Dětská psycholožka Milena Bučková: Inkluze není pro děti vždycky přínosem

pondělí 19. září 2016 ·

„Jedna moje známá učitelka, podle mě pedagog duší i tělem, bohem políbený, tvrdí, že inkluze brzdí inteligenci národa. Když má ve třídě šest dětí, které potřebují zvláštní péči, nemůže rozvíjet ty nadané,“ říká v rozhovoru pro magazín Ona DNES dětská psycholožka Milena Bučková.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Milena Bučková (drbuckova.cz)
Narážíte na plánovanou inkluzi – zapojení různě handicapovaných žáků do běžných tříd?

Ano. Jedna moje známá učitelka, podle mě pedagog duší i tělem, bohem políbený, tvrdí, že inkluze brzdí inteligenci národa. Když má ve třídě šest dětí, které potřebují zvláštní péči, nemůže rozvíjet ty nadané. Nestor české dětské psychologie, profesor Matějček, nám na vysoké škole říkal, že integrace je skvělý nápad, ale musí se s ní umět pracovat. Integrace za každou cenu není vždy přínosem.

Protože i hodně inteligentní mají nárok postupovat „svým“ tempem?

Mají. Málokterá škola jim to umožní, protože jít svým tempem neznamená dělat práci navíc. Inteligence neznamená, že dítě je zralé na to, aby studovalo samo, napřed, víc do hloubky. Toho není často schopný ani žák druhého stupně, natož prvního. Musíme je korigovat, vést, zařídit, aby se nenudilo a rozvíjelo se. Měl by se jim věnovat někdo jako žákům s IQ 90 a ADHD.

Myslíte, že inkluze nadělá zlou krev?

Zažila jsem, jak integrace chlapce na vozíku celou třídu stmelila a posunula, jak o něj pečovali. Jedno dvě hendikepované děti ve třídě učitelka zvládne, ale když jich je víc? Taky záleží, o jaký hendikep jde - když se jí sejde několik hyperaktivních žáků s ADHD a dětí z problémových rodin, což je v této době typické, nedivím se pak rodičům, kteří ve snaze zajistit plnohodnotné vzdělání chtějí dostat děti do výběrových jazykových tříd a víceletých gymnázií.

Tím pak klesá úroveň běžných tříd.

Právě. Existují třídy pro děti s poruchami učení, kterých je podle mě málo. Tam jsou děti s rozdílným intelektem. Dítěti, které má poruchu většího rozsahu, bude líp ve třídě, kde je málo žáků a individuálnější přístup. I když bude mít vysoké IQ - tím, jak se mu bude učitelka věnovat víc, bude pracovat svým tempem. Jakmile bude ve třídě s dalšími pětatřiceti dětmi, jeho chyby a problémy o to víc vyniknou. Nerozvine se tam, ale zneurotizuje.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
19. září 2016 v 14:32  

My víme, že není vždy přínosem. Ale hlasatelé (spíš -ky) inkluze tvrdí něco jiného. A je otázka, zda někoho povolaného zajímají názory odborníků. Mám dojem, že ne. Zajímalo by mě, jestli jsou opravdu přesvědčeni (-y) o své pravdě, nebo zda je jim hloupé přiznat, že se mýlili (-y).

Ferda44 řekl(a)...
19. září 2016 v 15:06  

Na rozdíl od inkluzivních blábolů Valachové (o Laurenčíkové, Zapletalové nebo Štechovi nemluvě) je zde podle mého soudu výstižně pojmenovaná podstata problému...
Primárním problémem není integrace. Pokud je o ní rozhodováno na základě motivace a rozhodnutí školy, učitelů a rozhodně i rodičů dětí. A pokud je realizována na základě individuálního rozhodnutí tam, kde jsou pro ni materiální, personální a ekonomické podmínky.
Klíčové slovo je ovšem individuální MOTIVACE - tedy nikoliv plošné nařízení. A stejné klíčové je i ekonomické zajištění, které by v plné a dostatečné výši mělo uhradit ministerstvo v rámci nárokového příplatku na integrovaného žáka. Dodávám, že nejde jen o mzdové prostředky, reflektující náročnější práci učitele, případně mzdu (nikoli almužnu) pro odborně disponovaného asistenta. Vyšší tzv. příplatek k normativu by měl pokrýt i nutné nemzdové náklady např. na nutné kompenzační pomůcky.
Suma sumárum - postup ministerstva je nejen kontraproduktivní, ale i plošně škodlivý...

Jan Hučín řekl(a)...
19. září 2016 v 18:49  

Pane Komárku, oceňuji, že jste sem tento článek dal.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. září 2016 v 19:18  

Když si přečtete ten článek a diskusi na Romea.cz od pana Klempára, co tu nedavno nekde byl odkaz, je jasné, co za inkluzí stojí.

Co je navíc šílené, jsou názory romských aktivistů (viz. i reakce samotného Klempára - kdo nesouhlasí, je nacista). S takovým přístupem se to v životě nepohne. Jsou lidé s klapkami na očích.

A my (rodiče, učitelé a hlavně děti) si to máme odskákat. Bráááááááááááááááávo!

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. září 2016 v 19:22  

Inkluze není pro děti vždycky přínosem

Jinak:
Inkluze může být pro některé děti přínosem.

Unknown řekl(a)...
21. září 2016 v 16:30  

Ještě jinak:
Někteří lidí si myslí, že by inkluze pro některé děti mohla být přínosem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.