Vážený pane ministře,
obracíme se na Vás jako pořadatelé a organizátoři žákovských soutěží, profesionální pedagogové, středoškolští studenti a širší odborná veřejnost se zájmem o podporu a rozvoj nadaných žáků v České republice. V úterý 18. srpna dostali ředitelé škol manuál MŠMT, reagující na aktuální epidemiologickou situaci. V dokumentu se mimo jiné píše, že ministerstvo nebude ve školním roce 2020/2021 vyhlašovat soutěže celostátního charakteru. Obracíme se na vás s naléhavou výzvou, abyste toto své rozhodnutí přehodnotili. Uvědomujeme si, že současná situace je náročná a uznáváme nutnost zvýšené opatrnosti.
Poskytnutí této podpory těm nejnadanějším jim umožňuje plně se soustředit na studium a urychlit jejich zapojení do výzkumných projektů, odborných stáží či jiných aktivit. To pomáhá zvýšit celospolečenské uplatnění i konkurenceschopnost naší mladé elity v globálním měřítku.
Celostátní kola soutěží též v některých případech slouží k výběru studentů, kteří se následně účastní mezinárodních soutěží. Naši studenti v konkurenci z mnoha států pravidelně dosahují významných úspěchů a mnohdy se vyrovnají i světové špičce. Úspěch v mezinárodních soutěžích následně otvírá našim studentům dveře na přední světové univerzity, čímž šíří dobré jméno a prestiž naší země.
Mnohé soutěže, které jsou tímto opatřením dotčeny, ani nevyžadují sociální kontakt. Například soutěže základních uměleckých škol v sólové hře na hudební nástroje jsou individuální záležitostí, kdy jsou soutěžící, kteří se během soutěže ani nemusí potkat, od poroty izolováni velkou vzdáleností mezi pódiem a hledištěm. Během celostátních předmětových olympiád se nehromadí více jak nižší desítky studentů, mezi nimiž lze zachovat rozestupy v průběhu teoretických i praktických částí soutěže.
Z výše uvedených skutečností je zřejmé, že mnohé soutěže ani nepředstavují významnější epidemiologické riziko. Považujeme za neuvážené plošně rušit soutěže nyní, když vývoj epidemiologické situace během školního roku nedokážeme předvídat. Navíc má rušení celostátních kol soutěží pouze diskutabilní dopad na zlepšení celkové epidemiologické situace.
Jsme připraveni průběh jednotlivých soutěží přizpůsobit aktuální epidemiologické situaci. Mezi možnostmi, jak lze soutěže přizpůsobit, může být minimalizace kontaktu, zajištění odstupu mezi soutěžícími, snížení kapacity soutěží, souběžná organizace národních kol na více místech a v nejhorším případě i jejich konání zcela distančním způsobem.
Pokud by nakonec došlo k naplnění rozhodnutí z manuálu pro provoz škol, a tedy k plošnému zrušení soutěží celostátního charakteru, mělo by to silný a nevratný nežádoucí dopad na výsledky dlouholeté systematické práce a úsilí stovek lidí z řad organizátorů a vzdělávacích institucí a univerzit. Tato práce je vykonávána v rámci neziskového sektoru a akademického prostředí především dobrovolníky z řad studentů a středoškolských a vysokoškolských pedagogů.
Vážený pane ministře, tímto dopisem si Vás dovolujeme vyzvat k opětovnému zvážení situace, podniknutí kroků vedoucích k zachování podpory pro práci s talentovanou mládeží a komunikaci všech rozhodnutí přímo organizátorům soutěží. Věříme, že se podaří nalézt způsob, jakým se budou moci celostátní soutěže konat a jak bude zajištěno jejich financování.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat