„Výuka na dálku má svá pro i proti. Mezi nejčastěji zmiňované plusy patří zdokonalení učitelů i žáků v IT dovednostech, možnost individuálního rozvržení času na učení nebo rozvoj schopnosti samostudia a samořízení. Naopak nevýhodou mohou být rozdílné podmínky ke studiu, nedostatek sociálního kontaktu nebo slabá motivace a disciplína některých žáků,“ píše Radka Hrdinová pro Lidové noviny.
|
Radka Hrdinová (eduin.cz)
|
Hrdinová také píše:
„Když jsme o výhodách školy na dálku mluvili s učiteli, často zaznívalo, že je překvapili žáci, kteří se ve třídě méně projevují. Jakmile z nich spadl stres a mohli pracovat svým tempem, bylo to najednou jinak. Hodně kolegů v této souvislosti také zmiňovalo, že žáci měli možnost vyzkoušet si vlastní time management. To je důležitá schopnost, nejspíš důležitější než například znalost systematiky nerostů, takže se dá mluvit o určitých pozitivech distanční výuky,“ vzpomíná na vyučování v jarních měsících Daniel Pražák, učitel na pražské Základní škole Strossmayerovo náměstí.
Jinak ale na době, kdy se muselo učit na dálku na sto procent, jednoznačně pozitivní momenty nevidí. Technologiím ve vzdělávání sice fandí od vysoké školy a po uzavření škol učil online nejen své žáky, ale také pomáhal s přechodem k výuce na dálku svým kolegům, ovšem ani sám za sebe neměl pocit, že by se mu dařilo učit podle svých představ. Podle svých slov byl na konci roku z vyučování bez přímého kontaktu se žáky už značně unavený. „Krize spíš než že by přinesla nějaká jednoznačná pozitiva, nasvítila z jiného úhlu dlouhodobé výzvy, o kterých jsme už věděli, že bychom na ně měli reagovat. Třeba otázku známkování nebo individualizace výuky,“ dodává Pražák.
Má tedy smysl uvažovat o škole, kde by se částečně učilo na dálku? „Přemýšlet má smysl vždycky, je otázka, jestli je to rozumné realizovat. Na základní škole, zejména na prvním stupni, to mimo situaci vynucenou okolnostmi za šťastné nepovažuji. Předávat znalosti a rozvíjet klíčové kompetence při online vzdělávání lze efektivně a efektně, ale socializační roli školy naplnit nemůže,“ myslí si učitel Daniel Pražák.
0 komentářů:
Okomentovat