Rozpoznávání „fake news“, multikulturní třídy, profesní standardy učitele… Vyšel nový Přehled ČŠI

pondělí 11. června 2018 ·

„Iniciativy směřující k účinnému potírání „fake news“ se množí stejně rychle jako ony zprávy samy. Kromě aktivit na úrovni EU a vlád se pozornost k tomuto fenoménu začíná obracet i v některých školských systémech – od nového kurikula pro střední školy v Itálii po OECD nový modul PISA, hodnotící všeobecné kompetence žáků, včetně schopnosti rozpoznat „fake news“. Moderní výuka kritického myšlení by z těchto důvodů měla obsahovat průřez mnoha informačními sférami – sociální média, televizní vysílání nebo četba tradičních tiskovin – s využitím již osvojených znalostí. Jak ukazuje zpráva Eurydice 2017, v mnoha zemích je tento cross‑kurikulární přístup již úspěšně využíván.“ Takové je jedno z témat nového Přehledu vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí, který vydává ČŠI.


Proč se učitelé nemají bát jiných jazyků, které zaslechnou ve třídě

Ve Velké Británii hovoří více než 20 % žáků v základních školách a 16 % žáků středních škol jiným mateřským jazykem, než angličtinou. Z inspekčních zjištění vyplývá, že se v britských třídách mluví celkem více než 360 jazyky. V mainstreamových školách jsou však žáci nuceni hovořit výhradně anglicky – navzdory faktu, že v Úmluvě o právech dítěte OSN je zakotveno, že dětem z lingvistických menšin nesmí být upíráno právo používat vlastní mateřský jazyk. Často se poukazuje na známou skutečnost, že tento problém existuje i ve Francii a v dalších evropských státech. Dokládají to příklady, kdy mj. v Řecku jsou albánsky mluvící žáci nabádáni k tomu, aby ve škole užívali řečtinu. Autorka článku se přimlouvá za cílenou grantovou a projektovou podporu inovativního přístupu k žákům z cizojazyčného prostředí.

Celý přehled je ke stažení zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.