Oldřich Botlík: BĚH/BJEH nebyla jediná chyba Cermatu v přijímacích testech

úterý 15. května 2018 ·

Kdo se díval na znění přijímacích testů na stránkách Cermatu, zjistil hned několik zajímavých věcí. Za prvé, na rozdíl od stránek s maturitními testy z minulých let zde chybějí protokoly s vyjádřením validačních komisí ke správnosti testových úloh a složení testů. Za druhé, nejspíš i kvůli tomu zatím unikla veřejnosti chyba v zadání úlohy 13 v přijímacím testu Matematika pro uchazeče o osmiletá gymnázia. Za třetí, protože přijímací testy pro náhradní termíny Cermat nezveřejnil vůbec, možná se další chyby vyskytly i v nich.


Oldřich Botlík (eduin.cz)
1. Chybějí protokoly validačních komisí

Jedním z důležitých kroků před zveřejněním výsledků testování je tzv. následná validace, při níž validační komise porovnávají získaná data se zněním testových zadání. Z protokolů validačních komisí k použitým maturitním testům se každoročně dozvídáme jak jména jejich členů, tak jejich stanovisko, že test neobsahoval defektní úlohy a byl způsobilý pro společnou část maturitní zkoušky, i když podle mého názoru některé maturitní testy chybu obsahovaly. Za působení ředitele Zíky to Cermat ani jednou nepřiznal. Učinil tak až letos u přijímacího testu z češtiny pro páťáky, když už neměl na vybranou. Protokoly z následné validace použitých přijímacích testů ovšem na stránkách nenajdeme, ačkoli výsledky z řádných termínů již byly rozeslány školám.

2. Ve zveřejněných testech je další defektní úloha

Utajování protokolů z následné validace je důvodem k vážnému znepokojení, protože úloha s počítáním hlásek nebyla letos v přijímacích testech jediná defektní. Přijímací test Matematika ze 13. dubna (1. řádný termín) pro uchazeče o osmiletá gymnázia obsahuje defektní úlohu číslo 13 (Krychličky). Podle jejího slovního zadání měli žáci pracovat s krychlí, která byla původně sestavena ze 125 bílých krychliček a na povrchu obarvena na šedo. Pak byla odebrána z každého rohu a ze středu každé strany jedna krychlička. Podle zadání obrazového ovšem vzniklo těleso jiné.


Vpředu na levé dolní předozadní hraně byly odebrány nejméně dvě kostičky, podle obrazového zadání ovšem nevíme, jak bylo nakládáno s neviditelnými krychličkami (třeba s prostřední kostičkou na této hraně nebo s kostičkami v okolí zadního rohu vlevo dole, na zadní stěně ap.). Vzhledem k nesouladu mezi slovním a obrazovým zadáním se s nimi mohlo stát cokoli. To ovšem znamená, že ani jedna podúloha není jednoznačně řešitelná, protože odpadl důvod respektovat zadání slovní jako platné. Jiný postup by zcela popřel základní matematickou zásadu, k níž by žáci měli být vedeni od první třídy: vycházet jen z toho, co zcela jistě platí.

13.1 Kolik krychliček v tělese má právě jednu stěnu obarvenou na šedo?
13.2 Kolik krychliček v tělese má právě dvě stěny obarvené na šedo?
13.3 Kolik krychliček v tělese nemá obarvenou žádnou stěnu na šedo?

Jediná správná odpověď na každou ze tří podúloh tedy zní: Počet takových krychliček nelze jednoznačně zjistit. Rozpor mezi slovním a obrazovým zadáním není podle mého názoru řešitelný jinak než vypuštěním celé úlohy 13 z hodnocení výkonu žáků. Je to škoda, protože bez této chyby by úloha byla opravdu vtipná a ověřovala by velmi užitečné dovednosti žáků. Vyjádření validační komise k ní ovšem zatím postrádám.

3. Jaké chyby byly v testech pro náhradní termíny?

Především však na stránkách www.cermat.cz postrádám zadání celkem 12 testů z obou náhradních termínů. Dopisoval jsem si loni s MŠMT ohledně postupu Cermatu, který odmítal zveřejnit znění přijímacích testů dříve než po druhém náhradním termínu. Od Ing. Bc. Petra Bannerta, Ph.D., ředitele Odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT, jsem obdržel sdělení čj. MSMT-11705/2017-2 z 1. 8. 2017. Podle něj mělo být s Cermatem projednáno, že zajistí zveřejňování zadání jednotlivých souborů testů bez zbytečného odkladu po jejich zadání uchazečům ve školách v jednotlivých termínech stanovených MŠMT pro jednotnou zkoušku. Cermat to nedodržel ani v případě přijímacích testů z 1. kola řádného termínu, ani v případě obou kol náhradního termínu. Přidáme-li k tomu chybějící protokoly validačních komisí, nabízejí se dvě docela důvodná podezření.

Prvním je, že ředitel Zíka se snaží ututlat chybu v úloze s krychličkami – buď proto, že na ni validační komise při následné validaci nepřišla, nebo proto, že na ni přišla, ale dohodla se, že ji přejde. Co by bylo větší zlo? Druhým podezřením je, že obdobně závažné chyby jako v přijímacích testech pro řádné termíny se vyskytly také v testech pro termíny náhradní. I tyto testy musely validační komise porovnat s výsledky testování a předpokládám, že tentokrát už si daly pozor. Nezveřejnění zadání může být součástí snahy ututlat také chyby v testech pro náhradní termíny.

Je samozřejmě možné, že se mýlím, ale moje hodnocení situace odpovídá všem mým dosavadním zkušenostem s postupy Cermatu a jeho ředitele. Ten snad chápe, že zmíněná podezření může vyvrátit pouze jediným způsobem: zveřejněním všeho, co zatím zveřejnit nechce. A snad také chápe, že mu nic jiného ani nezbývá.

4 komentářů:

Oldřich Botlík řekl(a)...
15. května 2018 19:23  

Právě jsem se dozvěděl, že přijímací testy pro náhradní termíny dnes Cermat zveřejnil. Nevím, zda to bylo na základě intervence z ministerstva, nebo pan Zíka pochopil, že se zveřejnění nevyhne poté, co jsem včera večer o testová zadání požádal na základě Infozákona. Následné zveřejnění poskytnuté informace upravuje ustanovení § 5 odst. 3. Cermat zbytečně přidělává práci sobě i nám: teď mi ještě podle Infozákona musí poslat odkaz na místo, kde je zveřejněna informace, kterou jsem požadoval.

Už jsem si zvykl, že informace, které Cermat původně zveřejnit nechtěl, ale podle zákona je zveřejnit musel, umístí tam, kde se téměř nedají najít. Znění přijímacích testů pro náhradní termíny naleznou zájemci ZDE.

Původně mě vůbec nenapadlo, že by Cermat testy pro náhradní termíny nezveřejnil. Včera jsem však dostal na stránku data-mat.cz e-mail s touto informací:

Na můj dotaz, kdy budou oficiálně zveřejněny tyto testy, jsem od CZVV obdržel odpověď, že testy nebudou zveřejňovat.

A dnes mi stejný odesílatel napsal:

Včera jsem se CZVV dotázal, proč nebudou testy zveřejněny. Místo odpovědi, ve které by byl důvod nezveřejnění uveden, jsem od CZVV dostal tuto odpověď: „v průběhu naší komunikace došlo ke změně rozhodnutí vedení CZVV ohledně dotazu, který jste položil v předchozím e-mailu. Didaktické testy náhradních termínů jednotné přijímací zkoušky budou zveřejněny dnes 15. května odpoledne.“

Řekl bych, že jde hned z několika důvodů o velmi poučný příběh.

Kvaternion řekl(a)...
16. května 2018 9:18  

No to je úroveň. Je pro mě nepochopitelné, že si tak ostře sledovaná organizace jako Cermat dovolí takovou aroganci.

Hausenblas řekl(a)...
16. května 2018 11:30  

Já ty procedury a průtahy tak zas moc nesleduji, tak nevím, to bývá každý rok, že když už je Cermat donucen dát testy na web, tak slíbí, že klíč k řešením zveřejní tak lišácky? "Klíče správných řešení budou zveřejněny po zasedání validačních komisí."
Mně to připadá, jako že se Cermat poučil! Mívá tam chyby v zadáních, v řešeních, v klíčích, tak snad na to ty komise kápnou a než se pošlou výsledky, tak asi některé úlohy vyškrtnou. Aeno to dělá tak každý rok a zásadě je to prospěšná taktika - zbytečně neublížit. Ale pořád stejně hanebná - za naše daně bychom měli mít i právo vidět, jak kvalitní práci si Cermat dal zaplatit už v odevzdaném díle. Vždyť na to mají ty dvě dozorčí odborné komise, nebo ne?

Oldřich Botlík řekl(a)...
22. května 2018 21:47  

Dnes mi přišel z Cermatu e-mail, v němž mi sdělili, že validační protokoly, které jsem požadoval podle Infozákona, najdu na adrese

http://www.cermat.cz/jednotne-testy-z-roku-2018-1404035487.html, tedy na stejném místě jako přijímací testy.

Validační komise neshledala na úloze 13 (Krychličky) nic závadného.

Validační protokol už neobsahuje jména členů -- jen jejich podpisy a zkratky jejich jmen. Podle validačních protokolů ke starším maturitním testům jsem identifikoval jména odborných členů komise: J. Herman, J. Kubát a E. Řídká.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.