Na osmiletá gymnázia se hlásí stále více dětí. Je důvodem i „útěk před inkluzí“?

úterý 15. května 2018 ·

Výsledky testů však hovoří jasně. Z pátých tříd chtějí odejít i děti, které na výběrovou školu nepatří. Gymnázia hlásí, že u jednotných přijímacích zkoušek propadly desítky přihlášených. „Ze 196 přihlášených nesplnilo minimální požadavky, tedy 12 bodů z matematiky a 17 z českého jazyka, celkem 45 dětí. Tohle se nám nikdy v předcházejících letech nestalo. Až letos,“ potvrdil v reportáži iDNES.cz ředitel Prvního českého gymnázia v Karlových Varech Zdeněk Papež.


Zdeněk Papež (gymkvary.cz)
Z počtu přihlášek tak vyplývá, že převis poptávky je více než trojnásobný. „A to je také letošní novinka. Obvykle se nám hlásí kolem 150 dětí. Vypadá to, že letos to zkouší i ti, kteří až tak výrazný talent nemají. A musím říct, že mi jich bylo někdy až líto, když jsem viděl, jak odevzdávají prázdné formuláře. Tady je možná na místě si položit otázku, proč je rodiče tomu vystavují. Pro děti to je velký stres. Podle mého názoru je to z jejich strany snaha utéct před inkluzí. A právě gymnázia se stávají jednou z možností, kam odejít,“ zamyslel se ředitel Papež.

Podle krajského radního pro oblast školství Jaroslava Bradáče ukazuje stávající stav na varovnou situaci ve školství.

„Jsou tam dvě věci, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale jen zdánlivě. Za prvé se ukazuje, že i děti, které mají průměr 1 nebo 1,2, nejsou schopny tu zkoušku složit. To znamená, že ty znalosti, které mají jako jedničkáři, jim to neumožní. Nejedná se přitom o jednotlivce,“ upozornil radní Bradáč s tím, že druhou věcí je snaha rodičů dostat na gymnázium dítě, ačkoli jeho výsledky tomu neodpovídají.

„Proč to tak je? Neříkám, že tam v některých případech nejsou přehnané ambice, ale většinou rodiče dítě na gymnázium tlačí proto, aby se dostalo ze školy, kde není dobré prostředí. Já tvrdím, že jedním z hlavních důvodů, proč děti putují ze školy na školu nebo odcházejí na osmileté gymnázium, i když na něj nemají, je inkluze,“ konstatoval Bradáč.

Celý text naleznete zde

26 komentářů:

PP řekl(a)...
15. května 2018 v 8:46  

Ano, je to tak. Dalším symptomem, který ukazuje na stejný problém - snaha založit čím více soukromých škol a na druhé straně jejich "nepovolování".
Měli bychom inkludovat více, aby všeho schopní neschopní mohli odškrtnout další fajfku - splněno. Bez jakékoli představy, co tím způsobí. Inu - když může MŠ velet tvor jménem Valachová, pak už je jedno, kdo tam je.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 9:54  

Jeden čacký ochránce svátosti vzdělání napsal kdesi v diskuzi pod tímto článkem

Proto zavřeme oči a:
1. Přestaňme testovat. Vždyť ty testy jen ukazují, jak jsme necitliví, jak nezohledňujeme indivindy.
2. Klasifikujme zásadně motivačně, nikdy podle skutečného výkonu žáka.
3. Pochvalme žáka za sebevětší hloupost, kterou řekne či napíše, jinak ho demotivujeme.
4. Pochvalme žáka za názor (taťky parťáka), když odmítne vypracovat domácí úkol.
5. Odstřelme kohokoli, kdo se ozve proti takzvaným expertům na vzdělávání, např. proti těm, kteří na videu varovně zdvihají prst. („Žurnalisté“ a „žurnalistky“ á la Čápová tu černou práci s chutí odvedou.)
6. Vezměme už konečně jednou na vědomí, že učitelé z terénu, kteří bijí na poplach a snaží se udržet vzdělanost národa, jsou konzervy, jež zaspaly dobu a nechápou.
7. Zasypejme takové učitele urážkami typu „nastavovači latěk“, „pohůnci režimu“, „aparátčíci“.
8. Vezměme též na vědomí, že učitel, který na základce ani na střední škole nikdy neučil, protože to prostě neumí, rozdává moudra pro Respekt.
9. Nechme si líbit cokoli, vždyť jsme učitelé - a kdo je míň?
10. Ale ve finále po vzoru lékařů odejděme. Ať si zkusí učit ti, kteří tomu rozumějí líp.


4 krát strawman a 5 krát fňuk.

S desítkou souhlasím. Odejděte.

Josef Soukal řekl(a)...
15. května 2018 v 9:56  

K upozornění na článek jsme na našem webu přidali několik otázek:


Jaký je Váš názor na osmiletá gymnázia? Je třeba je zrušit, popř. snížit jejich kapacitu?

Bylo by dobré stanovit pro přijetí na gymnázium podmínku dosáhnout určitého počtu bodů v centrálních testech?

Pokud bude počet gymnázií (tříd) omezen, je třeba v odůvodněných případech ekonomicky podpořit nadané žáky z menších měst či vesnic, aby mohli gymnázium navštěvovat?

Co s nebilingvními šestiletými gymnázii?


https://www.ascestinaru.cz/z-tisku-u-prijimacek-pohoreli-i-jednickari-reditele-gymnazii-jsou-prekvapeni/

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 13:55  

Naši elitářští bratři z áesčé by si představovali jako ideální stav na gymnáziích "nejvýš 5 až 7 % mimořádně nadané" populace.

Takhle odpudivou sociální deformaci jsem od komunistů nepotkal.

Milan Keršláger řekl(a)...
15. května 2018 v 14:11  

Učil jsem na osmiletém. Tu funkční a zvídavou atmosféru ve třídě přeji každému zažít (včetně toho, že požadovali víc a lépe). Učím též na ZŠ (i integrovaně) a přeji vám to také zažít. Pokud má být cílem, aby všechny děti zažily úspěch (a třeba i bez tlaku), pak je potřeba mít různé úrovně škol (nebo tříd). Je absurdní si myslet, že všechny prorveme jedním typem "osnov" a všichni budou šťastni. Kdyby to tak bylo, budou v krámě jedny boty, jedny jogurty, jedny bonbóny...
Místo toho na ZŠ trpí ti lepší žáci (nedostatečným vzděláváním) a učitelé je používají jako pomocníky zdarma (v lepším případě jako ty, jimž se nemusí moc věnovat). A trpí i ti slabí...

BTW1: nemám nic proti tomu, aby ty kolektivy spolu spolupracovaly, ale nemusí nutně spolu sedět v lavicích 9(+4) roky nepřetržitě.
BTW2: Podle Gaussovy křivky je potřeba dobře obsloužit střed a pak oba protilehlé konce.

Josef Soukal řekl(a)...
15. května 2018 v 14:16  

Tajný, s vaší deformovanou myslí nemá smyslu polemizovat.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 14:46  

Pane Soukale, tož nepolemizujte a přiberte si i s Kospščkou nějaké svp žáky na ty vaše elitní gymply. To byste museli něco skutečně dělat a nestačilo by kývat prstem a tskat, že jsou přece na gymnáziu.

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 14:47  

pardon s Kostečkou...

Josef Soukal řekl(a)...
15. května 2018 v 15:13  

Vždycky, když se chviličku zapomenete a chováte se slušně, zapomenu, co jste vlastně zač. Inu, co se sebou nadělám - nepolepšitelný idealista, elitář, který v lidech vidí především to dobré; ale příště už si dám pozor.

poste.restante řekl(a)...
15. května 2018 v 15:56  

Takhle odpudivou sociální deformaci jsem od komunistů nepotkal.
Tajný, Vy máte vážně deformovanou mysl.
Vy už jste si zase domyslel, že někde v Praze bude sedět nějaký "velkotřídič", který stanoví: "Letos vezmeme na osmiletá gymnázia 5,67 % žáků v ročníku. A podle toho nastaví tabulky a kapacity škol.

Jenže každý normální učitel chápe následující.
Když chceme budovat kapacity specializovaných škol, musíme si zhruba zjistit, kolik asi dětí je bude potřebovat. Je jedno, jestli jde o sportovní školy, nebo výběrová gymnázia pro matematicky nadané. Plus minus pak tyto kapacity připravíme a pak si počkáme, jestli jich bude v tom kterém ročníku procent x, nebo y, přičemž kapacity máme připraveny na z, kde z > y > x.
O tom, kolik má být ono z, můžeme diskutovat. Podle někoho 5 %, podle někoho 10 %, ale rozhodně to nebude 20 ani 25 %.
Nebo snad máte dojem, že každé čtvrté dítě je matematický, či přírodovědný talent?

Počet žáků se sportovním nadáním, nebo uměleckým talentem nebude větší, ani kdybychom připravili 100 % škol jako umělecky zaměřených.
To není žádný sociální darwinismus, ale pouhopouhé plánování zdrojů.
Schválně, když se doma chystáte zametat, kolik si koupíte smetáků? - Tři? Pět? Padesát?

Jo a na gymnáziích studují běžně žáci s fyzickými i zdravotními hendikepy.
Mentálně postižené s IQ kolem 60 tam ale opravdu nenajdete. To Vás musí hrozně štvát, že?

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 16:49  

poste.restante, je asi potřeba specifikovat, co je vzdělání a co odbornost, pak, zda se člověk s iq třeba pod 90 může všeobecně vzdělat a pak zda se s lidmi-žactvem dá pracovat na bázi "plánování zdrojů".

Tajný Učitel řekl(a)...
15. května 2018 v 16:51  

Zdrojů pro co a pro koho? Jsou to zdroje pro český stát, globální společnost, kdo a proč určuje jaké "zdroje" jsou více žádoucí, než jiné a co by měly tyto "zdroje" umět.

poste.restante řekl(a)...
15. května 2018 v 17:42  

Šmarjá Josef, to je snad paranoia.

Myšleno bylo samozřejmě zdrojů pro výuku. - Škol, učeben, učitelů potřebných kvalifikací, spojů dopravní obslužnosti, lůžek na internátech, ...

Já myslel, že Vám to dojde díky té otázce na nákup smetáků.
No, holt mám ještě jako pedagog své mezery.
Ale snad je mi omluvou, že na takový "případ" jako jste Vy, se hned tak často nenarazí.

Vy, jak vidíte slovo "zdroj", tak už si tam automaticky dosazujete přívlastek "lidský" a hnedle vidíte rudě.
Protože plánovat děti a obsah jejich výuky, to je přece "sociální inženýrství" a "zločin proti lidskosti", že.


Ale víte Vy co, ani tohle není zločin.
Moudrý správce země se totiž zajímá o to, kolik bude potřeba lékařů i zahradníků a uměleckých kovářů a to nejen zítra, ale i za 10 let.
Protože tak jako strom přinese ovoce až po létech, tak i vzdělání člověka v potřebné profesi se nepořídí za týden v e-shopu s dodávkou až domů.

Kdybyste měl někdy na starosti aspoň malý sad, věděl byste to.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. května 2018 v 14:43  

No ano, a kolik zdrojů (materiálních) potřebujeme k zajištění zdrojů (lidských) určí kdo a podle čeho? Víme, že potřebujeme hodně lékařů, zubařů, sester. Budeme potřebovat hodně sociálních pracovníků a opatrovatelů. Lékaře a sestry máme, dle počtu absolventů, ale de facto nemáme, jelikož prchají z kotlinky západně za trojnásobným výdělkem. Učitele také máme, ale tak nějak ne ve třídách. Potřebujeme dělníky a techniky a svářeče a řidiče, ale to nikdo nechce dělat a migranty néééé. Teď babo nebo Babiši raď.

Nejde o plánování zdrojů-lidských ani materiálních-nýbrž jde o to vzdělat lidi tak, aby byli flexibilní, mobilní, vybavení schopností adaptovat se momentálním potřebám trhu. Tohoto lze docílit všeobecným vzděláním, na rozdíl od teoretické odbornosti, která je mimochodem přítomna už na zš o VG nemluvě, a to všeobecné vzdělání - ne odbornost-lze poskytnout co nejvíce lidem. Finanční gramotnost, politologie, sociologie, základy ekonomie, podnikání, IT, cizí jazyk, literatura, umění, to vše lze zpřístupnit co největšímu procentu pop. ročníku.

Namísto toho jak idioti s vizí šťastných elit, kráčejících hrdě vpřed a vpřed a dál, vstříc zapadajícímu slunci až přes hranice za výdělkem, děláme pitomá síta a nastavujeme centrální laťky.

poste.restante řekl(a)...
16. května 2018 v 15:03  

Dejte už pokoj s "centrálními laťkami". Kdyby neselhal systém "školních látek", nikdo by ty centrální neměl potřebu zavádět, tak už to konečně pochopte.

Flexibilita je hezká věc.
Jenže už když chcete udělat z očaře kardiochirurga, pochopíte, že specializace má své zákonitosti a také omezení.

Viděl jsem mnoho soukromých agentur přisátých na úřadech práce, jak pořádají za veřejné prostředky rekvalifikační na správce IT pro bývalé řezníky a horníky. I takhle se dá dělat "aktivní politika zaměstnanosti".
To vše v době, kdy střední odborné školy třely bídu s nouzí a propouštěly odborné učitele kvůli populačnímu propadu.

Finanční gramotnost, politologie, sociologie, základy ekonomie, podnikání, IT, cizí jazyk, literatura, umění, to vše lze zpřístupnit co největšímu procentu pop. ročníku.
To vše samozřejmě udělat můžete.
A pokud jste naivka, která kráčí hrdě a vstříc slunci s vizí šťastných a vzdělaných mas, pak možná i věříte tomu, že to pomůže.
Otázka ovšem zní, kolik procent z toho populačního ročníku to pochopí?
Jo a kráčí se zásadně VSTŘÍC VYCHÁZEJÍCÍMU slunci, jakožto symbolu nového dne a nového počátku.
Když budete kráčet západním směrem, tak budete ZAPADAJĆÍ slunce NÁSLEDOVAT. A skončíte leda tak v Půlnočním království, kde se nesmí zpívat. :-)

BTW:
Lidské zdroje se plánují a organizují úplně stejně, jako ty materiální.
Existuje celá věda, která se tím zabývá a jmenuje se Logistika.
Svůj původ má ve vojenství, takže jistě chápete, že i lidský faktor umí zohlednit. :-)

poste.restante řekl(a)...
16. května 2018 v 15:52  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
16. května 2018 v 15:55  

"školních latěk", samozřejmě
A zapadající slunce

Zatrápené automatické opravy. Začíná se mi stávat, že s překvapením čtu vlastní text a nepoznávám ho. I když u toho slunce selhala spíš klávesnice a pozornost.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. května 2018 v 17:52  

Kdyby neselhal systém "školních látek", nikdo by ty centrální neměl potřebu zavádět, tak už to konečně pochopte.

Jo, nedám pokoj. Potíž je, že ten systém neselhal dost, lépe řečeno, že nechcíp úplně. Pořád ho někdo nostalgicky resuscituje na principech třídní společnosti minulého století. Pochopte už konečně, že v relativním blahobytu se nikomu nechce makat rukama, nato mají západniari migranty. Tady migranty nechceme abychom uchovali iluzi prosperity a bezpečí, tak se snažíme odfiltrovat a vyučit si vlastní dělníky, kteří dělníky ale být nechtějí, neboť chtějí mít, zblblí reklamou, čistou košili, béemvé a dovču v karibiku.

No a tak odfiltrované ne-elity končí na školách kde nechtějí být, učíc se věci, které se nechtějí učit. Pak vylezou do života, nechtěně vyučení, a rekvalifikují se třeba k jiné, ne tak manuální odbornosti, nebo končí na pracáku, ale už bez toho všeobecného rozhledu, který by jim umožnil vydat se za sluncem někam jinam, nebo třeba jen to, že by se v honbě za tím karibikem a vánočními dárky nedostaly do dluhové jámy.

Kolik procent populačního ročníku to pochopí...

Odfiltrujeme-li ze "všeobecného vzdělání" zbytečnou odbornost, která do nižších stupňů metastázuje z vysokých škol skrze nedoceněné kantory a autory učebnic s přebujelým egem, myslím že by to velká většina populačního ročníku zvládla na velmi dobrou.

poste.restante řekl(a)...
16. května 2018 v 20:39  

Aha.
Takže když lempla, který se učit nechce, nebo někoho, kdo na to prostě intelektově nemá, necháme dělat přijímačky, on v nich neuspěje a tudíž si nemůže vybírat školu a musí jít na učiliště, které je schopen zvládnout a následně se živit prací rukama - tak tomu se říká sociální inženýrství.

Ale když stejného lempla přijmeme bez přijímaček, které by ho stresovaly na maturitní obor, kde se bude čtyři roky buďto trápit, protože nezvládá, nebo to zabalí rovnou a bude se flákat a my mu následně snížíme laťku tak, aby se přes ni mohl pouze bez námahy překulit a dáme mu maturitní vysvědčení "za xicht" - tak tomu se říká budování vzdělanostní ekonomiky a takhle se má žít ve vyspělé západní společnosti, kde na manuální práci mají gastarbeitery.

Už tomu konečně začínám "rozumět".

My jsme prostě POVINNI zajistit, aby každý mohl žít podle reklam.
Nechat ho dělat v bílém límečku, protože to chce.
Nechat ho nadělat dluhy a pak mu je odpustit, protože je to naše chyba, že nebyl dostatečně "finančně gramotný".
Už zbývá jen dořešit, kdo bude tenhle cirkus platit.

Slyšel jste někdy o pádu Západořímské říše?

Tajný Učitel řekl(a)...
17. května 2018 v 7:48  

PR, nepřinutíte lidi aby toužili po řemesle, nebo po tom, aby mohli celý život stát za pásem. Můžete je přinutit něco se učit, ale nepřinutíte je to pak dělat. Můžete je vzdělat tak, aby se ve složitém světě neztratili, můžete jim dát čas, aby přišli na to, v čem jsou dobří a co chtějí dělat.

Kvaternion řekl(a)...
17. května 2018 v 9:59  

Pane Soukale,

Tajný, s vaší deformovanou myslí nemá smyslu polemizovat.

Vždycky, když se chviličku zapomenete a chováte se slušně, zapomenu, co jste vlastně zač.


Vy se ani na chvilku nezapomenete a slušně se nechováte, stejně jako nikdy neargumentujete. Vaše příspěvky jsou útočné, obsahově prázdné a bezcenné.

poste.restante řekl(a)...
17. května 2018 v 10:09  

A proč bychom měli lidi, proboha, nutit, aby toužili po řemesle?
Jak se Vám taková blbost zase ulíhla?
Asi stejným způsobem, jako když si myslíte, že všichni touží po vzdělání a proto se hlásí na maturitní obory.

Proč bychom měli lidi "nutit" stát u pásu?
To je přece jejich volba, jestli chtějí být nezaměstnaní, nebo dělat práci, která je sice zrovna neuspokojuje, ale umožnuje jim mít střechu nad hlavou a dovolenou v Chorvatsku.

Vy si neuvědomujte, nebo nejste schopen pochopit, že ty Vaše teze platí i obráceně.
Můžete lidi chtít vzdělávat, ale nemůžete je přinutit, aby se chtěli vzdělávat.
A nemůžete je přinutit, aby zvládli vzdělání, které je nad jejich schopnosti.
A nemůžete dokonce ani ty, kteří chtějí, vzdělat nad jejich možnosti.
Nebo si snad opravdu myslíte, že když dáte komukoliv dostatek času, tak pochopí i cyklické integrály, nebo kvantovou teorii?

Co Vám pořád vadí na tom, že někdo se živí i rukama, protože nemá na výběr?
Jste snad schopen zajistit každému teplé místo v kanceláři nějaké té "neziskovky"?

Naše minulé školství mělo jednu výhodu právě v tom, že povinné dílny a i ty "pozemky" přinutily každého žáka "čuchnout si" k manuální práci.
Většině to nezavonělo. Logicky.
Někteří si praxí ověřili, že tohle opravdu není jejich parketa. Třeba já.
Ale pro Vás nejspíš překvapivě, někteří zjistili, že právě v tomhle jsou dobří. Že umí něco, co zase nezvládají ti jedničkáři. A některé to - ó světe div se - začalo bavit.

Takže budoucí absolventi učňovských oborů se rekrutovali vlastně ze dvou skupin.
Jednak z těch, koho nevzali na jiný obor, ale také z těch, kteří si jej sami a dobrovolně zvolili.

Spousta z nich zůstala u profese, ve které byli dobří a která je tím pádem bavila víc než to, na co neměli buňky, nebo chuť.
Je v tom snad problém?

Tajný Učitel řekl(a)...
17. května 2018 v 15:45  

PR, Motáme se kolem dokola jak křečci v kleci. Neříkám, že řemeslo je méněcenné. Jinak ano, domnívám se, že téměř každé dítě touží po vzdělání, dokud to z něj v té druhé - třetí třídě po zásluze nevymýtíme. Popsal jste pěkně jak to kdysi bývávalo, ale už není. Ach jo.

Můžete lidi chtít vzdělávat, ale nemůžete je přinutit, aby se chtěli vzdělávat.

Svatá slova. Můžeme jim také dát šanci, než je testem odkloníme jinam.



Tajný Učitel řekl(a)...
17. května 2018 v 15:47  

Ale když stejného lempla přijmeme bez přijímaček, které by ho stresovaly na maturitní obor, kde se bude čtyři roky buďto trápit, protože nezvládá, nebo to zabalí rovnou a bude se flákat a my mu následně snížíme laťku tak, aby se přes ni mohl pouze bez námahy překulit a dáme mu maturitní vysvědčení "za xicht" - tak tomu se říká budování vzdělanostní ekonomiky a takhle se má žít ve vyspělé západní společnosti, kde na manuální práci mají gastarbeitery.

Strašák, tohle nikdo nepropaguje. Dokonce ani já.

poste.restante řekl(a)...
17. května 2018 v 16:37  

Strašák?
Tak si laskavě přečtěte, co jste v této i jiných diskusích napsal. Já to jen shrnul.

Jinak ano, domnívám se, že téměř každé dítě touží po vzdělání, dokud to z něj v té druhé - třetí třídě po zásluze nevymýtíme.

No, tak dokud se nezbavíte této obsese, bude většina diskusí s Vámi zbytečná.
Vy si vážně myslíte, že většina dětí by si vybrala mezi hraním her a učením se násobilce to druhé?
Heleďte a myslíte si také, že práce je pro člověka přirozenou potřebou?
Já jen, že to hlásali svého času komunisti. :-))

Tajný Učitel řekl(a)...
21. května 2018 v 13:28  

Ano, myslím si, že práce je pro člověka přirozenou pořebou, což ostatně dokládají studie o chování lidí po experimentálním zavedení základního příjmu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.