Pavel Straka: Zmizelí sousedé - námět projektového vyučování

pondělí 16. června 2003 ·

Židovské muzeum v Praze organizuje od roku 1999 projekt Zmizelí sousedé, který mapuje život židovské komunity v období mezi 1. a 2. světovou válkou v obcích České republiky. Naše základní škola v Horšovském Týně se do něj zapojila v roce 2001 formou mezipředmětové projektové výuky s využitím informačních technologií.

Cizí jazyk, historie i hudební výchova

V první fázi spočívala činnost žáků v získání archivních dat o několika židovských rodinách v našem městě, kde podle sčítání lidu z roku 1921 bylo přes 80  % obyvatelstva německé národnosti. I přesto tvořili Židé téměř do roku 1938 organickou součást obyvatelstva města a žili pokojným životem.

Práce začala českým překladem německy napsaných poutavých osobních vzpomínek Wilmy Abeles –Iggers, čestné občanky města žijící v USA, na kolorit života v Horšovském Týně. Pokračovala sbíráním dat o sociálním složení, povoláních, bydlení v domech města a aktivitách této národnostní menšiny (61 lidí, tj. 2,5  % - r. 1921). Podařilo se shromáždit téměř úplný seznam židovských obyvatel a vypátrat většinu jejich dalších osudů.

Tuto historickou část práce žáků 9. A vedl učitel Luděk Thomayer, který také zapojení do projektu Zmizelí sousedé inicioval. Závěrem práce v dějepisu byla beseda v listopadu 2002 s Martou Vančurovou, pracovnicí pražského Židovského muzea, a paní Blechovou z Prahy, která přežila 2. světovou válku.

Na základě tohoto výzkumu byla odhalena na radnici města pamětní deska obětem holocaustu z naší obce. Děti též připravily pod vedením učitele Vrby původní písničky v jidiš. Toto vystoupení delší dobu připravovaly a nápěvy samy vybraly.


Výstup s pomocí moderní technologie

Další etapou práce žáků 9. A v předmětu informatika bylo vytvoření multimediálního programu, který zpracovává získaná historická data. Na internetu jsme získali mnoho dalších informací o judaismu, jeho symbolech a koloritu židovského života. Žáci zhotovili nejdříve individuální přípravnou prezentaci v PowerPointu. Dále navázala dvouměsíční výuka práce s programem Macromedia Flash a základů programování (Action Script). Kolektiv osmi žáků z deváté třídy se následně přihlásil do soutěže Siemens 2003 „Mládí @ vědění“, prošel on-line kurzem tvorby prezentace a konečně sestavil rozsáhlý multimediální program ve Flash MX. Podařilo se jim využít všech vynikajících možností tohoto softwaru.

Žáci vytvořili animace zobrazující život jedné židovské rodiny do roku 1938, kde použili Motion Tween (proložení pohybu mezi prvním a posledním snímkem) a komplexní ovládání postaviček i jejich částí vrstvami (Layer). Data jsou zpracována v otvírající se knize s množstvím vlastních digitálních fotografií a jsou opatřena dětmi namluveným slovem. 

Součástí programu jsou dotykové mapy zachycující osídlení a historické památky Horšovského Týna, rolující pergamen se jmény a pohnutými osudy židovské národnosti v našem městě v době holocaustu. 

Pohyb po jednotlivých animovaných stránkách je řízen tlačítky programovanými jazykem Actions Script (podobným JavaScriptu). Celý program je publikován do spustitelného souboru s vloženým FlashPlayer 6. Výsledkem této práce je CD-ROM, který byl odeslán do soutěže Siemens. Jedna jeho kopie bude předána Židovskému muzeu v Praze a další středním školám okresu, kde bude snad využíván při výuce.


Týmová spolupráce přináší ovoce

Závěrem lze konstatovat, že úspěchem završená spolupráce řady učitelů a žáků přispěla k motivaci dětí a vytvoření řady nových vědomostí, dovedností a i návyků ke kolektivní práci. Žáci sbírali historická data, seznámili se s kulturou židovských rodin, jejich uměním, vytvářeli grafická díla, fotografovali, namlouvali zvukový doprovod i zpívali. Přitom vše nenásilnou a z jejich strany velmi aktivní činností ve prospěch společného díla.


A jaké máte zkušenosti s projektovou výukou vy?



Pavel Straka

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.