Ondřej Neumajer: Třída budoucnosti jako koncept práce s prostorem ve třídě

pondělí 4. března 2019 ·

Mozek mladého člověka je extrémně flexibilní a dovede ke svému učení využívat většinu situací, které dítě zažije. Pokud ale dosahování výukových cílů podpoříme kromě vhodných metod i adekvátně uspořádaným prostorem, a navíc v něm budeme účelně využívat digitální technologie, může být výuka ve školách mnohem efektivnější, nežli tomu v dnes převládajícím uspořádání škol a tříd bývá.


Ondřej Neumajer (neumajer.cz)
Třída budoucnosti

Třída budoucnosti, jak je do češtiny původní Future Classroom Lab (FCL) překládán, je svým způsobem jakýsi vzdělávací showroom nabízený zájemcům k vidění v Bruselu. Vhodnější by ale bylo použití pojmu laboratoř, protože to tento prostor vystihuje nejlépe. Prostor je rozdělený do šesti učebních zón. Proč jich je právě šest, zdůvodňuje European Schoolnet argumentem, že k tomuto počtu došlo toto sdružení 34 ministerstev školství po 21 letech práce a na základě výsledků realizace vzdělávacích projektů posledních pěti let. Nejedná se tedy o nějaké dogma, spíše o vhodný kompromis vycházející z praxe evropských učitelů, kteří byli do projektů zapojeni.

Třída budoucnosti je postavena na pomezí tří atributů aktivního učení: pedagogice, uspořádání prostoru a digitálních technologiích. Všechny tři zásadně ovlivňují, jak moderní učení ve škole probíhá, navíc se vzájemně ovlivňují.

Každá učební zóna se zaměřuje na odlišný aspekt výuky a učení. Při jejím návrhu bylo cílem zdůraznit (v mnoha školách stále netradiční) možnosti uspořádání fyzického prostoru, proměňující se roli učitele i žáka a poukázat na odlišné styly učení. Souhrnně umožňují učební zóny jednoduše vizualizovat (viz obrázek), jak odlišné mohou být inovativní pedagogické přístupy integrující využívání digitálních technologií v učebně nebo v celé škole.

Učební zóny FCL

Objevování (investigate) – skupinové nebo individuální aktivity badatelsky orientované výuky podporované technologiemi jako jsou dataloggery pro sběr a ukládání naměřených údajů, roboty, digitální mikroskopy, online laboratoř, 3D modely atp.

Vytváření (create) – žáci tvoří různorodý obsah dle zadání, mohou k tomu využívat digitální kamery a fotoaparáty, stativ, vhodné osvětlení, klíčovací pozadí, 3D tiskárny, software na editaci videa či tvorbu podcastů, animací, streamování atp.

Sdílení (present) – tato učební zóna vybavená vhodně rozestavěným nábytkem podporuje interaktivitu prezentací, aktivní naslouchání posluchačů a poskytování zpětné vazby. Napomáhá k tomu interaktivní velkoplošná obrazovka, online nástroje pro publikování na internetu a zjišťování zpětné vazby, a nástroje podporující prezentaci, jako jsou například různé hlasovací systémy, prezentery atp. Cílem je posílit obě složky moderních prezentací: digitální online podobu prezentace i živé vystoupení před přítomným publikem.

Interakce (interact) – tento prostor oddělitelný od zbytku prostoru posuvným paravanem může nabývat podoby tradičního frontálního uspořádání stolů běžné školní třídy, jednoduše je možné ale stoly přeskupit i do jiné formace. Z technologií se zde zpravidla využívají interaktivní tabule či displeje, hlasovací systémy, mobilní počítače, software pro řízení výuky (classroom management), otevřené vzdělávací zdroje atp.

Spolupráce (exchange) – zóna založená na spolupráci a výměně zkušeností, ve které žáci zjišťují, jaké přínosy a nástrahy spolupráce přináší, či jak lze společně dospět ke konsensuálním návrhům. Z digitálních nástrojů se zde využívají například interaktivní tabule či displeje, aplikace pro myšlenkové mapy či softwarové nástroje pro podporu brainstormingu, z nábytku pak židle na kolečkách, mnohdy s integrovaným stolkem pro umístění telefonu, tabletu či notebooku.

Seberozvoj (develop) – zóna podporuje samostatnou nerušenou práci žáků tím, že jim nabízí používání sluchátek a notebooků, neformální prostředí (sedací vaky), prostor pro relaxaci, který má evokovat domácí pohodu a bezpečí. Žáci by se zde měli také učit hodnotit svoji vlastní práci...

Koncept rozdělení tříd na učební zóny mi připomněl v Česku poměrně známý vzdělávací program pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol Step by Step, který se k nám z USA dostal v devadesátých letech pod názvem Začít spolu díky Nadaci Open Society Fund. Kromě individualizace a integrovaného učení hrou a činnostmi jsou v něm využívána tzv. centra aktivit, která se nacházejí v různých částech třídy. Žák si sám vybírá, ve kterém centru bude daný den pracovat, učitel pak dohlíží na to, aby v průběhu týdne vystřídal všechna centra. Vzhledem k době svého vzniku je logické, že se jedná o centra spíše tradičního střihu: čtení, psaní, matematiky, věd a objevů či atelier. Digitální technologie v původním konceptu přímo využívány nebyly. K mému překvapení ale tento program není v materiálech o vzniku FCL nikde zmíněn a ani současní pracovníci FCL v Bruselu o jeho existenci nevěděli.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.