Děti se budou povinně učit techniku, nový předmět připomíná zrušené dílny

středa 13. února 2019 ·

Na základní školy se má vrátit povinná výuka praktických dovedností. V rozvrzích přibude předmět technika, jehož součástí budou i manuální práce. Počítají s tím nové učební plány, které připravuje Národní ústav pro vzdělávání. V dětech má vzbudit zájem o znalosti techniky a naučit je praktickým dovednostem, které jim často chybí. Informují Hospodářské noviny.


„Děti se naučí řešit každodenní situace, kdy je zapotřebí něco uřezat, sešroubovat, přilepit. Navíc je to povede k rozvoji konstrukčního myšlení a představivosti,“ říká Jiří Dostál z Katedry technické a informační výchovy Univerzity Palackého v Olomouci. Je autorem studie, která ústavu pro vzdělávání zavedení techniky do škol navrhuje. Na druhém stupni pak Dostál navrhuje výuku ukotvit jako povinnou, minimálně jednu hodinu týdně.

Řada ředitelů má ale jiný názor. „Není možné zavádět nový předmět vždy, když zjistíme nedostatky v nějaké oblasti. Technika je oborem, kde se promítají poznatky z různých vědních disciplín, základní školy se jí věnují většinou ve fyzice,“ říká Jiří Trunda, ředitel pražské ZŠ Vratislavova. Už teď mohou školy předmět technika zařadit, pokud na to mají podmínky, upozorňuje navíc Jaroslav Jirásko, ředitel ZŠ Lázně Bělohrad. „Nemělo by to však být povinné. Pokud stát chápe jako důležitou výuku techniky, má vytvořit podmínky a pobídky, aby se pro to školy rozhodly samy,“ říká.


Celý text naleznete zde

16 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
13. února 2019 v 11:15  

Takže další kolo "přepisování" ŠVP.
Hodně motivující činnost pro každého, kdo se jí zúčastnil.

Proč že jsme to vlastně rušili ty dílny a pozemky?

Ivo Mádr řekl(a)...
13. února 2019 v 11:45  

A materiál budou brát školy kde? A za kolik?

Datel řekl(a)...
13. února 2019 v 11:49  

No přeci zdarma od průmyslové lobby.

Datel řekl(a)...
13. února 2019 v 11:51  

Jinak dílny a pozemky nikdo nezrušil. Jde jen o to, jak nastavit oddíl praktické činnosti. Já třeba dílny učím nepřetržitě od roku 1988.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
13. února 2019 v 17:52  

Dílny nikdo nezrušil, Datel je Marťan.

Datel řekl(a)...
13. února 2019 v 20:40  

Vážený pane ZS, já snad tvrdím, že někdo zrušil dílny? A Marťan jsem proč?

Ivo Mádr řekl(a)...
14. února 2019 v 7:52  

Datel
PČ jdou takto na druhém stupni nastavit ("dílny") dle RVP. Problém je s materiálem.

Datel řekl(a)...
14. února 2019 v 7:58  

To už je trochu horší, ale když je vedení rádo, že se dílny učí na materiál se finance najdou. Plus spřátelené podniky v místě a materiálu je dostatek.

poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 8:42  

Blahořečím všem učitelům a ředitelům, kteří "dílny" alespoň v nějaké formě zachovali, zcela jedno pod jakou nálepkou, nebo třeba kroužkem.
Dodnes vzpomínám na velmi smíšené pocity, které jsem měl, když jsem byl náhodou svědkem vyvážení pracovních stolů ze základky mých dětí.
Já byl vždycky na práci rukama levý. (Což mi ale v dospělosti nezabránilo vybavit si dílnu a zabývat se manuálními činnostmi od zednických prací až po "bastlení" elektroniky.

Ale z dětství si pamatuji, jak spolužákovi, který byl holt zase trochu (dost) slabší ve výuce, zářily oči, když jeho krmítko dával učitel ostatním za vzor.

Takže mi nějak nejde na rozum, proč často jedni a ti stejní lidé na jedné straně plácají o neúčelnosti a druho- až třeti-řadosti učňovského školství a současně básní o tom, jak má každé dítě zažít ve škole pocit úspěchu.
Jak asi, když jim právě možnost být v něčem nejlepší sebereme?

Datel řekl(a)...
14. února 2019 v 13:25  

Zkusím ještě jednou.Proč jsem z Marsu pane Z.S.?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
14. února 2019 v 13:32  

Omlouvám se, pane Datel, navazoval jsem na vás (dílny nikdo nezrušil) a omylem jsem tam dal vaše jméno. Za Marťana jsem teď já.

Datel řekl(a)...
14. února 2019 v 13:43  

Tak to už jsme dva.

poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 13:50  

Nevím, jestli tím Marťanem nakonec nemyslel pan Sotolář mne, protože to já psal o zrušených dílnách a pozemcích.
Asi bych předešel nejasnostem, kdybych slůvko "rušili" umístil do uvozovek. Tak to totiž bylo i celou dobu myšleno.
Ale měl jsem za to, že už jsem se k tomuto tématu vyjadřoval vícekrát a tudíž nehrozí riziko nepochopení.

laimes řekl(a)...
15. února 2019 v 6:46  

datel z marsu jsi proto,protože dnes nezavoláš do družebního podniku či jzd a oni zadara pepřivezou a škola na provozování téhle rozkoše nemá prachy,kupoval sis za posledních 10 let v železážství hřebíky? datle...

Datel řekl(a)...
15. února 2019 v 8:04  

Milý pane l., nejsem si jistý, že jsme si někdy začali tykat. A kupodivu zavolám, popř. dojdu do spřátelených místních podniků a ten materiál dostanu. Hřebíky jsem kupodivu kupoval a ne jednou. Proč by škola neměla mít na dílny peníze? Např. šablona na vybavení za 200000 Kč.

poste.restante řekl(a)...
15. února 2019 v 11:23  

Datel
Aniž bych chtěl zpochybňovat to, co říkáte, podle mne to demonstruje několik porevolučních chyb, které se staly.

Předně "šablony" jsou "projekt". Desky a hřebíky jsou "provoz".
Nějak jsme si všichni zvykli, že to, co by nám měl systém zajišťovat jaksi automaticky a z logiky věci, sháníme a organizujeme sami prostřednictvím projektů a vlastních kontaktů.
Musíme, protože jsme k tomu donuceni. Ale to přece není učitelská práce.

A i teď to zase směřuje k tomu, že budou učitelé organizovat výběrová řízení na ponky, vrtačky a 3D tiskárny.

A pokud jde o odborné školství, pak za jednu z velkých chyb považuji zrušení resortních zřizovatelů. Tedy ona by to nebyla chyba, kdyby byl současně nastaven systém spolupráce resortů a MŠMT.
A tak dnes musíme za evropské peníze (které časem nebudou v takové míře) kupovat CNC soustruhy místo toho, aby nám nějaký zrepasovaný "přihrál" nějaký podnik.

P.S.
A jinak fandím Vaší snaze. Vaše škola a žáci mají štěstí, že mají kantora, který se snaží dílny udržet a provozovat. Mnozí jiní to vzdali a ušetřili si tak spoustu problémů.
Držím palce.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.