Učitelé gymnázií v anketě Respektu: Kdybych byl/byla ministrem/ministryní školství

úterý 30. srpna 2016 ·

„Je zajímavé, že se celou svou profesní kariéru cítím jako učitelka velmi svobodná a jsem za to vděčná. Opravdu jediné, s čím se nedokážu celá léta smířit, je nemožnost regulovat vysoký počet žáků ve třídě. Je skutečně naprosto nemožné chtít po učiteli individuálně pracovat s dvaatřiceti žáky najednou, to nemůže nikdy fungovat. Ano, to by byl první krok, který bych se ve své funkci snažila udělat - hledat prostředky na možnost daleko více dělit početné třídy na menší skupiny,“ píše mimo jiné v anketě týdeníku Respekt ředitelka třeboňského gymnázia Anna Kohoutová.

Michal Řezáč z gymnázia Evolution v Praze:

„Co by byl můj první krok po nástupu do funkce ministra školství? Vzal bych své kolegy z vlády podívat se do škol, kde výuka opravdu odpovídá potřebám společnosti 21. století, ve kterých se nedriluje, učí se podstatné věci a děti to na hodinách baví. A pak bych se snažil ministry - a šéfa rezortu financí obzvláště - přesvědčit, že má smysl takový model vzdělávání zpřístupnit co největšímu počtu dětí. Peníze samozřejmě nejsou to jediné, ale jde o ně, jak už to tak bývá, až v první řadě. Dobrou školu dělají kvalitní a motivovaní učitelé a ty těžko pro školství získáme, pokud ze své výplaty nezajistí rodinu.“

Josef Kvasničák z gymnázia Jana Keplera v Praze:

"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet. Tato rada by pracovala na dlouhodobé vizi a formulovala odpovědi na otázky typu: K čemu vlastně má být dítě ve škole vychováváno? Co je hlavním úkolem škol?"


Celý text naleznete v Respektu 35/2016, který vyšel 29. srpna

13 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. srpna 2016 v 15:19  

"Vzal bych své kolegy z vlády podívat se do škol, kde výuka opravdu odpovídá potřebám společnosti 21. století, ve kterých se nedriluje, učí se podstatné věci a děti to na hodinách baví. "

To mi víceméně stačí, abych měl o celé akci svoje mínění.

Josef Soukal řekl(a)...
30. srpna 2016 v 15:36  

S paní Kohoutovou ovšem naprosto souhlasím.

Tajný Učitel řekl(a)...
30. srpna 2016 v 18:01  

Kdyby tak šlo učit "...obrana domu před napadením a jak ubránit vesnici proti přesile", potažmo jak si vyrobit pitnou vodu z moči a jak stáhnout veverku... nejlépe drilem a aby byly děti řádně znuděné.

Vít Tomis řekl(a)...
30. srpna 2016 v 18:51  

Varianta učení A)
Obránci domu musí 20x doběhnout z postele k zámku dveří, vždy v časovém limitu. Kdo to nezvládne, je přeřazen na méně důležité místo
Varianta učení B)
Obránci domu musí 20x doběhnout z postele k zámku dveří. Pokud chtějí, mohou si po cestě pustit z mobilu hudbu, film, mohou si lehnout na koberec a debatovat o přínosu útočníků k rozvoji občanské společnosti. Zajímavost debaty hodnotí komise.
Kterou variantu učení si zvolíte?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
30. srpna 2016 v 19:21  

Motivační prvek do budoucna: Pomalí budou zastřeleni nebo snědení tlupou nájezdníků...

Rádi se budou drilovat, aby je nemohli grilovat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. srpna 2016 v 19:42  

Kolega z úplně jiné školy říkal, že kdyby se stal ministryní školství, ze všeho nejdřív by si od manželky půjčil nějaké prádlo a kosmetiku. Alespoň do konce volebního období.
A tak jsem si vzpomněl, jak si jeden z finalistů Zlatého Ámose po obdržení sponzorského dárku liboval, že je hygienickými vložkami předzásoben až do konce svého života.

Unknown řekl(a)...
30. srpna 2016 v 19:50  

Kdybych byla ministryní školství, zjistila bych si hned na počátku svého ministrování, co je to vlastně ta inkluze a čím se liší od "společného vzdělávání".

Pavel Doležel řekl(a)...
30. srpna 2016 v 20:49  

"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet."

No, to si snad dělá srandu. Jako nezávislá komise typu Botlík a Šteffl za osobnosti ze společensky uznávaných institucí, Feřtek a Kartous za vybrané nevládní organizace a jako špunt Hausenblas za vysoké školy, ne? Už dlouho jsem se tak nezasmál. A prý - co spolu dokážou něco vymyslet. No ještě teď mě bolí bránice. Možná by pánovi prospělo, kdyby šel na chvilku pracovat do soukromého sektoru.

Ygrain řekl(a)...
30. srpna 2016 v 21:00  

"Zřídil bych politicky nezávislou národní radu pro vzdělávání - složenou z lidí vybraných nevládními organizacemi, vysokými školami, kulturními institucemi, zkrátka společensky uznávanými a politikům nepodřízenými institucemi. Aby do rady dostali pozvání ne ti, kdo vyhovují stranickým zájmům, ani ti, kteří mají odsloužené desítky let na zapadlých pedagogických katedrách, ale osobnosti, jež spolu dokážou něco vymyslet."

Čili zase další kupa teoretiků, protože pedagogové z praxe mají tak akorát držet hubu a krok a plnit to, co jim osvícenější hlavy předepíšou.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. srpna 2016 v 21:16  

Opět zásadní nepochopení demokracie. Občanské společnosti nikdo nevolil. Nemají od nikoho mandát. Bez mandátu soutěží o veřejné prostředky, přidělované lidmi, kterým nepatří.

Ano, politické strany jsou trochu diskreditované, protože se jich po revoluci chopili podvodníci, zloději, hochštapleři a lidé milující moc. Ale navhovat v zastupitelské demokracii jejich vyšachování z rozhodování je extrémně nebezpečné. Je to nejlepší způsob, jak se dostat buď k anarchii, nebo k diktatuře "aktivní" menšiny.

Demokracie ale není založená na tom, že větší váhu hlasu má mít člověk bohatší, člověk chytřejší, člověk s více dětmi, ani člověk mediálně aktivnější, či šikovnější. V demokacii jsme si všichni a priori rovni.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. srpna 2016 v 22:30  

Je dobře, pane Doležele, že jste tu s námi.

Unknown řekl(a)...
31. srpna 2016 v 0:33  

Mnohdy uvažuji o tom, že 1/5 "studentů" v současné době na gymnázium vůbec nepatří. Možná je to návod jak řešit ony přeplněné třídy na gymnáziích. Třídy o počtu 32 studentů tedy beru jako ekonomické plus pro školu a jistou nevýhodnost v pedagogickém procesu. Tady se ty nůžky zřetelně rozevírají. Zvláště v současnosti při dotaci na žáka.

mirek vaněk řekl(a)...
31. srpna 2016 v 7:46  

Co kdyby se taky zeptali i učitelů jiných škol než gymnázií. To by se dozvěděli veci.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.