Kateřina Valachová pro MF DNES: Nikdo nechce učit. Budou nám chybět tisíce kantorů

pondělí 29. srpna 2016 ·

Ve školách budou v příštích letech podle odhadů ministerstva školství chybět tisíce učitelů. „Když se v debatách se studenty pedagogických fakult zeptám, kdo chce jít po dostudování učit, tak se jich přihlásí jednotky,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz ministryně Kateřina Valachová. Její předchůdci podle ní „problémy zametali pod koberec“.

V rozhovoru Zdeňky Trachtové s ministryní školství zazní mimo jiné tyto otázky a odpovědi:

Kateřina Valachová (FOTO: www.vlada.cz)
Jak se další začleňování handicapovaných žáků do běžných škol zdaří, bude z velké míry záviset na motivaci učitelů. Ti přitom byli od začátku k inkluzi skeptičtí. Myslíte, že se vám je podařilo přesvědčit?

Máte pravdu, že přístup učitelů je v podstatě to hlavní. Když jsem po nástupu do funkce začala navštěvovat školy a besedovat s učiteli, nejvíce mě překvapilo, jak málo informací mají, a že s nimi dosud nikdo neprojednával, co je třeba zlepšovat. Nevěděli, co se bude dít, a hlavně ani moc nevěřili, že ke změně skutečně dojde. Myslím si, že se mi podařilo část z nich přesvědčit. S kolegy jsme celý rok opravdu hodně cestovali napříč republikou. Diskutovali jsme s učiteli, rodiči, studenty, zástupci odborů. A od září budu v komunikaci pokračovat.

Podle odhadů krajů přestoupí v září z praktických do běžných škol jen asi dvě stovky handicapovaných dětí (více čtěte zde). Čekala jste, že to bude více?

Přiznám se, že jsem nečekala, že by přestupujících dětí bylo mnoho. Důležité je, že rodiče mají nyní svobodnou volbu - děti se zdravotním postižením mají otevřené dveře do speciální i do běžné školy. Mají jistotu finanční podpory, ať se jejich škola jmenuje jakkoli.

Cílem ale zřejmě je vzdělávat maximum dětí v běžných školách. Jde tedy spíše o ročníky, které do škol teprve nastoupí?

Ano. Je přirozené, že pokud se dítě již delší dobu vzdělává v kolektivu dětí a nemá tam zásadní problémy, tak rodič většinou nesáhne ke změně školy a upřednostní dokončení vzdělání v původní škole. To se dalo očekávat. Je také možné, že řada rodičů čeká, jakým způsobem zafunguje nová přítomnost podpory těchto dětí v běžných školách, jestli skutečně bude všechno fungovat tak, jak se říká. Podle toho se pak rozhodnou. Náš cíl, aby co nejvíce dětí bylo schopno zvládnout běžnou školu, není otázkou jednoho roku ale řady let.

Celý rozhovor naleznete zde

18 komentářů:

turistao 982 řekl(a)...
29. srpna 2016 v 10:20  

Budou nám chybět tisíce kantorů - je tady snad někdo, kdo se tomu diví?

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. srpna 2016 v 10:35  

Nikdo nechce učit.

Pravda. Chceme zkompetentňovat, přeceee!

Budou nám chybět tisíce kantorů

Nakažlivost absence je vysoká. Vstupuje, zdá se, už i do sboroven. Podíváme-li ale na nabídky zaměstnání ve školství, není to prozatím zase až tak dramatické. Ale asi region od regionu. Na jihu celkem pohoda.
Otázka je spíš, kolik chybí prospěšných učitelů. Moderních, vstřícných, zábavných, loajálních...

Důležité je, že rodiče mají nyní svobodnou volbu

Řekl bych, že nemají.

Tomáš Barták řekl(a)...
29. srpna 2016 v 10:54  

Asi by bylo nejlepší, kdyby ti kantoři chyběli už teď. Čím dřív se to podělá, tím dřív se to začne řešit.

mirek vaněk řekl(a)...
29. srpna 2016 v 13:04  

Učitelé i ředitelé to vědí dávno. To už nezachráníte 8% navyšováním platů. Po tolika letech dehonestace učitelů se divím všem, kdo do školství nastupují. Ale nejhorší je, že kvalitní učitelé chybí už teď a z mizerných studentů, kteří nemají správný vzor, dobré učitele neuděláte. Pořád rozhodující roli hrají vlastní kantoři, kteří ukážou žákovi, že učitelství nemusí být pakárna. Fakulty už jen doladí techniku a vědomosti. Zkušenosti předat nedokáží, ani je nemají.

Tajný Učitel řekl(a)...
29. srpna 2016 v 13:26  

No paráda, mšmt trvá na plné kvalifikaci učitelů. Plně kvalifikovaní učitelé nechtějí učit. Ti kteří by chtěli, ale nemají požadovanou kvalifikaci, nemohou. Ti kteří jdou po pedf učit, jsou z malého procenta nadšenci a zbytek ti, kteří ani s vš diplomem neseženou jinou práci. Ženiální. Bravo.

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. srpna 2016 v 13:45  

Nu ano! Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců vyřešíme náborem nekvalifikovaných. Hlavně, že tam budou rádi. Sborovny plné dohlížitelů a opečovávatelů. Možná ale, že by tu mohl zafungovat ten zákon o přerůstání kvantity v kvalitu. Kde já ho jen slyšel...

Unknown řekl(a)...
29. srpna 2016 v 14:45  

pí ministryně,když už nemáte anung,jak to ve š kolství chodí tak si občas progrglejte stránky škol,ty pražské a středočesské vynechejte,zjistíte zajímavou věc,v peg sboru nejsou chlapi,oni totiž páni ředitelé během posl 10-15 let ty 40tileté vypakovali , takže ti dnes nejsou a docházejí tímto i padesátníci....

Tajný Učitel řekl(a)...
29. srpna 2016 v 15:02  

re: Pytlik,jak jinak doplnit stavy než zaměstnáním nekvalifikovaných jako "přechodné opatření", ergo zákon o kvalifikaci je inherentně, od samého začátku, nefunkční.

Ygrain řekl(a)...
29. srpna 2016 v 16:35  

" Myslím si, že se mi podařilo část z nich přesvědčit."
O tom, že nemáte páru, co je ve školství potřeba? Svatá pravda.

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. srpna 2016 v 19:54  

zákon o kvalifikaci je inherentně, od samého začátku, nefunkční

Zákony se mají ctít a dodržovat. Je-li zákon hloupý, je třeba jej změnit.
jako u zdravotních sester. Nevím, jestli jsem se nepřeslechl, nebo to nepochopil, ale někde se někdo vyslovil, že střední zdravotnická škola poskytuje všeobecné vzdělání! Předpokládám, že alespoň všeobecné zdravotnické. A že specializace se pak tvoří až na škole vysoké. Pamatuji ještě doby, kdy středoškolák byl byl už hotový odborný pracovník. Případný argument, že moderní technologie jsou náročné je poněkud zvláštní, když si vezmeme že se třeba tablety perou už do mateřských škol. Nějak se to všechno zašmodrchalo. Jako že základní škola šmrdlačka, a středoškolská odbornost až na vysoké?

Potíž ovšem nestojí jen v tom, že noví učitelé nenastupují. Potíž je i v tom, že zapracovaní učitelé odcházejí. Výzkumy na kdeco. Už se někdo zabýval i tím, proč učitelé odcházejí, proč opouštějí to svoje poslání? Jaká část z nich kvůli platu, a jaká kvůli pracovním podmínkám? Kdo se dnes za učitele postaví, kdo mu podá pomocnou ruku? Státní správa ve školství si najme právníka za státní (!) peníze, a učitel co, když se o něj kdekdo votře jak o vonuci. Učitel HOVNO, holenkové.
Po svojí prvotině 'Rukověť začínajícího učitele' jsem o prázdninách dokončil svoji druhotinu 'Rukověť oběti svoloče'. Po letech sběru podkladů a jejich anylýze, jsem po konzultaci s psychology a psychiatry dospěl v podstatě k naprosto shodnému textu:
Najděte si jiné zaměstnání.

Divím se, čemu se paní ministryně diví. Případně ji zašlu výběr ze svého archivu. Třeba příběh učitele, o kterém ředitel školy shromažďoval pomluvy, a pak jej urážel a ponižoval před žáky. Nezletilými žáky. To se to pak učiteluje, panečku.

Unknown řekl(a)...
29. srpna 2016 v 20:07  

Pane kolego Pytliku,
Vaši prvotinu i druhotinu bych si moc ráda přečetla a uložila do svého pedagogického archivu, podobně jako Váš vynikající spis Moje chandra. Kde bych tyto spisy mohla získat?

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. srpna 2016 v 20:19  

Pardon, nerad bych Vás, paní CatCatherine, zklamal, ale text obou mých celoživotních děl je to tučné konstatování, rada, výzva, nebo jak to kdo pojme. Jakákoli další slova jsou ve světle mých zkušeností nadbytečná.

Unknown řekl(a)...
29. srpna 2016 v 21:27  

Pan Pytliku,
Vaši výzvu chápu a nemám za zlé žádnému ze svých studentů, pokud se takto zařídí.
Ještě víc než málo peněz mi vadí dehonestace učitelské profese v očích veřejnosti, rodičů a dokonce i žáků, což je ze všeho nejhorší. Hlavně pro ty žáky.

Unknown řekl(a)...
29. srpna 2016 v 21:59  

Oprava: Pane

BP řekl(a)...
29. srpna 2016 v 22:15  

Asi žiji na nějaké jiné planetě, než Vy všichni mí kolegové, včetně paní ministryně. Tím, jak se prodlužuje věk odchodu do důchodu, nemají mladí, čerstvě vystudovaní pedagogové kam nastupovat. Leda by nás staré 55+ s vidinou odchodu na zasloužený odpočinek až někdy za 10 let všechny posílali už na pracák.
Svého času jsem na to upozorňovala exministra Pepu Dobeše, když už i on plakal po mladých kantorech. Vůbec mě nepochopil a vysvětlil mi, že by chtěl, aby se začínající kolegové od nás starých učili. Ale kde? Jako, že půjdeme každý na půl úvazku, nebo co?
Přestávám tomu všemu rozumět, i Vám! Já sama pracuji již 10. rok jako zástup za MD, stále na dobu určitou. A to jsem z těch šťastných. Na ÚP jsem nikdy nebyla, ale mám spousty bývalých kolegyň 45 - 50+, které čekají, až někdo umře (promiňte!), aby nastoupily na jeho místo (včetně jedné rodilé mluvčí Američanky!!!!!).
Prostě málo darmo: pes je zakopán úplně někde jinde. Nikdo nechce mít víc jak jedno dítě.
Podívejte se na statistiky narozených od začátku 20. století - kde jsou ta léta, kdy se narodilo v jednom ročníku 300 000 dětí! Kupodivu v dobách nejvyššího ohrožení státu! A proti tomu dnešní nastupující prvňáčci v počtu cca 115 000! Tomu se dnes říká babyboom.
Já už to chci jen doklepat, po mně potopa! Koho budou Ti mladí učit?
Tak kam s nimi? (ptám se slovy klasika).

BP řekl(a)...
29. srpna 2016 v 23:58  

A nakonec - učitelů už netřeba. Jak tady čteme: pan Šteffl odučí sám všechny žáky přes internet!

krtek řekl(a)...
30. srpna 2016 v 4:57  

Gratuluji vysokoškolským kolegům, že se za rok stanou prioritou. Aneb slibem nezarmoutíš.
Já jsem od začátku roku na jednáních Rady vysokých škol i České konference rektorů otevřeně říkala, že letos je mojí prioritou hlavně regionální školství a že řešení platů vysokoškolských pedagogů bude prioritně řešit rozpočet, který vznikne do konce funkčního období vlády v roce 2018.Tento slib hodlám splnit.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-ministryni-valachovou-d5g-/domaci.aspx?c=A160823_140117_domaci_zt

Unknown řekl(a)...
30. srpna 2016 v 8:40  

O tom se moc nemluví, ale vysokoškolští učitelé jsou placení ještě hůř než učitelé na základních a středních školách. Aby se vůbec uživili, tak někteří z nich honí různé granty a projekty, často i na úkor výuky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.