Novou koncepci společného pedagogicko-psychologického základu pro studenty učitelství představila Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (MU). Stalo se tak na konferenci Vzděláváme společně, kterou pro učitele a vzdělávací poradce uspořádala k tématu inkluze univerzita spolu s ministerstvem školství. Na konferenci si lidé z praxe předávali zkušenosti, jak lépe učit. Díky nové koncepci pedagogické fakulty si inkluzivní přístupy osvojí budoucí učitelé už v rámci přípravy na kantorské povolání.
Odborníci označují takovou přípravu za velmi potřebnou. Vyzývají také, aby se víc pracovalo na snaze získat zpět respekt pedagogům a dalším pracovníkům ve školství.
„Akademická obec sehrává výraznou roli v náhledu na vzdělávání, jeho priority a způsoby, jak se budou učit naše děti - ať už jsou nadané, s logopedickými vadami nebo dalšími handicapy, které vyžadují různou míru podpory. Jsou to totiž právě absolventi univerzit, kteří pak stojí před tabulí a s těmito dětmi pracují. Proto velmi vítám koncepci, se kterou nově Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity přišla,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.
Podle jejího názoru je nutné dále intenzivně připravovat řešení skutečných a dlouhodobých problémů české vzdělávací soustavy – především dokončit změny ve financování regionálního školství, dát mu potřebnou stabilitu a předvídatelnost a navyšovat finanční prostředky pro učitele. Ty jsou totiž dlouhodobě nedostatečné a nejnižší ve srovnání zemí OECD.
Jde-li o přípravu budoucích učitelů na specifické potřeby některých dětí, zavede již od nadcházejícího podzimního semestru Pedagogická fakulta MU dva nové předměty. V bakalářském studiu to bude Speciální a inkluzivní pedagogika a v navazujícím magisterském předmět Inkluzivní vzdělávání. „Podstata koncepce předmětu netkví jen v osvojování vědomostí o jednotlivých druzích znevýhodnění, ale v získávání specifických zkušeností s tím, jak konkrétního žáka ovlivňuje jeho znevýhodnění v prostředí běžné školy. Pojetí předmětů vede studenty k získání kompetencí, které jim umožní s dítětem pracovat bez ohledu na to, jaké znevýhodnění má,“ přiblížil Jiří Němec, děkan Pedagogické fakulty MU.
Nový pedagogicko-psychologický základ, jenž mají budoucí pedagogové od září absolvovat, přinese také více výuky v menších seminárních skupinách a novou formu pedagogické praxe. Všichni studenti od druhého ročníku budou doučovat děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. „Studenti budou docházet přímo do rodin nebo do nízkoprahových zařízení. Ze strany rodičů doučovaných dětí cítíme po tomto druhu výuky vysokou poptávku,“ doplnil Němec.
O tom, jak co nejlépe učit děti se specifickými potřebami, mluvili na brněnské konferenci rodiče těchto dětí i lidé, kteří si se svým handicapem úspěšně za pomoci učitelů poradili. Akce byla přenášena on-line. Její záznam je k dispozici na portálu YouTube ZDE.

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity začne studenty připravovat na inkluzi
sobota 28. května 2016
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
14 komentářů:
To brzy....
Kde to jako Valachová řekla, když tam ani nebyla? Najel jsem 400 km, když se tak dlouhodobě (každá její první věta) a pravidelně setkává s řediteli, učiteli, zástupci měst a obcí a opět jsem neměl to štěstí.
Jací rodiče? Myslí autor tu jednu výjimečnou maminku, která byla schopna pro své dítě udělat vše, co bylo v jejich silách?
Němec snad řekl, že tím studenti projdou? Budou to pouze předměty, tudíž z toho nevyplývá, že to bude povinné pro budoucí kantory. Dopadne to tak, jako když ke mně chodí češtinářky z MU žádat o práci, aniž by měly zkoušku ze světové literatury, zato fantasticky zvládají staroslověnštinu.
"Začne studenty připravovat na inkluzi" - tři měsíce předtím (z toho dva prázdninové), než bude "inkluze" ve školách spuštěna. Není to trochu pozdě?
Držím těm optimistům palce. Neví do čeho jdou.
Studenti od druhého ročníku budou doučovat?
Problémy:
1. Ve druhém ročníku toho jsou schopni?
2. Kolik jich po této zkušenosti bude chtít být učitelem?
3. Doučování je trochu něco jiného, než stát před třídou.
"Dopadne to tak, jako když ke mně chodí češtinářky z MU žádat o práci, aniž by měly zkoušku ze světové literatury, zato fantasticky zvládají staroslověnštinu."
Ani se mi nechce věřit, že se opravdu nic nezměnilo od dob, kdy jsem studoval já. v 80. letech jsme také měli jako strašák dost těžkou zkoušku ze staroslověnštiny, ale jen půlroční seminář zakončený zápočtem ze světové literatury. Přitom stačí letmý pohled do RVP středních škol, aby i děkan libovolné PF pochopil, čeho je budoucímu učiteli více třeba.
Než tito studenti dojdou do 5. ročníku, bude celá slavná inkluze (doufám) zrušena.
Bych se jim na to ... a šel studovat něco jiného.
Těm studentům to neuškodí, když se dovědí i něco o dětech s postižením, ale odborně připraveni na jejich vzdělávání touto cestou určitě nebudou.
fascinují mě ty žvejky posledních let o tom,jak absolvent pdf,přf,ff nastoupí do praxe a rozehraje pedagogický koncert,škola je tu od toho,aby vybavila bojovníka municí teorie a to tak dobře,aby pak na praktickém bojišti měl z čeho střílet,ale jestli trefí nebo netrefí již záleží na něm,za našich časů jsme žádný předmět inkluzi neměli ale byl rok přednášek nějaké pediatrie o různých nemocech a pak zkouška,pamatuju si to dodnes,protože byl červen,hic,ráno jsme tam na pajdák přišli,tam plná chodba,nás třicet a pajdáků dvakrát tolik,ti jako domácí měli přednost,tak jsne šli ven,koupili levné ale chutní vínko melnik(12/13kč sedma) sedli na lavku v parku a před polednem jsme vyrazili na zkoušku,na chodbě už nikdo,oni si to tam ti asáci rozebrali a zůstal tam jen pan docent,který se zrovna sbíral na oběd,ale byl frajer,kde jste ze papomněli tři mušketýři?jste už všichni nebo se přišourá ještě nějakej dartaňan? pobesedoval s námi,bouchl nám to do indexů a my šli,pamatuju si, že otázku jsem si vytáhl padoucnici,což se mi zabedlouho hodilo na vojně,kde jsem měl v družstvu kluka, co ho to občas chytlo a já si vzpomněl na docenta jak říkal ,nejlepší je řemen,tak jsem strčil do huby řemen,dva jsme na něj klekli a za chvíli to bylo v cajku
jinak k úvahám o staroslověnštině,až hodně později poznáte vážení,že ta staroslověnština byla důležitější než plkání o světové literatuře, a jestli ty holky ji ovládají,tak před nimi klobouk dolů a takové kádry vzít,to, že on byl romeo a ona julie a ne alfa,se už těm učňům ,pardon,středoškolákům, nějak naučí vsugerovat
Tak, střechu začínáme stavět. Nemáme zdi, nemáme základy. To neva. třeba to nespadne.
eu funguje ve virtuální realitě,takže si představte ty základy,zdi a aktivně se účastněte debat na téma komín,více kreativity,více představivosti,více inovativního a alternativního myšlení !
ještě je třeba připravovat mladé na ten whistleblowing
Opravdové kouzlo nechtěného!
Nebudu se záměrně zabývat obsahem toho jejich nového zázračného studia (z anotace to vypadá na znovuzrození stalinského "všeobecného odborníka") - jenom mě hned napadl tentýž dotaz jako některé z vás: "A jakpak to, vážená paní ministryně, asi stihnou do září?"
Pí Valachová tím totiž bezelstně potvrzuje naprostou nepřipravenost běžných základních škol pracovat se žáky se zdravotním postižením! Platí přece jednoduché buď, anebo:
1. Buď kantoři na základkách práci se ZP v pohodě zvládnou, a pak jaksi chybí důvod zavádět studium již z podstaty zbytečné.
2. Anebo je to studium pro práci s žáky se ZP zásadní, a pak je celý školský "terén" připraven asi tak, jako Andrea Merkelová na ty milióny migrantů, které "si" pozvala do Německa.
Okomentovat