Příští týden by už konečně mohlo být zřejmé, kdy se minimálně prvňáčci a druháci vrátí do školních lavic. Do konce listopadu by měla být známa podoba přijímacích zkoušek na střední školy a také maturit. V rozhovoru pro MF DNES to uvedl ministr školství Robert Plaga (za ANO). Mluvil také o možných dopadech vzdálené výuky na žáky a studenty.
|
Robert Plaga (msmt.cz)
|
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Základní školy se měly otevřít podle původních slibů 2. listopadu. Nestalo se. Existuje už dnes odhad, kdy by se žáci a studenti mohli začít vracet do lavic?
Samozřejmě je chtěné, aby to bylo co nejdříve. Priority už jsme oznámili, ale na rozdíl od různých expertů nebo vládních kolegů já nebudu fušovat ministrovi zdravotnictví do jeho řemesla. Vyčkám na data a shodu expertní skupiny při ministerstvu zdravotnictví, která se zabývá modelováním vývoje epidemie. A pak se k tomu vyjádřím.
Mohly by se kvůli doučování zrušit prázdniny?
Mezi žáky a studenty se rozevírají nůžky a toto je selektivní nástroj, který by měl pomoci především těm, kteří to potřebují. Prodloužení školního roku nebo dokonce zrušení celých letních prázdnin je plošný nástroj, se kterým zatím nepracujeme i proto, že data školní inspekce z jara říkají, že řada rodin situaci zvládá. Děti se posouvají. Ale je tady skupina, která už v tuto chvíli významně zaostává, protože není prezenční výuka. A na tuto skupinu bychom se chtěli soustředit.
Kdy se studenti dozvědí, jak budou vypadat přijímací zkoušky?
Vnímám to, že je potřeba dát informaci včas. Proto v návaznosti na rozhodnutí ministerstva zdravotnictví, respektive na scénáře a upřesnění, jak by se mohla epidemie vyvíjet, nebudu na nic čekat a společně s kolegy oznámíme případné úpravy týkající se jednotné přijímací zkoušky, závěrečných zkoušek a maturitních zkoušek. Mám-li to ohraničit časově, tak předpokládám, že do konce listopadu bude jasno.
Celý rozhovor naleznete
zde
14 komentářů:
Spíše by mělo MŠMT nyní udělat vše pro to, aby se tito žáci plně zapojili do současné distanční výuky, než vymýšlet následné doučování nebo výuku v době prázdnin.
Distanční výuka se netýká jen žáků, ale i pedagogů, pro které je náročnější, než výuka prezenční. Zamýšlená opatření nechť vezmou na vědomí i tento fakt .......... učitelé pracují a jestli to nejsou někteří žáci ( potažm jejich rodiče) schopni nebo ochotni využít, není to problém učitelů. Ti budou mít v létě nárok na velmi zaslouženou dovolenou. Pokud vím, zatím měli pouze dva dny bez výuky navíc ( před podzimními prázdninami ).
Výuka v době prázdnin? Super a učitelé budou čerpat dovolenou kdy? My neležíme na gauči, my stále pracujeme,a to i s dětmi, které potřebují větší péči - asistenti fungují i nad rámec svých povinností, komunikují s učiteli, co je potřeba....Jen se ptám, kdy už zvítězí zdravý rozum a né sliby, které jsou opět mimo realitu.
Úředník nechápe proč má učitel tolik dovolené. Nic překvapivého. Jak vidět na MŠMT to nikdo neví, samí úředníci, žádný učitel v dohledu.
Až začnou podobnou zhovadilost navrhovat doktorům - omezovat dovolené, tak to začne tanec.
Mám ve třídě dva žáky, kteří matematiku nezvládají. S technickým vybavením nemají problém, ale na jaře je rodiče nechali se povalovat a neplnit úkoly, v září se nechytili, ani ne tak kvůli tomu, že bychom na učivo z jara navazovali, ale kvůli tomu, že naprosto vypadli z jakéhokoliv pracovního tempa, a v polovině října pokračovali v nastoupeném trendu z jara a mají už několik pětek za neodevzdané úkoly. Myslí si snad někdo, že budu ochotná jim o prázdninách dělat doučovacího tajtrlíka? No to ani za zlaté prase.
Ono při této úvaze když bude venku 38 °C a pod střechou v nejvyšším patře v učebnách 33 °C to bude Havaj...KLIMATIZACI BUDE MÍT JENOM TEN NEJVYŠŠÍ...
:-)
Stát zaplatí doučování? Jako že stát (MŠMT ?) najme od škol učebny, samozřejmě za smluvní cenu, najme za smluvní cenu učitele, a celé to bude organizovat? Tomu nevěřím!
Spíš odhaduji, že stát donutí vybrané smolné školy, aby o prázdninách poskytly učebny (uklízečky a školník zadara!) a pak zavede učitelům prázdninovou pracovní povinnost. Vždyť přece čas učitelů je zadarmo!
Všechno by to bylo ve prospěch dětí!
Prazdninova pracovni povinnost? No je reseni. V cervnu podat vypoved, vybrat osm tydnu dovolene. Myslim, ze na konci srpna nebudou stat fronty na uvolnena mista (treba v Praze je to myslenka usmevna). Takze v zari znovu do prace. Vdecny zrizovatel (karlovarsky kraj) prihodi i nejaky bonus.
"Pionýrské tábory", zadarmo? To aby tam mnoho občanů ČR neposlalo své děti na "dovolenou". Hodně zábavy a pokud možno žádná výuka.
Stát to zaplatí (pokud to má vůbec smysl) jedině tak, že to prvně ve školství někde sebere, protože na to jinak nemůže mít.
Pokud to stát "zaplatí", a zejména pokud to provede naznačeným způsobem, tak to smysl mít nebude.
Smysl by to mělo, kdyby stát natvrdo prohlásil, že nikomu nic nepromine, že veškeré zkoušky budou přísné, a kdo chce projít, ať si zorganizuje doučování. A nabídnout pár kanálů, kudy se k tomu doučování (ZA SVOJE!!!) dostat.
Což by na jedné straně sice zvýšilo vzdělanost, ale současně by to také zvýšilo nerovnost. Někomu záleží na vzdělání, někomu záleží na rovnosti.
Odsud to vypadá, že koronavirová kalamita povede k růstu nerovnosti ve vzdělání, tak či tak. A že rovnost by se dala zajistit pouze všeobecnou nevzdělaností. O což já nestojím.
"A že rovnost by se dala zajistit pouze všeobecnou nevzdělaností."
A tam české školství už řadu let usilovně míří.
Řešit nerovnosti ve vzdělání by se opravdu muselo řešit. Zatím jsou to jen plané řeči. A tato strategie není nic jiného.
V každé fabrice musí řešit vztah výrobních kapacit a zákazníka. Jen Školství neřeší ani jedno.
Zákazník - rodič a žák nechce vzdělání, nevnímá to jako prioritu. Škola nemá kapacity na to, aby vzdělání poskytovala nad rámec svých možností. Stát chce vzdělání vnutit všem tak, že bude všechny úkolovat úplně stejně. A to rodiče, kteří na to kašlou stejně, jako rodiče, kteří nemohou, i kdyby chtěli. Navíc přikáže školám plnit nesmyslný úkol bez potřebných kapacit. Nejsou lidi.
Lidi něco stojí a výhodnější je opravit budovu a získat procenta od stavební firmy, než to vrazit do lidí,které neumíte řídít ani kontrolovat. Navíc opravená budova je vidět a politicky nese benefity hned. Kvalitní škola se projeví až za pár let a to si toho ještě někdo musí všimnout.
Takže máme spoustu krásných budov, ale málo učitelů. Platí to nejem o školách, ale i o nemocnicích.
Navrhoval bych, aby školské neziskovky a reformátoři a rádcové zorganizovali ta letní doučování a ukázali na nemotivovaných dětech a jejich rodičích, jak se má pracovat s dětmi a jak se mají jejich knížecí rady realizovat v praxi.
Poslední větu podepisuji.
Okomentovat