Článek poukazuje na možnosti využití víceuživatelské verze blogovacího a CMS nástroje Wordpress a výhody, které tato forma prezentace nabízí.
Web Katedry anglického jazyka a literatury, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dále jen KAJL) pohání již čtvrtým rokem systém Wordpress. Mohlo by se zdát, že tento blogovací nástroj a systém pro správu obsahu (anglicky Content Management System, zkráceně CMS) zrovna dvakrát vhodný pro webovou prezentaci více méně statického obsahu není, opak je však pravdou.
![]() |
Je zřejmé, že hlavní funkcionalita tohoto systému, který celým svým založením vychází z paradigmatu Webu 2.0, tj. různých forem participace návštěvníků stránek, bude v případě klasické webové prezentace organizačního útvaru vysoké školy alespoň z jedné části potlačena. Ti, kdo se tu podílí na obsahu, nejsou čtenáři, ale naopak autoři, tedy pracovníci katedry, kteří tak mohou snadno aktualizovat údaje týkající se jak předmětů a studijních programů, tak údajů týkajících se přímo jich samotných – jako jsou změny konzultačních hodin, informace o publikační činnosti či dalších aktivitách, které v souvislosti s jejich zaměřením na katedře či mimo ni právě probíhají. Všechny změny prováděné přímo členy katedry jsou tak flexibilnější a mnohdy nevyžadují zásah správce webu. Ten se může více zaměřit na správný běh celého systému, na jeho bezpečnost, aktualizaci a pravidelnou zálohu.
Dalšími, jen těžko opomenutelnými výhodami systému Wordpress, je rozsáhlá rozšiřitelnost, jak co do různých motivů vzhledu (Themes), tak především, co se týká doplňků neboli pluginů, například v oblasti bezpečnosti (ochrana webu proti spamům), stylistiky (prezentace fotografií) nebo organizace (začlenění kalendáře nejen do samostatné webové stránky, ale též do některého z bočních menu). Další integrovaný plugin pak umožňuje čtenářům sdílet informace z webu na sociálních sítích, či jiných místech, pomocí některé existující webové služby (např. Posterous, Ping nebo Delicious).
Vedle všech výše uvedených výhod a funkcionalit má však Wordpress navíc ještě jednu, která, přestože na první pohled skryta, je natolik zásadní, že staví tento systém do předních pozic jako vhodného kandidáta pro realizaci webu libovolné organizace s aktivními zaměstnanci. Jde o vlastnost, která byla původně od hlavního systému oddělena jako samostatné řešení pod názvem Wordpress MU (MUltiblogging) a dnes, přesněji od verze 3.0, je již plně integrována do hlavní služby.
Jak tedy tato část systému funguje? Po základní instalaci nejdříve povolíte multiblogovací neboli síťovou vlastnost v konfiguračním souboru Wordpressu a poté síťovou část aktivujete a nakonfigurujete již ve vlastní správě celého systému. V takto nastavené službě si pak mohou její uživatelé vytvářet vlastní Wordpress stránky, ve kterých budou svými vlastními administrátory. Vy, coby zakladatel celého řešení a tedy super administrátor, určujete jaké výchozí pluginy mohou tito administrátoři na svých webech používat a z jakých vámi předvolených vzhledů si mohou při tvorbě svých stránek vybírat.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat