Štefan Klíma: Pustit všechny žáky do škol? Nebo ne? Jsou daleko lepší řešení pane ministře Plago a pane ministře Blatný

neděle 15. listopadu 2020 ·

Ano, PES má logiku. Co však podle mě logiku nemá, to je současný stav ve školství. Když už se vše v září po... (nepovedlo), nezbylo státu nežli školy zavřít. Samozřejmě, to není pro rozvoj žáků stav ideální. Většina škol a učitelů zmobilizovala své síly a vedou distanční výuky, jak nejlépe umí. Je zřejmé, že žáci prvních a druhých tříd do škol chodit potřebují. Jejich cestování není tak náročné, jsou menšího vzrůstu, a tudíž by nemuseli své učitele tolik ohrožovat (kapénky padají dolů). Souhlasím s jejich návratem do škol, ale ve smysluplném systému. 


Štefan Klíma (facebook.com)
Pro zbytek žáků se mi však jeví jejich návrat na počátku prosince jako ukvapený a příliš rizikový. Stále nemáme žádná data! Sotva se distanční výuka zaběhla a povětšinou funguje, zase budeme přecházet na nový model. Ano, pro září jsem navrhoval výuky ve skupinách (sudá x lichá, či rotační systém). Jenže tehdy měla smysl. Pro prosinec mi však nepřijde rozumná. Přinese školám další komplikace, budou muset rychle vymyslet nový systém. Než se zaběhne, budou tu Vánoce. Navíc všichni víme, jak je to v prosinci s výukou. K tomu všemu bude výuka probíhat s řadou omezení a s rouškami nasazenými po celý den. Ufff 

I proto by se mi líbil nový systém pro prosinec. Ponechal bych pravomoc ředitelům, aby sami rozhodli, jakým způsobem bude u nich výuka probíhat. Samozřejmě za předpokladu, že budou dodržena státem daná epidemiologická pravidla. Ředitel by mohl zvážit na základě důležitých kritérií, jestli v jeho škole, či v některých ročnících a oborech, bude probíhat výuka s fyzickou přítomností, rotační, kombinovaná či distanční. Osobně bych mezi důležitá kritéria zařadil aktuální stav ve škole, nemocnost, rizikovost zaměstnanců, dojíždění a také to, jakou kvalitu a funkčnost má distanční výuka v jejich škole či v jednotlivých ročnících. 

Ředitelé škol jsou ti, kdo nesou tíhu rozhodování a zodpovědnosti za kvalitu výuky a bezpečnost učitelů i žáků na svých bedrech. To oni jsou střední management, který ví, který zná a který může státu v této situaci velmi pomoci. Mějme důvěru v jejich rozhodnutí, v rozhodnutí lidí, kteří jsou v terénu, denně se výukou zabývají a neustále řeší nové a nové problémy, které tento nový, nepoznaný způsob výuky přináší. Jejich dosavadní práce, rozhodování a zodpovědnost tím bude mít svůj smysl. 

Ředitelé škol, stejně jako ředitelé nemocnic, ví, co je pro jejich žáky a pro zaměstnance to nejlepší.

V naší škole bych obnovil fyzickou přítomnost na odborném výcviku. Zbytek bychom i s ohledem na různé zákazy a na komplikované dojíždění ponechali na distanční výuce. 

Závěrem aktuální stav ankety mezi žáky naší školy. 80 % žáků je pro zachování distanční výuky v prosinci a pro návrat do škol v lednu. Naprosto s mými žáky souzním. A to píši i s tím vědomím, že dosud nikdo nedokázal zjistit, jak efektivní je distanční výuka. 



Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

3 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
15. listopadu 2020 v 9:30  

nikdo nedokázal zjistit, jak efektivní je distanční výuka

A on někdo zjistil, jak efektivní je prezenční výuka? Takto formulováno to vypadá, jako kdyby problém byl na distanční straně, ale IMO není.

To, co mě skutečně (trochu) zajímá, je porovnání efektivnosti distanční a prezenční. A odhaduji, že "výsledek" zní "je to individuální podle učitelů a podle předmětů".

Jinými slovy obecně se o tom nic neví a ani vědět nemůže. Zajímavé by mohlo být třeba meziroční porovnání maturitních výsledků, ale nejbližších pár let tenhle údaj je a bude k ničemu, protože MŠMT usilovně každou chvíli mění kriteria.

rváčkazvesela řekl(a)...
15. listopadu 2020 v 20:09  

P.Silvie - bravo!


...Mějme důvěru v jejich rozhodnutí... celá naše společnost (procesy v ní) je založena na neschopnosti a nemožnosti míti důvěru v rozhodování kohokoliv...vše musíme mít pod vyhláškou nebo zákonem a pěkně kontrolováno...a vy po panu ministrovi chcete, aby měl důvěru v rozhodování ředitelů?!

Petr Portwyn řekl(a)...
16. listopadu 2020 v 8:07  

A odhaduji, že "výsledek" zní "je to individuální podle učitelů a podle předmětů".

Paní Silvie
LEPŠÍ nebude distanční výuka oproti prezenční prakticky u žádného učitele, tipoval bych. I u těch lepších bude distanční o něco méně efektivní, protože prostě odebrala některé možnosti a žádné nepřidala.
U průměrných bude rozdíl dolů v průměru zřetelnější (pomaleji se adaptují). Pravda, u mizerných učitelů (to jsme podle jistého experta přece všichni :o) ) je to jedno.
Jinak chápu, že ve Vaší velmi specifické situaci, přestože nejspíš učíte dobře, bude rozdíl malý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.