„Mně by se líbilo, kdyby se mohly co nejdřív vrátit 1. a 2. ročníky najednou. Ty první třídy jsou ale ještě větší priorita, velká část dětí ještě neumí číst a psát. Jednodušší organizačně a i ve všech dalších ohledech by bylo, kdyby třídy nastoupily najednou bez střídání. To bude záležet na hygienicích. Ale pokud se výuka omezí střídáním, tak se holt budou střídat. Všechno je lepší, než co je teď,“ říká v rozhovoru pro deník Právo šéf Asociace ředitelů ZŠ Michal Černý.
|
Michal Černý (repro ČT) |
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Ministr zdravotnictví Jan Blatný ve středu řekl, že návrat alespoň žáků prvního stupně nelze čekat nejméně v následujících sedmi až deseti dnech. Pokud se bude situace vyvíjet dobře, kdy by bylo vhodné školy otevřít?
Jestliže během deseti dnů to nepůjde a v úterý 17. listopadu je státní svátek, tak bych to viděl na 18. listopadu, popřípadě pak začátkem dalšího týdne 23. listopadu.
Myslíte si, že alespoň ty nejmenší už by pak mohly ve škole zůstat do konce školního roku, i když se epidemická situace zase vyhrotí? Jinde v Evropě prezenční výuku nikde nepřerušili…
V době, kdy Česko bylo v nejhorší situaci, jsem to bral tak, že dává smysl školy zavřít. Ale vidíme, že podobně jsou na tom i jinde v Evropě a školy úplně zavřené nejsou. Takže proč se z toho nepoučit? Měli bychom se ptát, jestli jsou školy tak významným místem pro přenos viru.
V zahraničí to taky není ideální, v Německu sedí s otevřenými okny v bundách nebo v některých zemích jsou celý den v rouškách. A vezměte si, jaké boje se u nás odehrávaly kolem roušek ve třídách. Možná to bylo tak – když nechcete roušky, tak zavřeme školy… Ale dnes už jsme chytřejší a věřím, že hodně lidí změnilo názor podle vývoje.
Celý rozhovor naleznete v deníku Právo
4 komentářů:
Pan ředitel moc dobře ví, že situace v ČR je tak epidemiologicky špatná, že jsme se stali "premianty" v opačném slova smyslu. Je tedy třeba počkat a nespěchat s uvolňováním jako na jaře. Otevřít všechno a hned by asi opravdu dobře nedopadlo. Při plošném testování se počítá s tím, že nakažených bude v populaci nejméně 50 -70 000 a lidí do karantény půjde nad 140 000. Možná jiné cesty nebude. Teprve po takové "probírce" bych to viděl na postupné otevírání škol. Poslat dnes všechny děti do škol při počtech 10 000 a více nakažených denně by byl risk. A ostatně na učitele zase nikdo moc nehledí. Těch 45+ je na školách většina. A hrdinů, jak se říká, jsou plné hřbitovy.
"podle informací hlavní hygieničky Jarmily Rážové prezentovaných na čtvrtečním jednání museli od 1. října řešit hygienici nejvíce klastrů právě ve školách, a to 332, pro srovnání v zařízení sociálních služeb 252, ve zdravotnických zařízeních 130 a ve firmách 62. Počet nakažených v rámci těchto událostí ve školách byl pak třikrát vyšší než ve firmách, konkrétně 1538" (SeznamZprávy.cz)
Ono je třeba smířit se s realitou. Hlavní problém je epidemie a mrtví. Otvírání škol je podružné. Pokud by se zvládlo online vzdělávání a domácí vzdělávání, tak to nemusí být taková hrůza. Jenže zatím se jen planě plká o otvírání a zavírání a výuka se neřeší. Pár aktivistů obecně blábolí, zástupci firem propagují své produkty a nic opravdu konkrétního na ploše není. Uředníci neví, která bije, učitelé nemají čas to úředníkům vysvětlovat a řeší své problémy a hledají cesty, každý sám metodou pokus omyl, ředitelé v médiích se předvádí a ukojují své politické ambice a taky často nemají představu. Odvykládají si své 2 hodiny online a víc o tom nepřemýšlí. Řeší spíš organizační problémy než přímo výuku.
Není nikdo, kdo by to zorganizoval. Ten kdo může je v pozici a má na to kompetence a čas se bojí, že se zesměšní tváří tvář učitelům a ti co by to ukočírovali zas nejsou v těch pozicích, učí a nemají čas.
Projevuje se nefunkčnost a impotence systému.
Je opravdu geniální, když se deník Právo ptá šéfa Asociace ředitelů ZŠ, kdy se mají otevřít školy. Jiný deník se třeba zeptá astrologa.
Okomentovat