Prohlášení ze Salamanky: Všichni žáci se mají učit společně, kdykoliv je to možné, běžné školy musí reagovat na rozmanitost individuálních potřeb žáků.

pondělí 17. října 2016 ·

Nadace OSF dnes zpřístupnila první český překlad prohlášení ze Salamanky, které je průlomovým dokumentem v oblasti inkluzivního vzdělávání. Zároveň zveřejnila komentář Karin Marques, jehož část přinášíme.

Karin Marques píše:

Karin Marques (cz.linkedin.com)
Jakákoliv diskuse o definici inkluzivního vzdělávání se neobejde bez odkazu na Prohlášení ze Salamanky z roku 1994. Prohlášení utvrzuje právo jedince na vzdělání, jak je zakotveno ve Všeobecné deklaraci lidských práv a svobod z roku 1948. Zároveň obnovuje závazek z celosvětové konference Vzdělávání pro všechny z roku 1990 ujištěním, že platí pro všechny bez ohledu na konkrétní individuální rozdíly. Navazuje také na Standardní pravidla OSN pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením z roku 1993, která členské státy zavazují k tomu, aby zajistily, že vzdělávání osob s postižením je integrální součástí vzdělávacího systému.

Prohlášení ze Salamanky, které vyzývá k inkluzivnímu vzdělávání, podepsali už v roce 1994 zástupci české vlády – jako jedni z 92 zemí na Světové konferenci o vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami pořádanou Organizací OSN pro vědu, kulturu a vzdělávání (UNESCO) a španělským ministerstvem pro vědu a vzdělávání. Signatáři Prohlášení se zavázali co nejrychleji zajistit přístup ke vzdělávání dětem, mladým lidem a dospělým se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci běžného vzdělávacího systému. Vyjádřili přesvědčení, že vzdělávací systém by měl být navržen takovým způsobem, aby zohledňoval šíři a rozmanitost individuálních vlastností a potřeb dětí.

Prohlášení přináší nové pojetí vzdělávání dětí a dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami, a to inkluzivní vzdělávání. Definice inkluze je v Prohlášení velmi široká a přesahuje koncept zdravotního postižení. V akčním rámci Prohlášení jsou vyjmenovány kategorie dětí, které by mohly být ohroženy vyloučením z běžného vzdělávání: děti s postižením, děti mimořádně nadané, pracující děti a děti ulice, děti migrujících a kočujících společenství, děti jazykových, etnických a náboženských menšin, děti z marginalizovaných oblastí či skupin.

Základním principem inkluzivních škol, jak navrhuje Prohlášení ze Salamanky, je, že všichni žáci se mají učit společně, kdykoliv je to možné a že běžné školy musí reagovat na rozmanitost individuálních potřeb jednotlivých žáků. K tomu se má školám dostat adekvátní podpory a služeb. Běžné školy podle Prohlášení představují nejúčinnější nástroj boje s různými diskriminujícími postoji, pomáhají budovat soudržnou společnost a přispívají tak k vyšší ekonomičnosti celého vzdělávacího systému. V rámci inkluzivních škol by děti se speciálními vzdělávacími potřebami měly obdržet jakoukoli dodatečnou podporu, která může být třeba pro zajištění jejich účinného vzdělávání.


Celý text naleznete zde

Text Prohlášení ze Salamanky je ke stažení zde

12 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
17. října 2016 v 15:20  

"Základním principem inkluzivních škol, jak navrhuje Prohlášení ze Salamanky, je, že všichni žáci se mají učit společně, kdykoliv je to možné a že běžné školy musí reagovat na rozmanitost individuálních potřeb jednotlivých žáků. K tomu se má školám dostat adekvátní podpory a služeb."

A kde je ta adekvátní podpora a služby?? Nějak se jich nemůžeme dočkat.

RP řekl(a)...
17. října 2016 v 15:27  

běžná škola = státní, že? soukromá ne, církevní ne, víceletá gymnázia ne,....

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. října 2016 v 15:44  

Všimli jste si slova NAVRHUJE?

Unknown řekl(a)...
17. října 2016 v 17:27  

"Obracíme se na všechny vlády a vyzýváme je, aby:
(...)
přijaly princip inkluzivního vzdělávání v podobě zákona či závazné vyhlášky a ustanovily, že všechny děti mají chodit do běžných škol a výjimky mají být možné jen ze závažných důvodů,"


Ano, všechny děti, které byly zařazeny do speciálního školství, spadaly do „výjimek možných jen ze závažných důvodů“.

Ygrain řekl(a)...
17. října 2016 v 20:12  

"všichni žáci se mají učit společně, kdykoliv je to možné a že běžné školy musí reagovat na rozmanitost individuálních potřeb jednotlivých žáků."

Každý občan má právo na lékařskou péči. Obvoďák proto musí reagovat na rozmanitost individuálních potřeb jednotlivých občanů a stát se pediatrem, oftalmologem, internistou.... nebo ne?

"K tomu se má školám dostat adekvátní podpory a služeb."
Takže máme nejdřív inkludovat a pak dostat podporu a služby, nebo by to snad mělo být naopak? Těch houfů speciálních pedagogů a přísunu financí jsem si nějak nevšimla.

Lexxa řekl(a)...
17. října 2016 v 20:45  

Dle mého skromného názoru jsou ti, které se snažím něco naučit, pacienti a ne žáci. A spolu s jejich rodiči chceme, aby se uzdravili ve smyslu zdolání nemoci a pokračování v běžném životě obyčejných lidí. A spoustu těchto "pacientů" nyní potkávám v běžném životě a představte si, že žijí bez asistentů a bez helfrování neziskovek, bez podpory občanské (tolik B. Kartouzem proklamované) společnosti. Prostě postarají se sami o sebe a jsem přesvědčen, že díl svých dovedností získali v "osobitnej škole".
Zrušením škol pro děti s LMR se zadělává jen na další sociální problém.

Miloslav Novotný řekl(a)...
17. října 2016 v 20:59  

Z Prohlášení ze Salamanky nevyplývá nic z toho, co bylo nakonec do české vzdělávací soustavy prosazeno a označeno jako inkluzivní neboli společné vzdělávání. Není překvapením, že tohle slohové cvičení na téma „vzdělání pro všechny“ nakonec všichni aklamací schválili a pověření zástupci devadesáti dvou zúčastněných států podepsali. Za země Koruny české to mohl podepsat František Josef I.
Při četbě Prohlášení se mi vybavilo postesknutí autorů ČSN na téma harmonizace norem s EU z přibližně téže doby: "Není problém je dohonit. Stačí pár let počkat."

Lexxa řekl(a)...
17. října 2016 v 21:15  

Pane Novotný! Původem strojař z průmyslovky z počínajících let devadesátých mohu vaše slova jenom potvrdit!
Říkaváli jsme si tehdy, že norma je tvrdá, ale den je jak hrst. Takže moc, moc, moc vyučených chlapů u mašin dokázalo sekat výrobky s tolerancí tisíciny milimetru. Prostě to tehdy měli v ruce.
Podle současných inkluzionistů to budou "mít v ruce" jedině s asistentem.

Simona CARCY řekl(a)...
18. října 2016 v 8:18  

Kladu si v souvislosti s Blábolem ze Salamanky jinou otázku. Co je motivací Sorosovy Nadace OSF (která se již podepsala na řadě demoličních projektů), že se uráčila nám zprostředkovat překlad Blábolu z roku 1994? Co je očekáváním skrytým za publikováním tohoto dokumentu? Ještě více takových kroků, abych těm iluzionistům s inkluzí přestala věřit úplně.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
18. října 2016 v 9:11  

A tak budeme kráčet slunci vstříc s radostnou hymnou inkluzionistů na rtech:

Salamanka mik mik mik,
inkluze je manifique,
a kdo se jí nebrání,
ten dosáhne uznání.

Unknown řekl(a)...
18. října 2016 v 9:17  

18. října 2016 8:18

Multikulturní, bezbarvá a lehce ovladatelná masa lidu, bez historických tradic. Evidentně připravena na globalizaci. Po dosažení ještě vyššího technologického pokroku následovně očipována a pod patřičnou kontrolou.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. října 2016 v 14:48  

Pánové a dámy
podobných proklamací bylo podepsáno hafo. Tak třeba slovutná OSN už přijala nejméně sto deklarací a proklamací o míru na Blízkém východě. Neříkám, že nechci mír, ale tam je vidět, že žvanit v lavici nějakého fora umí každý. Převést do v reálu skoro nikdo. Proklamátoři všech zemí, jděte do někam!!! Já se taky umím podepsat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.