Koncept vybavení žáků 1:1: Jak hodnotíte nutnost kvalitního připojení wi-fi i k Internetu? Je řešitelné bez vysokých nákladů? Jsou online aplikace skutečně tak náročné?

středa 23. října 2013 ·

K článku Ondřeje Neumajera Koncept vybavení žáků 1:1 se dotkne všech škol se rozvinula rozsáhlá diskuse. Požádali jsme o zodpovězení několika otázek k různým aspektů konceptu 1:1 (jeden počítač pro každého žáka) a BYOD (Bring Your Own Device) několik odborníků. Přinášíme dnes odpovědi na třetí anketní otázku.


Miroslav Bečev, BeCeData

Ve školách zprovozňuju wifi v omezené míře a to pouze pro učitele. Zažil jsem školy, kde postupně omezovali studentům přístup na wifi, až ho nakonec zakázali. Na jedno takové gymnázium chodila např. moje dcera. Občas vyskakují na schůzkách rodiče a chtějí zakázat ozařování dětí wifinami. Zajímavé je, že jim vadí 100mW na několik metrů, zatímco 2W z mobilu u hlavy jejich dítek je jim jedno. Ostatně ani v pouzdru u pasu to není lepší, račte se podívat, co máte poblíž a není to chráněné kostí :)

Radovan Jansa, Gymnázium a SOŠ Nový Jičín

Zkušenost od nás - do školy si nosí svůj ntb/smartphone/tablet cca 130 - 160 žáků, kteří jsou aktivně připojení na školní WiFi (místo drahých Linksys se nám podstatně více osvědčily TPLinky - např. TPLink Nano. Za cenu 1 pořádného Linksys máme min. 5 levných TPLinků a cesta "zahuštění" je pro nás lepší, než např. služby typu Roaming v dražších AP). Co se týče konektivity, máme 40 MBits symetrickou optiku a většinu služeb v cloudu (GApps, SkolaOnLine, VMware HTML Blast) a problémy s rychlostí zatím nezaznamenáváme.

Ondřej Neumajer, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy

Dostupnost wi-fi je v současné době v případě 1:1 základním předpokladem pro provoz počítačů a tedy i jednou ze základních potřeb pro vzdělávání. V budoucnosti se situace může ale změnit, např. zvýšením dostupnosti vysokorychlostního internetu (LTE, 4G sítě...).

Pavel Pešat, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci

Co se týče náročnosti on-line aplikací, chtělo by to serióznější měření v nějaké škole provozující podobný model. Jinak řadím zajištění internetu a rychlé Wifi mezi absolutní priority a povinnosti školy - srovnatelné se zajištěním vytápění a osvětlení.

Bohumil Vošický, Terasoft

Online aplikace nejsou tak náročné, ale připojení škol je až tak špatné. Co jsou to vysoké náklady? Pro naše školy je vysokým nákladem už pár tisícikorun měsíčně navíc a bez toho to řešit nepůjde.

Přehled otázek a článků:

  1. Jak řešit nerovnost ve výuce, kdy bohatší rodiče žákům zakoupí dražší zařízení a sociálně slabší mít vlastní zařízení mít nebudou?
  2. Jak řešit kompatibilitu aplikací v různých operačních systémech (na trhu jsou tablety s iOS, Android, Win 8 a Win 8 RT)?
  3. Jak hodnotíte nutnost kvalitního připojení wi-fi i k Internetu? Je řešitelné bez vysokých nákladů? Jsou online aplikace skutečně tak náročné?
  4. Vidíte problém v licencování výukových aplikací a výukového obsahu (například využití školní licence na zařízení žáka)?
  5. Bude problémem riziko poškození nebo zcizení zařízení žáků?
  6. Bude problémem kapacita akumulátorů v tabletech a případné dobíjení?
  7. Máme dostatek kvalitních ICT metodiků pro postupné závádění konceptů 1:1 a BYOD?
  8. Kde se koncepty 1:1 a BYOD uplatní nejdříve, na 1. stupni, na 2. nebo na SŠ?
  9. Jaké výhody získá žák i učitel při tomto způsobu výuky vůči žákům+učitelům používajícím klasickou výuku, pokud to pomůcek budou nainvestovány srovnatelné peníze? Myslíme tím vycpaniny, herbáře, fyzikální, chemické laboratoře apod.

11 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2013 v 0:43  

Tak jestli už nemáte nějaké další otázky, mohli bychom se do toho pustit. Že bychom to rozjeli, řekněme, od ledna příštího roku?
Jen mi trošku vrtá hlavou, víte, až se zruší ty nadbytečné počítačové učebny, na čem budu pracovat já?

krtek řekl(a)...
23. října 2013 v 5:16  

Já mám ještě technicko-právní otázky. Kdo je zodpovědný za takto vnesený hardware? Smí si žák dobít zařízení ve školní síti?
Právě na těchto "detailech" může celé ztroskotat;-)

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. října 2013 v 8:34  

Není těch článků na téma 1.1 nějak moc?

Nechcete zkusit něco méně zajímavého, třeba učitel a PC ve škole - mají učitelé v kabinetech 1:1?
Platí o učebnách 1:1 (tj. zase aspoň PC pro učitele v učebně)
Platí pro projekční techniku 1:1?
Máme už na školách elektronickou evidenci?
Má škola svého zaplaceného správce sítě? Tedy škola - síťař 1:1?
Má škola své parkoviště? 1:1?

Chápu, moc přízemní.


Charlie řekl(a)...
23. října 2013 v 9:08  

Za naši školu:
Kabinety 0,95:1
Učebny 1:1
Projektce 1:1
Elektronická evidence ANO
Admin JÁ
Parkoviště 0 (bohužel)

Ale:
Některé kabinety již půl roku bez aktualizace, tj. zapnutého PC

Učebny mají i 3-4 roky stejnou lampu v projektoru, tj. využití cca 10%

Projektory se promítají špatně naskenované učebnice staré 10 a více let. Interaktivní tabule jsou obvykle jen velmi drahá plátna.

Elektronická evidence je duplikována písemnou, s tou elektronickou si stejně min. polovina sboru nerozumí, tj. neumí pracovat s PC (i po několika školeních)

Dokud budu muset chodit měnit tonery a vyndavat zaseklé papíry, kontrolovat, zda je elektrická prodlužovačka v elektrice a co měsím obnovovat zapomenutá hesla typu "Míša" "1234" "heslo" k poštovní schránce, tak se naší školy BOYD rozhodně týkat nebude.

BoBr řekl(a)...
23. října 2013 v 9:46  

Oklikou se vracíme pořád k témuž. Bez toho, že budou mít učitelé nejen přístup, ale i kompetence, se nehneme.
Sice chápu, že to pro mnohé učitele zrovna dobrá zpráva není, ale za koncepci zodpovědní činitelé by už snad mohli konečně pochopit???

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. října 2013 v 10:00  

Pane Brdičko, ač se Vám to bude zdát neuvěřitelné, tak zodpovědní činitelé žijí mimo realitu - ty nic takového netrápí nebo ani neví, o čem je řeč.
Takto mimorealitně žijících činitelů, vědců a dalších školských expertů máme velkou zásobu a to je taky jeden z důvodů, proč to ve školách vypadá, jak to vypadá. Počínaje technikou, konče přístupem k práci.
Navíc mě přijde, že je to tak i v jiných oblastech mimo školství.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. října 2013 v 10:10  

Nechci být otravný, ale na čem budu v tom konceptu pracovat já?
Potřebuju koupit asi čtyřicet čtverečních metrů šindele, jinak mi poteče do chalupy, i když moc nejezdím, tak mi zdraží povinné pojištění, a rád bych si splnil můj životní sen a pořídil si slušnější kolo, ať se nemusím pořád trmácet na tom rezu, co mi dal známý za odvoz. Toho kola, totiž.

neignorant řekl(a)...
23. října 2013 v 11:22  

Vše skončí na financích, jak na ZŠ, tak na SŠ. Možností je, aby přisypalo MŠMT. To možná ano (ve formě nějakého EU OPVK), ale dozajista z toho vylezou zase nějaké šablony, dumy,.. Nevidím to reálně. Je to pouze akademická debata.

Jirka řekl(a)...
23. října 2013 v 14:55  

na čem budu v tom konceptu pracovat já?
ÍÁ, ÍÁ rozeznělo se českými sborovnami, protože těch, kteří již kompetence mají a ve svém volnu (nadšenci?) stříhají video a plní webové stránky svých škol, je mnoho, ale všichni časem zjišťují, že za plat pořízený soukromý počítač dodýchává při střihu HD videa. Ne, že by neHD bylo horší, ale pokrok nezastavíš pane Brdičko. I zapálený a kompetentní učitel se musí na něčem učit, aby to mohl dál předávat. A když nám to žena, děti, střecha nebo auto nedovolí (o výšce platu si mluvit netroufám - chytali by mne za slovo), pak vidím jedinou schůdnou cestu v konceptu 2:1 (služební doma i ve škole). Jinak dojde k narušení rodinného života, u mladších kolegů i milostného a mělo by to dopad na koncept 1:2 - rozuměj mladá paní učitelová by měla mít 2 děti, abychom nevymřeli. Ale kdo je zplodí, když táta furt sedí ve škole u nového kompu za peníze z EU. Naštěstí za pár let budeme mít šrot doma i ve škole a koncepty budou v tichosti opuštěny.

BoBr řekl(a)...
23. října 2013 v 20:34  

Je to boj, že? Nemyslete si, že já nemám problémy. Povinné kompetence učitelů nezdůrazňuju náhodou. PedF má ICT předměty jen jako volitelné, takže pro mě vlastně ani nemá práci. Čekám, kdy mě propustí.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. října 2013 v 22:12  

"Čekám, kdy mě propustí." :-)

Tak pak zkuste praxi na ZŠ. Přijdete o poslední iluze.

Pak Vás přivítáme mezi trudomyslnými.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.