Vladimír Pešta: Game Maker jako výukový nástroj

pondělí 12. května 2014 ·

Článek shrnuje praktické zkušenosti s výukovým využitím nástroje na tvorbu vlastních her Game Maker, jež vede k nácviku informatického myšlení a dalších počítačových kompetencí. Může se stát velmi vhodným prostředkem pro výchovu budoucích programátorů.

Úvod

V tomto článku bych se rád věnoval možnostem využití prostředí pro tvorbu her – Game Maker. Mnoho učitelů ICT si v dnešní době láme hlavu s tím, jak učit programování a logické myšlení mladší děti (Informatické myšlení jako výukový cíl). Tyto děti většinou nemají s touto problematikou žádné zkušenosti a ty, které by zájem měly, odradí fakt, že se musí učit příkazy a pečlivě dbát na syntaktickou správnost kódu. Pro mnohé, kteří se tímto problémem trápí, by mohl být řešením právě program Game Maker. Již z názvu je patrné, že slouží k tvorbě her. Jeho autorem je společnost YoYo games.

HW a SW požadavky

Každého bude jistě zajímat, co je k běhu takového programu potřeba - jaké jsou nároky na hardware a kolik program stojí. Mohu vás uklidnit. Nároky na hardware jsou v dnešní době opravdu minimální. Doporučenou konfigurací je 512 MB RAM a grafická karta se 128 MB paměti. Dokonce máme s žáky vyzkoušeno, že program běží i na horších strojích. Game Maker funguje pod MS Windows všech verzí. Od XP po Win 8. Aktuálně je program stažitelný ve verzi 8.1. Lite, což je verze, která je zdarma a lze ji volně využívat. K dispozici je například na portálu Slunečnice. V této verzi je možné vytvářet hry ve 2D. Pokud by měl někdo zájem dělat hry i ve 3D, musí již mít koupenou plnou verzi programu, která stojí 50 $ (Game Maker : Studio). V této verzi je program použitelný pro platformu Windows a iOS. Existuje i verze schopná exportovat hry do všech dostupných platforem (Game Maker: Studio Master) - Linux, Windows, Android, ale za tu již zaplatíte 800 $ (viz GameMaker: Studio Feature Comparison).

Grafika

V programu vytváříte hry pomocí spritové grafiky. Sprity jsou malé dvourozměrné obrázky, které jsou zasazeny do větší scény. Obrázky v Game Makeru jsou uloženy ve formátu png, aby se docílilo průhlednosti. Samozřejmostí je, že můžete do programu vkládat jako sprity vlastní obrázky, které buď vytvoříte v Malování či jiném grafickém editoru. Dokonce i sám Game Maker má v sobě integrovaný vlastní editor na tvorbu nebo upravování spritů, které jsou standardně dodávány s programem. Game Maker dokáže pracovat nejen s klasickými obrázky typu png a jpeg, ale umí použít i gif. Ten je, jak známo, dobrý na animace. S jeho pomocí můžeme například ve hře použít panáčka, který při pohybu hýbe nožičkami, aby to vypadalo jako by se opravdu pohyboval. Nebude se tedy po obrazovce pohybovat statický obrázek, což je u dětí poměrně neoblíbené.

Integrovaný editor je vylepšenou verzi programu MS Paint z MS Windows. Tato verze je však přizpůsobena prostředí. Sprity zde lze vytvářet i upravovat. Můžeme si vzít již hotový obrázek a přidat do něj, co potřebujeme. Jak vidíte na ukázce níže, je editor opravdu jednoduchý. Máte k dispozici základní objekty, tužku, gumu, atd. Důležité je si na začátku správně zvolit velikost kreslícího plátna. Může se nám snadno stát, že si dáme práci s kreslením detailů, ale na herní ploše pak nebudou téměř vidět, protože je příliš velká a váš sprit je příliš malý.

Prostředí grafického editoru Game Makeru pro tvorbu spritů

Objekty

Další a zřejmě nejdůležitější součástí Game Makeru jsou objekty. S těmi budete v programu pracovat nejvíce. Objekty samy o sobě nemají žádnou grafickou podobu. Tu získávají až aplikováním spritu na daný objekt. Abych použil opět analogii s moderními hrami, tak objekty jsou vlastně jako modely. Jsou to jednotky, které sebou nesou určité vlastnosti. Když například panáček narazí do zdi (událost), může to vyvolat nějakou akci (třeba restart hry). To je příkladem vlastnosti, kterou sebou nese daný objekt. Při jeho vytváření tedy musíme myslet na to, s čím bude daný objekt interagovat. Jedná se ve skutečnosti o velmi pěkný úvod do objektového programování. Objekt v Game Makeru je podobný jako objekt v objektovém programování.

Základním parametrem každého objektu jsou události (angl. event). Událostí může být nejen kolize dvou a více objektů, ale též vstup od uživatele nebo třeba jenom to, že se hra spustí. S událostmi jsou přímo spojené akce. Akcí je to, co se má stát na základě nějaké události. Událostí je v Game Makeru nepřeberné množství a možná ani všechny nevyužijete. Abych se držel příkladu s panáčkem, kterého ovládá hráč. Událostí bude to, že hráč stiskne na klávesnici šipku vlevo. Akcí bude to, že náš objekt se začne po obrazovce pohybovat směrem vlevo, a to s určitou rychlostí, kterou je možno nastavovat. Na ukázku vývojového prostředí se můžete podívat na obrázku níže.

Ukázka vývojového prostředí Game Makeru

Věřím, že není nutné do detailu popisovat všechny události a akce, které se dají v Game Makeru použít. Na ukázky se můžete podívat například na webu vyuka.jihlavsko.cz, kde najdete i návody na tvorbu jednoduchých her, na nichž se nejlépe naučíte, jak se události nebo akce dělají.

Místnosti – Rooms

Poslední ze základních složek prostředí jsou místnosti. Místnost je prostor, kde se odehrává samotná hra. Stejně jako u hry Pong, která je obecně dobře známa, je herní prostředí omezeno stěnami nahoře i dole, a prázdným prostorem vlevo a vpravo. Podobný prostor je v Game Makeru a je na tvůrci, jak bude vypadat. Samozřejmostí je nastavení velikosti a pozadí. Do hotové místnosti se vkládají objekty. Celá herní obrazovka je tedy tvořena z místnosti o předem dané velikosti a z objektů, které sebou nesou vlastnosti (jednou z vlastností je i sprit, který určuje, jak bude daný objekt na herní obrazovce vypadat).

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.