
Je to o profesionalitě kantorů. A klidu na práci.
Je to o metodice a didaktice. Jak to, že před 30 lety zvládli žáci mnohem víc učiva. Že přijímačky na gymnázia byly na úrovni dnešní maturity. Že i nejhloupější učeň strčil ty dnešní do kapsy. To nevysvětlíte procentem studujících. Tehdy byly děti vychovávány k pracovitosti. Dnes je to naopak.

BP řekl(a)...
8. dubna 2019 17:49  

Ano, má zkušenost ze školy je, že vše mimo výuku je mnohem zajímavější. Ve škole žáci nic nepochopí, protože se absolutně na nic nesoustředí (je to přece děsná nuda). Ale o prázdninách, jakmile musí chodit na soukromé doučování (face to face), se nestačím divit, proč dostali od někoho pětku, když všechno okamžitě chápou a za pár hodin se to doučí. Ovšem nikdy při placené hodině nevytáhnou mobil, nemají nikoho, s kým by mohli otravovat a nedávat pozor. Celou dobu se pěkně soustředí a učitele vnímají, což se jim ve škole očividně nedaří. Dnes mají téměř všichni nějaké poruchy. Proto i zdánlivě normální žáky je potřeba inkludovat.
Jasný zákaz všeho, co je ve škole rozptyluje - zákaz mobilů a sedět každý sám jako v amerických školách, nemít žádné sousedy. Asistent v každé třídě, který na to bude dohlížet, aby nedocházelo k porušování daných pravidel a všichni být duchem přítomni a vnímat, co se děje a má dělat. Žádné odmlouvání, že nemám věci, nebudu si nic opisovat z tabule nebo zapisovat, co učitel říká, že si to jen ofotím nebo nahraju do mobilu. To k žádnému cíli nevede. Děcka jsou i dnes velmi bystrá, ale problém je v tzv. "sicflajš". Nemají trpělivost, protože sociální sítě jsou v ten moment lákavější. Pořád na nich totiž někdo je.

Petr Portwyn řekl(a)...
8. dubna 2019 19:10  

...Zákaz mobilů a sedět každý sám jako v amerických školách, nemít žádné sousedy. Asistent v každé třídě, který na to bude dohlížet, aby nedocházelo k porušování daných pravidel a všichni být duchem přítomni a vnímat, co se děje a má dělat

A když ne, tak co?
Protože pokud za porušení pravidel nenásleduje sankce, jsou pravidla pro smích.

Pro pobouřené krasoduchy: ne, fakt nevolám po tělesných trestech ve školách. Před 30 lety to šlo i bez nich.

BP řekl(a)...
9. dubna 2019 0:55  

Před 30 lety nebyly chytré mobily a internet.

BP řekl(a)...
9. dubna 2019 1:09  

Trestem budou ty placené soukromé hodiny na zvládnutí reparátů po prázdninách.
Pak si i rodiče rozmyslí, zda svým potomkům budou pořizovat drahé chytré mobily.
Kdo si doučování nezaplatí, nepostoupí do vyššího ročníku.

Tajný Učitel řekl(a)...
9. dubna 2019 7:53  

Pouhý zákaz mobilů ve škole pomůže jen zčásti. To by se museli zakázat nebo omezit i doma, což nejde. Proto se musí výuka udělat tak aby mohla nekonečné zábavě konkurovat. Ne počítači či byo nebo smart tabulemi, ale lidmi. Člověk je vždy interaktivnější než ai.

laimes řekl(a)...
9. dubna 2019 10:18  

pokud nevyřešíme fudament meleme prázdnou slámu,a tím fundamentem est jasně deklarovaný systým školství : státní a soukromé
1/státní má závazné jasné standardy (třeba včetně zákazu mobilů),a komu tento bezplatný standard nevyhovuje (je to přece jen standard) má mít možnost varianty školy soukromé
2/soukromá škola se kromě obecných předpisů pracovně právní řídí pouze standardy jež zrčuje majitel,samozřejmě ,že za tento nadstandard jest třeba zaplatit
...a všichni budou spokojeni!
....a ti co nebudou ,budou držet hubu a krok a nadávat pouze sobě...

Pavel Doležel řekl(a)...
9. dubna 2019 10:32  

Laimes a platí to vaše rozdělení i třeba pro lékařské fakulty a právnické fakulty? Pokud ne, proč?

Veronika Valíková řekl(a)...
9. dubna 2019 12:19  

Ano, souhlasím. Čeština je zahlcena zbytečnostmi (pojmy, teorie), na podstatné věci není čas. Chce to průvan. Pěkný den.

laimes řekl(a)...
9. dubna 2019 13:56  

to by platilo pouze pokud bychom zde měli usa vzdělávací model,tedy na čistě soukromé bázi,já mluvím o kombinovaném ....usa model zde nemůže v tak malém tržním prostředí fungovat,takže váš dotaz jest bezpředmětný

Petr Portwyn řekl(a)...
9. dubna 2019 18:20  

BP
V principu by to šlo, jen nevím, zda by to bylo politicky průchodné. Asi ne.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.