Přečtěte si: Školy asi zavezou hnojem, bojí se ředitelé

středa 7. března 2012 ·

Sedmnáct tisíc učitelů v celém Česku možná skončí kvůli Kalouskovým škrtům na dlažbě. Nejvíc ohroženy jsou vesnické školy s oběma stupni, mnohde mohou skončit.



Z článku Kamila Dubského v KrkonošskýDeník.cz vybíráme:

Co se ovšem týká druhého stupně základních škol, zde už ministerstvo přiznává, že budou platit standardní pravidla. „V případě, že zřizovatel nebude mít dostatek financí na zachování plně organizované školy (tzn. obou stupňů) a dojde třeba jen dočasnému zániku druhého stupně, podpoříme zřizovatele při zajištění adekvátní dopravní obslužnosti.“

Tomu se však šéfka hradeckých krajských školských odborů Růžena Rýglová vysmála. „Příspěvky na dopravu? Co je to za nesmysl? A bláhová je rovněž domněnka, že se může podařit obnovit jednou zavřenou školu,“ míní Rýglová. Zkušenosti z obcí, kde byla v minulosti škola zrušena, jí skutečně dávají za pravdu.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 11:35  

Jakmile školu jednou zavřou, tak se nikdy neobnoví. Jsem přesvědčen, že nebudou zavřeny desítky ZŠ, ale spíše stovky.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 13:03  

Furt mi hlava nebere proč trvají na zachování malotřídek do 50 žáků, kterých je v tomto státě plných 1200 ze zhruba 4000 základních škol (speciální normativy pro tato školy - to je snad opravdu přepych), a chtějí rušit plně organizované základky, které mají kolem 150 žáků ve větších obcích. Skutečně v tom nevidím pražádný význam.

poste.restante řekl(a)...
7. března 2012 v 15:25  

Přestěhujte se do malé obce a ten význam pochopíte.
Pokud tam jste, nikdo Vám nebrání vozit dítě do velké spádové školy už nyní a "erozi" tak urychlit.

Být to na mně, tak stanovím standardy obcí a měst. Pak podle funkcí, které zajišťují, jim dávám peníze z rozpočtu. Tedy i na provoz škol.

Rozhodnutí, zda malotřídku provozovat či ne, by ale vždy mělo být svobodným a svéprávným rozhodnutím obyvatel příslušné obce.

Pokusy s jejich likvidací už ve světě byly.
Většinou se přišlo na to, že následné škody jsou i finančně mnohem vyšší, nežli "ušetřené" náklady.

Charlie řekl(a)...
7. března 2012 v 18:42  

Dá se na to podívat i z druhé strany. Škola kde pracuji je sice střední, ale i tak: Je plně naplněna, zajímavé obory mají přes 30 žáků ve třídě. 99% učitelů plně aprobováno, důchodců cca 5 (řeší těhotenství kolegyň). Přesto přicházíme díky přerozdělení zřizovatele o cca 40% finačních prostředků, právě proto, aby se uživily i tzv. "venkovské učňáky" a integrované střední školy, kde v lavici vedle sebe sedí třeba kuchař a automechanik.

Být to na mně, tak stanovím standardy obcí a měst. Pak podle funkcí, které zajišťují, jim dávám peníze z rozpočtu. Tedy i na provoz škol.
S tím bych souhlasil, ale už vidím tu válku o hranici velikosti, kdy ano a kdy ne. Co třeba obce nad 3000 obyvatel budou mít oba 2 stupně, nad 500 malotřídku.

poste.restante řekl(a)...
7. března 2012 v 19:08  

Charlie
Proto tvrdím, že "optimalizacím" středních škol by měla předcházet solidní a důkladnou oponenturou propraná analýza.
On ten venkovský učňák třeba může připravovat posledních pět pokrývačů v kraji, apod.

Při stanovení standardů obcí je počet obyvatel jen jedním z kritérií. Roli hraje třeba také spádovost, geografická poloha, atd.

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 20:44  

A z toho vyplývá rozporuplnost dotace na pomyslnou třídu oproti dotaci na žáka. Na jedné straně veřejné školství a zavírané druhé stupně venkovských a maloměstských ZŠ a na druhé straně vyjímky pro malotřídky a soukromé školy.Skutečně je to absurdní. Je to experiment, který je dle mého nefunkční. Řeší pouze pomyslné "úspory" v resortu školství. Zajímavým problémem budou i střední školy a asi tak 10% maloměstských gymnázií. Na střední školy se skutečně blíží početně slabé ročníky a některá gymnázia vskutku nenaplní první ročníky.Bavím se samozřejmě o venkově a malých městech do 15 000 obyvatel. Ve větších městech je situace pro gymnázia příznivější. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
7. března 2012 v 22:01  

Některým to s těmi malotřídkami moc nedochází. Většinou to funguje tak, že ve dvou sousedních obcích se drží dvě. Do jedné chodí děcka z 1. a 2. ročníku z obou obcí a do druhé děcka ze 3. - 5. ročníku z obou obcí. Přejíždění se tedy stejně nevyhnou. A o tři kilometry dál se bude rušit 2. stupeň na škole se 150 žáky a udělá se další malotřídka, místo aby se zrušily ty dvě mrňavé. Škola kolem 200 žáků je krásná a pohodová věc, žádný moloch pánové a dámy. Pohoda a klídek. Jenže takové právě zařvou a zůstanou malotřídky a molochy nad 600 žáků. Až tam nás ti malotřídkaří doženou. Dospěje to k tomu, že místo do pohodové školy s 200 žáky budou děcka z malotřídek přecházet na 2. stupeň do molochů nad 600 žáků 30 km vzdálených. To bude pak šok a plno breku. Už teď je lituju, protože nerozum malotřídkařů je do očí bijící.

kamínek řekl(a)...
7. března 2012 v 22:26  

Gymnázia na malých městech do 15000 obyvatel moc ohrožené nejsou, neboť si naberou i pouze průměrné žáky ze ZŠ. Spíš na to doplatí právě ZŠ ve zmíněných městech. Přičemž je paradoxem, že uváděná gymnázia jdou samozřejmě úrovní dolů (statistika je pěkná potvora - 5 - 10% populačního ročníku prostě na malých městech kvalitní osmileté gymnázium neuživí, ale města si základají na tom, že gymnázium mají ...)

poste.restante řekl(a)...
7. března 2012 v 22:29  

A proč by se vůbec muselo tolik škol zavírat?

Ano, dětí je málo. Ale úroveň jejich vzdělanosti klesá. Přitom všichni víme, že v malých třídách se učí lépe a efektivněji.
To ve třídách o 32 žácích bude výuka kvalitnější?

To už školství není vládní "priorita"?
Už jsme začali dávat do školství alespoň průměr OECD?
Vážně zvýšíme tu tolikrát skloňovanou "konkurenceschopnost" cestou dalších úspor?

Vždyť se tady bavíme o nějakých pár pitomých kilometrech dálnice nebo předražených pandurech.

Vždyť se tedy bavíme o budoucnosti této země. O budoucnosti nás.

(Právě běží v televizi debata o kauze MUS. Něčí liknavost a šlendrián nás přijde na větší částku než máme v resortu ušetřit. A půjde snad někdo sedět za "porušení povinností při správě státního majetku"?)

Pytlik Blaha řekl(a)...
7. března 2012 v 23:05  

nerozum malotřídkařů

Nad nerozumem malotřídkařů se zamýšlejme, až budou rozhodovat o koncepci našeho školství.

Simona CARCY řekl(a)...
8. března 2012 v 7:29  

Pritom by stacilo zridit jednu centralni megaskolu, bratru tak pro 100000 zaku a skolnika by mohl delat nekdo z Karmelitske. Pak by se mohly vykazat uspory! Navic by se nemusely rusit trate a autobusove spoje, protoze by mladi naroda bylo stale v pohybu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.