Video: Kulatý stůl Nekvalifikovanost - no a co dál...? 1.

pátek 14. března 2014 ·

Kulatý stůl Centra školského managementu PedF UK v Praze, který se konal 13. března 2014 k aktuálnímu tématu. Tvůrci kulatého stolu chtějí vytvořit prostor pro hledání rozdílností i společných nápadů mezi výzkumníky, vzdělavateli řídících pracovníků, zřizovateli škol i samotnými řediteli a dalšími pracovníky škol. Jde jim o odbourávání zvykových bariér, o vzájemné pochopení a posun pozitivním směrem.

29 komentářů:

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 9:09  

otázka nestojí co s nekvalifikovanými,ale co s těmi kvalifikovanými,kteří se ještě nedokázali přizpůsobit nekvalifikovanému školství,kvalifikovaný obdržel kvalifikaci ke vzdělávání a chce tuto svou kvalifikaci (pokud možno kvalitně) uplatňovat v praxi,tedy učit kvalifikovaně,ovšem ouha,tu začíná problém.....

obyčejná učitelka řekl(a)...
16. března 2014 v 10:01  

Chcete říct, že mu cosi brání učit kvalitně? A co to je?

obyčejná učitelka řekl(a)...
16. března 2014 v 10:07  

Mimochodem, druhý řečník (zástupce zřizovatelů) sám připomněl učitele z Montessori škol. Roky kvalitní přípravy, stovky hodin dalšího vzdělávání. Totéž platí pro waldorfské učitele. Obrovský převis dětí u zápisů. Další třídy, natož školy, nelze otevřít, protože málokterý učitel je ochoten k tak intenzivnímu celoživotnímu vzdělávání. A přesto ti, kteří se k tomu rozhodli, jsou považováni za nekvalifikované. Nezdá se vám to postavené na hlavu?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. března 2014 v 10:51  

učit kvalitně? A co to je?

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 11:21  

16. března 2014 10:07

Paní obyčejná učitelko, chodíte k lékaři vystudovanému s atestacemi nebo k absolventovi ZŠ, který "rozumí" medicíně? Což tak svěřit stavbu mostu absolventovi SŠ? Stavební fakulta je zbytečná? Nepřeceňujme prosím schopnosti nekvalifikovaných.

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 11:58  

Až na to, že těch kvalifikovaných v potřebných aprobacích je nedostatek. Zkusila jsem si teď v posledních dnech zadat na stránkách ÚP, že hledám učitele pro ZŠ s vysokoškolským vzděláním. Nalezlo mi to z celé ČR deset uchazečů, resp. devět, neboť jeden se tam vyskytoval dvakrát. Jeden měl v podmínce zaměstnání jen v oboru výtvarného umění a jedna uchazečka byla pouze Bc. v oboru vychovatelství. Zbývající uchazeči byli z Moravy, z Prahy ani jeden.

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 14:27  

Hmm, jestli kvalifikovaní učitelé nechtějí pracovat ve školách, ministerstvo by mělo hledat jiná řešení než připouštět nekvalifikované. Tvrdím, že kvalifikovaných absolventů všech (!) aprobací je dostatek. Stát by měl v první řadě řešit, proč absolventi učitelských oborů neusilují o práci ve školách, a měl by se snažit tam ty kvalifikované dostat (otázka platu, motivace). Potom bychom totiž se dostali k zásadní otázce, jak je možné, že stát platí každoročně vzdělání tisícům učitelů, pro které ale práce ve škole není lákavá, a proto se musí díry látat nekvalifikovanými. Podle mě mrhání penězi státu.

obyčejná učitelka řekl(a)...
16. března 2014 v 14:33  

Pane Procházko, vzdělávání učitelů waldorfských a montessori škol vedou vysoce odborně vzdělaní lidé. Od počátku, kdy tyto školy v ČR mohly začít vznikat, se tito učitelé vzdělávali podle celosvětově uznávaných kurikulárních programů. V té době se na PedF UK ještě učil marxismus-leninismus.

obyčejná učitelka řekl(a)...
16. března 2014 v 14:36  

Pane Procházko, o kulhajícím přirovnání učitele a lékaře toho bylo napsáno už tolik, že snad je pod naši úroveň se k tomu vracet...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. března 2014 v 17:13  

"Pane Procházko, o kulhajícím přirovnání učitele a lékaře toho bylo napsáno už tolik, že snad je pod naši úroveň se k tomu vracet..."

Ano, souhlasím. Měli bychom srovnávat srovnatelné. Takže koho dáme do porovnávače k učitelům?

Popeláře? Uklízečky?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. března 2014 v 17:36  

srovnávat srovnatelné

Když ono to naše učitelské poslání je s čímkoli jiným jen obtížně srovnatelné.
Nemáme profesní komoru, nedržíme při sobě, jako priorita jsme jen předvolební, smysl naší práce je neurčitý, kdejaký diletant si s chutí zaexperimentuje, kvalita práce prakticky neměřitelná, dokonce se oficiálně ani neví, co to je...
Snad jediné pozitivní je, že drtivá většina obecně známých lidí, kteří kdysi byli učiteli, než odešli za lepším, na to učitelování strašně ráda vzpomíná.

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 18:13  

"Nemáme profesní komoru, nedržíme při sobě"

Všechno souvisí se vším. Učitelskému stavu fatálně chybí jakási stavovská čest, profesní hrdost, hlubší ponor do jisté profesionální etiky. Nikde jinde, kde pracují VŠ, jsem se např. nesetkal s tím, že by se vzájemně před klienty, pacienty, zákazníky... pomlouvali, ohazovali. Jen ve školství. A mohli bychom pokračovat. Škola, to je takový kurník, kde by se jednotlivé slepičky (bez rozdílu pohlaví) mohly přetrhnout, aby se zalíbily vrchnímu kohoutovi. Kolikrát si říkám, toto jsou ti vysokoškoláci? Kde je čest, hrdost, úroveň? Ale to už dost odbočuji od tématu.

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. března 2014 v 18:57  

Kde je čest, hrdost, úroveň? Ale to už dost odbočuji od tématu.

Neodbočujete, pane Dvořáku. Neodbočujete. Všechno doopravdy souvisí se vším.
Minulý týden jsem byl na semináři o šikaně na pracovišti. Zdůrazňuji, že ne ve třídě, ale na pracovišti.
S šikanou obecně mám mnohé zkušenosti z různých prostředí, nejen školních. Dnes mi k poměrně věrohodné detekci potenciálního agresora a předpokládatelného cíle agrese stačí pravidelný dozor na chodbě.
Což o to. Ke konci tohoto kurzíku jsem nerad, ale musel konstatovat, že tolik zhovadilosti se obecně i mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi, nad to pracujícími s dětmi, to jest je i majícími, jen tak nevidí.

Jenyk řekl(a)...
16. března 2014 v 21:27  

Nedostatek absolventů: Statistiska UP asi neřekne vše, spíš nějaký fiktivní inzerát, průzkum. Ale možná to opravdu spěje k tomu, že do škol zmladých nikdo moc nebude chtít. Co pak?
Waldorfské školy: Vždy tvrdily, že vlastně ani nevycházejí z antroposofie a Steinera. Ale teď se prozradily - jejich učitelé studují a studují. Jenže tady méně= více. Četli jste někdy něco od Steinera (paní kolegyně obyčejná učitelko zvláště)? Já ano. Je to silný zážitek, pryč od toho!

obyčejná učitelka řekl(a)...
16. března 2014 v 22:38  

Ano, učím na waldorfské škole :)

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. března 2014 v 23:07  

učím na waldorfské škole

To nešlo, paní obyčejná učitelko, si nedomyslet.
Vrátím se trošku oklikou k odpovědi na původní otázku:
že mu cosi brání učit kvalitně? A co to je?
Vždycky jsem se považoval za elementárně ukázněného, zarytého herbartovce, ale časem vyšlo najevo, že se silným důrazem na mnohé montessori principy. Především pak v tom směru, že s dítětem jednám jako s dospělým člověkem prakticky už od jeho narození. Dítě, žák je pro mne naprosto rovnocenným partnerem se všemi právy a se všemi povinnostmi, a především pak s převzetím odpovědnosti sama za sebe.
Pokud půjdete touto cestou, narazíte záhy, a nezřídka i velmi tvrdě. V práci i v rodině.

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 1:02  

16. března 2014 11:58

Vážená Jarmilo, jen poptávka po učitelských místech je na Moravě několik stovek kantorů všech aprobací, věku, praxe a absolventů. Hledáte na špatném místě, protože úřady práce Vám práci nezajísti. Jen v Olomouckém a Zlínském kraji jde skutečně o úctyhodné číslo.

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 1:11  

Ano, učím na waldorfské škole :)

To je v naprostém pořádku, ale každý někde pracujeme. Jeden méně, druhý více. Jeden je neschopný popelář, druhá je schopná uklizečka, další je průměrná učitelka, neschopný lékárník,... Ještě štěstí, že nejsme všichni stejní. To by potom byla nuda.

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 17:38  

montessori,waldorf apod. šaškárny nemají v moderním školství 21. století co dělat!

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 17:44  

paní jarmilo,potřebujete kantora?na moravě jsou jich stovky,aprobovaných,s praxí,skromní budou učit za pár šupů,netrvají ta tabulkovém tarifu,klidně na smlouvu,nebo na žl,bída srazí člověka hodně hluboko....najděte si libovolný krajský web inzerci poptávka,a když tam dáte nabídku máte do 24 hodin 20-30 emailů od učitelských socek

Tajný Učitel řekl(a)...
17. března 2014 v 21:23  


"montessori,waldorf apod. šaškárny nemají v moderním školství 21. století co dělat!"

čest práci Laimes28
Ano! Jeden systém, jedny osnovy, jeden diplom. Chceme být všichni stejní. V moderním školství má co dělat jen...co to vlastně je? Polofunkční ústavy pro odkládání dětí, nebo...výběrové nalévárny?

Díky bohu za alternativy a domácí školu. Aspoň si mohu jako rodič vybrat a nemusím volit mezi špatným a horším.

Jenyk řekl(a)...
17. března 2014 v 21:49  

Paní obyčejná učitelko z waldorfské šoly, znáte tedy něco ze Steinera? Uznáváte antroposofii? Nebo je jako to bývalo kdysi: Jako obecný základ byl sice povinný marxismus, ale nikdo si ho moc nevšímal a nedumal nad ním a prostě ho přežil?

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 21:53  

Pane Procházko a Iaimes28, já nepotřebuji ani místo, ani kantora. Jen mě zajímalo, kolik uchazečů o učitelské povolání se mi objeví na dotaz na ÚP, když jich tam je údajně registrováno 6000.
Když za mě před rokem ředitel naší školy hledal zástup na plný úvazek s aprobací fyzika - matematika, nepřihlásil se nikdo (ani studenti PedF). To asi také o něčem svědčí, že?

Nicka Pytlik řekl(a)...
17. března 2014 v 22:11  

To asi také o něčem svědčí

Jde o to, v jak hodně inkluzivně vyloučené lokalitě působíte.
Viz http://bit.ly/1cS9mr8

Unknown řekl(a)...
17. března 2014 v 22:36  

V Praze :-)

Unknown řekl(a)...
18. března 2014 v 7:44  

21. století vyžaduje vycepovanou,disciplinovanou,flexibilní pracovní sílu,která bude žít pod strašným tlakem a často měnit profesi,a přesto bude část života nezaměstnaná a bude muset umět přežít a tomu musí odpovídat školský systém,západoevropský systém života na dávkách brzy skončí

Eva Adamová řekl(a)...
18. března 2014 v 8:27  

Jo tak jestli to nebude tím, že ti absolventi M-F vlastní formálně platný diplom s poněkud sporným kreditem, jak se domnívá pan Feřtek.

Já se však domnívám, že to bude spíše tím, že jsme kdysi zrušili povinnou maturitu z matematiky a tudíž se maturanti na tento obor nehrnou, a pokud ho už náhodou někdo absolvuje, tak je v pohodě uplatnitelný jinde, a to za větší peníz než ve školství.

Můžeme si tady diskutovat kolik chceme a MŠMT může vymýšlet opatření různého druhu, ale pokud razantně nestoupne plat učitele, tak s kvalifikovaností v oborech F a informatika nepohneme ani náhodou.

Unknown řekl(a)...
18. března 2014 v 13:47  

rozpad systému po 89 byl a jest tragédií,místo abychom systém zásadně předělali začali jsme svobodně a demokraticky šaškovat,místo abychom biflování konkrétních faktů (v globální době nepotřebné)nahradili biflováním logických postupů,zkrácením termínů a zhuštěním obsahu (osnov) provedli jsme bezbřehou demoralizaci s kreativními výkřiky...

Unknown řekl(a)...
18. března 2014 v 13:54  

efektivní osmiletá základka,efektivní dvouleté učení,efektivní jednoletá nástavba v učení(vyučený ve třech oborech a schopen naučit se čtvrtý),efektivní odborná střední škola 4letá,či 5 letá s maturitou coby vstupenkou na vš,a kvalitní 4-6 leté vš studium (dvou-tří oborů) včetně praxe,to je školství pro 21. století,je náročné jak na žáka,tak na vyučujícího,tak na organizaci celého systému,ale koneckonců,proč by coby,dokud zde není 50% nezaměstnanost mladých a pokud jejich 50ti letí rodiče mají práci a mohou je živit není důvod ke společenské panice,až pak se někdo možná žačne školstvím zabývat....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.