V USA se stále hlasitěji mluví o tom, že je studium na vysokých školách příliš drahé. Ve skutečnosti se většina příslušníků nižších socio-ekonomických vrstev, chce-li ho absolvovat, musí na dlouhá léta zadlužit. Přesto je cílem vlády počty vysokoškoláků nadále zvyšovat. Vezmeme-li v úvahu, že v blízké budoucnosti již nebude ani diplom zárukou lukrativního povolání, je zřejmé, že vzniká problém, který je třeba řešit. Obamova administrativa se pokouší realizovat různá opatření. Jsou to dohody s poskytovateli půjček, výměna informací o cenách a kvalitě studia, podpora kombinovaných a online forem výuky. Aplikace vzdělávacích technologií má proto pochopitelně významné postavení. Spomocník o americkém přístupu ke vzdělávacím technologiím informuje poměrně často – např. Jak efektivní je online výuka?, Do 5 let má být připojeno 99 % žáků v USA do internetu.
Nejnovější iniciativou v této oblasti bylo setkání expertů, učitelů a studentů 15. ledna ve Washingtonu na konferenci zvané Education Datapalooza. Probírala se zde hlavně Strategie rozvoje školství v USA pod taktovkou Ed.gov, o níž jsme informovali již vloni na jaře. V závěrech (Key Administration Steps to Build Momentum for Innovation) jsem ale přece jen objevil jeden nový a docela zajímavý bod zabývající se získáváním dat pro budoucí nasměrování strategických záměrů vlády:
Hledání nových „mechanizmů tahu“ na podporu rozvoje vzdělávacích technologií.
Hned mě napadlo, jakou souvislost má tento „tah“ s prvním z 10 doporučení, které již před několika lety dala školám agentura Ideo. To zní: Táhněte, netlačte! Souvislost sice není úplně přímá, ale je rozhodně důležitá a inspirativní.
V tomto případě se jedná se o výzvu k poskytnutí relevantních informací, které bude shromažďovat specializovaný úřad Bílého domu - Office of Science and Technology Policy, jenž pomáhá prezidentovi nastavovat politiku v oblasti využití technologií. Požadovány jsou odpovědi na otázky vztahující se k implementaci existujících aplikací technologií ve vzdělávání včetně popisu, jak je jejich výukový přínos měřen a jak se vztahuje k výukovým cílům a současným trendům?
Respondentem může být kdokoli, předpokládá se však v první řadě odezva od federálních či neziskových agentur, sponzorů, soukromých firem, výzkumných organizací apod. Součástí sdělení má být i způsob, jak by se respondent mohl podílet na dalším rozvoji využití daného technologického řešení. Platnost výzvy končí 7. března.
I když tato výzva nemá přímou spojitost s konkrétními grantovými programy či jinými existujícími formami financování rozvoje technologií v USA, jedná se v konečném důsledku o získání podkladů k vhodnému nasměrování budoucích investic tak, aby v maximálně možné míře napomáhaly rozvoji pouze skutečně užitečných aktivit. Ačkoli není přesně dáno, co by mělo být obsahem podání, zadání je vedeno snahou zvýšit vliv technologií na výsledky vzdělávání a podpořit nabídku služeb v této oblasti. Výzva obsahuje několik příkladů vhodné tematické náplně:
- Snižování přetrvávajících rozdílů v objemu slovní zásoby u dětí žijících v odlišných socio-ekonomických poměrech.
- Podpora směřující ke zlepšování výsledků amerických žáků při porovnávání s jejich zahraničními vrstevníky v matematice a přírodních vědách.
- Zdokonalování schopnosti ovládat angličtinu u žáků, kteří jsou několik úrovní pod průměrem.
- Rozvoj kompetencí usnadňujících absolventům středních škol nepokračujících ve studiu na vysoké škole nástup do praxe.
- Úspěšné posílení důvěry ve schopnost vlastního růstu u učitelů i žáků.
- Zavedení výukových metod, které jsou pro žáky obdobně přitažlivé jako ty nejlepší počítačové hry.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
2 komentářů:
Jejda...podle posledních bodů výzvy je na tom Amerika už hodně zle:
- děti už neumí ani mluvit, natož anglicky
- kromě počítačových her je nic nezajímá, natož nějaká škola..
Budu doufat (možná naivně), že podobné výzvy nečekají i české školství..
Jejda...
Pokud bylo kdy naším cílem dostihnout vyspělý západní svět, pak můžeme celkem v klidu konstatovat, že krok je v mnoha ohledech přinejmenším srovnán.
V těch dvou uvedených pak určitě.
Okomentovat