ČŠI opět zjišťuje počty romských žáků v základních školách "praktických". Přinášíme proto dopis doc. PhDr. Ivy Švarcové, CSc., který zaslala ČŠI při podobném šetření v loňském roce.
Vážená školní inspekce,
dověděla jsem se, že právě probíhá další vlna vyšetřování etnicity žáků základních škol praktických. Jako autorku vzdělávacích programů pro žáky se sníženou úrovní rozumových schopností mne tato problematika stále velmi zajímá.
Domnívám se, že zjišťování etnického původu žáků nemůže přinést nic dobrého. Jenom zvýrazní etnické rozdíly mezi žáky v těchto školách, které až do této doby nikoho nezajímaly. Navíc v sobě nese i prvky rasismu.
Jsem přesvědčená, že se v přístupu ke vzdělávání žáků se sníženou úrovní rozumových schopností, mezi něž patří i některé děti romského etnika, vychází ze zcela nesprávných premis, kdy důsledky jsou zaměňovány za příčiny a naopak. Základní školy praktické v žádném případě nejsou ani diskriminačním opatřením, ani příčinou zaostávání vývoje rozumových schopností žáků, jak jsou v poslední době zcela mylně prezentovány.
Ze svých šetření Česká školní inspekce jistě ví, že tyto školy představují vysoký pedagogický nadstandard. Učí v nich kvalifikovaní speciální pedagogové, kteří tento obor 5 let studovali a jejichž práci nemůže suplovat žádný učitel běžné školy bez speciálního vzdělání, ani kdyby mu pomáhalo několik pedagogických asistentů. Tyto školy na vysoké odborné úrovni napravují to, co některým dětem odepřela příroda nebo i naše společnost, která je nechává živořit v nedůstojných podmínkách na přelidněných ubytovnách.
Věřím, že až se zlepší životní podmínky velké části romského etnika, až se rodiče některých romských žáků budou svým dětem víc věnovat a motivovat je k učení, budou ubývat počty jejich dětí v základních školách praktických.
S pozdravem a přáním úspěšné práce ve prospěch dětí se vzdělávacími problémy
doc. PhDr. Iva Švarcová, CSc.
V Praze dne 28. 11. 2014
Další články k tématu:
ČŠI: Informace k šetření ve vazbě na výkon rozsudku Evropského soudu pro lidská práva
Martin Rychlík: Kdo je a není Rom? Návod České školní inspekce.
Karel Kaprálek: Základní školy praktické – mýty a realita

Iva Švarcová: Dopis ČŠI ke zjišťování počtu romských žáků v základních školách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Před chvílí se před televizní kamerou nějaká expertka podívala na fotku třídy, a podle vzhledu hravě rozpoznala, které dítě je a které není romského původu. Nechápu, proč se inspekci nepošlou snímky jednotlivých tříd, a nechť si je posčítají dle libosti.
Úplně trnu, totiž, co by se mohlo rozpoutat, kdyby se nějaký nebohý čítač z řad učitelů dopustil omylu a někoho na základě zjevných či domělých ukazatelů posčítal špatně.
Fakt jsem až do teď žil ve zjevně hlubokém omylu, že kdo jiného podle jeho vzhledu posuzuje, je rasista.
Je to takový rasimus naruby. Pod záminkou páchání dobra se těmto dětem hrozně škodí.
Pardon, to není rasismus naruby. To je rasismus podlý a lstivý.
Okomentovat