Body místo známek a vstupenka na vysokou školu. Státní maturity potřebují změnu, říká ministr Plaga

pátek 29. června 2018 ·

Státní maturita by mohla mít podobu takzvaného adaptivního testu, ze kterého by středoškoláci dostávali bodové ohodnocení. Počet získaných bodů by pak mohl rozhodovat o jejich přijetí ke studiu na konkrétní vysoké škole. Ministr školství Robert Plaga (ANO) to včera řekl při setkání s novináři na svém úřadu. Zopakoval, že chce vést debatu o změnách v systému státních maturit. Informuje ČTK.


Robert Plaga (msmt.
Ministr uvedl, že by chtěl změnit ustanovení o maturitě z matematiky, která má být od roku 2020 povinná pro gymnázia a lycea a o rok později pro všechny ostatní. Jedna úroveň této zkoušky podle něj nemůže vyhovovat všem.

Plaga řekl, že by se rád inspiroval v anglosaském vzdělávacím systému, kde bodové hodnocení ze středoškolských testů funguje jako vstupenka na vysokou školu. Další možné řešení, jako jsou dvě úrovně maturit, by podle něj po několika letech opět mohlo skončit debatou o tom, pro koho je která úroveň maturity vhodná.

Plaga již dříve řekl, že by považoval za rozumné stažení maturit jen na didaktické testy. Řekl také, že by se podle něj písemné práce z češtiny nemusely opravovat centrálně.

Celý text naleznete zde

6 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
29. června 2018 v 18:01  

Inspirovat se anglosaském prostředí by byl dobrý nápad - zejména pokud bychom se inspirovali situací před přibližně šedesáti lety, kdy ed.gov neměl ŽÁDNÉ pravomoci. ////

Snahy zatahovat státní maturitu do příjímacího řízení VŠ už tady byly, a představovaly (by) narušení nezávislosti akademického prostředí. Jakou další ptákovinu tam máte, pane ministře? ////

Pavel Doležel řekl(a)...
29. června 2018 v 18:04  

Ale akademické prostředí pochopitelně není nezávislé, protože si na sebe samo nevydělá. To jsou jen taková všelijakými kocourky do zblbnutí opakovaná klišé.

Karel Lippmann řekl(a)...
29. června 2018 v 19:13  

Didaktické testy, které jsou schopny hodnotit jen ryze odbornou (ne vzdělávací) složku učiva, by měl maturant psát jen z předmětu (předmětů), které chce studovat na VŠ nebo kterými se profiluje na SŠ. Proč by měl uchazeč o studium medicíny dělat odborně zaměřený didaktický test z literatury? Nebo budoucí student češtiny odborný didaktický test z matematiky? Má to logiku? Proč si mají jednotlivé školní odbornosti ve svém souhrnu vzájemně překážet v cestě, vždyť všechny nelze pořádně zvládnout? Kdyby se jejich množství s věkem a psychickým vývojem postupně omezovalo podle zaměření a schopností žáků a ostatní učivo mělo neméně důležitý vzdělávací obsah (tedy takový, který potřebujeme pro život, ne pouze pro povolání), pak by se přece dala významně zkvalitnit i odborná příprava na VŠ a budoucí povolání. Takové maturitní vysvědčení by přece mělo potřebnou váhu. Stát má pro kvalitní vzdělání připravit podmínky, ne je sám za podpory několika ochotných pomocníků sám dirigovat. Stát jsme totiž my všichni. Stát žije z našich daní a naší práce!

E.Kocourek řekl(a)...
29. června 2018 v 20:31  

Že "akademické prostředí pochopitelně není nezávislé, protože si na sebe samo nevydělá" ? Asi se shodneme, že stávající české zákony jsou nesmyslné. Na rozdíl od pana Doležela se domnívám, že by se ty nesmyslné zákony měly dříve zrušit, nežli porušovat. ////

Unknown řekl(a)...
29. června 2018 v 21:12  

České VŠ se už jednou ubránily tomu, aby o přijetí studenta k nim rozhodovala nějaká jiná zkouška (tedy státní maturita) než ta jejich vlastní (i když dnes už některé ani nezkoušejí). A asi si to rozhodování vzít nenechají, i když, zdá se mi, mnohé rozpoznávat vhodné studenty neumějí, a jiné to nechtějí. Jak sladit to, že VŠ chce mít své slovo v přijetí studenta, a zároveň že střední škola má dát kvalifikovaný výrok o tom, jak dobře je student připraven studovat dál a co studovat? (Vidím, že s tím, že by do toho mluvil ještě nějaký Cermat čili stát, vůbec nepočítám - už se ukázalo, že to neumí...)
Možná bychom se něco dozvěděli v Holandsku? VŠ si tam diktuje, které odborné zkoušky z maturitních předmětů je třeba mít složené a jak dobře, když chce student jít na ten a ten obor na VŠ. A maturanti si nakombinují co potřebují, často ještě více, aby měli v záloze jiné obory než ten, po kterém touží. A učí se tvrdě, aby ty maturitní zkoušky měli. Doufám, že to v Holandsku dosud tak je, časy se mění a systémy hloupnou všude.
Ovšem víme, že tak, jako nemůžeme mít finské školství - kvůli absolutnímu nedostatku Finů u nás v ČR, tak i jiné systémy mohou být u nás nedosažitelné, rovněž kvůli nedostatku moudrých lidí v řízení a uvážlivých občanů v životě a taky u voleb... Potřebovali bychom to procento zvýšit, aspoň na tři, čtyři, aby bylo dost lidí, kteří umějí i chtějí uváženě rozpoznávat, co z místních tradic recyklovat, co zahodit a čemu se naučit novému.

tyrjir řekl(a)...
30. června 2018 v 21:57  

Kreditní systém hodnocení vycházející z tzv. adaptivního testování podmiňující vstup na VŠ. Je to velmi náročný úkol (dobré předsevzetí), které může ale nemusí fungovat. Závisí to na tom, jak zodpovědně MŠMT ČR k tomuto náročnému úkolu případně přistoupí:

Adaptivní testování CAT jako citlivý a neošiditelný zkušební nástroj a jako výukový program ušitý žákovi na míru

Pro každý předmět musí být k dispozici velká sada STANDARDIZOVANÝCH testových úloh a program, který hned po žákově odpovědi na každnou důležitou otázku reaguje tím, že ji vyhodnotí, podle výsledku dá žákovi i učiteli zpětnou vazbu a volí další vhodný postup. Počítač se tedy přizpůsobuje (adaptuje se) tomu, co žák opravdu umí. Ten CAT program může být tedy udělaný jako citlivý a neošiditelný zkušební nástroj. Může ale také být udělaný i jako konstruktivistický výukový program, který je jakoby "ušít každému žákovi na míru"...

Naše MŠMT těmi velmi nákladnými jednotnými statickými testy Cermatu a ČŠI očividně stupidně "vyrábí nevkusnou velkosériovou testovací konfekci", kterou školám direktivně vnucuje, i když ani žákům ani učitelům ani MŠMT "nesedí". Tají přitom mnohdy i to, jak a z čeho je šitá. A slovutný Národní ústav pro vzdělávání, správce RVP a zařízení pro DVPP, a pedagogické fakulty jsou ve věci CAT testování a výuky jakýmisi "mrtvými brouky", kteří tvrdí nebo mlčky připouštějí, že ta armáda nedbale oděných absolventů SŠ jako celek nevypadá špatně. Kdyby se ty dosavadní i budoucí stamilióny a možná miliardy korun českých (nebo jejich část) vyplýtvané na jednotnou maturitu pro všechny typy SŠ ze státního rozpočtu (a možná i z fondů EU) daly do vývoje CAT, mohli jsme být, myslím, mnohem dál...

Pokud vím, adaptivním CAT testováním už se zabývá například pan Šteffl, ale ministerské organizace stále nic nebo velmi málo. Být panem ministrem, pozval bych možná hned potom, co vláda dostane důvěru, ČŠI, CERMAT, NÚV a možná i zástupce VŠ na "adaptivní" "Teppich Besprechung" a zeptal bych se jich na názor na tu nevkusnou velkosériovou testovací konfekci a na možnost využívat adaptivní testování CAT. Pokud MŠMT a Česká republika tu možnost vyvinout CAT k veřejnému používání "proflákne", může se stát, že školy budou dál trápeny nevkusnou a nefunkční ministerskou konfekcí ušitou z drahých a utajovaných jednotných testů a že zájemci o CAT si ho budou draze kupovat od soukromých firem.

http://www.ceskaskola.cz/2017/02/stanislav-stech-jednotne-prijimacky.html

Dále viz i

https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/123625/
http://www.ceskaskola.cz/2016/12/jsou-vysledky-setreni-pisa-relevantni.html

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.