Škola se musí změnit. Jak? Na tom se odborníci v Česku neshodnou

pondělí 11. března 2019 ·

„Těžko říct, co bude za pět či deset let, chybí jistota v měnícím se světě. Z toho se pak rodí nedůvěra rodičů ke školám, škol ke zřizovatelům, učitelů k ředitelům. Proto musíme definovat, co od vzdělávacího systému očekáváme, a snažit se, aby se s tím ztotožnilo co nejvíc aktérů,“ uvedl ministr školství Robert Plaga (ANO) na reprezentativní konferenci ke Strategii vzdělávací politiky 2030. K tématu se vrací Deník.cz.


Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz)
Tím, jak má vypadat výuka v nadcházejícím desetiletí, se bude zabývat expertní skupina, kde jsou vedle pedagogických odborníků i zástupci zaměstnavatelů. Jejich ambicí je naslouchat co největšímu počtu lidí z praxe, aby neplatila slova Miloše Rathouského ze Svazu průmyslu a dopravy ČR: „Strategie jsou sepsány, uloženy a zapomenuty.“

Vedoucí expertní skupiny Arnošt Veselý pro Deník.cz mimo jiné říká:

„Terén není jednotný, najdete v něm mnoho názorů, a proto je nezbytné s ním intenzivně komunikovat. Proto chceme na budoucí kulaté stoly zvát i oponenty a hledat společnou řeč. Budeme se nažit získat podněty od učitelů, ředitelů i různých iniciativ ohledně toho, co je důležité, na co se zaměřit...“

„Nemyslím, že jde o nějaký progresivní a konzervativní pohled, to je podle mě falešné dělení. V první řadě je třeba učit dobře a novátorské metody nemusejí vždy znamenat, že přinášejí kýžený výsledek...“

„Jedna z věcí, které si naše skupina chce ujasnit, je, jaké žáky máme ve třídách. Stále nereflektujeme, že došlo k obrovské proměně generace Y, teď už se mluví o generaci Z. To jsou skutečně jiní mladí lidé, mají jiná očekávání. Nejde jen o to, že bravurně zvládají sociální sítě a pracují s daty, ale především jsou jiní a my přesně nevíme v čem. Měli bychom se tedy odpíchnout od toho, jaká současná školní generace je a jaká bude. Hlavně pro ni budeme Strategii 2030 vytvářet.“


Celý text naleznete zde

5 komentářů:

laimes řekl(a)...
11. března 2019 v 9:12  

do 2050 zcela jistě budeme zemí montoven takže : 1/montovny 2/doprava 3/služby a s perspekzivou kanálu 4/stavebnictví
takže potřebujeme jednoduché školství:
1/šestiletou zš s povinnou šestiletou školní docházkou
2/jednotnou šestiletou sš,kde po dvou letech budou žáci vždy dosahovat určité kvalifikace
3/fundamentem nového školství je rozdělení na školy státní a soukromé,přímé řízení státních škol: mšmt-škol úřad-škola,jasné standardy státní školy , podpora (nefinanční) soukromých škol

Jiri Janecek řekl(a)...
11. března 2019 v 9:23  

"Stále nereflektujeme, že došlo k obrovské proměně generace Y, teď už se mluví o generaci Z."


Pozitivni je, ze uz dosla pismena…

mirek vaněk řekl(a)...
11. března 2019 v 12:40  

"Jedna z věcí, které si naše skupina chce ujasnit, je, jaké žáky máme ve třídách"

Jen aby než si to skupina ujasní tady nebylo 10 dalších generací žáků.
Je třeba si uvědomit, že žáci jsou takoví, jak si je škola a rodina i společnost vychovala.
Tedy je třeba si ujasnit, jaké žáky chceme a co pro to můžeme ve školství udělat. Ne naopak. Nedělat nic a pak se divit, jaká generace vyrostla.
To co je ve třídách je krátkodobý horizont. Měl by se řešit dlouhodobý záměr.

PP řekl(a)...
11. března 2019 v 12:49  

Ono je to svým způsobem jednoduché
- neposlouchat žvatlaly (každý od ředitele výše)
- stanovit maximum týdenního úvazku pro netřídního 23 hodin, třídní 15 hodin
- a možná, možná nechat rodiče platit slušné všimné za reparáty a opakované ročníky

Myslím ale, že je pozdě. Aušusy našeho školství už obsadily úřady a neziskovky a chrlí se stále ve velkém...

Pavel Doležel řekl(a)...
11. března 2019 v 14:20  

Pane Vaňku, ale vykládejte tohle intelektuálním velikánům tajného typusu. Oni, tihleti velikáni, žijí v představě, že děti se zázračně zrovna v této generaci úplně změnily a všichni ostatní mají povinnost se jim přizpůsobit, včetně školy. Tam je něco zkrátka pomotané úplně v "centru dění".

Že děti jsou takové, jaké jsme si je vychovali a dělají to, co jim dovolíme a že budou právě tak líné, jak je necháme být líné, to už do velikánů nenacpete. Oni žijí ve světě, kde magie a pán bůh určují jaké děti jsou a my máme jen povinnost se tomu přizpůsobit - přidat barvičky, učinit ty soustavy rovnic interaktivní, aby se to hýbalo, ideálně ještě vydávalo zvuky a reagovalo na dotyk. Vzhůru ke všeobecné demenci. Výhodu to má jedinou a ještě pouze pro někoho - intelektuální velikáni už tak od druhé generace budou neidentifikovatelní. Všichni si budeme tak ňák rovni ve své hlouposti a omezenosti.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.