Přečtěte si: Středoškoláků je moc. Kdo se nefláká, maturitu udělá, říká češtinář

neděle 29. května 2016 ·

Letošní státní maturita z češtiny byla zcela v pořádku, domnívá se zakladatel Asociace středoškolských češtinářů Jiří Kostečka. Ve zkoušce podle něho mají místo i literární pojmy, jako je kritizovaný epizeuxis. „Na středních školách je bohužel řada žáků, kteří na maturitu opravdu nemají,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.


Z rozhovoru Zdeňky Trachtové s Jiřím Kostečkou v iDNES.cz vybíráme:

V českém jazyce se letos oproti loňsku studenti obecně mírně zhoršili. Čím si to vysvětlujete?

To zhoršení je tak mírné, že se může vejít do rámce statistické chyby. Já se ale domnívám, že důvodem je skutečnost, že test byl letos skutečně o něco těžší než v předchozích letech, i když nijak dramaticky. Naprosto odmítám, že by kvůli jedné úloze na epizeuxis 600 maturantů nesložilo test, protože právě jeden bod tu rozhodl. Ti nezvládli test nikoli proto, že by nevěděli, co je to epizeuxis, ale proto, že nevyřešili celou řadu dalších základních úloh, které vyřešit měli.


Bylo nutné, aby se obtížnost maturity zvýšila. Ve chvíli, kdy se zrušily dvě úrovně maturity, byl test pro gymnazisty natolik jednoduchý, že ho v podstatě byli schopni řešit i žáci základních škol. Já jsem si to ověřil na svém synovi, který tehdy byl v sedmé třídě základní školy a maturitní test bezpečně složil na 75 procent. Takže to už nebyla maturita.

66 komentářů:

Tlumočník řekl(a)...
29. května 2016 18:30  

Pane Kostečko, plně s vámi souhlasím. Ale až sem dorazí Botlík s Tajným...

Nico Pytlik řekl(a)...
29. května 2016 19:46  

Neznám nikoho, kdo by za posledních deset let maturitu nedal.
'Normálka, pohoda, dávačka, brnkačka, chachacha...'
typické každoroční odpovědi na každoroční otázku na průběh maturitní zkoušky.

Lexxa řekl(a)...
29. května 2016 20:15  

Máte pravdu pane Kostečko! Flinkové si jaksi zvykli se odvolávat na jakousi "spravedlivost" a že i učení je dřina a makačka?????

Ygrain řekl(a)...
29. května 2016 20:41  

Jak mám prosím rozumět pasáži "test pro gymnazisty"? Současná maturita je společná pro mnoho typů škol a gymnázia jakožto výběrové školy v žádném případě nemohou být těmi, podle kterých se nastavuje laťka.

Ygrain řekl(a)...
29. května 2016 20:53  

A ještě jeden dotaz: učil pan Kostečka někdy na jiném typu školy než gymnázium?

Tajný Učitel řekl(a)...
29. května 2016 21:06  

Pane Kostečko plně s vámi nesouhlasím. Tak maturantů je prý mnoho. Pokuste se odpovědět na několik jednoduchých dotazů, pokud se tedy opět, jak je vaším dobrým zvykem, neuchýlíte k únikovým sémantickým manévrům, překrucování a/nebo k ad hominem.

Kolik by těch maturantů, dle Vás, mělo být, aby byla vaše představa o prestiži maturity ukojena?

Na kolik procent a podle jakého kritéria to příště nakalibrujete?

Víte, kolik těch našich maturantů tedy je, třeba ve srovnání s ostatními státy EU?

Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování, dle vás, nehodných maturantů tímto zvráceným způsobem? Vašich 22 členů? Nebo ti úředníčci na mšmt, které jste omámil svoji řečí, zřejmě plnou epizeuxí?

Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře? Jak to ověřilo jejich znalosti?

Nico Pytlik řekl(a)...
29. května 2016 22:33  

Řekl právě profesor Hejný, že povinná maturita z matematiky je nátlak. Co když tam prý bude sedět budoucí Čapek? Prostý Pytlik říká, že nátlak je povinná maturita z českého jazyka. Co když tam bude sedět budoucí Hejný?
Řekl bych, že by se zase až tak moc nestalo. Nejspíš by Čapek tu matiku dal stejně dobře, jako dal Hejný češtinu. Ostaně, z čeho ten Karel Čapek vlastně maturoval?

Josef Soukal řekl(a)...
29. května 2016 22:38  

"Kdo vám dal mandát..." Maturita by měla znamenat určitou úroveň schopností a znalostí. Úroveň nastavují lidé, kteří svému oboru rozumějí a něco v něm dokázali; tedy mj. i J. Kostečka.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. května 2016 23:05  

Staré, ale stojí za připomenutí.

Ygrain řekl(a)...
29. května 2016 23:26  

Pěkný článek. Připomeňte mi, ta zmínka o Dachau a Buchenwaldu byla v souvislosti s maturitním testem, že?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
29. května 2016 23:33  

asi jo, já si to nepamatuji, něco takového tam bylo

Renata Kalabisová řekl(a)...
29. května 2016 23:36  

sloveso "flákat se" nebudí zrovna pozitivní konotace. Zajímalo by mne, kdo ho do titulku navrhnul a schválil....

zřejmě kdo nemá náladu a čas věnovat se počítání hlavních postav, vypisování podstatných jmen či hledání epizeuxí, musí být podle pana Kostečky flákač......

mně na celém konceptu nejvíce vadí, že neexistuje široká veřejná a odborná diskuze, která by jasně vyložila koncept státní maturity: cíle, kritéria, následky, důsledky, přínosy, rizika atd

za současné dikce kontroloruů "vzdělanosti" to vypadá, že u nás mladí lidé nejsou schopni zvládat ani elementární pojmy, přitom se s nimi jedná v podstatě opovržlivě, zatímco se jim nedá šance ukázat na úlohách (a potažmo stylu učení ve školách) skutečné myšlení, jejich vlastní přínos. Podívejme se, jak nadaní mladí lidé jsou, dejme jim důvěru, která zajisté jejich výkony zvýší. Ne naopak. Česká středoškolská unie je toho příkladem - není náhodou, že žádají přesně ty změny, které CERMAT a státní maturita nedovolují nastolit.

Příklady dobré praxe také ukazují, že když se chce, jde lecčehos dobrého dosáhnout, když se nechce, důvody se vždy najdou. V tomto ohledu mne potěšila i Konference vzděláváme společně v Brně. Ty příklady dobré praxe jsou velmi inspirativní.

Nico Pytlik řekl(a)...
30. května 2016 0:31  

mně na celém konceptu nejvíce vadí, že neexistuje široká veřejná a odborná diskuze, která by jasně vyložila koncept státní maturity

Jinými slovy:
'Na ředkvičkách mi vadí, že se o nich málo mluví.'
Škoda, že jsem si už prve nevšimnul, jak jste vtipná. To mi na Vás, paní Kalabisová, vadí.
Kde jsme všichni byli asi tak před dvaceti lety, když se začalo zadělávat na ten nebetyčný průšvih, kdy přes maturitu prošel každý, kdo až tak moc neprudil, a nebo byl potřebně prominentní. Ještě mám v archivu pár štěpných případů, o kterých se mluvilo široko, vysoko, a z nichž sklízím úrodu ještě dnes. Protože nemálo lidí z té doby se pořád ještě přidržuje u lizu.
Kdo si dnes vzpomene, jak jsme se tu před lety s kolegy vzájemně tepali, jestli státní maturity jakože ano, a nebo jakože ne. Když jsem navrhoval marně, aby do škol, kde je silné a důvodné podezření na mnohé nepatřičnosti byli jako předsedové maturitních komisí delegovani školní inspektoři čeští, se mnozí tetelili při představě Dobešových žebříčků kvality škol. To se radši vyhodily stamiliony, a maturitní zkouška jako významná i společenská událost vzala za své. Přece to nebudeme hrotit! Žáci nám odejdou za snazším přiblížením se k těm dutoidním certifikátům, a my přijdeme o živobytí.
Skoro by se mohlo zdát, že mírou kvality výstupů z té které školy je úspěšnost u státní maturity. A to je přece jen trošku málo. Jazyky tu místní nedovzdělanost nezachrání. Proto ta povinná matika. Možná přibrzdí sešup. Ale i to je málo.

laimes28 řekl(a)...
30. května 2016 4:08  

jo je to rozdíl flákat se celej život v týlu na gymplu nebo stát v první zákopové linii školství na učňáku

Tajný Učitel řekl(a)...
30. května 2016 6:36  

Pane Kostečko, prosím jen o několik odpovědí.

Kolik by těch maturantů, dle Vás, mělo být, aby byla vaše představa o prestiži maturity ukojena?

Na kolik procent a podle jakého kritéria to příště nakalibrujete?

Víte, kolik těch našich maturantů tedy je, třeba ve srovnání s ostatními státy EU?

Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování, dle vás, nehodných maturantů tímto zvráceným způsobem? Vašich 22 členů?

Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře? Jak to ověřilo jejich znalosti?

Josef Soukal řekl(a)...
30. května 2016 7:39  

Pro Tajného k jeho poslednímu příspěvku, neboť se týká nejenom J. Kostečky:
a) Už stokrát jsem zde napsali, že důležitější než počty je nastavení úrovně. Tu by mě měl nastavovat někdo, kdo oboru rozumí. Máte-li jinou představu, uveďte ji.
b) ASČ není MŠMT a Cermat.
c) Potřebujeme maturitní vysvědčení, nebo žáky s určitou úrovní vzdělání, schopností a znalostí?
d) Viz body a) a b).
e) Maturitní úroveň je dnes poddimenzovaná, časový limit ke složení maturity patří. Jinak odkazuji na komentář N. Pytlika o pizze, jistě jste ho ve zdejších diskusích nepřehlédl.

Veškeré vaše připomínky ukazují, že váš obzor končí u snahy nedopustit změnu maturitní potěmkiády, s jejímiž negativními důsledky se dnes potýkáme. Řekl bych, že nejvážnější jsou důsledky etické. Z toho důvodu působí vaše setrvalé úsilí nasadit psí hlavu jiným velmi nepřesvědčivě.

Renata Kalabisová řekl(a)...
30. května 2016 8:01  

promiňte, ale pokud nahradíte jeden nešvar jiným, nejedná se o pozitivní změnu maturitní potěmkidády

etické důsledky jsou ty, že nedostatečnými otázkami, nároky snižujeme potenciál budoucí generace

Tajný Učitel řekl(a)...
30. května 2016 9:10  

Pane Kostečko, vážím si toho, že pan Soukal nastavil hruď namísto Vás. Nicméně, byl bych Vám velice vděčen, kdybyste se sám pokusil konkrétně odpovědět na tyto poměrně jednoduché dotazy.

Kolik by těch maturantů, dle Vás, mělo být, aby byla vaše představa o prestiži maturity ukojena?

Na kolik procent a podle jakého kritéria to příště nakalibrujete?

Víte, kolik těch našich maturantů tedy je, třeba ve srovnání s ostatními státy EU?

Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování, dle vás, nehodných maturantů tímto zvráceným způsobem? Vašich 22 členů?

Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře? Jak to ověřilo jejich znalosti?

krtek řekl(a)...
30. května 2016 10:40  

etické důsledky jsou ty, že nedostatečnými otázkami, nároky snižujeme potenciál budoucí generace
Chtěla jste říci, že je maturita málo náročná?

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2016 11:21  

Především chybí vědecký výzkum, který by se dopady změn v maturitách zabýval. Můžeme tedy diskutovat maximálně o dojmech a zážitcích...

Nico Pytlik řekl(a)...
30. května 2016 13:34  

Můžeme tedy diskutovat maximálně o dojmech a zážitcích...

Toť! Poklábosit... prostěěě
Co a jak bychom, kdyby na to přišlo.

Tajný Učitel řekl(a)...
30. května 2016 13:53  

Pane Kostečko, dejme tomu, že jsme se již prokousali obviněními z anonymní zbabělosti, neznalectví, demagogie a maniulátorství. Mohl byste se nyní pokusit odpovědět na tyto ještě více zjednodušené dotazy?

Kolik by těch maturantů, dle Vás, mělo být, aby byla vaše představa o prestiži maturity ukojena?

Na kolik procent a podle jakého kritéria to příště nakalibrujete?

Víte, kolik těch našich maturantů tedy je, třeba ve srovnání s ostatními státy EU?

Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování maturantů tímto způsobem?

Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění posledních dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře? Jak to ověřilo jejich znalosti?

Nico Pytlik řekl(a)...
30. května 2016 14:41  

jsme se již prokousali obviněními z anonymní zbabělosti, neznalectví, demagogie a maniulátorství.

Tak tedy,
jak se jmenujete, v jakém oboru jste dosáhl vzdělání, v jaké profesi a na jaké pozici pracujete?
Jinak, pro vyšší účinnost projevu je vhodné používat spíš sousloví 'manipulační demagogie'.

Tajný Učitel řekl(a)...
30. května 2016 22:22  

Žádná odpověď, taky odpověď. Jak předvídatelné.

Tajný Učitel řekl(a)...
30. května 2016 22:26  

Asi začnu rodičům doporučovat odvolání na základě faktu, že formát DT se neshoduje s účelem maturitní zkoušky.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2016 22:53  

"Pane Kostečko, prosím jen o několik odpovědí. Kolik by těch maturantů, dle Vás, mělo být, aby byla vaše představa o prestiži maturity ukojena?"

To je jako s Tatarem. Vy nerozumíte psanému textu? Maturita má nějaký význam. Pokud ji nastavíme tak, že jí udělá každý, nebude mít žádnou cenu, nikdo o ni nebude usilovat. Ztratí svůj smysl. Na vysoké školy můžete pustit teoreticky každého. A co pak? Budete muset řešit ten samý problém se selekcí o pár let později. Nebo se selekcí nechcete zabývat vůbec a pustíte do pracovního procesu do libovolného povolání kohokoliv? Jak si myslíte, že probíhají státnice? Jde také o zkoušku selektivní. Kdo neumí, má smolíka.


"Na kolik procent a podle jakého kritéria to příště nakalibrujete?"

Tento argument předpokládá, že určité procento žáků se není schopno připravit tak, aby u maturity uspělo. Pokud tomu tak je, pak to odporuje vašemu tvrzení, že nelze předem u nikoho určit, zda projde, či nikoliv. Odporujete si.

"Víte, kolik těch našich maturantů tedy je, třeba ve srovnání s ostatními státy EU?"

Víte co umí průměrný absolvent americké střední školy?

"Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování, dle vás, nehodných maturantů tímto zvráceným způsobem? Vašich 22 členů?"

Řekl bych, že udržet určitou úroveň maturity si přeje většina voličů a daňových poplatníků. Zřejmě proto, že na rozdíl od vás, chápou její smysl a nejsou tak nedostatečně kognitivně vybaveni, aby neviděli vnitřní nekonzistentnost a to, kam vámi prosazovaná relativizace jakýchkoliv vzdělávacích hodnot vede.

"Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře?"

Zkusím hádat...jsou pomalí?

"Jak to ověřilo jejich znalosti?"

Jejich znalosti v tomto případě ne. Jejich kompetence ovšem ano. Myslel jsem, že jste pro zkompetentňování.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2016 23:01  

"etické důsledky jsou ty, že nedostatečnými otázkami, nároky snižujeme potenciál budoucí generace"

To už je obehrané paní Howe alias Kalabisová. Jen si to dovolím shrnout. Na světě jsou otázky trapné, nedostatečné, hloupé a samoúčelné a pak otázky veliké, vznešené, smysluplné a důležité. A kvalitní žák se pozná podle toho, že těm velikým a vznešeným rozumí, ale ty triviální a samoúčelné za živého boha nezvládne, kdyby se rozkrájel.

Ze zkušenosti tomu nevěřím. Stále ovšem dlužíte odpověď na otázku, co konkrétně je nějaká ta vznešená myšlenka, kterou by se žáci měli usilovně zabývati. Dokud na toto neodpovíte, těžko vás může někdo brát vážně.

Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2016 23:05  

"Žádná odpověď, taky odpověď. Jak předvídatelné."

Byla to kniha na zabití času pro ty, kteří ho mají raději mrtvý.

Josef Soukal řekl(a)...
30. května 2016 23:13  

Žádná odpověď? Kolik mi jich dluží třeba O. Botlík, a kolik vy...
Buďte klidný, číst Českou školu každý den není povinné. Jak znám J. Kostečku, i v jeho nabitém pracovním programu na vás někdy dojde.

Nico Pytlik řekl(a)...
30. května 2016 23:15  

jsme se již prokousali obviněními z anonymní zbabělosti, neznalectví, demagogie a maniulátorství.

Tak tedy, Tajný Učiteli,
jak se jmenujete, v jakém oboru jste dosáhl vzdělání, v jaké profesi a na jaké pozici pracujete?

Žádná odpověď, taky odpověď. Jak předvídatelné.

Nico Pytlik řekl(a)...
30. května 2016 23:35  

Byla to kniha na zabití času pro ty, kteří ho mají raději mrtvý.

Pravil Rose MacCaulay, a Pytlik si v této souvislosti vygůůglil text k přednášce Diskrétní matematika Jiřího Velebila z FEL ČVUT.
Tak to bych už asi nedal. Otázkou zůstává, jak to dávají naši chlapci a děvčata.
Takže děkuji, pane Doležele, za důvod k zamyšlení se.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 5:56  

Pane Doležele, nezlobte se, vaše příspěvky nečtu.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 5:57  

Pane Pytlíku, já se ptal první.

Charlie řekl(a)...
31. května 2016 7:59  

Taky jsem se zamyslel, pročetl si skripta doporučená panem Pytlíkem a narazil na první úlohu, kterou jsem musel řešit v rámci programování, rekurzivní algoritmus pro problém Hanojských věží a to včetně grafického zpracování. Sice dodnes nevím, k čemu mi diskrétní matematika jako předmět na VŠ byla, ale jsem rád, že jsem mohl do jejích tajů alespoň nahlédnout. Jak bych to dal dnes je také otázkou.

To Tajný učitel: "Pane Doležele, nezlobte se, vaše příspěvky nečtu."
Ale to byste měl, příspěvky pana Doležala mají obvykle hlavu a patu, směřují k meritu věci, jsou slušné. I napodobováním se dá lecčemu naučit.

Pozn. I já jsem zastánce zrušení SM v současné podobě. ALE! Pouze za předpokladu razantního snížení počtu maturitních oborů (především učebních oborů s maturitou), optimalizace středního školství tak, aby přijetí žáka na daný obor nebylo prakticky nárokové jako dnes, avšak poctivě vydřené (našprtané, zkompetentněné jak kdo chce).

Nico Pytlik řekl(a)...
31. května 2016 9:03  

já se ptal první.

Ale TADY se ptáme MY!

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 9:14  

Charlie, pan Doležel vidí svět skrze přírodovědné/empirické/dehumanizované prizma, navíc se zálibou v obsáhlém komentování nepodstatného. Evidentně se nikdy nedíval do očí žákovi, který nestihl vypracovat všechny úlohy dt. Ten žák vám celý vyděšený řekne, že by to byl býval stihl, že to uměl, ale neměl čas. A vskutku, všechny vyřešené úlohy jsou správně.

Asi nemám ten správný "nadhled", ale ti žáci mi věří a já jsem, na závěr jejich studia na naší škole, nucen jim s "nadhledem" sdělit, že mají smůlu, že život holt není peříčko a že někdo tam nahoře usoudil, že maturita není jen o vědomostech a o dovednostech, ale také o rychlosti a o dopadu biochemické reakce spuštěné adrenalinem na váš výkon.
Proč? Protože někdo usoudil, že maturantů je příliš mnoho.
Jak na to přišel? Nevíme.
Proč je mu nasloucháno? Nevíme.
Zeptal jste se? Ano.
A? Ticho.

Ten žák oprávněně viní systém, který ho nechal studovat, ale ne dostudovat. Měl přeci jedničky.

Sebestředným, nadutým kapacitám a úředníčkům je to jedno. Mají potřebný "nadhled". Jsou ochotni akceptovat přijatelné ztráty. Těch několik tisíc ponížených žáků každý rok. Hlavně, že jsou slyšet, vidět, mají pomyslné funkce a mohou ze sedla svého vysokého koně rozsévat svoji jedovatou doktrínu o laťkách, prestiži a exkluzivitě vzdělání, bohužel nejen na svých výběrových školičkách, ale také všude kolem. Každé jaro se mi z toho zvedá žaludek. Holt, nemám ten správný "nadhled".

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 9:15  

Pytlíku, nezbývá, než souhlasit s vašimi žáky. Škoda, býval jste vtipný.

Nico Pytlik řekl(a)...
31. května 2016 9:25  

býval jste vtipný

Bohdá, že vy budete.

Josef Soukal řekl(a)...
31. května 2016 10:14  

A pořád to samé, někdo zlý tam nahoře... Ať se nastaví laťka jakkoli, vždycky se objeví něčí smutné oči s výčitkou "my to zvládneme, jen ...". A takhle můžeme posunovat hranice donekonečna.

Josef Soukal řekl(a)...
31. května 2016 10:19  

Jinak mne fascinuje jak ochránce "ponížených" je jedním dechem schopen pozurážet kohokoli, kdo si dovolí určitému oboru rozumět. A současně jeho drzost jiné úkolovat a vznášet požadavky na kohokoli kromě sebe.

Jana Karvaiová řekl(a)...
31. května 2016 11:20  

Není o čem diskutovat. Kdo se nefláká, maturitu dá.
1/jsem pro maturitu školní, ne státní.
2/jsem pro státní témata pro písemné práce
3/jsem pro maturity ústní, ne testy
Nejlepší byly naše maturity: písemné práce z jazyka a češtiny, ústní zkoušení ze 4 předmětů. každá škola věděla, jaká úroveň žáků je.Důvěra v učitele byla jasná - vy si známkujete, vy si určujete maturitní otázky, vy celkově hodnotíte - jste totiž učitelé. Navíc je to levné. A těžko by se dalo podvádět - babyčka je prostě babyčka a to by nikdo neokecal.

krtek řekl(a)...
31. května 2016 11:36  

Přiznání - přiznávám, že didaktický test z matematiky je objetivnější než ústní zkouška. Těžko si dokážu představit písemnou práci v podobě čtyř až šesti příkladů, která by dokázala pokrýt celý Katalog požadavků.

Charlie řekl(a)...
31. května 2016 13:44  

Proč by měla obsáhnout celý Katalog požadavků? Pokud by se zadání neprovalilo (jsme přece jen v Česku), stejně se musí žáci naučit všechno. Nedalo mě to a prolezl půdu se starými sešity u rodičů. Našel jsem jeden ze šmíráků z maturitní písemné práce z matematiky (v roce 1989 povinné) - řez šestibokého pravidelného jehlanu rovinou tvořenou bodem a přímkou. Zbytek úloh už je bohužel nenávratně ztracen.
To Jana Karvaiová: Souhlas
To Tajný učitel: "Každé jaro se mi z toho zvedá žaludek."
Byl jste u maturit před SM? To se Vám nezvedal, když jste někoho k maturitě nepustil nebo ho hodnotil jako neprospěl? Mě se to stalo 2x z volitelného "odpočinkového předmětu" Výpočetní technika. Nepomohlo do žáků hučet, že to nebude procházka růžovým sadem, že budou muset makat stejně jako z jakéhokoli jiného předmětu. Výsledek nechal můj žaludek na pokoji, stejně jako vedení školy. Ani špatné spaní jsem z toho neměl.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 15:03  

Charlie, když si někdo nepřečte knihu, kterou si dal do seznamu, nebo se nenaučí pohlavní ústrojí, můj žaludek zůstává v klidu, na viděnou v září. Když někdo umí a je mu to houby platné, štve mne to PROTOŽE TO NENÍ FAIR PLAY.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 15:05  

A pořád to samé, někdo zlý tam nahoře...
Nikoliv, někdo zlý tam dole. Ve smrdutých bažinách gymnaziálního elitářství.

Nico Pytlik řekl(a)...
31. května 2016 15:37  

Mě se to stalo 2x z volitelného "odpočinkového předmětu" Výpočetní technika.

Vzpomínám na chlapce, který taky rupnul i infošky. Pak se nechal slyšet, že se na celou maturitu vybodl... a jen u toho pytlika mu to neprošlo. Přišel po prázdninách, dal za jedna a šel na pedák. Maturita 4,4,4,1. Jak u blbých, Monk by se pominul.
Teď ty technologie snad i učí. Nazdááár, Luboši...

Nico Pytlik řekl(a)...
31. května 2016 15:43  

Ve smrdutých bažinách gymnaziálního elitářství...

...okresního formátu.
Konečně trefa!

Josef Soukal řekl(a)...
31. května 2016 16:09  

Ano, kydat cosi o neodpovědích, a pak sám nebýt schopen ani pípnout, nepočítám-li kydání hnoje urážek na jiné. To je veřejná podoba Tajného světa.

Jiří Kostečka řekl(a)...
31. května 2016 20:43  

Protože je můj příspěvek na Českou školu příliš dlouhý, rozdělím ho do dvou částí.

Ad Pan Tajný:

Učím na dvou pražských gymnáziích, kam dojíždím denně 80 km tam a totéž zpět, a mám úvazek 26 hodin týdně, nepočítaje hodiny didaktiky na univerzitě a další aktivity. Snad přijmete s pochopením, že se k České škole nedostanu každý den - zejména teď, kdy opravuji a budu opravovat nespočet testů, slohovek a IB esejů.

Pan Soukal za mě nemusí nastavovat hruď, jen máme dlouhodobě společné názory. Možná i proto, že jsme češtináři z praxe. Zatím jsem vždycky nastavoval hruď i tehdy, když mnozí jiní zalezli - a vždycky jsem tak činil pod svým jménem. Na rozdíl od Vás.

Na Vaše otázky odpověděl naprosto jasně již pan Doležel, zatímco Vy jste jeho dotazy na Vaši hruď přešel jako krajinu, protože k nim prostě nemáte co říct. Za sebe dodám toto:
1. "Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře?" Protože na to buď neměli, nebo byli indisponováni - ovšem maturitní zkouška je u nás nastavena jako zkouška "tady a teď"; dospělý člověk musí sám zvážit, zda ji půjde skládat v horečce, nebo ji odloží na září. Trvám na tom, že státní maturita je dnes nastavena tak, že i žáci SOŠ a SOU ji musí bez problémů složit i bez znalosti epizeuxis, pokud se neflákali. (Milerád poslední slovo zopakuji i v budoucnu.)
2. Zjistěte si, kolik bylo středoškoláků před 25 lety, a kolik jich je teď. Nedochází Vám, že Gausse opravdu nelze obelhat a že v každoročním kvantu cca 70 000 žáků SŠ zákonitě musí nyní propadnout více kandidátů než v minulosti?
3. "Kdo vám dal mandát k nastavování latěk a selektování, dle vás, nehodných maturantů tímto zvráceným způsobem? Vašich 22 členů?"
Možná je ten mandát dán i tím, že jsem učil prvňáčky na ZŠ, žáky druhého a třetího stupně a univerzitní studenty. Mám tedy docela slušný přehled o tom, jak to na našich školách vypadá.
Těch 22 členů ASČ mj. vytváří web, který má návštěvnost, o jaké se Vám ani nezdá. Provozujeme na něm též - ve spolupráci s ÚJČ AV ČR - bezplatnou češtinářskou poradnu. Ptá se ASČ, kolik členů má názorově odlišná SUČJL? Ptáme se my, kolik češtinářů působí v EDUinu a za koho tato společensky prospěšná organizace vlastně mluví, když se tak suverénně vyjadřuje k maturitě? Jediné, na co jsem se v této souvislosti opakovaně ptal, je to, jaký mandát má matematik a neučitel pan Botlík k tomu, aby se jakkoli vyjadřoval k maturitě z češtiny. Já ho při vší skromnosti mám. Akademický i učitelský.
Jinak trvám na tom, že pokud na tomto seriózním webu nechcete argumentovat pod pravou identitou, JSTE zbabělec.
A teď mě laskavě - řečeno s Bulgakovem - propusťte ze svého příběhu.


Jiří Kostečka řekl(a)...
31. května 2016 20:44  

Ad Blogger laimes28 řekl(a)...
jo je to rozdíl flákat se celej život v týlu na gymplu nebo stát v první zákopové linii školství na učňáku
30. května 2016 4:08

Tak u Vás ani nevím, jak Vás oslovit. Ale protože mě tahle poznámka hluboce osobně zasáhla, naposled zareaguji na anonyma: V diskusích z minulých let jsem napsal, že učitele SOŠ, SOU a druhého stupně základních škol (po vybrakování jejich nejlepších žáků přebujelými osmiletými gymnázii) považuji za hrdiny naší doby. Buď to bylo na tomhle webu, nebo na EDUinu, nebo na Britských listech. Pokud tenhle příspěvek ještě někde visí a bude zájem, dám si po uzavření klasifikace čas a pokusím se ho koncem června vyhledat.

Na závěr: Pan Šteffl (29. května 2016 23:05) odkazuje na článek mého patrně nejúspěšnějšího studenta Šimona Podhajského z Gymnázia Open Gate, nyní Yale, USA. (Docela by mě zajímalo, zda pan Šteffl tuhle půvabnou maličkost ví.) Dokázali jsme se s Šimonem během jeho středoškolského studia pohádat snad o všem, ale jedno mně snad potvrdí, pokud tento web navštěvuje: Mezinárodní maturita International Baccalaureate, která ho na Yale University (samozřejmě kromě jeho mimořádných studijních výkonů) dostala, je založena na maximálně možném objektivním hodnocení maturantových výkonů. Fakticky 100 % maturitních výstupů se hodnotí z centra, protože i interní hodnocení studentovým učitelem je podrobeno kontrole centrálního hodnotitele.

V žádném případě nechci navrhovat implementaci celého IB do českého maturitního modelu, ale dávám k úvaze toto:
A) Všechny tři části tzv. STÁTNÍ maturity by měl organizovat a kontrolovat STÁT. (Naopak PROFILOVÁ část nechť je plně v rukou škol.
B) Díky přehlasování prezidentova veta Sněmovnou je chválabohu zpět centrální hodnocení maturitních slohových prací. Jaké tristní výsledky mělo jeho zrušení ministrem Fialou (plus zrušení dvouúrovňové maturity), vidíme dnes jako na dlani.
C) Ústní zkouška společné části by se měla nahrávat na AUDIOmédium (zdůrazňuji poněkolikáté: nikoli na VIDEOmédium). To poskytne neprůstřelný důkaz, co se při ní opravdu odehrávalo. Dojde-li k maturantovu protestu, bude kryt jak on v případě skutečně neobjektivního hodnocení jeho výkonu, tak examinátoři, budou-li napadeni neoprávněně.

Máme teď jen dvě možnosti: spadnout do provincionalismu, nebo budovat maturitu euroatlantického rázu.

Ygrain řekl(a)...
31. května 2016 22:24  

"učitele SOŠ, SOU a druhého stupně základních škol (po vybrakování jejich nejlepších žáků přebujelými osmiletými gymnázii) považuji za hrdiny naší doby"

To by mi sice mohlo lichotit, ale daleko více by mne uspokojilo, kdyby našemu hlasu bylo nasloucháno.

Chtěla bych se zeptat, dá se někde najít něco jako "rozbor" didaktického testu? Tedy, co která úloha vlastně testuje, případně proč a jakým způsobem? Poněkud mne totiž mate, proč tři úlohy, které - zřejmě - testují porozumění různým typům textu, jsou všechny postaveny na principu pravda-nepravda. A pokud skutečně testují porozumění, proč je v nich zařazeno tvrzení, které nespočívá na porozumění, ale na odhalení "chytáku", totiž podobných termínů (biografický-bibliografický)?

Tajný Učitel řekl(a)...
31. května 2016 22:37  


1. "Jak vysvětlíte, že několik našich maturantů jednoduše nemělo čas na splnění dvou stránek úloh, přičemž všechny ty úlohy, které vypracovali, byly dobře?" Protože na to buď neměli, nebo byli indisponováni - ovšem maturitní zkouška je u nás nastavena jako zkouška "tady a teď"; dospělý člověk musí sám zvážit, zda ji půjde skládat v horečce, nebo ji odloží na září. Trvám na tom, že státní maturita je dnes nastavena tak, že i žáci SOŠ a SOU ji musí bez problémů složit i bez znalosti epizeuxis, pokud se neflákali. (Milerád poslední slovo zopakuji i v budoucnu.)

Řekl bych, že z otázky je evidentní, že žáci na maturitu měli, pouze neměli dostatek času k vypracování všech úloh. Nerozumím, proč vám tak jednoduchá myšlenka tak cizí, či nepochopitelná. Je přece rozdíl mezi "nemít" na maturitu a potřebovat více času k jejímu vypracování. Ty vědomosti a dovednosti tam jsou, chápejte přece. Nerozumím proč potřebujeme k ověřování vědomostí tak krátký časový limit a takový počet distraktorů. Takhle to už totiž není test k ověření znalostí, nýbrž test rychlé inteligence a psychické odolnosti vůči stresu. Jediná možnost, proč to tak je, je že bez těchto distraktorů by nešlo test precizně nakalibrovat k předem danému procentu úspěšnosti.

Vaše odpověď svědčí přinejlepším o neznalosti prostředí na nevýběrových středních školách, spíše však o arogantním samozvaném mandátu k diktování podmínek všem bez rozdílu dle vlastní pomýlené laťky. Pro vás nejsou žáci lidi, nýbrž materiál, který se musí vejít do nějaké vámi nastavené šablony aby prokázal první třídu kvality. Nastavte si klidně gymnaziální maturitu jak chcete, třeba 100 úloh za 15 minut a pět vrčících dobrmanů v učebně, ale netahejte do vaší zvrácené hry o prestiž VŠECHNY žáky středních škol s maturitou.

Gausse nelze obelhat

Je tedy nová maturita pouze o výši IQ? Proč se pak trápit katalogy požadavků a čtyřmi lety studia, když by stačil pouhý IQ test? Co žáci, kteří jsou dříči a požadovaný objem vědomostí se naučí, jen potřebují VÍCE ČASU aby to u maturit prokázali? Ti si, dle vás, maturitu nezaslouží?

Já nepochybuji, že jste odborníkem ve svém oboru, pouze nevím, zda jste i odborníkem v testování žáků, v dizajnu osudových zkoušek a zda máte vy/cermat kolem sebe tým odborníků zpracovávajících relevantní zahraniční studie. O tom vážně pochybuji. Pokud je vaším jediným argumentem fakt, že předtím bylo maturantů méně, vězte, že toto je trend v civilizovaných zemích. Zdá se být evidentní, že větší počet všeobecně vzdělaných lidí je pro stát přínosnější, jak ekonomicky, tak i společensky. Vy si ale jednoduše ty výzkumy nejste ochotni ani schopni, jednoduše kvůli jazykové nevybavenosti, přečíst. Česká republika se tak i vaším přičiněním stává provinční vesnicí na poli vzdělávání, daleko od dosažení "euroatlantického rázu".

Jsem vážně rád, že nejsem ve vašich řadách. Neměl bych klidné spaní. Musel bych myslet na ty stovky a tisíce zklamaných žáků středních škol, kterým se, ač se připravili jak nejlépe uměli, jednoduše nepodařilo vejít do vašich představ o testování a skončili na pracáku. S tímhle žít, pane jo, to bych nechtěl.

Nico Pytlik řekl(a)...
31. května 2016 23:14  

Tisíckrát převařený a znovu a znovu semletý lógr.
Tisícičetně zklamaná mládež, která roky dřela a dřela, až doživotně na pracáku zkončila. S dobrým scénářem by to mohl být kasovní trhák. Metamorfoza z nesmiřitelného tepače učitelů komplet v zaníceného bijce za nezadatelné právo na maturitu zdarma. Škoda jen, že ta naše kvalitního vzdělání chtivá droboť nemá komu poděkovat kytičkou.
'Větší počet všeobecně vzdělaných lidí je pro stát přínosnější'. Ne však lidiček se štemplem, za kterým už ale nic použitelného není. To jsou ty euroatlantické trendy...

Vladimír Stanzel řekl(a)...
1. června 2016 6:20  

Tajnej,

pokud vám Pán Bůh nedopřál na inteligenci, nahraďte to alespoň pílí, mnoha lidem se pak uleví, věřte. Kdybyste - věren svému StBáckému mimikry - kolegu Kostečku perlustroval za pomocí Velkého bratra Google, dočetl byste se zde, že vystudoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy češtinu a angličtinu, po dokončení studií strávil jeden rok na studijním pobytu na Katedře obecné jazykovědy a fonetiky FF UK, obor fonetika anglického jazyka, v devadesátých letech krátkodobě vyučoval na Gemeentelijk Gymnazium Hilversum (Nizozemí) a na Brecon High School (Wales), v rámci zahraniční výměny vyučoval výběrově starořeckou literaturu na Moraitis School v Athénách, v letech 1993–96 působil jako lektor českého jazyka v Číně na Pekingské univerzitě zahraničních studií. Napsat, že patří k nějaké vaší paranoidní myslí vytvořené skupině, která si není ochotna ani schopna kvůli jazykové nevybavenosti přečíst výzkumy a angličtině, může totiž jen líný troubelín, který zjevně není ochoten napsat do vyhledávače tři slova a kliknout na první odkaz, který mu bude nabídnut.
Snad si na svou apologetiku pomalosti vzpomenete, až vám bude automechanik opravovat měsíc auto, ačkoliv jiný by to zvládl za polovinu doby a nákladů - potřebuje zkrátka více času, ale ty dovednosti tam jsou, chápejte. Nebo vás bude operovat chirurg, který bude váhat tak dlouho, až vám bude muset být odebrána noha, která by včasným zákrokem mohla být zachráněna. Určitě se vám pak bude dobře žít, protože někdo jako vy myslel na zklamání těchto dvou lidí, kteří se připravili, jak nejlépe uměli, takže si zasloužili absolutorium oboru, popřípadě titul. Jste vlastně velký školský reformátor - s vaším přístupem totiž můžeme ve školách konečně zrušit známkování - je otravné a navíc by přece stačilo, aby žák prokázal, že se připravil, jak nejlépe uměl. Pane tajnej vachmajstr, vy ste hlava!

Tajný Učitel řekl(a)...
1. června 2016 8:47  

Stanzele,

Promiňte, ale mělo-li resumé pana Kostečky mít efekt posazení mne na zadek s výkřikem ůůůůůůůůůů, on musí mít ve všem pravdu, nestalo se. Mám už něco odžito a utvářím si názor podle jiných kritérií než sáhodlouhého cv. Pokud pan Kostečka umí anglicky, tím hůř. To znamená, že si výzkum na téma high-stakes test přečíst dovede, ale:
a)nerozumí mu
b)nechce se mu to číst
d)záměrně ignoruje výsledky

Vaše argumentace mechanikem a chirurgem je, už poněkud otřepaný, strašák budoucí. Opomněl jste, zalykaje se svou jízlivosti, že na většinu zaměstnání se studuje, přijímá, existuje zkušební lhůta atp.

Stejně bych se mohl tázat, kolik času potřebujete k napsání povídky, románu či básně, k namalování obrazu, k vyrobení kvalitní boty, k péči o seniora apod...
Ve své snaze zavděčit se vašemu idolu ztrácíte sám sebe.

Nico Pytlik řekl(a)...
1. června 2016 9:29  

A kolik času byste si tedy na to maturitní testování představoval? Asi tak... den, dva... nebo jej pojmout jako celoživotní dílo?

Vladimír Stanzel řekl(a)...
1. června 2016 12:29  

Nikoliv, Tajňousi, nikoliv!

Šlo o pouhou demonstraci toho, jak mizerně argumentujete, jak paušalizujete, aniž byste pro to měl sebemenší oporu ve faktech - demonstrováno na poznámce jazyce anglickém.

Nenapadlo vás, že může existovat výzkum, který nemusí být vůči high-stakes testům negativní? Máloco je v životě černé nebo bílé, jeden výzkum něco potvrdí, druhý to popře - a kde je pak pravda? Vy to vidíte nějak, někdo druhý jinak, mýlit se můžete oba. Vaše abd) závěry jest tedy lépe nekomentovat.

Netřeba mi podsunovat vaše vzorce chování, nejsem anonymní "hrdina", nezalykám se jízlivostí, jen se tu a tam uchechtnu. Samozřejmě, že "na většinu zaměstnání se studuje, přijímá, existuje zkušební lhůta atp.", ale součástí studia bývá i to, že holt někdo nestihne něco v čase odevzdat a pak třeba nedostuduje nebo jej vyrazí z práce ve zkušební době. To je ale podle vás přece špatně. Tak jsem si dovolil nastínit, jak by to vypadalo, kdyby se váš způsob nazírání na profesní přípravu praktikoval všeobecně - vždy by se našel někdo, kdo by zamhouřil oko, a umožnil tak onomu mladému talentovanému pomalému člověku dosíci vysněné mety, bez ohledu na to, co to stojí okolí. No a vy s tím zase nejste spokojený - asi proto, že si nejste vědom rozpornosti své argumentace.

Možná se budete divit, ale k péči o seniora, pakliže tato má medicínský charakter, máte od zdravotní pojišťovy také vymezen čas, po který ten či onen zákrok musíte zvládnout, jste-li poskytovatel ošetřovatelské služby. Kolik a na jaký úkon to je, vám ale neřeknu.

Člověk mi nemůž býti Bohem, Tajnej, takže své představy o uctívání idolů si pro příště prosím pěkně ponechte na úrovni svých druhúst, která je zřejmě vyprodukovala.

Ygrain řekl(a)...
1. června 2016 12:51  

"A kolik času byste si tedy na to maturitní testování představoval? Asi tak... den, dva... nebo jej pojmout jako celoživotní dílo?"

Myslím, že 10-20 minut navíc by bývalo stačilo.

BTW, pane Pytlíku, jinde jste mi odpověděl, že ten test zkoušet nebudete, protože se necítíte připraven. Přesto bych vás chtěla požádat, abyste si ho zkusil alespoň přečíst.

Tajný Učitel řekl(a)...
1. června 2016 13:03  

Kličkujete a mlžíte Stanzele, jako zajíc v ... mlze.

Nicméně kvůli pořádku dám polopatistický příklad z praxe. Přijde tuhle mladý, nepříliš bystrý absolvent libovolné pedagogické fakulty ke bráně školy a žádá o zaměstnání. Ředitel, poslušen zákona o kvalifikaci promptně vyhodí nekvalifikovaného zkušeného učitele a najme na jeho místo zelenáče. Tento zelenáč ve třídě zprvu vejrá jak tele na nová vrata, vrávorá pod záplavou rychlých dotazů žactva k učivu i k životu obecně. Na chodbě ho odchytnou dvě ustarané matičky a začnou mu radit co a jak učit. Pak se do něj pustí zástupce, že nevyplnil správně TK.

Má-li zelenáč zvládnutý předmět a špetku nadání, postupem času se naučí na nepředvídané situace a dotazy reagovat, přizpůsobí se, naučí se, funguje. Pokud ne, jde pryč, dělat něco jiného, třeba prodejce pojištění. Takhle to v práci funguje Stanzele. Rychlost a už vůbec ne rychlost v pojetí cermatu s tím nemá co dělat. Pokud by zelenáče ředitel měl posuzovat na základě jedné "tady a teď" hodiny (testu), neměli bychom nikde žádné učitele.

Nico Pytlik řekl(a)...
1. června 2016 13:42  

Přesto bych vás chtěla požádat, abyste si ho zkusil alespoň přečíst.

Tak jo. Beztak už mám život zkažený... Kde ten test najdu?

Josef Soukal řekl(a)...
1. června 2016 13:43  

Ale to jsou zase kličky a samozřejmě mlžení obviňováním ostatních... Co se týče maturity, tam má žák předvést, jak zvládá to, co měl možnost předtím natrénovat během výuky a své přípravy. Pokud neuspěl, může trénovat dál a zkusit to ještě dvakrát.
"Nepříliš bystrému" mohu dát novou šanci, ale na "nepředvídané" situace stejně bude reagovat nepříliš bystře, protože nepředvídatelné situace se natrénovat nedají.

Nico Pytlik řekl(a)...
1. června 2016 16:47  

předvést, jak zvládá to, co měl možnost předtím natrénovat během výuky

Hele, moje výuka dnes vypadá vesměs tak, že žáci třeba ve spredšítu dělají to, co a jak jim předvádím. Nejpozději týden dopředu jim oznámím, že bude test. S nějakou obměnou je v něm to, čím jsme ty dva, tři týdny zabývali, a už radši s přelohou, jak to má vypadat. Zadání už nějakých dvanáct let neměním. A jestli, pak je zjednodušuji. Dřív jsme zvládli tak šest prací, dnes tři, a jsme rádi. Když je součástí zadání i ta předloha, jak by mohl výsledek vypadat, čím dál tím častěji žáci do buněk vepíší ta čísla z předlohy... a basta.

Kde najdu ten češtinový test?
Jen aby to nedopadlo, jako když jsem si před lety zkusil příjímačkový test ke studiu informačních technologií na matfyzu. Z padesáti bodů jsem získal jeden. Slovy jeden. Za to, že jsem si ze svého působení na průmyslovce vzpomněl, že NAND je obvod realizující negaci logického součinu. Dost mi to pozvedlo sebevědomí.

Ygrain řekl(a)...
1. června 2016 17:42  

maturitní testy:
http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-1404038149.html

Nebojte se, něco si určitě vzpomenete. Já jsem při pohledu na krychličku taky pochopila, že se po mně chce výška rovnostranného trojúhelníku složeného z úhlopříček (tedy aspoň doufám), ale jak ji elegantně vypočítat...

Nico Pytlik řekl(a)...
1. června 2016 22:46  

Děkuji. Zkopíroval jsem si, zítra vytisknu, a pak se pokusím neznemožnit se na padrť.
Svůj bodík už ale mám. Za tu epizeuxisisu.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. června 2016 9:36  

Žádné množství frází nezmění fakt, že se učitelé středních škol s maturitou každé jaro stávají na dálku řízenými automaty cermatu, který nejen že nutí pudlíky panáčkovat na zadních, ale hází jim pod packy kuličky, aby to neměli tak snadné.

S. Podhajsky řekl(a)...
3. června 2016 8:16  

Pan Šteffl (29. května 2016 23:05) odkazuje na článek mého patrně nejúspěšnějšího studenta Šimona Podhajského z Gymnázia Open Gate, nyní Yale, USA. (Docela by mě zajímalo, zda pan Šteffl tuhle půvabnou maličkost ví.) Dokázali jsme se s Šimonem během jeho středoškolského studia pohádat snad o všem, ale jedno mně snad potvrdí, pokud tento web navštěvuje: Mezinárodní maturita International Baccalaureate, která ho na Yale University (samozřejmě kromě jeho mimořádných studijních výkonů) dostala, je založena na maximálně možném objektivním hodnocení maturantových výkonů.

Já bych to klidně i potvrdil, ale jakou by takové potvrzení mělo hodnotu? Yale přece neuděluje tituly v oboru bohemistiky.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.