Česko připravuje své děti na minulost, nejvíc trpí učiliště. Možná už překročilo hranici nenávratnosti, tvrdí studie

čtvrtek 22. listopadu 2018 ·

Na stav zdejšího školství a jeho nepřipravenost na budoucnost upozorňuje nová studie nezávislé platformy Aspen Institute CE. Český vzdělávací systém podle ní kopíruje zastaralou nebo už neexistující strukturu ekonomiky. Jako by nevnímal technologické, ekonomické a společenské změny. Informují Hospodářské noviny.


Bohumil Kartous (eduin.cz)
„Ručičky hodin posledního soudu – naštěstí – ještě nepřekročily dvanáctku. Pokud bychom ale podobnou zobrazovací metodu aplikovali na české školství, máme důvod k obavám, že jsme již překročili hranici znamenající nenávratnost,“ píše v úvodu studie její autor Bohumil Kartous ze vzdělávacího centra EDUin.

Až 70 procent dětí stále navštěvuje odborně úzce zaměřené střední školy, ačkoliv ekonomika předpokládá šířeji a všeobecněji vzdělané studenty na střední úrovni, kteří budou dále pokračovat v pomaturitním vzdělávání, uvádí studie. Řada učilišť pak nabízí neperspektivní obory a potýká se se špatnou kvalitou mistrů odborné praxe, s jejich nízkými platy, nedostatečným a zastaralým vybavením a nakonec i s neatraktivností pro samotné uchazeče.

Skutečný stav středního odborného školství se těžko hodnotí. Podle oslovených odborníků chybí komplexní analýzy... I to podle Daniela Münicha dokládá, že česká společnost včetně vlád stále odbornému a učňovskému školství nevěnuje patřičnou pozornost.


Celý text naleznete zde
O studii informuje také server HlídacíPes.org

11 komentářů:

laimes řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 8:40  

česká vláda a česká společnost nemusí věnovat pozornost nečeské ekonomice,peníze na to státem vydávané jsou darem cizím korporacím,teré to ani nevracejí nějakou formou,např daněmi,takže pokud automotive průmysl potřebuje nějaké kvalif síly nechť si je na své náklady vychová

mirek vaněk řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 9:54  

Ach jo. Někteří nepochopili, že neperspektivní obory už neexistují. Žáky nemají ani perspektivní obory.
Je to o nepromyšlené struktuře studentstva. Maturitu má skoro každý a tomu odpovídá její úroveň. Na učení tedy jdou jen zbytky.

laimes řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 10:40  

1/nemusíme se zatěžovat úvahami co je a není perspektivní,jsme ekonomiou kooperační,otevřenou,z 80% zahraničních vlastníků,a to rozhodují o naší ekonomice
2/můžeme se zabývat pouze trendy pro 21. stol.,zatím víme,že budeme zemí automotive montoven,které požadují nenáročné profese jako dělník,pomocný dělník,skladník,řidič apod a druhá část se realizuje mimo montovny ve sféře služeb
3/základem vzdělávání tudíž bude střední vzdělávací stupeň,dvouletý-tříletý-čtyřletý kde se bude možno vyučit několika profesím a kde žák získá schopnost se dále v životě rekvalifikovat

laimes řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 10:47  

potřebujeme šestiletou školu základní a šestiletou školu střední,na střední škole bude rozřazování po dvou letech podle dosažených výsledků,větev A zakončí gymnasiální úrovní a větev C vyučením,nesmyslnou maturitu je potřeba zrušit,sš vzděláni bude zakončeno absolventskou zkouškou

Pavel Doležel řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 15:39  

Pan Kartous se v týdnu znemožnil v článku na téma Trollové vs. Elfové. Doporučuji všem přečíst si diksusi k tomuto článku na iDnesu. Když to čtu, tak mě to naplňuje určitým optimismem, že opravdu většina není tak prostoruchá, aby si dala něco namluvit od takového individua, jakým je pan Kartous.

Jiri Janecek řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 15:40  

Ručičky hodin posledního soudu
ekonomika předpokládá
komplexní analýzy

Boze muj, kam ten clovek na ta slova chodi…


Co znamena "nezavisla platforma" Aspen Institute? Nezavisla jako treba CEVRO, Parlamentni listy nebo treba Ceska Televize?

Jiri Janecek řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 15:47  

"Když to čtu, tak mě to naplňuje určitým optimismem, že opravdu většina není tak prostoruchá, aby si dala něco namluvit od takového individua, jakým je pan Kartous."

Bohuzel to individuum vyprodukuje tydne tak tri - vicemene furt stejne - clanky tydne, ktere mu nejake bakalonoviny otisknou. Plus moudro nakonec v kazde tiskove zprave "vydelavaciho centra" EDUin…

O vyberovych souborech (diskutujici ctenari idnes) vas poucovat nemusim. Dopad na politiku a verejnou diskuzi je bohuzel velky a tragicky.

Jiri Janecek řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 15:48  

vzdelavaciho…

Uvozovky byly proto, ze nevim, koho kdy EDUin vzdelal. Preklep vznikl nezvykem na anglickou klavesnici…

E.Kocourek řekl(a)...
22. listopadu 2018 v 17:45  

Mezi sponzory Aspen Institutu na předním místě figuruje Bill Gates. Jistě chce blahodárný vliv, který měl na kvalitu operačních systémů, rozšířit i na školství. ////

Karel Lippmann řekl(a)...
25. listopadu 2018 v 19:35  

O vyhlídkách našeho vzdělávacího systému B. Kartous napsal (EDUin): "Celkově je třeba jednoznačně deklarovat, že cílem vzdělávání je kriticky uvažující, občansky aktivní a ekonomicky soběstačný člověk, který chápe, že není izolovanou jednotkou, ale součástí společnosti."
Bohužel jde v tomto návrhu pouze o inovaci, modernizaci a urychlení toho, co je příčinou dnešních problémů. Vše je podřízeno ekonomice, potažmo ekonomikou ovládané politice i "občanské aktivitě". Člověk se z toho vytrácí, prim hraje jednoznačně "homo economicus", i v tomto úryvku najdeme argumentaci pouze ekonomickou. Od takto uměle vytvořené bytosti však nemůžeme očekávat lidské kritické myšlení. Na to v důsledku doplatí jak samotná ekonomika, tak i politika, společnost a jedinec. Nakonec též stále užší skupina těch, kteří na tomto vývoji dočasně vydělají nejvíc peněz.

Pavel Doležel řekl(a)...
28. listopadu 2018 v 18:31  

Ekonomika je přirozenou součástí fungování společnosti a světa. Její vymezení je poněkud umělé, podobně jako jsou uměle vytvořené "předměty" ve škole. Prostě lidé se nějak chovají, něco vytvářejí a něco spotřebovávají a je jedno, jak se to nazve a zbavit se toho není možné.

Proto hořekování nad tím, že se vše podřizuje ekonomice jest hořekováním nad přirozeným fungováním lidské společnosti, nad lidskými touhami a způsoby jejich naplňování, nad naplňováním potřeb druhých lidí, nad způsobem alokace vzácných statků, po nichž je větší poptávka, než jaká je jejich nabídka, atd. Člověk je středobodem ekonomiky, je její součástí a produkuje jí svojí činností. Je jejím tvůrcem. Dichotomie člověk vs. ekonomika je naprosto umělá a vylhaná. Jedno bez druhého neexistuje. Kritika toho, že se z ekonomických daností vychází, jest projevem jednoho jediného - nepochopení.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.