Jaroslav Mašek: 10 rad žákům nejen pro online výuku

středa 10. června 2020 ·

V minulých měsících jsem se, coby třídní učitel, několikrát obracel ke svým žákům a chtěl jsem, aby přemýšleli také nad svým vlastním rozvojem a hledali pro sebe příležitosti, které je posunou dál. Při té příležitosti mě napadlo vytvořit pro ně 10 rad, které se nyní vztahují k online výuce, ale ve skutečnosti mají obecný a mnohem větší přesah.



1. Buďte aktivní a proaktivní při zavádění a používání technologií ve vaší škole. Nabídněte učitelům svou pomoc s nastavením online prostředí, videokonference, sdílením obsahu, či jinými technickými stránkami online výuky. A myslete na to, že vámi navržené řešení musí být v souladu s nastavením školního vzdělávacího prostředí.

2. Dodržujte zásady a pravidla chování v rámci online vzdělávání. Podobně jako ve škole i v online vzdělávání platí konkrétní pravidla, která, ať už si je vytvoří učitel sám nebo s vámi, musí být všemi odsouhlasena a dodržována. A pokud je z nějakého důvodu nemůžete dodržet, spojte se se svým učitelem a snažte se to společně vyřešit.

3. Převezměte odpovědnost za své jednání v online výuce. Jestliže se účastníte online setkání pomocí videokonference v rámci vaší výuky či školních aktivit, buďte v nich aktivní. Pokud máte slovo, zapněte si také video, aby s vámi mohl mít učitel, ostatní spolužáci, případně další účastníci setkání lepší, ideálně oční kontakt. Buďte též aktivní v online učebnách a zapojte se do diskuze a tamních aktivit. Pomáhejte spolužákům s orientací ve školním vzdělávacím prostředí vaší online výuky. A také v online výuce zachovávejte pravidla netikety.

4. Buďte zodpovědní za své vzdělávání také v online výuce. I v online výuce je potřeba plnit zadané úkoly. Ne kvůli známkám, ty nejsou rozhodující. Mnohem důležitější je, co jste se dokázali naučit, v čem a jak jste se dokázali během online výuky zlepšit, zda jsou vaše výstupy tím nejlepším, co ve vás v daný okamžik bylo. Abyste si poté mohli říct, že máte čisté svědomí, že jste pro své vzdělávání (nejen v online výuce) udělali maximum.

5. Umějte posoudit, co je pro vás důležité a co ne. Naučte se naplánovat si svůj pracovní den a týden. Rozlišujte činnosti z hlediska důležitosti a naléhavosti. Určete si vlastní priority. [1] Při plánování využijte například nástroj rozkladu a rozdělte svůj den či týden na části. Přitom vám může pomoci technika myšlenkového mapování. K plánování můžete též použít svůj online kalendář nebo aplikace GTD….

V minulých měsících se mí žáci, kromě svých předmětů, učili pracovat z domova (učili se, jaké to je být na home office), soustředit se při práci z domova, organizovat si čas, rozvrhnout si svůj pracovní den, být poctiví při plnění zadaných úkolů, a také zodpovědní za své chování v online výuce. Všechny tyto dovednosti jsou zásadní pro jejich další život. Pokud se nenaučili nic jiného, tohle úplně stačí. Já pro tuto chvíli nic víc nepotřebuji.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.