Bořivoj Brdička: Generace Z

pondělí 5. listopadu 2018 ·

Do nedávna jsme se pokoušeli zjednodušovat a všechny naše současné žáky označovat pojmem „síťová generace“. Už to ale není možné. Vlastnosti dětí, které vyrůstaly se stolním počítačem připojeným k internetu ve svém pokoji, se od těch, které si počítač nosí stále sebou, začínají výrazně lišit. My učitelé je nutně potřebujeme znát, máme-li být schopni tyto děti pozitivně ovlivňovat. Bohužel panuje dost velká nejednotnost v pojmech a datech. S určitým zjednodušením lze říci, že první tzv. „síťovou“ generaci narozenou v 80. letech 20. st. lze ztotožnit s generací Y (později též označovanou jako mileniálové), po níž následuje generace Z, která byla zpočátku nazývána pro změnu iGenerací.


Bořivoj Brdička (youtube.com)
Podle analýzy agentury Bloomberg založené na datech UN World Population Prospects počet příslušníků generace Z (zde pracují s narozenými od 2001) v celosvětovém měřítku příští rok překoná generaci Y (1980–2000). Neplatí to samozřejmě všude, počet dětí je celkově větší v rozvojových zemích. Další otázkou je, zda všechny mají vlastnosti odpovídající generaci Z. Nemá ale smysl se zabývat detaily. Je jisté, že většina našich náctiletých do generace Z patří. A tak je pro nás důležité vědět, jací jsou – čím se generace Z odlišuje od generace Y....

Jednou ze zásadních změn je chování rodičů. Zatímco u generace Y byla typickým chováním ochrana před nevhodnými (online) vlivy, která zvyšovala problémy jejích příslušníků při pozdější snaze o osamostatnění, rodiče generace Z jsou si většinou již vědomi faktu, že snaha o izolaci dětí je jen iluzorní. Typicky se je proto snaží na obtíže systematicky připravovat. V tom by samozřejmě měli být ve shodě se školou. Důsledkem je zřetelně zodpovědnější přístup generace Z k budování vlastní digitální stopy...

K hlavním závěrům průzkumu patří:

• Že se v životě obejde bez univerzitního diplomu, si myslí 40 % příslušníků generace Y, ale jen 25 % generace Z.
• Generace Z preferuje video (YouTube) jako výukový nástroj (59 %), zatímco generace Y dává ještě přednost učebnicím (60 %).
• 41 % příslušníků generace Z (na rozdíl od 29 % u Y) si přátele hledá prostřednictvím sociálních sítí na celém světě.
• 60 % příslušníků generace Z chce pomáhat znevýhodněným lidem (na rozdíl od 48 % u generace Y).


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
5. listopadu 2018 10:53  


Gramofon a rozhlas neznamenaly (úplný) zánik koncertování nebo novin, Film neznamenal (úplný) zánik divadel. Televize ani počítačová síť nenamenaly (úplný) zánik jiných médií. Každá z těch vécí poznamenala v kladném i záporném slova smyslu příslušné generace.

Generace Z je znevýhodněna internetovými klapkami na očích i uších, žije částečně ve virtuálním světě a ztrácí schopnost přirozené mezilidské komunikace a práce z různými informačními zdroji. Nékdy se hovoří až o tzv. digitální demenci. I ona generace Z potřebuje pomoc starších a zkušenějších i péči rozumných státních institucí, aby té digitální demenci příliš nepodléhala.

J.Týř

E.Kocourek řekl(a)...
5. listopadu 2018 17:23  

Péči ROZUMNÝCH státních institucí možná potřebuje (a možná nepotřebuje), ale každopádně ji nedostane. Z jednoduchého důvodu - žádná (pomoc poskytující) rozumná státní instituce neexistuje. ////

Co se týče pomoci starších a zkušenějších, upozorňuji na významný rozdíl mezi pomocí vyžádanou a nevyžádanou. Na nevyžádanou "pomoc" jsem alergický, a nedivil bych se, kdyby na ni byla alergická i dotyčná generace. ////



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.