Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, rádi bychom se jakožto vyučující anglického jazyka na Střední škole průmyslové a umělecké v Opavě vyjádřili k návrhu vyhlášky, jíž se mění vyhláška č. 177/2009 a která mimo jiné upravuje podobu ústní maturitní zkoušky z cizího jazyka. Pomineme-li způsob, jakým Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v uplynulém roce (ne)komunikovalo s učitelskou a další odbornou veřejností o připravovaných změnách ve státní maturitě, vidíme několik konkrétních problémů, které navrhovaná vyhláška přinese nebo může přinést.
Otevřený dopis ke změnám maturity z cizího jazyka
pondělí 28. září 2020
·
V názorech na státní maturitu se obecně můžeme rozcházet, dovolujeme si však tvrdit, že podoba maturitní zkoušky z cizího jazyka, jež vycházela z mezinárodně prověřeného modelu cambridgeských zkoušek, dávala velmi dobrý smysl. Prověřovala nabyté znalosti a dovednosti v širokém spektru úloh a témat, stanovovala určitý minimální standard, zavedla jednotný způsob hodnocení a umožňovala rámcové srovnání výsledků mezi školami. Nová podoba maturity, jež mj. ústní zkoušku z cizího jazyka svěřuje do kompetence škol, nic z tohoto nezaručuje. I samotná motivace navržených změn je nám nejasná: byla zkouška ve své podobě nějakým způsobem nefunkční nebo neobjektivní? V každém případě rezignace na společné standardy, potřebu srovnání a objektivnost vyvolává pochybnosti o výpovědní hodnotě nové podoby zkoušky. Klademe si tedy otázku, jak bude do budoucna zajištěna její kvalita, kdo ji bude kontrolovat a jakým způsobem. Na nic z toho nenacházíme v připravované vyhlášce jasnou a uspokojivou odpověď.
Návrh vyhlášky také přináší zvláštní paradox, kdy ústní zkouška z CJ má sice nově být v kompetenci školy (a tudíž by měla školám poskytovat určitou svobodu v její organizaci a hodnocení), zároveň však zjevně podléhá určitým omezením, která do této kompetence výrazně zasahují. Jako znepokojující vnímáme zejména požadavek, aby jednotlivé zkušební otázky byly monotematické. Tento požadavek považujeme za nevhodný, poněvadž jednak naprosto neodpovídá realitě jazykového projevu, jednak připravuje zkoušku o její zmíněný širokospektrální záběr, jenž zde představoval významný objektivizační faktor. Očekáváme také, že monotematické pojetí se bude v řadě případů míjet s existujícími školními vzdělávacími plány, podle nichž se maturanti až dosud připravovali.
Dovedeme si též velmi dobře představit pracovní zátěž, kterou přinese potřeba vypracovat nové zkušební materiály tak, aby odpovídaly požadovaným kritériím. Není nám jasné, jak se s tímto úkolem vyrovnají učitelé, kterým v tomto ohledu nebylo poskytnuto žádné metodické školení (všechny předchozí materiály zpracovávali zkušení a vyškolení odborníci CERMATu), a na něž je v současné době navíc vyvíjen enormní tlak v podobě nejistot „koronavirové“ doby, systémového chaosu a nedostatku informací na všech stranách.
V neposlední řadě se domníváme, že tak zásadní změny v tak zásadní zkoušce, jako je maturita, nelze realizovat bez otevřené a intenzivní komunikace s učitelskou a další odbornou veřejností. K té podle našeho názoru vůbec nedošlo. Změny pravidel provedené vyloženě „za běhu“ a na poslední chvíli znamenají, že žáci letošních čtvrtých ročníků ani učitelé cizích jazyků ještě ani ve druhé polovině září nevědí, jakou podobu bude mít ústní zkouška na jaře 2021. To je veskrze alarmující situace.
Ze všech výše uvedených důvodů by bylo nejlogičtější a nejspravedlivější vrátit se minimálně pro tento školní rok k vyzkoušenému státnímu modelu ústní maturitní zkoušky z CJ a případnou novou podobu zkoušky vyhlásit až pro žáky budoucích 1. ročníků, tj. nejdříve pro žáky nastupující do 1. ročníku v září 2021. Ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pak očekáváme zlepšení komunikace s veřejností v otázce proměny maturitní zkoušky, která by podle nás i nadále měla představovat zásadní a objektivní výstup vzdělávacího procesu na středoškolské úrovni.
S pozdravem
vyučující anglického jazyka na Střední škole průmyslové a umělecké v Opavě
Mgr. Daniel Jedlička, M.A.,
Mgr. Lucie Kolníková,
Mgr. Bc. Edita Binarová,
Mgr. Bc. Pavla Nedopilková,
Mgr. Tereza Tomaszková,
Mgr. Jana Žídková
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Otázkou je, zda současnost nepoukazuje spíše na zbytečnost maturitní zkoušky jako takové. Jestliže by se vysvědčení vystavilo na základě posledních tří let jako průměr výsledných známek, možná, že by se ukázalo, že vycházejí studenti, kteří si toho na konci více pamatují, jsou zodpovědnější ke svému vzdělání a skutečně v tomto smyslu dospěli, kdybych chtěl slovo maturita pitvat z hlediska významu jistého prokázání zralosti. Školství by ušetřilo na svých pijavicích a mohlo najmout kvalitní pedagogy i inspektory tam, kde si o tom nechává dosud jen zdát...
Pan Unknown
Školství by ušetřilo na svých pijavicích...
Přiznám se, že netuším, jak by zrušení maturit odstranilo z nabídky všelijaké podivné semináře a organizace sice vědoucí o praxi kulové, ale zdatně na školství parazitující skrze různé granty.
Nemohl byste to nějak vysvětlit?
Okomentovat