Miroslav Hřebecký k novele zákona o pedagogických pracovnících: Je to vynucená reakce na zoufalou situaci

čtvrtek 3. ledna 2019 ·

Česká škola požádala učitele i teoretiky o názor na novelu zákona o pedagogických pracovnících, kterou ministerstvo školství předkládá vládě. Položili jsme dvě otázky: 1) považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný? 2) Může vyřešit nedostatek učitelů?
Odpovídá programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký.


Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
Miroslav Hřebecký:

1) Považujete návrh MŠMT na zmírnění kvalifikačních požadavků na učitele za správný?

Nemá smysl diskutovat, zda zmírnění kvalifikačních požadavků v dnešní realitě je krokem správným směrem, je to vynucená reakce na stávající zoufalou situaci. Především je vhodné připomenout, co EDUin říkal již při předchozím zpřísňování tohoto zákona – personální situace ve školství vyšším kvalifikačním požadavkům neodpovídala, zákon si prolobovaly fakulty bez zodpovědnosti za dodání dostatku adekvátní náhrady. Takže jsme vyhnali zapracované vysokoškoláky s jinými vystudovanými obory a nyní přemýšlíme, co s tím. Odpovídající náhrada za ně nepřišla, úroveň klesla, leckde dnes musí být přijímáni středoškoláci a aktuálně už v podstatě kdokoliv. Ředitelé jsou stávajícím zákonem akorát kriminalizováni a musí ČŠI složitě obhajovat ty zástupy zaměstnanců, které pracují na výjimku.

Po ředitelích se chce bezbřehé spektrum zodpovědnosti, ale nedává se jim pravomoc vybrat si dle svého uvážení nejvhodnější lidi z dostupného výběru. Namísto reálných schopností se nade vše postavil papír z té správné vysoké školy. Mimochodem z té, z níž více jak 50% absolventů do školství nakonec vůbec nezamíří a i ti ostatní mají k úrovni studia velmi kritické výhrady.

Bylo by krásné, kdyby na vrata škol bušily celé zástupy natěšených absolventů učitelských fakult a ředitelé se jimi mohli probírat. Ale zázraky se jaksi nyní nedějí, tak sestupme nohama na zem. Není žádným tajemstvím, že vhodná osobnost bez pedagogické kvalifikace otipovaná zkušeným ředitelem, vyzkoušená při ukázkové hodině, vhodně vedená v rámci adaptačního procesu uvádějícím učitelem poskytne ve výsledku lepší kvalitu než první člověk se správným diplomem, který se přihlásí. Tak si to přiznejme v plné šíři, preferujme reálné schopnosti před formální kvalifikací a změňme zákon mnohem šířeji do doby, než se poměry ve školství zásadním způsobem změní k lepšímu.

2) Může vyřešit nedostatek učitelů?

Bohužel nemůže. Systém projevuje známky agónie a mnozí ředitelé si už připadají podobně. Dokud se zásadně nezlepší financování a platové poměry, bude to při zaměstnávání nových lidí ve školství stálé improvizování bez budoucnosti.

Snaha novely řešit situaci s mistry odborné výchovy je pouze pohledem vzad, neodpovídá to současné situaci na trhu práce, o budoucnosti raději nemluvím. V brzké době odejde do penze velká kohorta pracovníků, kteří drží střední školství. Na druhou stranu stávající konjunktura ekonomiky nebude trvat věčně a v recesi by přechod do školství mohl být pro mnoho lidí z jiných oblastí řešením. To by na to ale musela novela pamatovat.

Řešení?

Samozřejmě na prvním místě peníze. Nejen jako výše platu učitele odpovídající náročnosti povolání, ale i jako signál od společnosti o její důležitosti, což by se pozvolna začalo odrážet v prestiži.

Za druhé zakotvení principu, že pro dítě a jeho učení je důležitější kvalita pedagogické práce učitele a má přednost před formální kvalifikací. Učit by měli ti nejlepší a ne ti s nejlepším diplomem. Zákon by toto měl reflektovat. Pokud se nevytvoří jiné mechanismy, měla by to být gesce ředitele školy. Když jsme si vybrali někoho za ředitele, důvěřujme mu, že on si dokáže vybrat adekvátní podřízené do své školy.

Za třetí redesign stávajícího doplňujícího pedagogického studia, což se naštěstí chystá.

Potřebujeme dostatečně flexibilní modul s širokým záběrem, který dokáže pružně reagovat na výchylky reality na trhu práce. Ne nějaké teoretické fráze, které jsou lidem, co už učit zkusili, pro smích. Maximálně praktické studium, aktivity simulující a trénující konkrétní situace, se zajištěním dostatku praxe s mentorskou oporou na reálných školách.

Neznamená to zaměstnejme kohokoliv a nic formálního po něm nechtějme. Zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání.

10 komentářů:

Oldřich Botlík řekl(a)...
3. ledna 2019 8:58  

Pan Hřebecký má pravdu.

Domnívám se však, že v jeho odpovědi na druhou otázku chybí jeden zásadní důvod, proč chystaná novela problém nevyřeší. V resortu (a možná i v celé společnosti) dnes převládá představa, že o dalších životních osudech žáků mohou rozhodovat převážně zaškrtávací testy (vytvořené Cermatem, případně někým jiným). To ale znamená, že tyto testy jsou – přímo, či nepřímo – využívány rovněž k posuzování výsledků práce učitelů. Její podstata a cíle se tudíž pojetí takových testů přizpůsobují, případně se již přizpůsobily. Ve školách probíhá trivializace vzdělávání jako důsledek plošného nasazení zaškrtávacích testů v situacích důležitých pro život žáků. To není domněnka, nýbrž vědecky prokázaný a uznávaný fakt. Schopnost odpovídat na otázky ze soutěže Chcete se stát milionářem? je něco jiného než vzdělanost.

Kdo by snad k pochopení rozdílu mezi Milionářem a vzdělaností potřeboval jednoduchou metaforu, může si představit třeba rozdíl mezi audioknihou namluvenou kvalitním hercem či herci na straně jedné a na straně druhé hlasitým přečtením textu knihy syntetizovaným hlasem nějaké „Siri“, jejíž pohlaví a tón hlasu si lze v lepších programech nastavit dvojím kliknutím. Audioknihy se pořád ještě prodávají (a v některých zemích zažívají dokonce boom), hlasové syntetizátory schopné přečíst text jsou už nějaký čas k dispozici zadarmo v mnoha verzích.

Proč by školy, v nichž je vzdělávání devalvováno, měly přitahovat kvalitní jedince, když jim konkurují všestranně atraktivnější možnosti? Silným důvodem může být zájem o práci s mladými lidmi, o jejich formování. Existují například iniciativy jako Otevřeno svědčící o tom, že aspoň některým studentům učitelství jde o podstatu výchovy a vzdělávání – nikoli o přípravu žáků na testy.

Teď už záleží jen na tom, zda vedení resortu dokáže identifikovat všechny příčiny nedostatku učitelů a začne se problémem zabývat opravdu důsledně. Jinak tuto příležitost opět prokaučuje. Další už ale jen tak nepřijde. Za dveřmi totiž čeká technika (hardware i software), která pouhé „připravovače žáků na testy“ hravě nahradí. Pak už bude namísto učitele stačit jen svalnatý polír se základním vzděláním a obuškem, případně kamerový systém v učebně připojený na nějaký pult centrální ochrany.

Proč by ale rozumní rodiče posílali do takových škol své děti?

E.Kocourek řekl(a)...
3. ledna 2019 18:04  

Nějak jsem nepochopil rozdíl mezi posledními dvěma větami článku. Zaměstnejme kohokoliv a nic formálního po něm nechtějme - to ne? A zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání - to ano? V čem se to liší? ////

Nakonec se to stejně smrskne na ten požadavek bumážky. A pan Hřebecký statečně mlží ... ////

Radek Sárközi řekl(a)...
4. ledna 2019 14:55  

Já stále nechápu, kde vzal EDUin s cca 20 pracovníky mandát mluvit do školství. Učitelé by se měli jeho nekompetentním návrhům postavit!

E.Kocourek řekl(a)...
4. ledna 2019 14:57  

Rekvalifikace a dovzdělání -- Formulace nepřesné a urážlivé. ////

Rekvalifikaci potřebuje někdo, kdo má dělat cosi, co nikdy předtím nedělal. Ale takových, odhaduji, bude menšina. Spíše se jako učitel nabídne někdo, kdo už někdy učil, a chce si to teď zkusit "ve velkém". ////

Většina starších vysokoškoláků-mužů přece učila na vojně svoje mužstvo. A nedivil bych se, kdyby to tak fungovalo i v jiných profesích. Třeba jako šéf týmu ajťáků jsem SAMOZŘEJMĚ učil své podřízené. ////

Dovzdělání potřebuje někdo, kdo je nedovzdělaný. Jenže případný odborník, který se nabídne škole jako učitel, bude odborností a vzděláním svoje školní okolí výrazně převyšovat. Pokud jej někdo na škole označí za nedovzdělaného, může se tomu pousmát. Nebo prásknout dveřmi. ////

E.Kocourek řekl(a)...
4. ledna 2019 15:03  

Mluvit do čehokoli může kdokoli, pane Sárközi. To je svoboda. ////

Ale rozhodovat o čemkoli a ZA NIC NEODPOVÍDAT může zvolený politik a tím zvoleným politikem delegovaný úředník. To je demokracie. ////

laimes řekl(a)...
4. ledna 2019 15:40  

učitelů jest celkově nadbytek,jenom to nejsou ti správní a na správných místech

poste.restante řekl(a)...
4. ledna 2019 18:35  

Zaměstnejme toho, kdo je k mání a nabídněme mu kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání.

Problém nedostatku lékařů vyřešen.
Zaměstnáme léčitele a prodavače ze "zelených lékáren" a "nabídneme jim kvalitní a reálnou možnost rekvalifikace a dovzdělání".

Jen tak dál.
Která další profese je nedostatková, abychom mohli snížit kvalifikační požadavky?

Radek Sárközi řekl(a)...
4. ledna 2019 23:50  

Politika nemusíte podruhé volit, když hlasuje pro nesmysly, ale lidé z Eduinu budou do všeho mluvit neustále, aniž by právě měli jakoukoliv odpovědnost. Politici mají odpovědnost alespoň částečnou. Pro školství zbývají už jen dopady chybných rozhodnutí...

laimes řekl(a)...
5. ledna 2019 15:30  

ukrainizace školství

Jakub Malinovský řekl(a)...
7. ledna 2019 14:58  

Radek Sárközi: To, do čeho může a nemůže reálně mluvit EDUin je především odpovědnost politiků, od koho nevoleného si do toho mluvit nechají.

Většinou poslouchají právě takové, ale zrovna v tomhle, že by to mohlo být v kompetenci ředitele, nejsou (pokud ten bude kontrolován Radou se silným postavením) nějak mimo.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.