„Lidé už považují za samozřejmost, že jsou obchody plné zboží, že mohou vycestovat kamkoliv chtějí, že nejsou na hranicích celníci, dráty a psi. Že mohou svobodně mluvit, psát, myslet. Dnes je to normální, dřív to normální nebylo. Může se snadno stát, že se brzy do nějaké podivné totality vrátíme. Jestliže národ ztratí svoji paměť, tak se mohou špatné časy vrátit,“ říká v rozhovoru pro MF DNES končící rektor liberecké Technické univerzity Zdeněk Kůs.
![]() |
Zdeněk Kůs (tul.cz) |
Šli by dnešní studenti protestovat do ulic?
Věřím, že ano, pokud by byla demokracie ve vážném ohrožení. Zatím spíš vnímám, že se dnes řeší nepodstatné věci. Ve světě vidím, že se řeší unisex záchody, setkávám se s touto podivností na řadě míst. Není to nikomu příjemné ani ku prospěchu čehokoliv. V Americe vadí sochy Kryštofa Kolumba. Považuji to za hloupost zemí, které jsou natolik bohaté, že jejich obyvatelé nemají žádné existenční starosti, nemusejí přemýšlet, zda budou mít zítra co jíst.
Snížila se za tu dobu, co jste byl rektorem připravenost studentů vycházejících ze středních škol?
Významně, ale ten problém nastává už na základních školách. Přitom máme spoustu nadaných dětí, které se kvůli nekvalitní výuce neprosadí. Jsem od samého počátku u projektu České hlavičky. Je to oceňování středoškolských studentů za vynikající vědecké a technické výsledky. Jsem garantem jedné z pěti cen a je třeba říci, že jsou mezi nimi naprosto vynikající studenti středních škol. Poté, co získají Českou hlavičku, získají velmi brzy třeba ocenění ve Spojených státech. Ale bohužel představují výjimky. Za každým z nich je vždy kvalitní pedagog a rodina, která vzdělání podporuje.
Co by to pomohlo zlepšit?
Podle mého názoru je důležité, aby se výrazně zpřísnil a vyprofiloval systém kontroly toho, jak učí základní a střední školy. Doufám, že pomůže státní maturita. Jestliže někdo získá maturitu, má to být certifikát toho, že tyto znalosti skutečně nabyl.
Celý rozhovor naleznete zde
3 komentářů:
"Podle mého názoru je důležité, aby se výrazně zpřísnil a vyprofiloval systém kontroly toho, jak učí základní a střední školy. Doufám, že pomůže státní maturita"
Pan rektor byl někde mimo? Vždyť státní maturita běží řadu let. Teď začaly státní přijímačky. Kdyby to prohlásil před pěti či deseti lety, tak by to mělo smysl. Dnes by měl prohlásit totéž, ale o vysokých školách. Pak by byl za pokrokového.
Navíc kontrolovat jak školy učí to dělá ČŠI a k čemu to doteď bylo. Není až tak podstatné jak, ale co děti umí. Jak se výuka na studentech projeví. Je potřeba kontrolovat výstupy. Ale ty je třeba napřed najít. Co vlastně chceme aby děti uměly?
Státní maturita je zatím omezena na katalog požadavků, který je nastaven poměrně nízko a především na předmětné znalosti a dovednosti, které jdou poměrně dobře testovat. Ale je jasné, že komplex kompetencí, které by měli žáci zvládat, je mnohem složitější.
zš + sš mohpi učit co chtějí a jak chtějí,protože máme to svobodu a demošku můžeme si dělat a říkat co chceme
Kontrolou špatné učitele nevymýtíte. Zůstávají, protože je nemá kdo nahradit a protože proces jejich odchodu ze školy je velice náročný a zdlouhavý. Nekvalifikovaní lidé s talentem pro učitelství učit už nemohou a ti, kteří kvalifikovaní jsou, nechtějí. Pan rektor Kůs by mohl nastínit skutečná řešení, nikoli snadná řešení. A třeba začít s kontrolou výuky na vysokých školách.
Okomentovat