Jiří Zajíček: Z pohledu ředitele školy velice vítám úpravu zákona o pedagogických pracovnících

pátek 4. ledna 2019 ·

Česká škola požádala učitele i teoretiky o názor na novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou ministerstvo školství předkládá vládě. Položili jsme dvě otázky: 1) považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný? 2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Odpovídá ředitel střední školy a předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček.


Jiří Zajíček (czesha.cz)
Jiří Zajíček:

V posledním návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících, který MŠMT předkládá vládě dochází k úpravě požadavku na splnění předpokladu odborné kvalifikace před vstupem do profese učitele. Tato úprava má umožnit ředitelům škol přijmout vysokoškolsky vzdělané učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy bez dokončeného pedagogického vzdělání s tím, že si pedagogické vzdělání doplní následně a to pouze na úrovni akreditovaného studijního programu vysoké školy nebo v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaného vysokou školou. Ministerstvo školství se tímto způsobem snaží alespoň částečně řešit problém nedostatkem plně kvalifikovaných učitelů.

Tuto úpravu z pohledu ředitele školy velice vítám, protože zajistit plně kvalifikované učitele pro některé předměty je v poslední době stále větší problém. Vím, že někdy panují obavy ze snížení kvality vzdělávání. Ale je to ředitel školy, kdo v konečném důsledku podle školského zákona odpovídá za jeho odbornou a pedagogickou úroveň. Každý ředitel také kvalitu výuky sleduje a vyhodnocuje a určitě nechce a nebude zaměstnávat nekvalitní pedagogy. Tento krok pravděpodobně nedostatek učitelů zcela nevyřeší, ale vnímám jej jako krok správným směrem, který školám určitě pomůže.


V anketě České školy už odpovídali Miroslav Hřebecký a Pravoslav Němeček

24 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
4. ledna 2019 v 7:40  

Jen by mě zajímali názory učících učitelů.

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 v 10:23  

ředitelé budou už superkingové! nelíbí se ti? máš remcy? půjdeš,vezmu si bc holku od kopírky!

E.Kocourek řekl(a)...
4. ledna 2019 v 14:39  

Pane laimes, jak kvalitně dokáže učit učitel, který je na kordy s ředitelem? ////

Já jsem zaujatý, protože já se spíš snažím ředitelům podlézat, ale zažil jsem pár takových "odbojářů", a můj subjektivní dojem ohledně jejich učitelských (i dalších) výkonů byl "nic moc". ////

Radek Sárközi řekl(a)...
4. ledna 2019 v 14:52  

Dříve pan Zajíček podpořil za CZESHA inkluzi, kariérní řád či dvouleté děti v MŠ, nyní podporuje deprofesionalizaci učitelské profese. K čemu je taková organizace...

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 v 15:32  

revoltní období jsem měl do 30,bohužel ,když jsem se snažil úslužně podlézat vypadalo to,že si dělám srandu,ikdyž jsem na poradě seděl,držel hubu a předstíral že si dělám poznámky,po poradě se mne ředitel zeptal, jestli se mi snad něco nezdálo,prostě smůla,ale měl jsem i ředitele u kterého jsem byl šťastný celých 8 let,který pochopil,že když já a zástupkyně si rozdělíme jeho práci,může dopoledne do lesa na šoulačku (byl vášnivým nimrodem a lovcem zvuků),byly to skvělé časy,makal jsem a vyla ti radost ,měli jsme první it učebnu vokrese,ještě před intošem....

Jana Maříková řekl(a)...
4. ledna 2019 v 15:52  

CZESHA je žluťácký spolek.Odkývá jakémukoli ministrovi cokoli. Co na to ředitelé, kteří v CZESHA nejsou? Co na to učitelé, kteří vidí, jak mnozí ředitelé jásají při představě, že zas budou moci zaměstnávat místo jazykářek studenty? A poté časem kohokoli s maturitou?

E.Kocourek řekl(a)...
4. ledna 2019 v 16:19  

Odsud to vypadá, že výhody positivních vztahů mezi učitelem a ředitelem jsou vám zřejmé, pane laimes. ////

Avšak IMO z toho vyplývá, že rozhodne-li se ředitel namísto remcajícího rebela povolat tu vaši "bc holku od kopírky", pravděpodobně to škole PROSPĚJE. ////

Ad Jana Maříková: Vaše názory na CZESHA nezpochybňuji. Avšak na rozdíl od vás připouštím, že pokud se ředitel školy rozhodne zaměstnat místo aprobované jazykářky s desítkami let praxe raději studenta, může pro to mít dobré důvody. ////

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 v 17:20  

školy mají řídit a spravovat školské úřady jak jest tomu povětšinou v civilizovaném světě to u nás je jakási svobodymyslná byznys úchylka starosty a ředitele (papeže a císaře),kdy oba si mohou dělat co chtějí,samozřejmě musíme rozlišovat školy státní a soukroné,kde je vše věcí majitele,u nás je prapodivný paskvil-škola veřejná,kde si za státní peníze bačuje soukromník starosta,školy obecní jsou jinde v kategorii soukromé

E.Kocourek řekl(a)...
4. ledna 2019 v 17:34  

Ve většině vašich výroků se mýlíte, pane laimes. Případně můžete upřesnit, zda U.S.A. patří či nepatří do vašeho "civilizovaného světa". ////

poste.restante řekl(a)...
4. ledna 2019 v 18:22  

připouštím, že pokud se ředitel školy rozhodne zaměstnat místo aprobované jazykářky s desítkami let praxe raději studenta, může pro to mít dobré důvody.
Jistě že může.
Vyjde ho například mnohem levněji.
Bude rád, že má brigádu a bude zobat řediteli z ruky. No a když ne, tak ho ředitel snadno nahradí jiným studentem. Na rozdíl od kvalifikované jazykářky, která zná svou profesi a hemzy ředitele má "na háku" a tudíž si do ničeho nedá moc kecat.
No a pokud bude místo studenta spíše mladá šikovná studentka, tak je na ni většinou hezčí pohled, nežli na jazykářku 40+.
Otázka jen je, zda ony "dobré důvody" jsou dobré pro ředitele, anebo i pro školu a pro žáky.

Škola není fabrika, kde je ředitel řídícím pracovníkem, manažerem.
Ve škole je (mělo by být) úkolem ředitele vytvořit podmínky pro práci kvalifikovaným učitelům.

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 v 20:03  

usa ,jak kde,je to nám nepochopitelný systém 50 nezávislých států a v těch státech si každá vesnice může dělat co chce,zatímco eu je unifikovaná bruselem, pčíbuzní v kingstounu d.c. žijí civilizovaně zatímco ti v aglomeraci san franciska asi jako jako v oděsse,brát si pžíklady z usa nelze,naším vzorem můře být německo,francie,švýcarsko,finsko

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 v 20:11  

ředitele ny měl jmenovat stát (regionální státní školský úřad),ředitel by měl mít 10 let praxe učitele,pedagogickou vš a vš marketingu,managementu,komnikací,období by mělo být pětileté,max 2x po sobě.měl byt schopen mluvit fluently jedním jazykem eu (anglicky,franc,německy),dnešní úroveň ředitelů jest vcelku tragická

Tajný Učitel řekl(a)...
4. ledna 2019 v 21:55  

Pane Vaněk, jsem učící učitel. Dodnes mne mrzí vynucený odchod či snížení úvazků zkušených, byť "nepapírových" pedagogů a pedagožek, kteří léta odváděli výbornou práci, škole a dětem dávali vše a více. Byli nahrazeni zaměstnanci se správným štemplem. Zaměstnanci, kteří nejsou spojeni se školou jinak než výplatnicí, neumí, nechápou, nevědí. Ne všichni, samozřejmě. A ne všichni nekvalifikovaní byli dobří.

Podle mého názoru ale nic neomlouvá výměnu dobrého učitele za učitele jiného, pouze na základě orazítkovaného papíru. To je medvědí služba dětem, kolegům a celé škole. Může to s čistým svědomím provést jen ředitel, pro kterého jsou učitelé křížky v tabulce a potřeby děti zcela zanedbatelné. Jo. Vím. Zákon je zákon, oni si přeci mohli doplnit, a kam bychom došli, kdyby si každý... což vlastně vede k "já jen plnil rozkazy".

Nevím jak vy, ale já jsem ve vzdělávání kvůli žákům, ne kvůli ředitelům, rvp, katalogům, přijímačkám, zřizovatelům, inspekcím, ministrům, daňovým poplatníkům nebo růstu hdp

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 6:43  

tajný/ ve školství jste jako v každém jiném oboru kvůii výplatě,to že se do školství vpustili neučitelé (inženýrky zeměděltví,ekonomie,kosmetičky,pionárské vedoucí apod) byla tragedie,která pokračovala kašláním na aprobovanost(proč by dějepisář nemohl učit fyziku či tělocvikář češtinu je přeci čech a česky umí)

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 7:08  

naši ředitelé škol si pedstavují že jsou big bossové typu "máš padáka" tak jak to znají z amerických filmů a zákony jim k tomu nahrávají,ti skuteční big bosové v korporátu vědí že jejich big výplaty jim dělají big výsledky jejich podřízených ,jistě,má pravomoci někoho vyhodit,jenže,když se výsledky nedostaví , je vyhozen on,tak jako to chodí ve fotbale s trenéry

Tajný Učitel řekl(a)...
5. ledna 2019 v 9:46  

Iaimes, kdybych byl ve školství kvůli výplatě, už bych tam dávno nebyl a možná bych tam nebyl nikdy.

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2019 v 11:52  

laimes
Tentokrát vcelku souhlas s Vaším hodnocením ředitelů.
Samozřejmě, že jsou i ředitelé dobří a slušní. A snad je jich i většina.
Ale pokud je ředitel, dosazený na 6 let, jen starostenský "podržtaška", může školu totálně rozvrátit a přitom ho bude jeho "zřizovatel" vynášet do nebe, jak je skvělý.
A to, že škola je v rozkladu, se také nepozná hned, ale až s odstupem času.

Ale abych ťal i do vlastních řad. Když je učitel úplně marný a nemožný, stejně nemá ředitel možnost se ho zbavit. Pokud tedy zrovna nepřijde ožralý do školy, nebo neohrozí život žáka.

Pokud si ale někdo myslí, že řešením je nechat po známosti a politickými tlačenkami dosazeným ředitelům více volnosti a nabrat do škol nekvalifikované kamarádíčky, se kterými chodí na pivo, tak je to prostě hlupák.

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 13:59  

"Ale abych ťal i do vlastních řad. Když je učitel úplně marný a nemožný, stejně nemá ředitel možnost se ho zbavit."
hluboce se mýlíte,zcela hravě

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2019 v 15:08  

Tak jinak.
Zbavit se lze samozřejmě kohokoliv. Ale nebude to nejspíš úplně čistým způsobem.
Na rozdíl od komerce, kde můžete někoho propustit třeba proto, že neplní pracovní úkoly v předepsané kvalitě, což se dá vcelku snadno ověřit.

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 15:20  

co je to čistým způsobem? jako míněno eticky? pracovně-právně v tom není problém,vždy jde jem o to, jaké prasárničky je ředitel,a kupodivu častěji zástupce, schopen

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2019 v 15:49  

Jasně že jde (mimo jiné) i o etiku.
Sám jste to uvedl. "jaké prasárničky" je ředitel/zástupce schopen".
To co je prasácké, asi nebude "čisté".

Jasně, že není problém pozvat kolegu na skleničku a pak provést "náhodnou" dechovou zkoušku. Vymyslet "úkol" a pak jej "zkontrolovat".

Ale mně jde o to, že když vidím, že někde funguje učitel, který je naprosto nemožný, nebo prostě jen nevhodný pro daný typ školy a současně by i byl k dispozici schopný a lepší učitel, není až tak úplně jednoduché se s tím prvním rozloučit, aniž by ředitel musel použít "prasárnu".

Vemte si situaci vcelku běžnou. Jste opravdu (náhodou) slušný, spravedlivý a férový ředitel, žádný politický protežant, nebo agilní hajzlík.
Chcete dobrou školu a v ní spokojené (v rámci možností) učitele. Snažíte se o to.
Odejde Vám kantorka do důchodu. Sháníte náhradu a nemůžete sehnat.
Nakonec vezmete "to, co je", i když víte že "to" není žádná výhra. Necháte si zadní vrátka ve formě "smlouvy na dobu určitou", ale tu nemůžete prodlužovat donekonečna.
A pak se dozvíte, že skvělá místní kantorka, kterou třeba i znáte a víte, že je objektivně dobrá, by ráda přestala dojíždět do vzdáleného města a klidně vzala místo u Vás.
Jaké máte možnosti, aniž byste přestal být tím slušným a férovým ředitelem?

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 18:05  

smlouva na 10 měsíců s tříměsíční zkušební dobou,v čem je problém jinak pokud není ředitel schopen si sehnat kvalitní kantory nemá tam co dělat,často však i schopný ředitel bývá v zajetí zřizovatele,který potřebuje zaměastnat neteř co vypadla z vejšky nebo švagrovou co se rozvedla a přistěhovala (příklady z praxe)

poste.restante řekl(a)...
5. ledna 2019 v 18:38  

smlouva na 10 měsíců s tříměsíční zkušební dobou,v čem je problém
Četl jste pořádně?
Smlouvu na dobu určitou jsem sám uvedl. Ale to je jen dočasné řešení.
Já se bavím o situaci, kdy máte "nic moc" kantora už na dobu určitou.

pokud není ředitel schopen si sehnat kvalitní kantory nemá tam co dělat
To je blábol, člověka Vašich zkušeností nehodný.
Vždycky si vybíráte z toho, co je k dispozici. A když máte štěstí, tak to, co je k dispozici, je i kvalitní. Opačně to ale neplatí.

často však i schopný ředitel bývá v zajetí zřizovatele,který potřebuje zaměastnat neteř co vypadla z vejšky nebo švagrovou co se rozvedla a přistěhovala
Což je jeden z mnoha důvodů, proč souhlasím s Vaším názorem, že zřizovatelem škol nemá být obec/kraj, ale stát - školský úřad.

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 v 20:00  

médii se šíří přihlouplý názor že školství potřebuje ty nejlepší,nejschopnější,mladších ročníků a jiné nebrat,rád bych tyto šiřitele upozornil že škola se ničím neliší od nemocnice kde je jeden sova st.-jeden sova ml.,dva blažejové,dva cvachové a čtyři čenkové...
a je uměním řídícího pracovníka udělat z těchto lidí kvalitní tým....
p.s. přičemž neexistuje definice těch nejlepších
p.p.s věkově jsou z výše jmenovaných pod prlměrem pouze jeden blažej a dvě čenková,případne jeden prominentní cvach

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.